Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 19:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Rumkorrektion (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
donkeyshark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 14 Marts 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

MBAA skrev:

Hej alle,

Jeg har nu rodet med min Tact 2.0AA i 3-4 måneder og guderne skal vide, at jeg adskillige gange har været ved at smide skidtet ud ad vinduet; hvor blev nerven, blodet og sveden af....og hva´ fa´en er det for en håbløs brugervejledning? Bevares, den er rimelig klar i sit sprog, hvad angår det at komme i gang med måling af rummet, men den efterlader stort set alle spørgsmål ubesvaret, hvad angår det at forbedre lyden helt konkret....men...

Nu er jeg nået dertil, hvor der absolut IKKE er et alternativ til Tact´en - uanset om jeg så beklædte hele stuen med æggebakker, skumgummi, vingummibamser eller hva hel...man ellers kan finde på.

Jeg spiller på et sæt Dali Euphonia MS4 højttalere, som jeg i øvrigt har været meget glad for lige fra starten, men efter jeg nu har fundet frem til noget nær den rette target-kurve for disse højttalere, lyder de nærmest diffust uden korrektion (og dette er en højttaler, der ellers kan præstere nogle endog særdeles flotte målinger).

Højttalerne står dog ikke optimalt længere, hvis man spiller uden korrektion, da de er flyttet forholdsvis tæt op ad væggen for at "connecte" bedst muligt til rummet. Det skal man selvfølgelig lige huske på, når man sidder og sammenligner bypass med korrektion - men det er primært bassen, man roder med i sådan et tilfælde. Man kan dog tydeligt høre forbedringen alligevel.

Med korrektionen koblet på forsvinder al "rod" og instrumenterne står pludseligt meget klarere med muligheden for at høre både over- og undertoner og stemmer er et helt kapitel for sig; De står nu klokkeklart i midten uden s-lyde eller tendens til at "løbe rundt" mellem højttalerne. Dynamikken er også forbedret.

Efter i grove træk at have fundet en target-kurve, der passede til højttalerne, har jeg brugt den såkaldte ParaEQ som hjælperedskab til at justere kurven og nu er der altså smæk for skillingen. Man skal virkeligt tage sig selv i at spille (for) højt nu, da det lyder meget rent og kontrolleret.

Bevares; der skal da arbejdes lidt mere med target-kurven, da jeg nok har haft en tendens til at hæve bassen for meget - man skal lige vænne sig til, at rummet ikke spiller med - men By-pass funktionen er ren historie.

Hilsen

MBAA

Fedt indlæg, MBAA,godt formuleret

Til top Vis donkeyshark's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donkeyshark

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes