Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 02:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vintage Hifi (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 11
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

ja - det har jeg,  men billederne er ikke digitale - og lidt svært at håndtere i dette forum. Jeg ved godt, at der findes en tråd desangående, men min computertekniske kunnen er ikke helt tilstrækkelig til at kunne uploade billeder "just like that". Måske kan jeg sende pr. mail. Jeg mener i øvrigt, at jeg HAR uploaded eet billede, dette billede befinder sig i den tråd, som "SVESKE" kører mht. upload af billeder.

Højttalerne er par JBL 4333AWX fra 1976 (Alnico).

venligst

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Mine rør - Marantz er: 10B - 8B - 7C.

10B er meget meget flot - man må næsten aldrig sige mint, så det afstår jeg fra, men det er tæt på. Den er 99% original (optocouplers er skiftet) - ellers intet . Lyder fantastisk.

8B er ex++ fejler intet og lyder som den skal.

7C - er ex+, men har engang for mange år siden fået skiftet sit volumepotmeter til et ALPS, hvilket lydmæssigt ikke skader, men den er så ikke helt original længere. (lyder ellers som den skal)

Lyd er altid smagsbetonet, men JEG synes det lyder fornemt og jeg er MEGET glad for dem!!

Jeg har Marantz valnøddefinerede kabinetter til 10B + 7C. (8B kan af gode grunde ikke sidde i et kabinet)

Venligst

Freddy

Misundelse er en grim ting (påstår nogle) - Men holdt da helt kæft hvor er jeg misundelig!!!
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

hvad du må bøde for en 8B er jo i allerhøjeste grad markedsbestemt. I Europa er de ikke særligt almindelige - men på Ebay, som du sikkert kender godt koster de i USA mellem 1500 - 2500 Dollars. Nogle gange højere, hvis de er i flot stand og har papirarbejdet og den originale emballage - så bliver de alvorligt dyre(re). Hvis den er i kedelig stand kosmetisk - original - og fuldt funktionsdygtig, så skal den ligge mellem 1200 - og 1800 Euro, hvis den altså står i Europa.

Hvis du henter den i USA, så bliver den hurtigt noget dyrere.

Har du set den "live"

Venligst

Freddy 

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

ja - det har jeg,  men billederne er ikke digitale - og lidt svært at håndtere i dette forum. Jeg ved godt, at der findes en tråd desangående, men min computertekniske kunnen er ikke helt tilstrækkelig til at kunne uploade billeder "just like that". Måske kan jeg sende pr. mail. Jeg mener i øvrigt, at jeg HAR uploaded eet billede, dette billede befinder sig i den tråd, som "SVESKE" kører mht. upload af billeder.

Højttalerne er par JBL 4333AWX fra 1976 (Alnico).

venligst

Freddy

helt iorden, men det lyder som et rigtig fedt vintage setup. Jeg kører som sagt Luxman rørforstærkere på JBL S3100 (15" og et stort Everest-agtigt horn).
Til top Vis vern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vern

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

hvad du må bøde for en 8B er jo i allerhøjeste grad markedsbestemt. I Europa er de ikke særligt almindelige - men på Ebay, som du sikkert kender godt koster de i USA mellem 1500 - 2500 Dollars. Nogle gange højere, hvis de er i flot stand og har papirarbejdet og den originale emballage - så bliver de alvorligt dyre(re). Hvis den er i kedelig stand kosmetisk - original - og fuldt funktionsdygtig, så skal den ligge mellem 1200 - og 1800 Euro, hvis den altså står i Europa.

Hvis du henter den i USA, så bliver den hurtigt noget dyrere.

Har du set den "live"

Venligst

Freddy 

det var ebay i australien (de kører også 230volt) men auktionen var slut. Den lå i cirka det prisleje du nævner.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg tillod mig lige at stjæle billedet fra Sveske's tråd.

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

tak for billedet. Og så har du samme pladespiller som jeg har stående uden arm. Jeg mangler en armbase der passer noget almindeligt. Min har bare et enormt hul til en Technics arm

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

"Misundelse er en grim ting (påstår nogle) - Men holdt da helt kæft hvor er jeg misundelig!!! "

Krentzler, jeg kender udemærket følelsen., men det har heller ikke været helt let at få fat i dem. Way back i det sidste århundrede stiftede jeg bekendtskab med dem og tænkte som helt helt ung, at jeg bare MÅTTE have fat i disse klenodier. Det lykkedes først i forbindelse med nettets udbredelse - og de var som forventet heller ikke gratis.  Indædt indsats på alle måder - nogle gange med nerverne uden på tøjet - nedbidte negle og hvad har vi, har jeg måttet betale oven i.

Venligst

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Jeps - Krentzler - det er billedet fra den omtalte tråd.

Som nogle måske ville kunne se, så er preamp'en ikke 7C'eren, men derimod den transistorerede model 7T, som jeg også har.

Jeg samler på skidtet og har som bekendt raget en hel del til mig gennem årene.

Venligst

Freddy

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:
Way back i det sidste århundrede stiftede jeg bekendtskab med dem og tænkte som helt helt ung, at jeg bare MÅTTE have fat i disse klenodier.

Du var fremmelig af din alder må man sige. Det er ikke altid at man som helt ung forstår at værdsætte kvalitet. De fleste unge af i dag kan spises af med en iPod (OK, en grov generalisering).

Hvis jeg sætter næsen op efter sådan noget vintage Marantz grej kan jeg måske lige nå det inden jeg runder de 60 hvis jeg er heldig. (jeg er 34).

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

jeg har Marantz Esotec SC6 og SM6, som jeg også er meget glad for, men det er jo meget nyere. Har tidligere haft 3200 & 140 sættet, som er meget sødt og spiller udmærket.

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Ja- jeg så godt den 8B i Australien, men rigtigt, den var bestemt ikke pæn. porto-risiko - told-moms er lige så dyrt eller værre end fra USA. Jeg vil anbefale, at man skaffer den derfra, altså USA, da udvalget er større og chancen for at få fat i en pæn een er større.

Vedr. voltage, så er langt de fleste jo på 110V. Det er min også, men jeg bruger en trafo, da jeg helst ikke vil pille ved den oprindelige konstruktion på amp'en. Det vil jeg da også anbefale, hvis andre skulle få lyst. Jeg har dog hørt, at der findes nogle i Tyskland, som er blevet konverteret. Ved dog ikke hvordan.

"Vern" - Dit set-up lyder bestemt interessant. Hvilke Luxman røramps er det - og hvilke rør bruger du til dem?

Venligst

Freddy

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
fredmarantz skrev:
Way back i det sidste århundrede stiftede jeg bekendtskab med dem og tænkte som helt helt ung, at jeg bare MÅTTE have fat i disse klenodier.

Du var fremmelig af din alder må man sige. Det er ikke altid at man som helt ung forstår at værdsætte kvalitet. De fleste unge af i dag kan spises af med en iPod (OK, en grov generalisering).

Hvis jeg sætter næsen op efter sådan noget vintage Marantz grej kan jeg måske lige nå det inden jeg runder de 60 hvis jeg er heldig. (jeg er 34).

jeg har  været bidt af hifi siden jeg var 16, men først da jeg blev 30 blev jeg bidt af vintage (jeg er også 34 nu)

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Ja- jeg så godt den 8B i Australien, men rigtigt, den var bestemt ikke pæn. porto-risiko - told-moms er lige så dyrt eller værre end fra USA. Jeg vil anbefale, at man skaffer den derfra, altså USA, da udvalget er større og chancen for at få fat i en pæn een er større.

Vedr. voltage, så er langt de fleste jo på 110V. Det er min også, men jeg bruger en trafo, da jeg helst ikke vil pille ved den oprindelige konstruktion på amp'en. Det vil jeg da også anbefale, hvis andre skulle få lyst. Jeg har dog hørt, at der findes nogle i Tyskland, som er blevet konverteret. Ved dog ikke hvordan.

"Vern" - Dit set-up lyder bestemt interessant. Hvilke Luxman røramps er det - og hvilke rør bruger du til dem?

Venligst

Freddy

min familie bor i Australien, så jeg tager det med i håndbagagen som personligt gods. Både Marantz og Mcintosh er ret billigt dernede som vintage og som sagt 240volt. En Mcintosh C32 blev solgt for 5000kr dernede i onsdags.

Luxman MQ70 med Hoges rør, og som sagt brummer min Luxman CL34 så meget at jeg bruger Marantz Esotec SC6 i stedet. Har overvejet at pille strømforsyningen ud af CL34 og bygge den i en extern box (dæmpet og med lang ledning så den kan komme væk fra resten).

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Jeg blev vel også bidt af hifi omkring gymnasietiden - jeg tror i 73 - 74. Allerede i ca '77 hørte jeg om - læste om Marantz-sættet som vi taler om - og var solgt. Jeg har så ledt med lys og lygte i de daværende organer i ind- og udland (blå Aviser - deres ditto i Tyskland/Holland/Belgien/Sverige mv.) og er stort set aldrig stødt på dem. Med disse units er man næsten nødt til at bide i det sure æble, hvis....da deres kurance er høj.  Det er nok ikke lige på den berømte genbrugsplads, at man finder dem, men man skal vel aldrig sige aldrig.

venligst

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret  

"Vern" - Jeg tror, at det er din strømforsyning i Lux Cl-34, som er træt. Jeg vil anbefale at du får kigget på capacitorerne i den og evt. får dem skiftet. Det ligner ikke Luxman at sende et rørprodukt på markedet, som i sin egentlige konstruktion brummer.  Den kører nok lidt varmere (rør) end konventionelle SS-pre's. Derfor kunne man fristes til at tro, at capacitorerne hurtigere end ellers ville blive trætte. Brummet kan helt klart opstå pga. dårlige capacitors i netdelen.

Vh

Freddy

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

"Vern" - Jeg tror, at det er din strømforsyning i Lux Cl-34, som er træt. Jeg vil anbefale at du får kigget på capacitorerne i den og evt. får dem skiftet. Det ligner ikke Luxman at sende et rørprodukt på markedet, som i sin egentlige konstruktion brummer.  Den kører nok lidt varmere (rør) end konventionelle SS-pre's. Derfor kunne man fristes til at tro, at capacitorerne hurtigere end ellers ville blive trætte. Brummet kan helt klart opstå pga. dårlige capacitors i netdelen.

Vh

Freddy

har du set Marantz 5 monoblokke på ebay.com og der er også en 8B? min CL34 brummer i trafoen som er løs. Har hørt om at hælde shellak i eller en eller anden form for lim, så den ikke kan vibrere/brumme

vern

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Vedr. brummende trafo:

Da Marantz 15/16/16B blev markedsført i slutningen af '60erne, blev der udsendt en servicebulletin, hvor man fra Marantz side indrømmede, at der var problemer med brummende nettrafo. De anbefalede, at man anskaffede sig et specielt kit, som bestod af en gummimåtte, som skulle monteres mellem trafoen og chassiset. Jeg ville få fat i en "måtte" af gummi, 3-4mm tyk, skære den til og placere den under trafoen og spænde til igen. Dette hjalp meget på de gamle svende fra Marantz. Jeg har en 16B, som IKKE brummer. Den har gummimåtten monteret. Så har du også muligheden for at beholde din dejlige CL-34 original som tiltænkt. Bare et forslag.

Vh

Freddy

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

Ja- og Ebay er jo stedet, hvor vi ser alle de fede ting. Der er lige blevet solgt et sæt Marantz 9 (meget flotte i.ø.) for 19.100 dollar - gys!!!

Jeg har ind imellem set MA-5 (dog ikke tit)- De er lækre, men de er fra en epoke fra Marantz, hvor min interesse normalt ikke er så stor.

Jeg kunne dog godt tænke mig SC-7/SM-7/ST-7 - sættet, som jeg jo så ikke har.

Vh

Freddy

<< Forrige Side af 11 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum