Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kan man høre en sikring??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
NADali
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 August 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke den store profet, men har haft følgende pudsige oplevelse: Jeg fulgte en tråd om netkabler herinde uden at blive meget klogere, men jeg tænkte følgende: Hvis folk bruger formuer på netkabler og syns det virker bliver det næste vel særlige sikringer! Og LOL hvor jeg flækkede af grin da jeg læste ovennævnte artikel i HF... Bemærk at jeg ikke tager stilling til hvorvidt noget virker - jeg har nemlig ikke prøvet selv. Grinet gik udelukkende på, at jeg havde ret i min "profeti". Så jeg vover lige pelsen i profetbranchen:

Thi siger jeg jer, I skal belægge jeres print med bladguld.

Til top Vis NADali's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NADali

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 August 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

full blown skrev:

Den var godt nok også ny for mig den der, hvor meget tager de for sådan en dæmpering ved du det milu?.

Mvh FB

Mener det var mellem 50-100 kr. pr. ring, men se her:
http://herbiesaudiolab.home.att.net/

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 August 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
miju skrev:
Hvad med luften i lytterummet?? som lyden skal "rejse" igennem?? måske skal vi have Highend ilt / luft på flaske der spredes gennem en speciel highend luftfordeler??

De sidte centimeter fra hoved til tromhinde kan det vist godt betale sig at optimere. Selv de mindste klumper ørevoks kan ødelægge lyden. En seriøs hifi entusiast skyller ørerne dagligt.

JA DET! kan man sikkert også købe et specielt audio highend apperat til at gøre...  (så SKAL! det gøres med dette apperat for så er effekten ved lytning bagefter optimal..)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

adamt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 17:26 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:
Milu skrev:
piobyte skrev:

Milu skrev:
Kan man høre disse?: Mvh.

Hej Milu . Dem har jeg godt nok ikke set før , er de inspireret af næseklemmer til  snorkere ?

Hvad er det de gør ?

Ahem... Ja det er dæmperinge til RCA stik! Jeg tror på de hjælper i deres originale konfiguration: Dæmperinge til rør. Men til
RCA stik, den er svær at sluge... Men igen man ved jo aldrig før man har prøvet. Om ikke andet, så udvider firmaet da målgruppen gevaldigt.
Mvh.

Hej..

Jeg tror enhver dæmpning af i de mekaniske domæne er på sin plads! Det kan også være udtryk for at tingene er underdimentioneret for
småt......specielt de der blik kabinet og de tynde RCA hunner. Så virkning er givetvis størst på de tyndeste udstyr. Et sæt WBT med WBT stik er
netop lavet til at være mekanisk stabilt. Så det er også tilladt at forstille sig at det generelle design på mange aparater kunne gøres mere
stabilt.

Mvh

Så dæmperinge der sidder på kabler gør apparatet mere stabilt, og hjælper på underdimensionerede kabler?
.. det er altså pinligt at høre på
Til top Vis adamt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamt

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Der er lidt delte meninger... Nogle er lidt mistænkelige. Andre mener helt sikkert at nye sikringer kan gavne lyden. Det er typisk også dem der tror på alle andre tvivlsomme tweaks, og i øvrigt også dem der ikke tør stille op i en blindtest.

Men selv de folk som naivt stoler på sikringerne, mener at der er tale om så små forskelle, at de næppe er voldsomt hørbare.

Men HF påstår jo at det er en MEGA forskel. Der bliver fjernet masser af baggrundsstøj og baggrunden bliver meget mere sort. Pålideligheden svækkes bare, når de i forvejen har rost den CD-afspiller de tester på, bl.a. fordi den har en kulsort baggrund osv. Nu prøver de så at fortælle os, at disse sikringer forbedrede lyden ekstremt meget, fordi den fjernede de skavanker, som de tidligere har fortalt CD-afspilleren netop ikke har. Det er 100% upålideligt!!! Og jeg fatter ikke, at der er folk der er naive nok til at stole blindt på det!

Men som jeg har sagt før: "Den sidste idiot er ikke født endnu!"

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 August 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

adamt skrev:
Jeg elsker teksten "Det man kan måle er ikke vigtigt, og det der er vigtigt kan ikke målbart."
Jeg griner så også af alt den her slags voodoo der åbenbart hersker i HIFI-verdenen. Hvis man måler at det samme kommer ud af højtaleren
før og efter et twaek, ja, så har det tweak altså ikke gjort noget som helst ved lyden.. Men okay, at benægte videnskab har vist noget med
religion at gøre, og religiøse mennesker tror jeg også at der er noget "der ude", så hvorfor ikke?

Jeg siger: Lad da de troende spilde deres penge på dyre strømkabler, guldsikringer, og kabler til 1000 kr meteren, så kan vi andre grine fra
sidelinjen.

Meget i fysikkens verden bygger også på tro, men her kalder man det bare for teori og underbygger det med andre teorier, superstrengteorier og teorier om supersymmetri osv. Disse teorier kan næppe bevises og alligevel er nogle af de skarpeste hjerner beskeftiget hermed og store summer bruges herpå.

Pointen er at selvom noget ikke kan måles er det ikke straks religion. Hifirelateret forskning er enten ikke-eksisterende eller meget sparsom, så en metode til at vurdere kvalitative forskelle er næppe heller her inden for rækkevidde.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 18 August 2006 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

adamt skrev:
Bradford skrev:
Milu skrev:
piobyte skrev:

Milu skrev:
Kan man høre disse?: Mvh.

Hej Milu . Dem har jeg godt nok ikke set før , er de inspireret af næseklemmer til  snorkere ?

Hvad er det de gør ?

Ahem... Ja det er dæmperinge til RCA stik! Jeg tror på de hjælper i deres originale konfiguration: Dæmperinge til rør. Men til
RCA stik, den er svær at sluge... Men igen man ved jo aldrig før man har prøvet. Om ikke andet, så udvider firmaet da målgruppen gevaldigt.
Mvh.

Hej..

Jeg tror enhver dæmpning af i de mekaniske domæne er på sin plads! Det kan også være udtryk for at tingene er underdimentioneret for
småt......specielt de der blik kabinet og de tynde RCA hunner. Så virkning er givetvis størst på de tyndeste udstyr. Et sæt WBT med WBT stik er
netop lavet til at være mekanisk stabilt. Så det er også tilladt at forstille sig at det generelle design på mange aparater kunne gøres mere
stabilt.

Mvh

Så dæmperinge der sidder på kabler gør apparatet mere stabilt, og hjælper på underdimensionerede kabler?
.. det er altså pinligt at høre på

Læs hvad der står, det gør hele debatten del lettere.   Jeg ved at det stiller store krav til deltager på tråden, så inden du spiller så hånelig frelst, så læst teksen. Jeg skrev om kabinet.....det har ligesom ikke meget at gøre med kabler. Jeg køber dig en klaphat som du kan vise vennerne.

/pb

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 August 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

Meget i fysikkens verden bygger også på tro, men her kalder man det bare for teori og underbygger det med andre teorier, superstrengteorier og teorier om supersymmetri osv. Disse teorier kan næppe bevises og alligevel er nogle af de skarpeste hjerner beskeftiget hermed og store summer bruges herpå.

Pointen er at selvom noget ikke kan måles er det ikke straks religion. Hifirelateret forskning er enten ikke-eksisterende eller meget sparsom, så en metode til at vurdere kvalitative forskelle er næppe heller her inden for rækkevidde.

Anything goes!! 

Små klokker der siger dingggg hængt i gardinerne til at give mere transperens... 

Farven på højtalerne...

Magnetiske sten og krysteller at pledsere alle mulige steder..

Læder rotter og mus..

Mystiske vædsker at smøre på stik og bøsninger

Skiver med mystiske lyde til at afmagnetisere..

Frossende cd. skiver..

Små plast skiver at sætte på cd.ne

Grønne tushpende.

Cd "skrællere" till at "snitte" skiverne.

Cd. afmagnisator maskiner.

Mystiske vedsker til cd. skiverne.

og gud vide hvad ellers???

Hvis nogen af de "gyldende øre" og menings / trend dannere mener at kunne høre det? tjaaa... så virker det.. (og prisen er MNO!)

Kan andre ikke høre det? er deres grej ikke godt nok eller de er halvdøve eller kan ikke lytte.. osv..

face it! ALT! virker!... fat6 det NU eller kan du bare ikke høre mand!?????

Jeg har min AND! og TRO mig den virker! hold da kæft hvor bliver lyden rap!...

Jeg anbefaler en i hver hjørne af rummet og en på hver apperat inc. højtalerne..

Jeg kan skeffe dem billigt! velsignet af en hemmelig hifi guro med hellig vand fra en kilde beliggende under en af de store highend fabrikker (og det er vigtigt! ellers virker de ikke! TRO IKKE! du kan købe en til 25.95 i BR!! neee neee nej!!)

Kun 2999 kr stk... (Shakti And!) 

mvh.

zappafan
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 December 2004
Sendt: 18 August 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

adamt skrev:

Jeg siger: Lad da de troende spilde deres penge på dyre strømkabler, guldsikringer, og kabler til 1000 kr meteren, så kan vi andre grine fra
sidelinjen.

Hvorfor grine af andre, der synes de får en god oplevelse af at betale 1000 kr. meteren for et kabel? Et eller andet sted betaler vi vel alle 1000 (vis) af kroner for det, som vi synes giver en god oplevelse - Kabler, sikringer, højttalere, dæmpefødder, pick-ups eller hvad det måtte være 

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 18 August 2006 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke lade være med at synes det er mere useriøst at afskrive diverse tweeks med at det er "voodoo" og "hokus pokus", end det er, at være dem der finder på en tweek og mener den virker.

Om hvorvidt en anden type sikring virker må komme an på en prøve. Mange er ikke sene til at rose anmeldere til skyerne, hvis de har været glade for et produkt de selv har, men man vender dem ryggen når de selvsamme anmeldere fortæller at de kan høre en forbedring ved skifte til en bestemt type sikring, eller skifte fødder på en højttalere.

Der er sådan lidt "vi kan ikke forklare det og vi synes det er dumt - lad os brænde heksen på bålet".

Nu var der nogen der nævnte biler tidligere i tråden, og jeg kan ikke lade være med at tænke på at i formel-1 verdenen der betyder selv den mindste ting forskel mellem sejr og ikke sejr.

Og jo bedre anlægget er og jo bedre lytter man er jo mere betyder de små ting også noget. Så hvis man ikke kan høre forskel på sit anlæg om hvorvidt der sidder spikes eller SD-fødder eller noget tredie under udstyret, betyder det jo ikke at naboen heller ikke kan høre forskel på sit anlæg.

Jeg synes det er meget hovent at afskrive tweeks som "voodoo" og udelukkende er noget nogle pengegriske ingenører finder på, for at kunne malke dig for den sidste krone.

Hvad der betyder noget, og hvad der ikke betyder noget i jeres øre, må komme an på en prøve, men jeg mener det er svært at udtale sig så kategorisk om noget man ikke har hørt. Uanset om det så virker tåbeligt for én.

Ok at sige man ikke vil bruge tid/penge på at finde ud af om en bestemt tweek betyder noget. Men at nedgøre opfinderen og alle der synes der er forbedringer at hente, bør man holde sig fra - specielt når man ikke engang vil nedgøre sig selv til at prøve tweek'en af.

Hvis nogen synes de får en forbedring ved at købe sikringer eller dæmpefødder, eller hifi-racks, ja så er det jo kun godt.

Min egen erfaring er at tweeks er noget der er værd at gå efter, hvis "grund-ydelsen" er god nok. Altså på et godt anlæg betyder det noget (i mine øre) om højttaleren er afkoblet korrekt, og om netstikket vender i fase eller ej mv. Nogle tweeks betyder mere end andre.

For 30 år siden mente man ikke at signalkabler/højttalerkabler betød det store. Det var mere et nødvendigt onde. De fleste entusiaster jeg taler med er ikke i tvivl om at kabler har betydning for endelige resultat, og at forskellige kabler lyder forskelligt. Så hvorfor skulle en sikring ikke virke - uanset om der er 20km til transformerstationen og ½km kobber i trafoen efter.

Fordi man ikke kan måle eller forklare hvordan/hvorfor noget virker, er det ikke ensbetydende med at det ikke virker. 2 højttalere der måler identisk kan lyde som dag og nat. Hvorfor? Man kan ikke måle forskel, ergo er der ikke forskel. Det er naivt - men det også nemt at affærdige det som "voodoo" blot fordi man ikke evner at forklare eller måle sig til en forskel.

Mvh

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

full blown
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 August 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

Jeg kan ikke lade være med at synes det er mere useriøst at afskrive diverse tweeks med at det er "voodoo" og "hokus pokus", end det er, at være dem der finder på en tweek og mener den virker.

Om hvorvidt en anden type sikring virker må komme an på en prøve. Mange er ikke sene til at rose anmeldere til skyerne, hvis de har været glade for et produkt de selv har, men man vender dem ryggen når de selvsamme anmeldere fortæller at de kan høre en forbedring ved skifte til en bestemt type sikring, eller skifte fødder på en højttalere.

Der er sådan lidt "vi kan ikke forklare det og vi synes det er dumt - lad os brænde heksen på bålet".

Nu var der nogen der nævnte biler tidligere i tråden, og jeg kan ikke lade være med at tænke på at i formel-1 verdenen der betyder selv den mindste ting forskel mellem sejr og ikke sejr.

Og jo bedre anlægget er og jo bedre lytter man er jo mere betyder de små ting også noget. Så hvis man ikke kan høre forskel på sit anlæg om hvorvidt der sidder spikes eller SD-fødder eller noget tredie under udstyret, betyder det jo ikke at naboen heller ikke kan høre forskel på sit anlæg.

Jeg synes det er meget hovent at afskrive tweeks som "voodoo" og udelukkende er noget nogle pengegriske ingenører finder på, for at kunne malke dig for den sidste krone.

Hvad der betyder noget, og hvad der ikke betyder noget i jeres øre, må komme an på en prøve, men jeg mener det er svært at udtale sig så kategorisk om noget man ikke har hørt. Uanset om det så virker tåbeligt for én.

Ok at sige man ikke vil bruge tid/penge på at finde ud af om en bestemt tweek betyder noget. Men at nedgøre opfinderen og alle der synes der er forbedringer at hente, bør man holde sig fra - specielt når man ikke engang vil nedgøre sig selv til at prøve tweek'en af.

Hvis nogen synes de får en forbedring ved at købe sikringer eller dæmpefødder, eller hifi-racks, ja så er det jo kun godt.

Min egen erfaring er at tweeks er noget der er værd at gå efter, hvis "grund-ydelsen" er god nok. Altså på et godt anlæg betyder det noget (i mine øre) om højttaleren er afkoblet korrekt, og om netstikket vender i fase eller ej mv. Nogle tweeks betyder mere end andre.

For 30 år siden mente man ikke at signalkabler/højttalerkabler betød det store. Det var mere et nødvendigt onde. De fleste entusiaster jeg taler med er ikke i tvivl om at kabler har betydning for endelige resultat, og at forskellige kabler lyder forskelligt. Så hvorfor skulle en sikring ikke virke - uanset om der er 20km til transformerstationen og ½km kobber i trafoen efter.

Fordi man ikke kan måle eller forklare hvordan/hvorfor noget virker, er det ikke ensbetydende med at det ikke virker. 2 højttalere der måler identisk kan lyde som dag og nat. Hvorfor? Man kan ikke måle forskel, ergo er der ikke forskel. Det er naivt - men det også nemt at affærdige det som "voodoo" blot fordi man ikke evner at forklare eller måle sig til en forskel.

Mvh

Mvh

vel talt, faktisk det mest fornuftige udsagn i hele denne debat.

Til top Vis full blown's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af full blown

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005
Sendt: 18 August 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

selfølgelig kan man høre sikringer i 220 volt..især dem der er sprunget

Til top Vis slowon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slowon

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Jojo. Man kan høre forskel på sikringer der er sat i serie med højttalere. Det er ikke ligemeget hvilken værdi den har. Det kan høres.
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

Teerex
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 August 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Der er mange sjove ting derude og det gælder indenfor alle områder. Tro flytter mange gange bjerge, men man skal også passe på ikke altid at være bedrevidende, idet dette næppe vil bringe en videre.

For nu at citere manden, som delte atomet:

"Everything that can be counted does not necessarily count; everything that counts cannot necessarily be counted."

God kommentar slotman.

Til top Vis Teerex's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Teerex

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 August 2006 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
Jojo. Man kan høre forskel på sikringer der er sat i serie med højttalere. Det er ikke ligemeget hvilken værdi den har. Det kan høres.

Her sidder de jo også direkte i signalvejen.

Nu går diskutionen på sikringer, som er en del af 230V tilførslen. Det er netledning jo også. Har resultatet af Michael Gige's - tror jeg han hed - kabeltest alligevel relevans her?

Sikringer og kabler går vel ud på ét...

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 19 August 2006 kl. 04:02 | IP-adresse registreret  

Nogle tweaks virker andre ikke... noget er reelt andet VooDoo...  intet er sort og eller hvidt!

Sandheden ligger som oftest midt i mellem.

Men NOGET! er bare lidt langt ude og lidt hend ad "snake oil"  man igen TRO flytter bjerge.. sååå..

Brug sund fornuft... (strider det mod denne?... så ER! det oftest VooDoo & "snake oil"  men igen alt er relativt og ingen regler uden undtagelser..)

Og således blev man det klogere  eller??

mvh.

Ps : Prøv min AND! den VIRKER hvis DU tror på den!...

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 19 August 2006 kl. 04:06 | IP-adresse registreret  

Daw-daws og godaften i herreværelserne

Jamen er det da ikke en sjov tråd, den her...?

Mage til gang sludder og vrøwl fra selv "faguddannede" skal man sq da lede langt og wæmmeligt længe efter 

Jeeeeeg tror og jeeeeeg mener og jeeeeeeg synes, er den genrelle holdning gennem tråden.

Nåh, et sted skal man jo starte, så hvorfor ikke starte Langsomt... 

Hurtig skrev:
Jeg er endnu en gang MEGET villig til at deltage i en blindtest. Som fagudannet vil jeg meget gerne stå for udskiftningen af sikringer, så det sker på forsvarlig vis.

Hvem tør stille op som blindtester??

Hurtig skrev:
Der er lidt delte meninger... Nogle er lidt mistænkelige. Andre mener helt sikkert at nye sikringer kan gavne lyden. Det er typisk også dem der tror på alle andre tvivlsomme tweaks, og i øvrigt også dem der ikke tør stille op i en blindtest.

Jamen, Langsom dog, man bekymres for dig....

Din hukommelse er bemærkelsesværdig profylaktisk, så lad mig endnu engang minde dig om, hvem der utallige gange (dengang du stadig mente, der ikke er forskel på kabler - siden har jeg opgivet) inviterede dig på en lytter, så du ved selvhør (hedder det vel?) kunne konstatere, at der der vitterligt er forskel på kabler.

Og hvem kyllede? Det gjorde skam hr. Langsom. Gang på gang på gang på gang 

Ja, man fristes næsten til at bruge ordet "beton", men så er der jo nogle frøkener herinde, der straks hyler op og swinger med håndtaskerne, og dét ka' vi jo ikke ha' 

Så meget om invitationer til blindtests. Mit uforbeholdne gæt er, at alderen ikke er det, der trykker allermest

Og skal jeg imponere vennerne, så foretrækker jeg nu engang at gøre det ved at spille live musik. Man kan også kalde det et encitament til extrapolation 

Alternativt kan der i det rette lag (læs: ved tilstrækkelige mængder af Arnbitter) forekomme schwaber-på-bord-fremlægning, men det er en voldsom gerning og kun for de indviede

Nok om det, Langsom, du er for længst tilgivet  - blot vil jeg i bedste mening påberåbe mig retten til at oplyse omgivelserne om, når du (som i denne tråd) går i selvswing 

Til venlig orientering, så er der altså dokumenteret indstråling også ved sikringer - men det ved du tilsyneladende ikke 

Nuvelsåogdaosse, denne tråd må nødvendigvis afføre en yderst mådeholden fodnote i txt-TV format fra undertegnede, so here we go:

Mens det er helt fair at have huller i sin viden (det har vi sq alle i mere end kilometermål), så synes jeg ikke det er helt fair at bruge "faguddannet" som belæg for at afvise ting, som man af en eller flere uargumenterede grunde ikke umiddelbart forstår.

Hvis man har en kanon uddannelse og en passion, er denne så for musik eller blot for lyd som sådan?

Hvorfor ikke bruge denne passion og uddannelse til noget konstruktivt, fremfor at fare i blækhuset hver gang der er noget, man ikke umiddelbart forstår virkningen af?

Hvorfor ikke lette popo'en og undersøge, om der måske er noget om snakken?

Hvorfor ikke forsøge at skabe sig en "edge" med netop den uddannelse, man har? (Man kan måske oven i købet bruge denne "edge" på længere sigt)

Hvorfor ikke korpulere med andre fagområder, som beviseligt er tværdækkende?

Selvom man har kurser i EMC/EMF, så findes der nok stadig specialviden indenfor området, vil man med tiden erfare. Man bliver jo ikke dr. i hverken elektro- eller rumfysik af sådan et kursus 

Hvis ikke man gør noget ved og navnligt for sagen, så ender det hele jo blot i en ubestemmelig pyt af mylderbæ

Nuvel, for nu at komme med en "pointer" omkring sikringer, så afviser mange jo klart og tydeligt, at der er noget om snakken.

Og det er (som sædvanlig) typisk dem, der ikke har prøvet tingene i praksis, men alene forholder sig til hvad de "tror" og "mener"

Hvorfor mon de gør det?

Svaret kan være, at det skyldes enten en lokal selvutilstrækkelighedsfølelse, eller mangel på viden om, at Moder Jord (Gaia) er en stor magnet...???

Hvad er der sket med begreber såsom materialedensitet versus ledeevne versus magnetisme/semimagnetisme/paramagnetisme? (Det hælper sq ligesom ikke at kunne regne, hvis ikke man også kan regne den ud, wæl?  )

Det virker med andre ord ligesom en smule kikset, at sidestille logikken i et industrielt automatiseringsprint med kredsløb til audio-brug.

Blot på ovennævnte er det simpel, matematisk logik, at en guldbelagt sikring vil give en mere rolig baggrund, og f.eks. en ren sølvtråd (i stedet for sikringen) vil give en mere livlig lyd.

Og hvorfor så det?

Jow, såmænd fordi EMT bl.a. er en funktion af densiteten i ledermaterialet. Og af den samlede masse i ledermaterialet (sådden ca.)

Sagt på forståeligt dansk, så betyder det, at på grund af den højere tæthed i materialet Ag (Guld), så vil transporten af såvel spænding som strøm være differentieret (forskellig), set i forhold til andre materialer.

Sagt på niveau med en hotdogs (der er også "s" i både slips, saks og drinks  ), så betyder ledermaterialet *under alle omstændigheder* noget, rent elektrisk, og dermed også lydmæssigt.

Derudover er termineringen kombineret med videreførelsen af allerede eksisterende kredsløb af betydning, da kredsløbet mellem enhver afbrudt linje så at sige repræsenterer sit eget kredsløb med dermed signifikante, unikke elektriske egenskaber og med deraf følgende unikke lydsignaturer i audio udstyr.

