Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 09:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: surround eller stereo?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Spørgsmålet: hvor mange har et surround setup og hvor mange har stereo
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
64 [32,82%]
85 [43,59%]
46 [23,59%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Kort sagt: Hvad er det der gør en surround sound reciever dårlig til stereo, når surround-delen kobles ud med noget source direct, eller hvad de
forskellige nu kalder det. Jeg hører mange sige, "blabla, den bankede ss-maskinen totalt!!!", men så står der ikke mere? Hvordan? På hvilken
måde?

Jeg synes også at ane masser af stereo-snobberi her inde, hvilket er synd. Alene alt det fis med "snurrerundt lyd" og hvad i nu ellers finder på.

Ang. hifi - det begreb kan da sagtens overføres til mange andre ting end musik i stereo. stor troværdighed kan man da både finder på biler,
stereo-forstærkere.... og surround-forstærkere. At rør skulle være lig med høj troværdighed må jeg fnyse lidt af - på hvilken måde? Rør er fede
_netop_ fordi de farver lyden. Så er det ikke lidt selvmodsigende?
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:

Da_Saint skrev:
Efter at have læst indlæggene igennem, tænker jeg: stereo-snobberi! Én debattør snakkede
noget om, at hvis man skal have ordentlig stereo ud af en surround receiver, skal man give 3-4 gange mere penge for den end for en hæderlig
stereo forstærker. I dette tilfælde kostede hans forstærker ca. 9000 kr. Dvs. en receiver med tilsvarende "kvalitet" skal koste ca. 30.000 kr.For
det første, så kan alt IKKE måles i penge. For det andet, har jeg en Sony receiver, som i DK koster 4000 kr. Jeg gav 2400 kr. for den i
Tyskland. Vil det sige, ift. ovenstående, at en forstærker til ca. 600 kr. vil give mig tilsvarende eller endda bedre lyd? Det tror jeg ikke, med
mindre jeg finder en Thule-et-eller-andet til 500 kr. i DBA!

Næh alt kan da ikke måles i penge, men hvad skulle vi ellers måle det i? Lyd er subjektivt, og det eneste faktuelle vi kan forholde os til er
vel prisen i forhold til hinanden. Så kan vi nogenlunde se hvor meget kvalitet de forskellige produkter indeholder. Jeg kan bare ikke se hvordan
vi ellers skulle kunne sammenligne dem. Men bliver jo nødt til at have et fikspunkt man kan holde to forstærkere op mod hinanden med.

Desuden synes jeg ikke at der er særligt meget stereo snobberi her. Jeg forstår da begge parter, men forstår ikke dem som ikke forstår
hinanden...

Hvordan man kan sammenligne? Vha. test, målinger, videnskab, fysik. Alt den slags.. Desværre er der mange der ikke tror på den slags, for
når man simpelthen ved at ens nye signalkabel skal lyde bedre end det gamle.. ja.. så tror man også man hører det.. etc..
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
erla skrev:
Mastervol skrev:

erla skrev:
Jesper Juul skrev:
erla skrev:
Fiddoo skrev:
Har lige droppet sorround til fordel for ren stereo.

Jeg forstår simpelthen ikke "fordelen"...

Hvorfor opgraderede du ikke istedet dit anlæg, så du kunne spille begge dele i en tilfredsstillende kvalitet ?

Mit gæt ville være fordi det koster rigtigt rigtigt mange penge.

Jeg har f.eks. en sourround-reciever - til stereo bruger jeg den som ren forforstærker, i "Direct-mode", dvs. alle "snurretoppe" slået fra. Jeg hiver så signalet ud fra "forforstærkeren" via pre-amp til main-in på en go' gammel NAD stereo-forstærker, og BI-amp'er mine (front)højtalere.

Det har jeg også gjort en overgang, men det kommer bare ikke i nærheden af en ordentlig forforstærker.

Som lydkilde har jeg en CD/SACD/DVD/DVDAudio-afspiller - sidder lige nu og lytter til Weather repport / Heavy weather på SACD, og det lyder sgu' rimelig okay i mine ører :-)

Jep, men igen kommer det bare ikke i nærheden af en ren stereoafspiller, medmindre vi snakker Gondul og lign.

Med denne opsætning kan jeg opgradere "stereo-anlægget" med bedre (front)højtalere, effektforstærker, CD-spille, Riaa-forforstærker og pladespiller, hvis det er det jeg vil, uden at jeg behøver skille mig af med mit surround-anlæg...

For mig at se er der nemlig (som allerede påpeget) den fatale fejl ved et rent stereo-anlæg, at det ikke kan spille surround... mens et surround-anlæg altså sagtens kan indgå som en del af et stereoanlæg.

Ja, men så vil jeg hellere have et af hvert, da det også giver friheden ved at man kan opgradere de enkelte komponenter uafhængigt af hinanden.

MVH.

At ha' to seperate anlæg kan jeg forstå og forholde mig til :-)

Derfor undrer det mig stadig, at mange snakker om "ingen surround til fordel for stereo" - fordelen må være at spare penge, men ulempen ved ikke at kunne høre film, overstiger for mig at se langt denne ... så hvorfor ikke beholde surround'et og spare sammen til noget stereo, hvis man vil ha' feinschmekker stereolyd ?

MVH.

Igen: Penge. Nogen bliver simpelthen nødt til at sælge sit surround grej hvis de skal have råd til ordentligt stereo. Og hvis nu de ikke kan leve med en ringere stereo gengivelse de helt klart vil få med surround grej til samme penge som et tilsvarende stereo setup, så er det vil til at forstå ikke?

Nej, jeg forstår ikke hvordan man kan leve uden at kunne høre film ;-)

95% af den tid jeg lytter til musik, laver jeg noget andet samtidigt.

95% af den tid jeg ser film, koncentrerer jeg mig kun om filmoplevelsen.

Derfor giver det mig langt større lytteglæde, at høre film i surround, end at høre musik i stereo... men sådan er vi jo nok så forskellige... jeg forstår simpelthen bare ikke folk der skrotter 3/5 af filmlyden, det er nærmest blasfemi for mig at se.

Jeg kan forstå folk der starter med et stereoanlæg, og supplerer/opgraderer til surround hen af vejen - men omvendt ??? Det går over min forstand... ;-)

Men sådan er vi jo nok bare så forskellige. Det næste der så undrer mig er, den meget nedladende holdning overfor os der er glade for surround - bare udtrykket "snurrerundt" siger jo en del... folk må for min skyld købe sig fattige i alt det stereo-gear de vil, men hvorfor skal de nedgøre mig, der satser mere på filmlyd end på stereo ?

Hov - var der noget der sagde snobberi ? ;-)

MVH.

Ej, nu må du holde.... Jeg kan da godt se det fra din side, at du holder så meget af film at du ikke kan undvære surround men det er jo klart at du kan tilsidesætte stereo når du laver noget andet i 95% af tilfældene!

Men kunne det tænkes at stereo entusiaster havde det lige omvendt? At de lytter til musikken 95% af tiden af kan nøjes med at se film i stereo?

Ej, nu må du holde....

Hvis man prioriterer stereo højest (og ikke er en af de heldige der har plads og råd til to anlæg) så skal man da selvfølgelig bruge pengene på stereo, men derfor er der da ingen grund til at udnævne vores andres investeringer til spild af penge! Man må jo gå ud fra at folk køber det der passer til deres behov og ønsker.

Mastervol skrev:

Desuden får de jo netop alt filmlyden med, sammen med en større opløsning og et klarere lydbillede pga af bedre HT'er og forstærker (hvis vi nu sammenligner på prisen igen), men selvfølgelig får de ikke den 3D oplevelse det er at sidde midt i begivenhederne som de ekstra højttalere giver.

Det er jo så ikke helt korrekt! For det første for de ikke "alt filmlyden med", du starter med at fjerne mindst to surround kanaler og LFE sporet.

Hvor kommer den større opløsning fra? Man skal have en rimelig god dvd-afspiller før den interne dekoder kommer bare i nærheden af hvad man finder i en "almindelig" receiver, for slet ikke at sammenligne med surround forforstærkere/processorer.

Det er da rigtigt, at man kan have bedre højttalere (hvis man har brugt de samme penge), men der kan jo ikke komme noget bedre ud af højttalerne end det der kommer ind i dem.
Og en forstærker er jo ikke nødvendigvis bedre fordi den kun har to kanaler! Desuden er vi da nogle stykker der bruger fornuftige forstærkere i vores surroundanlæg.

Mastervol skrev:

Hvorfor går det over din forstand? Det ligger da ligetil, hvis man proriterer stereo og musik højere og ikke har pengene til begge dele, jamen så må man jo skifte det ud og købe noget som giver en glæden ved hifi!  Og den går selvfølgelig begge veje! Desuden kan det jo være at man slet ikke er interesseret i film og hellere vil bruge alt hvad man har på et godt stereo setup, så burde det jo være til at forstå.

Desværre er der en tendens til, at det ikke går begge veje, og de stereo-frelste lige skal understrege hvor tåbeligt vi andre bruger vores penge

For mig ville det lige nu være en nedgradering og totalt spild af penge, hvis jeg skiftede mit surround ud til stereo i samme prisklasse. Jeg ville kunne opnå en (lille?) forbedring i stereo, men da jeg også er i den situation, at jeg stort set aldrig har tid til at sidde og lytte koncentreret til musik, så ville jeg ikke få glæde af den forbedring.
Til gengæld ser jeg vel 2-4 film om ugen, som regel rimelig koncentreret  og hver gang har jeg glæde af hver eneste krone der er investeret - nå ja på nær dem der er brugt på cd-afspilleren

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jeg stemt begge dele. Da det også er det jeg har. Jeg har et mener jeg selv fornuftigt stereo setup med en balanceret cd/dvd afspiller, til min balancerede forstærker. Skal jeg se film. Ja så bliver min forstærker brugt til at drive l/r, og min surround forstærker driver c, sl, sr. Om det er godt ? Det synes jeg ihvertfald. Det eneste kompromis jeg har taget er at min c, sl, sr, og sub, er fra en mindre serie, hvilket ikke gør mig noget, da lyden er i samme "retning", og andet mærke (sub) Om så Thules surround forstærkere er på højde med det fra Denon, NAD, Marantz, osv. ved jeg ikke. Jeg ved kun at prisen er på højde med de dyre fra de nævnte fabrikanter

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Mastervol skrev:
erla skrev:
Mastervol skrev:

erla skrev:
Jesper Juul skrev:
erla skrev:
Fiddoo skrev:

Hvorfor opgraderede du ikke istedet dit anlæg, så du kunne spille begge dele i en tilfredsstillende kvalitet ?

Jeg har f.eks. en sourround-reciever - til stereo bruger jeg den som ren forforstærker, i "Direct-mode", dvs. alle "snurretoppe" slået fra. Jeg hiver så signalet ud fra "forforstærkeren" via pre-amp til main-in på en go' gammel NAD stereo-forstærker, og BI-amp'er mine (front)højtalere.

Det har jeg også gjort en overgang, men det kommer bare ikke i nærheden af en ordentlig forforstærker.

Som lydkilde har jeg en CD/SACD/DVD/DVDAudio-afspiller - sidder lige nu og lytter til Weather repport / Heavy weather på SACD, og det lyder sgu' rimelig okay i mine ører :-)

Jep, men igen kommer det bare ikke i nærheden af en ren stereoafspiller, medmindre vi snakker Gondul og lign.

Med denne opsætning kan jeg opgradere "stereo-anlægget" med bedre (front)højtalere, effektforstærker, CD-spille, Riaa-forforstærker og pladespiller, hvis det er det jeg vil, uden at jeg behøver skille mig af med mit surround-anlæg...

For mig at se er der nemlig (som allerede påpeget) den fatale fejl ved et rent stereo-anlæg, at det ikke kan spille surround... mens et surround-anlæg altså sagtens kan indgå som en del af et stereoanlæg.

Ja, men så vil jeg hellere have et af hvert, da det også giver friheden ved at man kan opgradere de enkelte komponenter uafhængigt af hinanden.

MVH.

Derfor undrer det mig stadig, at mange snakker om "ingen surround til fordel for stereo" - fordelen må være at spare penge, men ulempen ved ikke at kunne høre film, overstiger for mig at se langt denne ... så hvorfor ikke beholde surround'et og spare sammen til noget stereo, hvis man vil ha' feinschmekker stereolyd ?

MVH.

Igen: Penge. Nogen bliver simpelthen nødt til at sælge sit surround grej hvis de skal have råd til ordentligt stereo. Og hvis nu de ikke kan leve med en ringere stereo gengivelse de helt klart vil få med surround grej til samme penge som et tilsvarende stereo setup, så er det vil til at forstå ikke?

Derfor giver det mig langt større lytteglæde, at høre film i surround, end at høre musik i stereo... men sådan er vi jo nok så forskellige... jeg forstår simpelthen bare ikke folk der skrotter 3/5 af filmlyden, det er nærmest blasfemi for mig at se.

Jeg kan forstå folk der starter med et stereoanlæg, og supplerer/opgraderer til surround hen af vejen - men omvendt ??? Det går over min forstand... ;-)

Men sådan er vi jo nok bare så forskellige. Det næste der så undrer mig er, den meget nedladende holdning overfor os der er glade for surround - bare udtrykket "snurrerundt" siger jo en del... folk må for min skyld købe sig fattige i alt det stereo-gear de vil, men hvorfor skal de nedgøre mig, der satser mere på filmlyd end på stereo ?

MVH.

Ej, nu må du holde.... Jeg kan da godt se det fra din side, at du holder så meget af film at du ikke kan undvære surround men det er jo klart at du kan tilsidesætte stereo når du laver noget andet i 95% af tilfældene!

Men kunne det tænkes at stereo entusiaster havde det lige omvendt? At de lytter til musikken 95% af tiden af kan nøjes med at se film i stereo?

Ej, nu må du holde....

Hvis man prioriterer stereo højest (og ikke er en af de heldige der har plads og råd til to anlæg) så skal man da selvfølgelig bruge pengene på stereo, men derfor er der da ingen grund til at udnævne vores andres investeringer til spild af penge! Man må jo gå ud fra at folk køber det der passer til deres behov og ønsker.

Mastervol skrev:

Desuden får de jo netop alt filmlyden med, sammen med en større opløsning og et klarere lydbillede pga af bedre HT'er og forstærker (hvis vi nu sammenligner på prisen igen), men selvfølgelig får de ikke den 3D oplevelse det er at sidde midt i begivenhederne som de ekstra højttalere giver.

Det er jo så ikke helt korrekt! For det første for de ikke "alt filmlyden med", du starter med at fjerne mindst to surround kanaler og LFE sporet.

Hvor kommer den større opløsning fra? Man skal have en rimelig god dvd-afspiller før den interne dekoder kommer bare i nærheden af hvad man finder i en "almindelig" receiver, for slet ikke at sammenligne med surround forforstærkere/processorer.

Det er da rigtigt, at man kan have bedre højttalere (hvis man har brugt de samme penge), men der kan jo ikke komme noget bedre ud af højttalerne end det der kommer ind i dem.
Og en forstærker er jo ikke nødvendigvis bedre fordi den kun har to kanaler! Desuden er vi da nogle stykker der bruger fornuftige forstærkere i vores surroundanlæg.

Mastervol skrev:

Hvorfor går det over din forstand? Det ligger da ligetil, hvis man proriterer stereo og musik højere og ikke har pengene til begge dele, jamen så må man jo skifte det ud og købe noget som giver en glæden ved hifi!  Og den går selvfølgelig begge veje! Desuden kan det jo være at man slet ikke er interesseret i film og hellere vil bruge alt hvad man har på et godt stereo setup, så burde det jo være til at forstå.

Desværre er der en tendens til, at det ikke går begge veje, og de stereo-frelste lige skal understrege hvor tåbeligt vi andre bruger vores penge

For mig ville det lige nu være en nedgradering og totalt spild af penge, hvis jeg skiftede mit surround ud til stereo i samme prisklasse. Jeg ville kunne opnå en (lille?) forbedring i stereo, men da jeg også er i den situation, at jeg stort set aldrig har tid til at sidde og lytte koncentreret til musik, så ville jeg ikke få glæde af den forbedring.
Til gengæld ser jeg vel 2-4 film om ugen, som regel rimelig koncentreret  og hver gang har jeg glæde af hver eneste krone der er investeret - nå ja på når dem der er brugt på cd-afspilleren

HØRT!

