Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 01:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt Thorens historik fra den gode Dr. Stefano Pasini.
Her (pdf)
og
Her
Lidt mere TD124 snak takket være Holger Trass. Han er altså en seriøs Thorens/garrard samler. Prøv at tjekke
denne side (billeder lidt nede på siden).
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2867
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu et billede af den plint, som værket kommer til at bo i:

Resten af de lækre sager beholder Jan...
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 18 August 2006 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser godt nok heftigt ud.
Har du overvejet videre angående arm(e)?
Faldt lige over disse plinte lavet af skifersten.
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PPP,
En ladegård-inspireret arm kan bygges for ca. 600 kr. (kulfiberrør, aluprofiler, lim, skruer, men pumpe ikke inkluderet) på 2 - 3 aftener. Sig til hvis du vil vide mere (har selv lavet 2 forskellige, den ene med trinløs VTA justering).
MVH Ulrik
|
Til top |
|
|
slowon Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 November 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 669
|
Sendt: 18 August 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
kære ppp
nu er du jo kendt for ikke at ride samme dag som du får gummi på - så istedet for at bringe dine overvejelser op herinde,sku du måske prøve lidt IRL!
mvh/slowon der hellere vil høre musik end at høre om whatever der kan ske hvis man sætter en plade på.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 19 August 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
@krenzler Tusind tak for de mange gode 124'er links!
@vilmann Ja, Ladegaards luftpudearm er skam med i overvejelsen. At den er billig og relativ nem at gå til er jo ikke nogen ulempe! Ja, man kan sågar købe en færdig...
@ulrikmm Vil da gerne høre mere og du kunne måske lave en tråd med billeder af dine arme...
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter at have set nogle flere billeder af nogle varianter af Ladegaard armen, må jeg sige at jeg nu målrettet vil gå efter at få lavet en sådan til 124mk2'eren. Det ser ud til at den fint kan placeres bag på den plint, som jeg skal bruge.
Skal lige have lavet lidt research først, så der kommer jo nok til at gå nogle mdr før at den er oppe og spille.
Plinten får jeg først i slutningen af septemper...
Men det bliver sandelig en skøn sammenblanding af retro og hi-tech! 
Ja når armen bliver færdig har jeg forhåbentlig også fundet den PU, som skal på...
|
Til top |
|
|
jkjaers Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2357
|
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også overveje en ET2 (?) __________________ Venlig hilsen Jesper
"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fornuftigt Hr. Kaptajn at give dig god tid og researche emnet ordentligt.
Det lader til at en sådan Ladegaard løsning er den måde hvorpå du får klart mest ydelse for pengene (ET2 og andre kan vist ikke konkurrere på prisen!).
Så meget desto større bliver tilfredsstillelsen når du engang endelig får den op at køre.
Hmmm... Hvilken PU?
|
Til top |
|
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Cain & Cain laver også en ret fed plint |
|
|
Jeg vil da lige sige tak for linket - lige nu roterer min hjerne på højtryk for at lave en lignende løsning til min Scheu DIY løsning, dvs. en nedre platform, en øvre til leje og tallerken, og så en separat stub til armen. Puha, nu skal der tænkes i muligheder, udformning og ikke mindst materialer - de to platforme kommer nok til at bestå af de to Ikea Kapital slagterblokke jeg har tilovers 
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
jkjaers skrev:
Du kunne også overveje en ET2 (?) |
|
|
Ja, det kunne man da (hvis man ellers kunne finde en)...
Faktisk var jeg faktisk også på jagt efter en Maplenoll Athena uden held (både arm og pladetallerken er luftbåren)...
En Helius Aureus Gold arm er faktisk købt, men jeg har dog ikke modtaget den endnu. Jeg tror ikke jeg vælger at montere den alligevel, så den ryger nok ret hurtigt af sted igen...
Alternativt ledte jeg faktisk efter en Mörch DP-6, men de har det med og ryge op i over 5k 
Da jeg så ovenikøbet så at en DP-6 ejer havde lavet en Ladegaard arm og fandt denne bedre gjorde det jo bare mere interessant at prøve selv (men hver so elsker jo sine grise )...
Desuden bliver der så flere penge til PU! 
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen:
Prøv at tjekke denne dobbeltdækker ud her og her.
ppp_dk:
Jeg har hørt om flere der foretrækker en UP-4 frem for DP-6.
Personligt gad jeg godt høre en af Decca's legendariske PU'er i denne arm (ikke at forveksle med den billigere London model).
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Kim Petersen:
Prøv at tjekke denne dobbeltdækker ud her og her.
ppp_dk:
Jeg har hørt om flere der foretrækker en UP-4 frem for DP-6. Det har jeg også hørt, jeg fandt den lidt for "levende" at have med at gøre. Bare det med at den flytter sig fra rillen når man kører op og ned fandt jeg irriterende! En overgang var jeg dog klar til at købe en igen efter at jeg havde solgt den pladespiller den sad på...Igen er de ikke til at opdrive til fornuftige penge...
Personligt gad jeg godt høre en af Decca's legendariske PU'er i denne arm (ikke at forveksle med den billigere London model).
|
|
|
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja unipivot arme kræver vist lidt tilvænning og tålmodighed. Der er ellers en del lækre af slagsen. Hadcock f.eks. En model GH 228 skulle kunne fås for ca. 4000,- hos High End Sound.
En anden vintage model der minder lidt om en fattigmands-Mørch er Mayware armen. Her er den på eBay under navnet Sonus (til det amerikanske marked). Sælger har solgt mange af dem gennem tiden så han må have fået fingre i et helt lager. Begge har det nok bedst med en blød MM.
Hvad med en VPI JMW-9? Hvad koster de i løs vægt?
Hvis du skulle være så heldig at støde på en Magnepan Unitrac 1 så er det bare om at slå til. Den skulle kunne tæmme en af træmodellerne fra Grado som få andre arme.
Det afhænger vel også af om du foretrækker MM eller MC PU'er? Lette arme til MM og tunge arme til MC (groft sagt). Jeg ved ikke hvordan luftbårne tangential-arme som Ladegaard's forholder sig til dette?
En god tung arm (20g. eff. masse) der ofte kan fås for en (rimelig) slik på eBay er en Audio Technica AT-1005 Mk II. Den ser måske ikke ud af meget men skulle spille perfekt med en DL-103. Man skal dog have fat i en seperat armlift (som Audio Technica producerede som ekstra tilbehør).
AT-1005
GH 228
Magnepan Unitrac 1
Mayware Formula IV
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Ja unipivot arme kræver vist lidt tilvænning og tålmodighed. Der er ellers en del lækre af slagsen. Hadcock f.eks. En model GH 228 skulle kunne fås for ca. 4000,- hos High End Sound.
En anden vintage model der minder lidt om en fattigmands-Mørch er Mayware armen. Her er den på eBay under navnet Sonus (til det amerikanske marked). Sælger har solgt mange af dem gennem tiden så han må have fået fingre i et helt lager. Begge har det nok bedst med en blød MM.
Hvad med en VPI JMW-9? Hvad koster de i løs vægt?
Hvis du skulle være så heldig at støde på en Magnepan Unitrac 1 så er det bare om at slå til. Den skulle kunne tæmme en af træmodellerne fra Grado som få andre arme.
Det afhænger vel også af om du foretrækker MM eller MC PU'er? Lette arme til MM og tunge arme til MC (groft sagt). Jeg ved ikke hvordan luftbårne tangential-arme som Ladegaard's forholder sig til dette? Det skal være en MC PU, idet jeg jo gerne vil have lidt gang i min Daner Expan Gold, som jo er en MC stepup! Jow, Ladegaard eller variant af samme er jo netop MEGET fleksible, idet man jo nemt kan skræddersy dem - da det er DIY! 
En god tung arm (20g. eff. masse) der ofte kan fås for en (rimelig) slik på eBay er en Audio Technica AT-1005 Mk II. Den ser måske ikke ud af meget men skulle spille perfekt med en DL-103. Man skal dog have fat i en seperat armlift (som Audio Technica producerede som ekstra tilbehør).
AT-1005
GH 228
Magnepan Unitrac 1
Mayware Formula IV
|
|
|
Jeg går nu målrettet mod en Ladegaard arm eller lignende DIY luftpudearm!
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad ligger sådan et Ladegaard DIY projekt i rent udgiftsmæssigt?
Sidste bud:
Der er også en MG-1 arm til 600$ (uden pumpe) men den kan jo heller ikke konkurrere på prisen.
OK, Ladegaard it is then.
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hvad ligger sådan et Ladegaard DIY projekt i rent udgiftsmæssigt? Vist fra kr 600,- og opaf (+ pumpe)... Jeg har vist en akvarie pumpe liggende....
Sidste bud:
Der er også en MG-1 arm til 600$ (uden pumpe) men den kan jo heller ikke konkurrere på prisen. Ellers en nice arm...
OK, Ladegaard it is then. Yessør! |
|
|
En anden lille spøjs ting er at jeg meget gerne vil bruge mit VDH MC D 501 (den originale- ikke de fimsede moderne udgaver ) med SME stik i den ene ende og SME DIN stik i den anden ende - UDEN at "ødelægge" kablet. Kablet er sprit nyt og oprindeligt beregnet for en SME V arm. Således skal jeg blot lave armen med det samme stik, som SME V armen!
|
Til top |
|
|
ppp_dk Forum Bruger

|
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
PU'er kunne være brugte/demo/retippede:
- VDH MC 10
- VDH DDT
- VDH Frog
VDH er jo hofmærket her i huset/AA klubben! 
|
Til top |
|
|