Netop dér har man også én (enkelt) af årsagerne til, at f.eks. (net)kabler har en større eller mindre effekt. Og læg venligst mærke til, at jeg her ikke nødvendigvis taler om en entydig og generel positiv effekt - det afhænger nemlig fuldstændigt af de lokale forhold. Altså både det anvendte udstyr og de lokale strømforhold.

Også netop dér kan man finde forklaringen på, hvorfor noget så skaldet, som at forskellige audio connectorer altid vil lyde forskelliget, også fra konstruktion til kontruktion.

Nøglen ligger i makro vs. mikro egenskaber for de forskellige emner/elementer - og dette igen på forskellige niveauer.

Igen, sagt på almindeligt dansk, så kan man sidestille det med, at makro-økonomi omhandler statsfinanserne, hvor mikro-økonomi omhandler den enkelte husholdning.

Så kan man dermed anvende makro-viden til at afvise mikro-viden?

Kort og godt: Det kan man ikke.

Hvorfor forsøger nogen så at kategorisk at afvise mikroviden med makroviden?

Kort og godt: Lille diller eller andre selvutilstrækkeligheder

Hvis ikke man kan (eller vil) relatere og abstrahere (stringent/matematisk) til tværfaglige spørgsmål og områder - ja, så er spørgsmålet vel reelt, om vi ikke i stedet taler om "trained monkey" syndromet?

Og hvad er så "trained monkey" syndromet?

Jow, det er i alt sin enkelthed, at uddannelsen ikke afspejler intellektet. At et subjekt kan tilegne sig en hulens masse udenadslære, uden egentlig at forstå hverken mening eller dybere sammenhæng.

I "gamle dage" sagde man, at disse var uddannet udover deres intelligens, men sådan må man ikke sige i dag, da det er politisk ukorrekt, så det vil jeg lade være med 

Med andre ord findes der i dagens Danmark både tømrere, elektrikere, kassedamer, gulvpålæggere, arbejdsmænd/kvinder, etc, som i sammenligneligt fordelt antal langt overstiger den samlede IQ på DTU.

Yes?

Yes!

Men nu skal denne udkvababbelse jo ikke udmunde i en sociologisk afhandling (dette overlader jeg trygt til en vis hr. Poul), så jeg vil i al ubeskedenhed blot nævne, at ovenstående sammenfattet kan siges som, at såfremt man afviser noget på grundlag af "tro" eller "formodninger" (hvilket i en realtilstand er det samme), så er det sq fordi grønærten mellem stænglerne om muligt er blevet endnu mindre 

Vores verden bliver dag-for-dag større og større, og videnskabens ultimative lovgivning (specielt fysikkens) bliver dagligt revideret. Lev med det.

Det nyeste er vel opdagelsen af magnetisk kul og opdagelsen af, at magnetisme ikke nødvendigvis er det samme som ferro-magnetisme (hvilket i mange år ellers har været en form for selvforstilt indbildskhed i den videnskabelige verden)

Næj-næj, nu er det omsider accepteret, at ethvert materiale indeholdende kulstof kan besidde magnetisme. Dermed også organisk liv. Lev med det.

Bl.a. i forlængelse af ovennævnte forsøg har man endvidere dokumenteret, at kulstofpropreitær magnetisme forsvinder efter "dybkøling".

Nøj-nøj, du! Kan vi SÅ lige få luft!

Nul, putte, det kan vi ikke!

Cryogenbehandling og dermed mere voodo, er der sikkert allerede nogen, der både tænker og tror.

Fortvivl ej, da den slags tanker som sagt bunder i en voldsomt lille diller. Men det kan der trods alt gøres noget ved; F.eks. kan en vis doktor Ege vistnok nemt få schlamberten til at se radikalt andeledes ud 

Nuvel, princippet med dybkøling (cryogenbehandling) har i mange år været anvendt indenfor formel-1 race, hvor motorerne notorisk (og helt sikkert også Motorisk  ) har været cryogenbehandlede for dels at give øget performance, dels at kunne holde til belastningen. Formel-1 "stjal" så igen dette princip fra andre områder, bl.a. kirurgiske instrumenter og specielt måleudstyr. Altså lidt ligesom når en inkarneret juveltyv rapser i Netto Man kan også kalde det tværfaglighed.

Igen er svaret nærliggende (hvis man ellers interesserer sig for den slags), da en følge af cryogenbehandlingen er en dokumenteret ændret densitet og (ikke uvæsentligt) nedsat *mekanisk* friktion i de behandlede materialer (netop grundet i den ændrede densitet).

For at forstå hvordan dette fungerer, behøver man såmænd ikke den udvidede ledvogter-eksamen. Man kan såmænd trygt henføre tanken til privatlivets glæder omkring forholdene aktion/reaktion og så derefter tilsætte lubrikation. Man skal med andre ord ikke forsøge at voldtage sin hamster uden behørig smørelse

Nøglen til den samlede forståelse er stadig (som tidligere fremsat af undertegnede) forståelsen af det matematiske begreb "f(x)". Dertil skal også lægges, at alting i vores verden på mikro-niveau foregår ved hælp af mekaniske processer. Men de er stadig en funktion af hverandre og derfor indbefattet i begrebet "f(x)".

Hvis ikke man har en ganske rudimentær og måske navnlig intuitiv forståelse af/for dette begreb, så kan man sikkert og roligt pakke sin forchromede uddannelse ned i små fine kasser. For så nytter *ingenting* længere.

Desværre har meget få forstået den fulde implikation af "f(x)", selvom det er helt grundlæggende matematik/matematisk logik 

Sommer-summarum-og-prøv-selv:

1. Også andre sikringer giver en lydforskel (prøv selv!)

2. Uddannelse er ikke lig intelligens

3. Tværfaglig videreuddannelse gør ikke spor ondt (prøv selv!)

4. Ny viden kan man ALTID bruge i andre sammenhænge (prøv selv!)

Lidt provokeret, måske, så har jeg her i al ubeskedenhed tilladt mig at lette på låget til toppen af isbjerget i "det moderne, sürhlingske univers" (blot en beskrivelse/metafor, der ikke skal forveksles med andet), hvilket imidlertid ikke adskiller sig væsentligt fra det strengt videnskabelige univers.

Forskellen i "det moderne, sürhlingske univers" er blot det obligatoriske fravær af individets selvinduktion 

Sagt på almindeligt dansk: Enhver form for umiddelbar/reflektorisk/udokumenteret afvisning afslører blot uvidenhed - og så selvfølgelig en alt for lille diller 

Bøws og fortsat god aften/nat/week end
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2006 kl. 04:28 | IP-adresse registreret  

ufatteligt mange ord og en særdeles interessant kredsen om størrelsen på det mandlige kønsorgan der

er der ikke noget om at du gamle bruger sure 16 bit som signalkilde?

mvh/slowon

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 19 August 2006 kl. 05:14 | IP-adresse registreret  

slowon skrev:
ufatteligt mange ord og en særdeles interessant kredsen om størrelsen på det mandlige kønsorgan der

Skal det tolkes således, at du har forstået formen, men ikke indholdet...?

slowon skrev:
er der ikke noget om at du gamle bruger sure 16 bit som signalkilde?

Nej-nej, for pokker, kun 8 bit, de sidste otte bliver alligevel kun sjældent brugt

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

slowon
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 August 2006 kl. 05:40 | IP-adresse registreret  

jeg finder det interessant at 16 bit folket bruger så megen energi på lydforskelle i alskens sammenhænge - er det jagten på det formatet aldrig vil kunne levere,eller er det fordi de keder sig bravt mens de tappert forsøger at nyde de lyde formatet afgiver??

hvilken betydning man end tillægger sikringer og andet lydoplevelsesspolerende på primærsiden af nettrafoen - er helt ude af proportioner med 16 bit som signalkilde!

så er den ged vist ikke længere langhåret.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes