| Forfatter |
|
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 05:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht til brummende trafoer: Jeg har en McIntosh MR65B, som jeg jeg bruger meget og er superglad for. Men nettrafoen brummer. Det er jo en 110V/60 Hz som jeg forsyner fra en trafo, men jeg spekulerer på, om noget af brummet ville forsvinde, hvis den fik de rigtige 60 Hz. Er der nogen, der kender til en fiks lille 60 Hz forsyning, man kan købe/bygge/google?
Vi har møbleret rundt i stuen. Før lagde jeg ikke mærke til det, men nu har jeg trafoen lige i ørehøjde ved siden af sofaen .
|
| Til top |
|
| |
fredmarantz Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2440
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er du sikker, at det ikke er stepdown-trafoen, som brummer?
Det gør min. Jo mere jeg trækker fra den, altså jo flere apparater det er spændt på og tændte, jo mere brummer den, så nu har jeg flyttet den ind i en skammekrog, hvor den så kan brumme uden at jeg kan høre det. Min stepdown er en 10A, så der skal lidt til før den begynder.
I øvrigt en rigtig lækkerbidsken sådan en MR-65B!!!!
Venligst
Freddy
|
| Til top |
|
| |
vern Branchemedlem

Hificlassic.dk
Bruger siden: 01 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredmarantz skrev:
|
Er du sikker, at det ikke er stepdown-trafoen, som brummer?
Det gør min. Jo mere jeg trækker fra den, altså jo flere apparater det er spændt på og tændte, jo mere brummer den, så nu har jeg flyttet den ind i en skammekrog, hvor den så kan brumme uden at jeg kan høre det. Min stepdown er en 10A, så der skal lidt til før den begynder.
I øvrigt en rigtig lækkerbidsken sådan en MR-65B!!!!
Venligst
Freddy
|
|
|
begge mine Luxman rørforstærkere er 220volts så jeg bruger ikke stepdown.
vern
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med fare for at hijacke tråden: Jeg er stensikker på, at jeg har mekanisk brum fra nettrafoen i MR65B'eren. Og ja, det er en super radio! Det er helt vildt. Det er faktisk helt vildt.
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage til trådens oprindelige emne: Noget af det mest interessante hifi stammer fra den gang begrebet high fidelity blev lanceret. Den gang var fokus på at udvikle teknologien til så god lyd som muligt - der var ikke så mange andre hensyn. Nu har MR65B'eren bl.a. været oppe at vende. Så lad os tage FM som eksempel. Det er en teknologi udviklet alene til god lyd. Den kræver en enorm båndbredde, gode modtageforhold, en kostbar tuner med en masse kredsløb i både i højfrekvensdelen og især mellemfrekvensdelen, hvis det skal blive godt. Ikke så enkelt og slet ikke med rør! Men hvad bliver resultatet - hvis man gør sig umage altså? Et rimeligt velbevaret analogt signal, dvs mulighed for et rent ud formidabelt resultat med andre ord. Hvad har udviklingen bragt? Nævn ikke DAB   . Et hårdt komprimeret digitalt signal. Det værste .
Og mht til vintage hifi er det sjove så, at det ofte er apparaterne fra dengang, som markerer sig. McIntosh MR65B og MR71, Marantz 10B for nu at nævne tunerne. Der er ikke lavet meget siden, hvor man har gjort sig lige så meget umage. I hvert fald er der brugt andre løsninger. Ingen i dag ved sine fulde fem kunne finde på at bygge en rørtuner med alt i rør lige fra højfrekvensdel til stereodekoder. Ikke en gang Magnum Dynalab.
Kvaliteten af indspilningerne kunne være et andet emne. Langt fra alle moderne indspilninger kan tåle sammenligning med f.eks. de første Decca indspilninger, hvor man gjorde sig umage for at udvikle mikrofonteknikken til god stereo.
|
| Til top |
|
| |
vern Branchemedlem

Hificlassic.dk
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analog skrev:
|
Tilbage til trådens oprindelige emne: Noget af det mest interessante hifi stammer fra den gang begrebet high fidelity blev lanceret. Den gang var fokus på at udvikle teknologien til så god lyd som muligt - der var ikke så mange andre hensyn. Nu har MR65B'eren bl.a. været oppe at vende. Så lad os tage FM som eksempel. Det er en teknologi udviklet alene til god lyd. Den kræver en enorm båndbredde, gode modtageforhold, en kostbar tuner med en masse kredsløb i både i højfrekvensdelen og især mellemfrekvensdelen, hvis det skal blive godt. Ikke så enkelt og slet ikke med rør! Men hvad bliver resultatet - hvis man gør sig umage altså? Et rimeligt velbevaret analogt signal, dvs mulighed for et rent ud formidabelt resultat med andre ord. Hvad har udviklingen bragt? Nævn ikke DAB   . Et hårdt komprimeret digitalt signal. Det værste .
Og mht til vintage hifi er det sjove så, at det ofte er apparaterne fra dengang, som markerer sig. McIntosh MR65B og MR71, Marantz 10B for nu at nævne tunerne. Der er ikke lavet meget siden, hvor man har gjort sig lige så meget umage. I hvert fald er der brugt andre løsninger. Ingen i dag ved sine fulde fem kunne finde på at bygge en rørtuner med alt i rør lige fra højfrekvensdel til stereodekoder. Ikke en gang Magnum Dynalab.
Kvaliteten af indspilningerne kunne være et andet emne. Langt fra alle moderne indspilninger kan tåle sammenligning med f.eks. de første Decca indspilninger, hvor man gjorde sig umage for at udvikle mikrofonteknikken til god stereo.
|
|
|
helt enig, men alligevel er jeg endt med en DAB radio, fordi jeg hader reklamer, hitlistepop og irriterende studieværter som tror vi alle elsker idiotiske quiz og konkurrencer og dårlig humor. Jeg vil bare have god musik, og så må jeg altså nøjes med elendig mp3 lyd på DAB. Hvornår har der forøvrigt sidst været sendt live koncerter på FM ukomprimeret???? De er da vidst også gået over til mp3 filer, så deres DJs sidder med en pc i stedet for en mixerpult med CD eller pladespiller.
Omkring indspilninger, så er mine gamle mono indspilninger på Verve med Ella Fitzgerald og Count Basie til enhver tid at foretrække. Det er altså musikken der rykker for vildt og bare fordi pladebranchen fik stereo og 40 år til at udvikle god indspilningsteknik eller udstyr, så er det mærkeligt nok ikke rigtig blevet meget bedre
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange afroamerikanere skal der til for at skifte en elpære? Svar: 4 1 til at skifte pæren og tre til at synge en blues om hvor godt den gamle pære lyste....
Spøg til side: alt nyt er ikke godt, alt godt er ikke nyt. Men noget nyt er langt bedre - Vern har desværre ret i at det ikke er ret meget, der er langt bedre....
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Spøg til side: alt nyt er ikke godt, alt godt er ikke nyt. |
|
|
Er nok meget rigtigt - synes bare ikke det nye grej spiller med den varme, som det gamle gør. Ikke det jeg har råd til ihvertfald
S.R
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm.....er varme=svampet bas og udetaljeret diskant? - eller er det "sammenhæng" og en fornuftig "voicing" af højttaleren. Jeg tror meget på det sidste; se Troels Gravesens højttalerhjemmeside, han afstemmer sine konstruktioner med en passende ikke-anmassende diskant!
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
vern skrev:
| Hvornår har der forøvrigt sidst været sendt live koncerter på FM ukomprimeret???? |
|
|
I torsdags. Prøv P2! 
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
schumi_dk Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
vern skrev:
|
tjek www.audioscope.net det er STEDET for vintage grej. Priser skal ses i betragtning af 2 års fuld garanti....
Jeg er selv ejer af www.hificlassic.dk og jeg giver dig ret i at nogle af priserne er drabelige, men tænk på en regning på 1500kr bare for at få det tjekket op på et værksted (med regning og moms), og så giver jeg næsten altid 1300-1800kr for at sende et forstærkersæt med Schenker, ud i Europa (det er endnu dyrere til Schweitz eller UK). kunderne i udlandet vil ikke betale de høje fragtpriser, og derfor bliver de indregnet i vareprisen. Jeg giver dog ikke garanti på varerne og derfor er jeg billigere end www.audioscope.net. en anden ting der gør at mine priser er meget højere end hvis du selv finder det i den blå avis, er at jeg skal betale renter i banken af et varelager på flere hundrede tusinde.
Så vil du have det billigt er det bare at lede på dba, qxl og hifi4all, sæt det selv i stand og du er kørende.
vintage hifi er sjovt fordi det kombinerer alm hifi interesse med drengedrømme og samlermani. Ikke nødvendigvis fordi det gamle er bedre end det nye. Jeg synes selvfølgelig selv at der er meget gammelt der også er utroligt godt.
|
|
|
Betyder det vi danskere godt kan trække en tusse fra i prisen da vores fragt er væsentligt billigere ?
|
| Til top |
|
| |
vern Branchemedlem

Hificlassic.dk
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
schumi_dk skrev:
vern skrev:
|
tjek www.audioscope.net det er STEDET for vintage grej. Priser skal ses i betragtning af 2 års fuld garanti....
Jeg er selv ejer af www.hificlassic.dk og jeg giver dig ret i at nogle af priserne er drabelige, men tænk på en regning på 1500kr bare for at få det tjekket op på et værksted (med regning og moms), og så giver jeg næsten altid 1300-1800kr for at sende et forstærkersæt med Schenker, ud i Europa (det er endnu dyrere til Schweitz eller UK). kunderne i udlandet vil ikke betale de høje fragtpriser, og derfor bliver de indregnet i vareprisen. Jeg giver dog ikke garanti på varerne og derfor er jeg billigere end www.audioscope.net. en anden ting der gør at mine priser er meget højere end hvis du selv finder det i den blå avis, er at jeg skal betale renter i banken af et varelager på flere hundrede tusinde.
Så vil du have det billigt er det bare at lede på dba, qxl og hifi4all, sæt det selv i stand og du er kørende.
vintage hifi er sjovt fordi det kombinerer alm hifi interesse med drengedrømme og samlermani. Ikke nødvendigvis fordi det gamle er bedre end det nye. Jeg synes selvfølgelig selv at der er meget gammelt der også er utroligt godt.
|
|
|
Betyder det vi danskere godt kan trække en tusse fra i prisen da vores fragt er væsentligt billigere ? |
|
|
ja da og nogen gange mere, men som sagt må jeg ikke promovere egen forretning her i forum, og vil hellere optræde som privatperson.
|
| Til top |
|
| |
vern Branchemedlem

Hificlassic.dk
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
faktisk har jeg det ikke sådan at gammelt er bedre end nyt, der er da masser af nyt som er godt. Jeg synes bare ikke jeg kan se den store udvikling indenfor lydkvalitet. Men det er også svært at sammenligne. For sammenligner vi Luxman M6000 som var deres største og dyreste til 22.000kr i 1976, så skal den sammenlignes med grej der tilsvarer prismæssigt idag, og så er jeg sikker på at den får tæv at samtlige Gryphon, McIntosh og ML. Det samme selvfølgelig hvis vi sammenligner Yamaha CD2 til 10.000 i begyndelsen af 80'erne, så får den tæv af noget lignende prismæssigt idag.
Det der går "galt" for os vintagenørder er måske at vi sammenligner et sæt Snell E / B&W801 m. Luxman C12 og M12, Sony CDP-X707ES købt samlet for 8000 igår i DBA, med et anlæg i Expert, Hifi-Klubben eller andet sted for 8000 eller for den sags skyld 25000kr. Og den går ikke, får så lyder det brugte vintage jo nok altid bedst (efter min overbevisning). Men hvis vi tænker på inflation, arbejdsløn, prisindex osv og sammenligner med tilsvarende i klassen hos den enkelte producent, så ser det måske anderledes ud, og det er måske en mere rimelig sammenligning.
Det sværeste er højttalere synes jeg, for idag skal betale en krig for store højttalere med 12" eller 15" basser som spiller dybt, men det er pga mode som siger at de alle skal være små slanke højttalere som kvinder vil lade komme ind i stuen (var det en grov generalisering, så sæt mig på plads)..
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| hmmm.....er varme=svampet bas og udetaljeret diskant? - eller er det "sammenhæng" og en fornuftig "voicing" af højttaleren. Jeg tror meget på det sidste; se Troels Gravesens højttalerhjemmeside, han afstemmer sine konstruktioner med en passende ikke-anmassende diskant! |
|
|
Tror nu godt du ved hvad jeg mener, når jeg siger varme  . Kunne desværre ikke finde det om vocing af HT på Troels hjemmeside (tak for link, Krenzler  ) , Men ikke deto mindre mange rigtig interesante ting der. Kunne godt tænke mig at høre "poor man's speaker" , den lyder spændende.
Jeg ved nu godt at mine højttalere (dls r66) har brug for et ordentlig skud varme fra forstærkeren. De er "tørre" i lyden i sig selv.
Hvad for en moderne forstærker i den billige ende, synes du er god, Jazzman?
S.R
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=vern] Det der går "galt" for os vintagenørder er måske at vi sammenligner et sæt Snell E / B&W801 m. Luxman C12 og M12, Sony CDP-X707ES købt samlet for 8000 igår i DBA, med et anlæg i Expert, Hifi-Klubben eller andet sted for 8000 eller for den sags skyld 25000kr. Og den går ikke, får så lyder det brugte vintage jo nok altid bedst (efter min overbevisning). Men hvis vi tænker på inflation, arbejdsløn, prisindex osv og sammenligner med tilsvarende i klassen hos den enkelte producent, så ser det måske anderledes ud, og det er måske en mere rimelig sammenligning.[/qoute]
Er helt enig med dig, Vern - men hvorfor dog køre en ny golf gti, når man kan køre jaguar e for næsten de samme penge
S.R
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg ved nu godt at mine højttalere (dls r66) har brug for et ordentlig skud varme fra forstærkeren. De er "tørre" i lyden i sig selv"
Det er det med voicing! Jeg så testen af den nye QRS topmodel i High Fidelity 5/2006 - den iøvrigt udmærkede Vifa diskant lå 5dB over basniveauet. Helt ærligt, hvad tænker de folk på?
"Hvad for en moderne forstærker i den billige ende, synes du er god, Jazzman?"
AV! Er "billig ende" under 5 eller 10kkr? Hvis min datter spurgte, ville jeg sige Rotel, Musical Fidelity (for dyr?), Primare, evt. NAD. Jeg levede i mange år med en fremragende 3155. Den var "usynlig", men gjorde sit job.
Vern: HVOR fandt du de JBL S3100???????
|
| Til top |
|
| |
tunghør Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
"Jeg ved nu godt at mine højttalere (dls r66) har brug for et ordentlig skud varme fra forstærkeren. De er "tørre" i lyden i sig selv"
Det er det med voicing! Jeg så testen af den nye QRS topmodel i High Fidelity 5/2006 - den iøvrigt udmærkede Vifa diskant lå 5dB over basniveauet. Helt ærligt, hvad tænker de folk på?
"Hvad for en moderne forstærker i den billige ende, synes du er god, Jazzman?"
AV!Er "billig ende" under 5 eller 10kkr? Hvis min datter spurgte, ville jeg sige Rotel, Musical Fidelity (for dyr?), Primare, evt. NAD. Jeg levede i mange år med en fremragende 3155. Den var "usynlig", men gjorde sit job.
|
|
|
Okay - så voicing er altså synergi, eller at tingene passer sammen. Troede det var noget sværere [
Det lyder vildt med de 5 db. Jeg havde faktisk også store problemer med min i starten, hvor jeg netop spurgte til om "åben" lyd er et spørgsmål om højt diskantniveau, men jeg blev aldrig helt klog på det. Nu synes jeg faktisk de lyder rigtig godt - med den rigtige forstærker, altså
Ja, jeg tænker på et eller andet sted derimellem de 5-10000 kr. Noget der har den varme som gammelt grej ofte har, og også kan sparke lidt i bunden. Det sidste udelukker vel lidt rør? Ved godt at nu får jeg 17 indlæg om 2 watts rørforstærkere der har fantastisk bas, og jeg er helt sikker på det er rigtigt, men det er jo ikke lige det rør er berømt for. Kan musical fidelity det? Er nok lige dyrt nok, men så kunne man da kigge brugt. Primare er jeg slet ikke til. Nad er fornuftigt grej, og jeg anbefaler det ofte, men det mangler lige varmen og charmen..
-Men du behøver såmænd ikke komme op med noget Jazzmand - jeg leder slet ikke  .
Jeg levede forøvrigt lykkeligt i 13 år med et rotel rc/rb 850 sæt.
S.R
|
| Til top |
|
| |