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Det er jo sådan, at alle de dingenoter 7kanaler og certificeringer og videodele bare koster penge i surroundudstyr.

Ren stereo er der 2 kanaler at forholde sig til, 2 kanaler der gør opmærksom på sig selv.

Og klart vis der måles i ren stereokrone, vil 2 kanalsgrej lyde bedre (forudsat fornuftig konstruktion), da der er bedre råd til kredsløbene, og der ikke også skal puttes videokonverter, upscaling og jeg skal komme efter dig i.

Selvfølgelig kan surroundgrej lyde skidegodt i stereo også, men er som regel noget bekosteligere.

Det var vel lige det, jeg havde på hjerte.

Mvh.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

adamt skrev:
Kort sagt: Hvad er det der gør en surround sound reciever dårlig til stereo, når surround-delen kobles ud med noget source direct, eller hvad de
forskellige nu kalder det. Jeg hører mange sige, "blabla, den bankede ss-maskinen totalt!!!", men så står der ikke mere? Hvordan? På hvilken
måde?

Jeg synes også at ane masser af stereo-snobberi her inde, hvilket er synd. Alene alt det fis med "snurrerundt lyd" og hvad i nu ellers finder på.

Ang. hifi - det begreb kan da sagtens overføres til mange andre ting end musik i stereo. stor troværdighed kan man da både finder på biler,
stereo-forstærkere.... og surround-forstærkere. At rør skulle være lig med høj troværdighed må jeg fnyse lidt af - på hvilken måde? Rør er fede

Fordi et surround produkt ikke er rettet mod den rene stereolyd, som rene stereoprodukter er. Desuden skal der betales for en 4-8 ekstra kanaler, diverse processorer, tuner, licensbetaling til eks. THX osv.

Og så er alt det der med stereo snobberi altså helt overdrevet, på mig virker det nærmest omvendt, at man da må være "komplet idiot" hvis man har et stereo setup når man nu kunne få et surround anlæg for de samme penge.

Og så er snurrerundt altså ikke et skældsord, men nærmest et kælenavn det har været brugt så længe jeg kan huske, nu skal man altså også passe på man ikke bliver overfølsom.

hclyd
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 06 Juni 2006
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

adamt skrev:
måde?

Du har vist ikke hørt moderne rørforstærkere og cd-spillere

Ingen farvning, på gode konstruktioner, kun fed lyd med hul igennem.

Mvh.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 11 August 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Godaften!

Jeg har et surr. system. Men jeg har valgt det ud fra at det skal kunne tilfredsstille mine krav til stereo. Og ja det er dyrere, men ved man hvad man går efter i lyd, og får sat komponenterne rigtid sammen ( uanset mærke) , så kan man blæse og have mel i munden.

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 11 August 2006 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Godaften!

Jeg har et surr. system. Men jeg har valgt det ud fra at det skal kunne tilfredsstille mine krav til stereo. Og ja det er dyrere, men ved man hvad man går efter i lyd, og får sat komponenterne rigtid sammen ( uanset mærke) , så kan man blæse og have mel i munden.

Men stadigvæk ikke i forhold til et rent stereosetup til de samme penge. Har endnu ikke hørt et surround produkt hvor man ikke kunne få bedre stereolyd for pengene hvis man brugte dem på et rent stereosetup.

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 August 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft surround to gange nu og er gået over til stereo igen. Ser også film i stereo. Men jeg syntes ikke mine penge rakte til ordentlig stereolyd med en surround receiver. Jeg har nu en Harman Kardon HK970 forstærker, en HD970 CD og en Pure DRX702 tuner (+ en B&O TX2 pladespiller) det driver et sæt Dali 505. Det har givet ro, detaljer og hul igennem som jeg ikke kunne få for de samme penge i surround.

Surround er sjovt hvis man har tid og penge. Men hvis musiken er højeste prioritet, så se film i stereo - eller placer dit stereo et sted og TVet et andet.

(PS. har en NAD 3020i og en Sony CDP-XE570 i soveværelset).

Til top Vis Soersch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Soersch

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Sendt: 11 August 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret  

Soersch skrev:

Jeg har haft surround to gange nu og er gået over til stereo igen. Ser også film i stereo. Men jeg syntes ikke mine penge rakte til ordentlig stereolyd med en surround receiver. Jeg har nu en Harman Kardon HK970 forstærker, en HD970 CD og en Pure DRX702 tuner (+ en B&O TX2 pladespiller) det driver et sæt Dali 505. Det har givet ro, detaljer og hul igennem som jeg ikke kunne få for de samme penge i surround.

Surround er sjovt hvis man har tid og penge. Men hvis musiken er højeste prioritet, så se film i stereo - eller placer dit stereo et sted og TVet et andet.

(PS. har en NAD 3020i og en Sony CDP-XE570 i soveværelset).

HEHE. Lyder som om du ikke har brugt særlig lang tid på at indstille din SS-receiver. Desuden har jeg aldrig oplevet en Dali 505 med hul igennem men det er jo dejligt hvis du har fundet, komponenterne der kan klare det. Af ren nysggerighed, hvilke(n) receiver(e) har du haft?

Det kan sagtens lade sig gøre at stable et seriøst SS-setup sammen der også lyder godt i stereo. Men man kommer desværre ikke uden om at det koster ekstra(som tidligere nævnt i tråden) ifht. samme performance fra et stereo setup.

Der er bare ingen vej udenom når man både elsker musik OG film

MVH WRONG

Soersch
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 August 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej Wrong.

Hvis en surround receiver skal spille musik i stereo skal der ikke indstilles andet end "direkte igennem", udenom alt (inkl. sub).  Du har ret i det kan lade sig gøre, men mit problem er at jeg skal op i en 10 kkr receiver för jeg får samme frigjort eller hul igennem som f.eks. HK970 kan (også NAD 320BEE, Cambridge 640A , Marantz PM7001 og Advance Acoustic MAP103 kan det).

Det er en økonomisk vinkel jeg antager..... Jeg er enig i at film er lækkert i surround.

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Det kan du da have ret i da du selvfølge skal bruge flere penge på effekt til de sidste kanaler. Men hvis du ser på stereodelen i dit surround setup, så kan du godt få en forforstærker  til samme penge som en stereoforforstærker som kan gøre det lige så godt. 

Jeg snakker her i prislejet 0 - 100000 med cdafspiller og kabler.

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Soersch skrev:

Hej Wrong.

Hvis en surround receiver skal spille musik i stereo skal der ikke indstilles andet end "direkte igennem", udenom alt (inkl. sub).  Du har ret i det kan lade sig gøre, men mit problem er at jeg skal op i en 10 kkr receiver för jeg får samme frigjort eller hul igennem som f.eks. HK970 kan (også NAD 320BEE, Cambridge 640A , Marantz PM7001 og Advance Acoustic MAP103 kan det).

Det er en økonomisk vinkel jeg antager..... Jeg er enig i at film er lækkert i surround.

Ja, hvis man ikke er villig til at betale for en ordentlig receiver er det jo klart at man heller ikke får en hæderlig stereogengivelse. Så set ud fra det økonomiske perspektiv lader det til at du har været klogest af os to

MVVH WRONG

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

DPetersen skrev:

Det kan du da have ret i da du selvfølge skal bruge flere penge på effekt til de sidste kanaler. Men hvis du ser på stereodelen i dit surround setup, så kan du godt få en forforstærker  til samme penge som en stereoforforstærker som kan gøre det lige så godt. 

Jeg snakker her i prislejet 0 - 100000 med cdafspiller og kabler.

Var den til mig?? Jeg er helt enig.

MVH WRONG

Soersch
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 August 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hej igen Wrong.

Da jeg kan leve med film i stereo kan man sige jeg har valgt rigtigt. Men hvis jeg også ville have surroundlyd ville sagen være en anden. Jeg har hørt en billig surround receiver hos en kollega og den gjorde det hæderligt; en Yamaha RX-V457. Ikke noget powerhouse, men rar afbalanceret lyd i stereo. Den drev nogle Mission højtalere og det fungerede godt. Så kan man leve uden det sidte hul igennem kan det gå.

God weekend !

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Hovsa

Ja både til dig wrong men også jesper juul.

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 11 August 2006 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

adamt skrev:
Mastervol skrev:

Da_Saint skrev:
Efter at have læst indlæggene igennem, tænker jeg: stereo-snobberi! Én debattør snakkede
noget om, at hvis man skal have ordentlig stereo ud af en surround receiver, skal man give 3-4 gange mere penge for den end for en hæderlig
stereo forstærker. I dette tilfælde kostede hans forstærker ca. 9000 kr. Dvs. en receiver med tilsvarende "kvalitet" skal koste ca. 30.000 kr.For
det første, så kan alt IKKE måles i penge. For det andet, har jeg en Sony receiver, som i DK koster 4000 kr. Jeg gav 2400 kr. for den i
Tyskland. Vil det sige, ift. ovenstående, at en forstærker til ca. 600 kr. vil give mig tilsvarende eller endda bedre lyd? Det tror jeg ikke, med
mindre jeg finder en Thule-et-eller-andet til 500 kr. i DBA!

Næh alt kan da ikke måles i penge, men hvad skulle vi ellers måle det i? Lyd er subjektivt, og det eneste faktuelle vi kan forholde os til er
vel prisen i forhold til hinanden. Så kan vi nogenlunde se hvor meget kvalitet de forskellige produkter indeholder. Jeg kan bare ikke se hvordan
vi ellers skulle kunne sammenligne dem. Men bliver jo nødt til at have et fikspunkt man kan holde to forstærkere op mod hinanden med.

Desuden synes jeg ikke at der er særligt meget stereo snobberi her. Jeg forstår da begge parter, men forstår ikke dem som ikke forstår
hinanden...

Hvordan man kan sammenligne? Vha. test, målinger, videnskab, fysik. Alt den slags.. Desværre er der mange der ikke tror på den slags, for
når man simpelthen ved at ens nye signalkabel skal lyde bedre end det gamle.. ja.. så tror man også man hører det.. etc..

Jamen hvordan skal vi så sammenligne dem? På grundlag af strømforsyning? en NAD amp til 6 k og en Denon surr amp til 45 k med omtrent lige mange watt. Er de på nogen måde sammenlignelige kvalitetsmæssigt? Jeg siger bare at man bliver nødt til at have prisen ind i billedet når man vælger sammenligningsgrundlag. Det er ikke en garanti for at de er lige gode, men dog lidt mere en garanti end at fx sammenligne på strømkapacitet.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Sendt: 11 August 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Mastervol skrev:
erla skrev:
Mastervol skrev:

erla skrev:
Jesper Juul skrev:
erla skrev:
Fiddoo skrev:

MVH.

MVH.

MVH.

Ej, nu må du holde....

Det har du ret i! Surround er da helt klart hifi og en god investering hvis man hylder surround fremfor stereo.

Mastervol skrev:

Okay, der fik du mig. Det indrømmer jeg.

Den kommer også på stereogengivelsen når man slår surround fra

Nej, men der kommer masser af godt ind i højttaleren fra de fleste film. Og det gør at det sagtens kan betale sig at opgradere.

Og sammenligner vi på pris, hvilket er noget som de fleste må forholde sig til når de handler hifi og er derfor et fint sammenligningsgrundlag, kan man får meget mere stereo for de samme penge som surround. Det er heri forskellen ligger. Du kan ikke forvente at man fx tager en stereoforstærker til 10 k og lægger ydereligere 3 kanaler plus alle mulige andre funktioner i, og at den så vil koste det samme. Der skal spares, og det bliver jo på stereo delen da den sælges som surroundforstærker og skal performe derefter.

Mastervol skrev:

Ja, og til helv.. med de to-tre personer det er... Tror virkelig ikke det er mange der afskyr surround. Tror du overvurderer deres angreb mod jer ret meget. Alene det at du kan se at der er to lejre. Det mener jeg ikke der er. Alle er på lige vilkår og har lige vilkår til at snakke hfii.

Til gengæld ser jeg vel 2-4 film om ugen, som regel rimelig koncentreret  og hver gang har jeg glæde af hver eneste krone der er investeret - nå ja på nær dem der er brugt på cd-afspilleren

Ja, for dig ville det være spild af penge, men ikke for folk som ikke ser film. Nu må du heller ikke være "surround-snob" (sorry no offence) og ikke kunne se det faktum at stereo-fans har det på samme måde som dig, bare med omvendt fortegn.

Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes