| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 09 August 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
@willold: KRAudio er jo nogle vilde sager og prismæssigt nok i overkanten af hvad jeg forestiller mig. 211 lyder spændende. Jeg er dog ikke faldet over nogle produkter der anvender dem. Har du eksempler?
@bsl2: Manley laver bestemt nogle interessante produkter, men så skal jeg nok have lån i huset inden det bliver til forstærker i den klasse.
Jeg er faldet over et Tysk produkt der hedder Meiler på http://www.es-audio.de/. Nogen der kender den?
Og hvad med alle Kineserne; MingDa, Yarland, Xindak, Melody mv. Erfaringer? |
|
|
De ser ellers fede ud de es-audio! Og en human pris...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Aecrewboss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
| Hej Buch
Jeg får et sæt Ming da Mc 805 SE monoblokke ind af døren inden for de næste par dage og dem skal du da være velkommen til at komme og høre.Lige nu er min favoritside UPS ,så jeg kan følge med i ,hvor de er henne i verden
mvh
Tak. Prismæssigt er vi ikke ude i det helt vilde og den skal nok ikke spille med de nuværende højttalere. Jeg kunne dog godt forestille mig at 845-rør kunne trække Divaerne til fornuftigt lydnivau. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 06 Juni 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 128
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Dejligt at se det "rører" på sig.
Kender ikke de tyske Meiler, og hvordan forholder det sig med res. rør?
Man kan ikke bare smække nogle andre rør i, også virker det bare. Perfekt perspektiv og dynamik opstår ikke tilfældigt, men man kan jo være heldig .
Held og lykke. __________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 05:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr Brancemedlem (og andre); man kan sagtens få "reserve-rør", og er man lidt dedikeret, så står mange flinke medlemmer, af dette så udmærkede forum, straks parat med hjælp til at komme videre!
Selv om rørene er af præcis samme type, så vil de lyde forskelligt fra fabrikat til fabrikat. Man kan altså sagtens "tweake" sin lyd derhjemme, og i endnu højere grad end andre kabler kan "tweake" lyden! Der er (på en ydmyg MingDa) en hel del at hente, en hel del!
"Perfekt perspektiv"? Det tror jeg ikke findes. Det perspektiv man har derhjemme, findes vist dårligt i levende live!
"Dynamik"? Dynamikomfanget kan vist heller dårligt reproduceres i fuldt omfang derhjemme, men mindre kan også gøre det!
Rør rykker! 
|
| Til top |
|
| |
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 06:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
den utroligt enkle opbygning af en singleended forstærkers lydkredsløb,muliggør netop "tweaks" i form af bedre rør!
drivertrinnet kan udgøres af et enkelt rør - hvis arbejdsbetingelser som udgangspunkt er bestemt af en fast modstand under katoden.havde denne modstand været variabel,kunne man tune sweetspottet frem i alle ækvivalente rørtyper,som alle har lidt forskellig infrastruktur i flere parametre - men producenten vælger den nemme løsning,og let tilgængelige rørmærker
er maskinen optimeret - vil klangforskelle være tydelige mellem forskellige brands.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 08:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Underordnet om rør-ib´en er optimeret til andre næsten identiske rør, så er der altså en hel del lydforskel på fjernøstlige (og russiske) rør og deres amerikanske/europæiske fætre fra gamle dage!
Selv om mine effekt-6N5S/P er 95% ækvivalente med 6AS7(G) Tung-Sol og 6080 RCA, så er der altså en hel verden til forskel, også uden at ændre de omkringliggende komponenters værdier!
Tidligt fri; så hjem og høre en plade, mine underboer står nok også snart op, måske?!
13 triode-watt er helt OK! 
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aecrewboss skrev:
|
Hej Buch
Jeg får et sæt Ming da Mc 805 SE monoblokke ind af døren inden for de næste par dage og dem skal du da være velkommen til at komme og høre.Lige nu er min favoritside UPS ,så jeg kan følge med i ,hvor de er henne i verden
|
|
|
Hej Aecrewboss
Godt at se at du igen har fået tid til verdens bedste hobby. Det lyder godt nok spændende med de 805'ere. Dem vil jeg mægtigt gerne høre når de ankommer. __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
|
Hr Brancemedlem (og andre); man kan sagtens få "reserve-rør", og er man lidt dedikeret, så står mange flinke medlemmer, af dette så udmærkede forum, straks parat med hjælp til at komme videre!
Selv om rørene er af præcis samme type, så vil de lyde forskelligt fra fabrikat til fabrikat. Man kan altså sagtens "tweake" sin lyd derhjemme, og i endnu højere grad end andre kabler kan "tweake" lyden! Der er (på en ydmyg MingDa) en hel del at hente, en hel del!
"Perfekt perspektiv"? Det tror jeg ikke findes. Det perspektiv man har derhjemme, findes vist dårligt i levende live!
"Dynamik"? Dynamikomfanget kan vist heller dårligt reproduceres i fuldt omfang derhjemme, men mindre kan også gøre det!
Rør rykker! 
|
|
|
Hej F.Christians.
Hvis du tager et rør lad os bare sige KT-88, og du tager et andet KT-88, så måler de ikke helt ens.
Så skal man være meget heldig. Hos Lua bliver rørene udmålt og matchet så de danner et komplet sæt til hver forstærker eller cd, og skal du have reserve, får du simpelthen et der måler som det oprindelige (lægges på lager omgående). Og hos Lua får de special fremstillet rør, efter egen specifikationer, men det er stadig for stor afvigelse på rørene, så man ikke bare plopper 8 tilfældige i, just. bias, også spiller det... Jo det spiller, men du opnår ikke den fulde ydelse (læs perspektiv, lav forvrægning, dynamik mm.) Derfor matchning.
Læs evt. indlægget jeg har bragt om Lua, hvor Lua NR. 7 laver ny målerekord i deres lab. (Stereo tysk), og banker bla. ML 434 af banen.
Generelt, har jeg fået forklaret fra Helmut Lua, måler rørgrej dårligt, er det fordi det er sjusk.
Mvh.
__________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 August 2006 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det godt hr. brancemedlem!
Mine rør er da også gennemmålt og parrede til ca. 5%´s afvigelse.
Indtil flere af dette forums rør-audiophiler har tilbudt mig årlige kontrolmålinger, og det har jeg tænkt mig at benytte mig af. (Indenfor rimelighedens grænse, sæ´følig!)
Nå-ja, til sidst: Nye rør? Ad-bad! Næh; oldgamle ubrugte rør med minimum 25 års støv på æskerne, se det er sagen!
Ae-crewboss; skriv lige så snart du har hørt bare 1 time på disse MF´ere af nogle monotrin!
http://www.meixingaudio.com/ENGLISH/products/mc-805a.htm
805´eren er med MC-Audio rør; det er ikke det bedste fabrikat på denne benzinos-grå klode, men godtenok at starte op på!
http://www.rigpix.com/tubes/gl805.htm
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående MingDa MC805A: Der er sneget sig en lille fejl ind på siden fra Meixing MingDa.
(Gaflet fra MingDa´s eget katalog, som ligger i æsken, sammen med et par bomuldshandsker):
Der nævnes at monoblokkene er med 1 x 805 (Mc-Audio), 1 x 6L6GC, 1 x 12AX7 og 2 x 12AU7, meeen der er nu kun et 12AU7 rør i konstruktionen. (Ælle-bælle-tælle; 1-2-3-4, jo den er god nok)
Begge 12´er rør er af mærket Elektro Harmonix (EH)
Bare til behagelig orientering! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
kært nok med alle links - men trådopretteren er KUN interesseret i en integreret løsning!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Buch Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
slowon skrev:
|
kært nok med alle links - men trådopretteren er KUN interesseret i en integreret løsning!
mvh/slowon
|
|
|
Her skal jeg måske lige springe til og kaste lidt mere lys over sagen. Baggrunden for at starte tråden er, at jeg planlægger at opbygge et nyt setup, som skal fungere parallelt med mit eksisterende. Målsætningen for det nye setup er, at anvende færrest muligt komponenter i signalvejen. Da rørforstærkere ofte er meget simple i deres opbygning (få komponenter), er denne type forstærker valgt som et udgangspunkt. For at eliminere en kabelforbindelse (mellem for- og effektforstærker) ønsker jeg, at anvende en integreret af slagsen til formålet.
Mht. links kan jeg da lige også tilføje følgende som jeg syntes er interessant. http://www.diyhifisupply.com/diyhs_joplin.htm __________________ hilsen Buch
Mit anlæg
|
| Til top |
|
| |
Aecrewboss Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 180
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buch skrev:
slowon skrev:
|
mvh/slowon
|
|
|
Her skal jeg måske lige springe til og kaste lidt mere lys over sagen. Baggrunden for at starte tråden er, at jeg planlægger at opbygge et nyt setup, som skal fungere parallelt med mit eksisterende. Målsætningen for det nye setup er, at anvende færrest muligt komponenter i signalvejen. Da rørforstærkere ofte er meget simple i deres opbygning (få komponenter), er denne type forstærker valgt som et udgangspunkt. For at eliminere en kabelforbindelse (mellem for- og effektforstærker) ønsker jeg, at anvende en integreret af slagsen til formålet.
Mht. links kan jeg da lige også tilføje følgende som jeg syntes er interessant. http://www.diyhifisupply.com/diyhs_joplin.htm
|
|
|
Hej Buch
Jeg har den mindre Mc 34b ,også fra Ming Da ,som spiller i soveværelset med et sæt små Snell højtt.Den er jo godt nok ikke triodekoblet,men den gør det faktisk rigtig godt,specielt prisen taget i betragtning.Hvis du har lyst kan jeg godt komme forbi med den,så du kan høre den .Lige et par billeder af den som den spiller nu http://www.hifi-musik.dk/main.php?page=visstereo&id=188
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Den er jo godt nok ikke triodekoblet,men den gør det faktisk rigtig godt,specielt prisen taget i betragtning"
der er ingen garanti for triodekoblede pentoder lyder bedre - men TRIODER lyder bedre.
en singleended triodeforstærker har forudsat gode komponenter og kompetent konstrueret - læs lyttet til under udvikling - mere nærvær,detaljer og flow end de bedste pushpull uanset pentode eller triode.
lytter pt til en quad 405 II jeg har repareret - og fatter @ at folk dog gider bruge den til musikformidling,men nu virker den igen,så jeg kan slutte aftenen i godt selskab med crowded house over en lille 300b,der lyder uendeligt meget bedre.
halvledere passer fint til 16 bit - og rør til musik!
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 21 August 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kikker selv efter rør så jeg er lige med på en kikker  __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare til orientering: MingDa MC34 AII er bedre end den originale MC34, efter min mening!
Ægte SE-triode, men med dens latterlige VU-metre er den godtenok en kende grimmere end den originale, mindst! 
Men med NOS over hele linien synger den som englene i himlen, altså næsten da. For det fåes jo langt bedre til en langt højere pris, jovel-da!
Ornec.com´s øvro-priser skal forsigtigt ganges med faktor 10, så passer det med fragten til 7 øvro pr. kilo.
Bliver man "nakket" af tolden i Hong-Kong, så skal der lægges yderligere et par kroner til prisen, mindst. Men det er stadigvæk snothamrende billigt!
|
| Til top |
|
| |
hclyd Lukket konto

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fine sager at se på, men kan de kun spille på horn, for at komme op på rimelige lydtryk??
Er der reservedele der matcher, eller er det en gang prøven sig frem, og gætværk.
Undskyld den negative tone, men rørgrej synes jeg er mere delikat, og kan hurtigt ødelægges af forkerte ingredienser...lyden altså.
Eller er det bare mig, der er pivet?
Mvh. __________________ www.lydcentrum.dk, www.canton.de, www.lua.de rør og matchende højttalere, med høj følsomhed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
sjovt nok er især singleendede det eneste der lyder godt på horn - så jeg vender lige den der om og siger - horn kan kun spille på singleendede,og til gengæld kan man så spille rigtig HØJT!
"reservedele der matcher" - i modsætning til transistorgrej,kan man selv skifte de forstærkende dele i en rørslæde,og dermed optimere lyden til personlig smag.så når man er færdig med sit gætværk,og har prøvet sig frem til et anlæg der falder i smag - er man ikke kun overladt til fintuning med kabler og audiophile sikringer!
lyd ER et delikat anliggende - og kan hurtigt ødelægges af forkerte ingredienser,ikke mindst af transistorer i signalkæden..
mvh/slowon
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

|
| Sendt: 22 August 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvem forhandler "kina" grej i DK. Har kikket som en gal og har kun fundet en lille smule. Der er jo rigtig mange det laver rør grej i Kina men der er umidelbart ikke mange importører i DK.
Hvis nogen af jeg har et link eller to til de danske/evt. svenke forhandlere vil jeg være taknemmelig. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |