Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
kompilance og resonams som man normalt forsøger at ramme 5 Hz. |
|
|
Hvis vi snakker om resonansen for PU og tonearm som et system er den ideele frekvens da 10Hz.
Eller mener du noget helt andet end hvad jeg tænker på?
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye Det lyder meget fornuftigt.
krenzler Jeg har nu hørt og bruger selv 5 Hz. men det skal vi ikke diskutere.
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak - det var bare for at finde en forklaring. Jeg har ingen mening om hvorvidt tweaket er godt eller ej.
Der er vist ingen ide i at diskutere om resonansfrevensen skal være 5 eller 10 Hz, for begge dele er OK.
Tanken er at den bør ligge under det hørbare eller i hvert fald det indspillede frekvensområde (ca. 20 Hz) og over det område, hvor buler eller andre ujævnheder i LPerne kan lave bevægelse i systemet. typisk (0,6 - ca. 3 Hz) - og helst et stykke fra begge dele, så 7-12Hz var vist "god tone".
Men der var noget om at tunge MC'er bedre kunne leve med en lav frekvens og de højkompliante MM'er (Ortofon OM30 i SME 3) havde det bedst i den højere ende af skalaen. Måske var det bare en nødvendigt konsekvens af vægt og kompliance, der afgjorde sagen ...
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler Ok det lyder sansynligt da jeg nogle gange har lidt problemer der.
|
Til top |
|
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ladegård foreslog 12- 20 HZ, og optimalt for den vandrettebevæglese under 4 - 5 hz. Se f.eks. byggevejlednng til hans luftpude arm.
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
20Hz kan da aldrig komme på tale.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
20Hz kan da aldrig komme på tale. |
|
|
Ladegård vidste måske ikke så meget om pladespillere og vibrationsmålinger
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med visse indspilninger (omend de er få) der indeholder lyd ved 20Hz som f.eks. orgelmusik må det da give problemer?
|
Til top |
|
|
kontrast Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 558
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor er vi henne nu i fht trådens emne????
|
Til top |
|
|
kibri Branchemedlem

info: tidligere Schelde!
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1295
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt som øjnene tænker hos nogle.
Leonards grej virker. Gennemtænkte, simple løsninger. At The Isolator´s performance varierer fra arm/PU til arm/PU, kan vel ikke undre!?
Set på materialeplan og øjegejl, er den dyr, ja. Men i de rette omgivelser, kan den være en genial løsning. Imellem min MMIII og Ace-Spacearm, giver den PU´en bedre arbejsbetingelser - det er ikke alene meget hørbart men også til at se! Ender op med en vertikalresonans på 9Hz, der "dør" hurtigere, selv med øjet. Var selv meget i tvivl - ville den ikke æde dynamikken? Nixen, tværtimod.
Vil gerne opleve en DIY-version der virker. Bare vent, snart vil det flyde over af alverdens kopier og alternativer til den..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
kibri skrev:
 Var selv meget i tvivl - ville den ikke æde dynamikken? Nixen, tværtimod.
Vil gerne opleve en DIY-version der virker. Bare vent, snart vil det flyde over af alverdens kopier og alternativer til den.. |
|
|
Jeg har ikke hørt om nogle diy versioner der virker endnu. Anyway, mens vi er ved pickupperne:  Den her har aldrig været særlig dyr da den blev solgt, og diy versionen er temmelig billig. Jeg tror til gengæld opfinderen (Van Alstine) gik ind for tæt kobling til pu huset og så dæmpning med modellervoks i overgangen mellem hus og arm.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Med visse indspilninger (omend de er få) der indeholder lyd ved 20Hz som f.eks. orgelmusik må det da give problemer? |
|
|
Næh, ikke hvis resonansen er veldæmpet. Bassen i det dybe område er jo indspillet "sidelæns". Det optimale er jo så også at resonansen horisontalt er så lav som mulig. Se igen f.eks. Ladegårds arm eller en Dynavector 505, begge har stor sidelæns masse og lille op/ned masse. Bulerne på pladen forårsager op/ned bevægelser i armen. Derfor skal resonanen op over bule frekvensen i det andet plan. Veldæmpet resonanser, her har vi jo siliconebadet foran armen. Jeg har endda set et system, hvor karret var langt og sad foran pickuppen. Townshend og Mapelnoll tror jeg lavede det. Endnu et bud på et tweak der virker måske  Apropos det billed af et longhorn her på siden. Det har faktisk aldrig været særligt dyrt de 20 år der har været på banen. http://www.avahifi.com/root/equipment/other_equipment/cartri dge.htm Prisen includere også noget dæmpning internt i huset. Jeg tror vist mest på billige tweaks...........................
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 02:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er Townshend's Elite Rock med silikonekar helt fremme foran PU'en.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Her er Townshend's Elite Rock med silikonekar helt fremme foran PU'en.
 |
|
|
Cool billed. Nok information til at lave en kopi. Anyway, pricippet i denne version må vel virke lidt ligesom det Longhorn jeg bruger. Longhorn = en balancestang til en der går på line. Siliconekar = klisterharpiks på linen. Begge tilfælde holder pickuphuset mere i ro, så vibrationerne i rillerne bedre kan overføres gennem nålerøret. Kan man egentlig kalde det tweaks? Townshends silikonekar er vel en del af konstruktionen?
|
Til top |
|
|
king Udelukket fra forum

Montør i Fona - 3/3 advarsler
Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 3082
|
Sendt: 19 August 2006 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg siger altid jo mere du dæmper resonanser - jo mere dynamik dæmpes der også !
Hilsen King-)
|
Til top |
|
|
jørstad Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 240
|
Sendt: 19 August 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min hylde hvor min pladespiller står har jeg prøvet at male hylden HVID . DET LØD GODT.
Så malede jeg den sort . Det var ikke så godt, bassen kom ikke frem.
Prøvede gult. FØJ
Blåt intet dybde
blankt Så var den der . JUHU.
Wodoo kan mange ting
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
Jeg siger altid jo mere du dæmper resonanser - jo mere dynamik dæmpes der også !
Hilsen King-) |
|
|
I en af Briggs bøger om højttaler er der nogle kurver der viser dæmpningen i højttalerkabinetter med forskellige mængder rockwool eller hvad de nu brugte dengang. Han skrev noget med at 9 ud af 10 ingenører ville vælge den kurve med den jævneste frekvensgang. Han selv ville vælge en af de andre, fordi han mente for meget dæmpning dræbte lyden i højttaleren. Jeg kan prøve at scanne det ind en dag, scanneren er pt. ikke sat til. I øvrigt mente Briggs at dæmpning i højttaler var et sørgeligt symptom på for små kabinetter. Var kabinetterne store nok, kunne man nøjes med ingen eller kun sparsom dæmpning internt. Egentlig sjovt nok, visse tweaks kan ikke måles, men medføre bedre lyd. Andre ting kan måles, men de gode målinger medfører ikke nødvendigvis bedre lyd.  Der er vel også mindst 2 former for dæmpning: Den der dæmper opstået resonanser og den der forhindre de opstår? Dræber de begge dynamikken?
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jørstad skrev:
På min hylde hvor min pladespiller står har jeg prøvet at male hylden HVID . DET LØD GODT.
Så malede jeg den sort . Det var ikke så godt, bassen kom ikke frem.
Prøvede gult. FØJ
Blåt intet dybde
blankt Så var den der . JUHU.
Wodoo kan mange ting
|
|
|
Har du forsøgt med cyklame? DET er noget der sparker numse kan jeg godt love dig! Vær opmærksom på at det godt kan betale sig at eksperimentere lidt med nuancen for at finde den rette ro i lydbilledet.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3706
|
Sendt: 20 August 2006 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
king skrev:
Hilsen King-)
|
|
|
Jeg har det nu heller ikke helt nemt med den omtalta 'isolator'....
Så vidt jeg ved skal (tiloversblevne) vibrationer fra pickup'en (også pickup-huset) transporteres langt væk fra pickup'en så hurtigt som muligt. Og her er tonearmens konstruktion temmelig vigtig!
Med den omtalte isolator påmonteret, får de skadelige vibrationer noget sværere ved at slippe væk. Det kan umuligt være godt....
Mvh.
Niels L.
|
Til top |
|
|