Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Pant og restgæld (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 27 November 2003 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Nemlig, kunne se at folk åbenbart misforstod dig :)

Det er panthavers eget ansvar at beskytte den pantsatte genstand, og derfor kan man roligt købe udstyret, så længe man er i god tro.

Tak, Tak Tak.... det glæder mig at nogen kan forstå mig :o) ... selv efter en lang arbejdsdag...

nu havde jeg jo ellers vundet præmien for årets dummet råd... he he....   men det var nok selvforskyldt .... simpelt er det - eller hva.....

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2003 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Ej, Nu må I alle sammen holde op med at fejlinformere og vildlede i så udpræget grad!!

Ved pant:

Der kan foretages BÅDE håndpant OG underpant i løsøre!

Håndpant kræver effektiv rådighedsberøvelse jf. Danske Lov 5-7-1 og 5-7-5.  Derfor anvendes den sjældent i praksis.

Underpant er gyldig ved aftale, men kræver tinglysning for beskyttelse over for pantsætters aftaleerhververe og kreditorer, jf. Tinglysningslovens § 47, stk. 1.  Tinglysningen finder sted i "personbogen" i Århus.

Man skal altså blot ringe til Århus for, at checke om der er et løsørepantebrev på det pågældende udstyr!!!!!

Ved tyveri:

Der er stort set ALTID tale om vindikation (den bestjålne vinder ret til tingen), UANSET god tro hos aftaleerhverver!!!! jf. Danske Lov 6-17-5

Så burde det vidst være på det rene!!!!!!

Venlig hilsen

En stud. jur. der forhåbentligt snart kan kalde sig cand. jur.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 November 2003 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Ej, Nu må I alle sammen holde op med at fejlinformere og vildlede i så udpræget grad!!

Jeg synes da ikke, at jeg fejlinformerer? Jeg skriver jo præcis det samme om håndpant som du gør? Citat: "Såkaldt håndpant".

Jeg nævner ikke underpant, da det allerede er blevet nævnt, at man skal kontakte tinglysningskontoret for at tjekke der.

Jeg synes faktisk, at jeg udtrykte mig rimligt klart, men det har jeg så åbenbart ikke gjort. Bortset fra det er jeg dog helt enig... sådan da. Mht. til din referering af DL som hjemmel for effektiv rådighedsberøvelse er jeg lidt i tvivl, jeg ville nok nærmere have brugt retspraksis. Du må meget gerne forklare mig det i en priv, hvis du har tid.

Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

ok.... dit indlæg var lødigt nok  

men det er altså også det eneste!  gider slet ikke komme ind på "nøglepant" etc....

Det der blev skrevet om underpant var jo åbenlyst forkert!

Jeg blev bare næsten helt rystet over at læse, hvor grueligt galt folk går i byen.  På den anden side er det jo lækkert nok, for så er der rigeligt med arbejde til jeg er færdig!

Den nævnte bestemmelse i DL er stadigvæk gældende dansk ret og er en mere korrekt hjemmel, end blot retspraksis! (kan selvfølgelig altid supplere hinanden!)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

he-man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 27 November 2003 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Ved pant:

Håndpant kræver effektiv rådighedsberøvelse jf. Danske Lov 5-7-1 og 5-7-5.  Derfor anvendes den sjældent i praksis.

Underpant er gyldig ved aftale, men kræver tinglysning for beskyttelse over for pantsætters aftaleerhververe og kreditorer, jf. Tinglysningslovens § 47, stk. 1.  Tinglysningen finder sted i "personbogen" i Århus.

Man skal altså blot ringe til Århus for, at checke om der er et løsørepantebrev på det pågældende udstyr!!!!!

Kan jeg ringe anonymt?? og i så fald hvor til. Har du et nummer??

Ved tyveri:

Der er stort set ALTID tale om vindikation (den bestjålne vinder ret til tingen), UANSET god tro hos aftaleerhverver!!!! jf. Danske Lov 6-17-5

Venlig hilsen

Til top Vis he-man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af he-man

he-man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Ved pant:

Ved tyveri:

Venlig hilsen

Kan jeg ringe som anonym?? har du evt. et nummer

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 November 2003 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

zaka skrev:

he-man skrev:
Okay. jeg har lidt problemer, med en som jeg er ved at sælge noget grej til. og jeg vil kun sælge mod kontant afregning, så nu tror han l****T er stjålet. så vil han selv se efter.og jeg har papir på den..

Giv ham serienummeret på grejet og lad ham ringe til politiet - det er det man normalt gør med cykler ;o)

mvh

Så kan han da i hvert fald få tjekket om varen er stjålet!

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

nummeret kan du selv slå op i en tlf bog eller evt. på nettet?  Jeg kender det ikke.

Aner ikke om man kan være anonym

he-man
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2003 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

nummeret kan du selv slå op i en tlf bog eller evt. på nettet?  Jeg kender det ikke.

Aner ikke om man kan være anonym

jeg prøver.. tak for det

lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er dejligt, at nogen stadigvæk husker at refere til den gode gamle danske lov - hvilket også er den korrekte hjemmel. Men mit praktiske råd er dog stadigvæk - at handler man brugt, vil det bedste være ikke at oplyse sælger om sin identitet. På den måde er man sikker på, at man ikke senere kan komme i problemer med det grej, som man har købt i god tro. 

Lars  

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2003 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

lars37 skrev:

Jeg synes det er dejligt, at nogen stadigvæk husker at refere til den gode gamle danske lov - hvilket også er den korrekte hjemmel. Men mit praktiske råd er dog stadigvæk - at handler man brugt, vil det bedste være ikke at oplyse sælger om sin identitet. På den måde er man sikker på, at man ikke senere kan komme i problemer med det grej, som man har købt i god tro. 

Lars  

Det må da siges at være en dårligt indpakke opfordring til handel med hælervarer.

Du leverer her et udmærket eksempel på ond tro.

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 November 2003 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Ikke direkte beslægtet med pant og sådan, men lige mht. hælervare.

Sidste år var jeg på udkig efter en bærbar. Da priserne varierede, meget, for at sige det mildt, ringede jeg til vores lokale politi (Aalborg), for at høre hvordan man eventuelt kunne tjekke om en bærbar var stjålet, om der fx. var et register hvor man kunne tjekke det.

Svaret var, at der var der ikke (jeg skal ikke kunne kommentere om rigtigheden af dette, men det var det jeg blev oplyst), simpelthen fordi det var for stor en arbejdsbyrde i forhold til værdien.

Jeg blev samtidigt oplyst at de estimerede, at 3/4 af ALLE bærbare hos private var hælervarer!!

Til top Vis Morten Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten Nielsen

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:

Ikke direkte beslægtet med pant og sådan, men lige mht. hælervare.

Sidste år var jeg på udkig efter en bærbar. Da priserne varierede, meget, for at sige det mildt, ringede jeg til vores lokale politi (Aalborg), for at høre hvordan man eventuelt kunne tjekke om en bærbar var stjålet, om der fx. var et register hvor man kunne tjekke det.

Svaret var, at der var der ikke (jeg skal ikke kunne kommentere om rigtigheden af dette, men det var det jeg blev oplyst), simpelthen fordi det var for stor en arbejdsbyrde i forhold til værdien.

Jeg blev samtidigt oplyst at de estimerede, at 3/4 af ALLE bærbare hos private var hælervarer!!

Det gode gamle kosterblad eksisterer desværre ikke mere så et landsdækkende register for koster hører fortiden til.

Stjålne cykler og motorkøretøjer er dog efterlyst i et landsdækkende register.

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes