Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 04:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD-124 mk2 - hvad nu? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 August 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
(Unipivot arme....)
En anden vintage model der minder lidt om en fattigmands-Mørch er Mayware armen. Her er den på eBay under navnet Sonus (til det amerikanske marked). Sælger har solgt mange af dem gennem tiden så han må have fået fingre i et helt lager. Begge har det nok bedst med en blød MM.

Den ser sådan ud:

Bob Wortmann der sælger disse arme er i øvrigt mægtig rar og sød til at svare på alskens spørgmål. Jeg endte med at give 1100-noget for den inkl told og moms.

Jeg udstyrede den med en Tekni-Fi K1 jeg lige havde på lager, men den kan sikkert trække noget mere.

En udfordring med den er at det ikke er muligt justere PU'en i forhold til armens lægderetningen, så der skal laves et hul i armboardet der tillader at armen flyttes lidt.

Man kan godt se på den at den er gammel, men den virker ikke slidt. Jeg kunne forestille mig at den ville have godt af ny wiring - tre af de fire muffer til PU'en faldt af kablerne, da jeg begyndte at rode med den. Den medfølgende silicone har konsistens som kontaktlim eller tykkere, så indtil videre spiller den uden siliconedæmpning.

Manualen foreskriver en lidt omvendt måde at justere nåletrykket: Der lægges små skiver, der vægtmæssigt passer til det ønskede nåletryk, på en lille pind bag kontravægten. Efter udbalancering fjernes skiverne, og vupti - så passer nåletrykket. Jeg synes dog bedre om min shure vægt .

Jeg synes det lyder godt, men jeg har ikke rigtig noget at sammenligne direkte med.

Undskyld til PPP for at kapre tråden....

/vilmann

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 21 August 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Den er nu ret så elegant synes jeg.

Det er vel en TD 125 den er spændt fast til?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 August 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Det er en 125'er. Og ja, den er meget elegant at se på.

/vilmann

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
krenzler skrev:
(Unipivot arme....)
En anden vintage model der minder lidt om en fattigmands-Mørch er Mayware armen. Her er den på eBay under navnet Sonus (til det amerikanske marked). Sælger har solgt mange af dem gennem tiden så han må have fået fingre i et helt lager. Begge har det nok bedst med en blød MM.

Den ser sådan ud:

Bob Wortmann der sælger disse arme er i øvrigt mægtig rar og sød til at svare på alskens spørgmål. Jeg endte med at give 1100-noget for den inkl told og moms.

Jeg udstyrede den med en Tekni-Fi K1 jeg lige havde på lager, men den kan sikkert trække noget mere.

En udfordring med den er at det ikke er muligt justere PU'en i forhold til armens lægderetningen, så der skal laves et hul i armboardet der tillader at armen flyttes lidt.

Man kan godt se på den at den er gammel, men den virker ikke slidt. Jeg kunne forestille mig at den ville have godt af ny wiring - tre af de fire muffer til PU'en faldt af kablerne, da jeg begyndte at rode med den. Den medfølgende silicone har konsistens som kontaktlim eller tykkere, så indtil videre spiller den uden siliconedæmpning.

Manualen foreskriver en lidt omvendt måde at justere nåletrykket: Der lægges små skiver, der vægtmæssigt passer til det ønskede nåletryk, på en lille pind bag kontravægten. Efter udbalancering fjernes skiverne, og vupti - så passer nåletrykket. Jeg synes dog bedre om min shure vægt .

Jeg synes det lyder godt, men jeg har ikke rigtig noget at sammenligne direkte med.

Undskyld til PPP for at kapre tråden.... Alt forladt! men jeg har "verliebt" mig i en politisk ukorrekt moderne Ladegaard special, som jeg skal "besøge" i september som en del af min research!

/vilmann
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 August 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
krenzler skrev:

Det er en 125'er. Og ja, den er meget elegant at se på.

/vilmann
Ja, en sådan en 125'er kunne jeg også have endt med, tro mig!

Dog må jeg nu "nøjes" med en "dugfrisk" 124mk2 fra kassen!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 August 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Kim Petersen:

Prøv at tjekke denne dobbeltdækker ud her og her.

Igen tak for links, du har dit internet på det tørre  Jeg vil nærlæse indlæggene og høste erfaring deraf.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Den medfølgende silicone har konsistens som kontaktlim eller tykkere, så indtil videre spiller den uden siliconedæmpning.

Mon ikke det kan tænkes at noget af væsken er fordampet gennem årene så den er blevet tykkere end oprindeligt? Jeg ved at Mayware oprindeligt brugte en tykkelse på 60.000cSt (centi-stokes) og det er dog ret så sejt (i ordets egentlige forstand).

KABUSA forhandler 60.000cSt da de bruger samme tykkelse til SL-1200/1210 dæmpekarret. Både turntablebasics og Svalander.se sælger silikone men da de ikke har 60.000cSt må man selv lave sin egen blanding. RC-Hobby.dk har noget støddæmper-olie der også kan bruges. 60Wt skulle svare til 60.000cSt.

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 August 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Hej

ppp_dk skrev:

@krenzler
Tusind tak for de mange gode 124'er links!

@vilmann
Ja, Ladegaards luftpudearm er skam med i overvejelsen. At den er billig og relativ nem at gå til er jo ikke nogen ulempe! Ja, man kan sågar købe en færdig...

@ulrikmm
Vil da gerne høre mere og du kunne måske lave en tråd med billeder af dine arme...

Findes der billeder af Ladegaards luftpudearm?

Er det Ladegaard der var skribent på Hifidelity i gamle dage?

Mvh.

Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 August 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg har gennem årene bygget 3 forskellige DIY luftpudearme: En kolibri, en klassisk ladegaard, og en den nuværende, der indeholder kombinerer elementer fra kolibrien, ladegaarden og Jan Nielsens arm plus et par ideer af egen avl. Jeg har mailet billeder til kaptajnen, og vil gerne vise dem til de andre brugere af den tråd, men hvordan uploader jeg billeder?

Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det bliver forklaret her.

ImageShack.us

Husk at billederne helst ikke må være mere end 800 pixels i bredden. IrfanView er et udmærket program til at manipulere billeder.

Edit: Ikonet til at indsætte den direkte billedadresse med er (naturligvis) kameraet yderst til højre.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Mit unikum:

http://img373.imageshack.us/img373/107/cimg2324xr9.jpg">

http://img373.imageshack.us/img373/9207/cimg2323pj3.jpg">

http://img180.imageshack.us/img180/5633/cimg2325hs4.jpg">

http://img180.imageshack.us/img180/4365/cimg2326hw9.jpg">

Armen koster i materialer omkring 600 kr. + penge til pumpe. Den alublok, der holder kulfiberrøret er fræst. Resten er lavet i hånden med nedstryger,  fil, slibebænk, akkuboremaskine, epoxy. Kulfiberrør fås hos Avionic i Galten i div. mål. Jeg har benyttet både massiv og hul 8 mm kulfiber (afh. af hvilken vægt og stivhed der passer til pickuppen). Rustfri bolte og møtrikker fås i stort udvalg ved Bauhaus. Diverse aluprofiler i ethvert byggemarked. Bemærk at vinklen mellem svæveren og armens basis skal passe perfekt, ellers skraber svæveren på. Check profilerne inden du køber dem, og find et par, der matcher. Små tilpasninger kan også laves mha. en skruestik mellem to træplader.  Tonearmskablet er lakisoleret enkeltkore kobbertråd. Det er robust, fleksibelt, meget billigt og lyder godt. Jeg foretrækker at have det i 1 stykke fra pickup til forforstærker. Brum undgås med at tape et tyndt lag staniol på (ses på armrørets overside). For at kablet er fleksibelt nok, er det ikke brumbeskyttet de 20 cm ned til bunden af pladespillerværket.  Herfra har jeg igen tapet alufolie som skærm, der er forbundet til jord på forforstærkeren. Efter min mening er parallelogrammet til indstilling af VTA er must, også med DL 103, der ellers siges at have en "ikke-krævende nålegeometri".  Med en god Decca plade, fx. Sacre de Printemps fra Montreal med Dutoit, er det let at indstille, så koncertsalen får korrekt dybde. Bas og diskantgengivelse påvirkes også, Jan Nielsens hjemmeside har uovertrufne fif herom. Når VTA er justeret ind, spændes to aluplader fast med 3 bolte, herved stivgøres "understellet". Lejet har luftstrøm ned gennem slæberen, ligesom hos Jan Nielsen. Ladegaard arme har sluftstrømmen nedefra basis og op, men det støjer mere. VTA justeringen er som på kolibrien. Ideen med aluprofilerne er selvfølge redaktør Ladegaards (fra "high fidelity"). Armen skal være forholdsvis vandret, men luftarme kan bringes til at fungere på Pierre Lurnes Roma eller Ariston RD-40 (med en let slæber), og (med en tung slæber) på hjemmmebyggede værker med ret stive fjedre og meget tunge chasssiser (som undertegnedes luftlejrede, remdrevne værk).

Ifht. en SME series III, som er min eneste radialarm, er fordelen ved tangentialarmen god bas, nem 100% korrekt geometrisk opstilling og et fantastisk perspektiv. Til gengæld er luftlejet støvfølsomt, og skal af og til renses (med et stykke (helst ubrugt) madpapir, der foldes og skubbes sidelæns ind gennem luftspalten i luftlejet.

Ulrikmm

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Beklager det meget rodede layout (vist det grimmeste endnu set på hjemmesiden)

Ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

En lille hjælpende hånd.

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Krenzler, du er min helt. 1000 tak for hjælpen

Ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Hvad gik der galt?

Du skal vist lige have nærstuderet guiden igen.

Hvis du sletter dine billeder kan vi få orden på sideformatet igen.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 00:10 | IP-adresse registreret  

Skuer mit øje en DL-103 eller er det bare ønsketænkning?

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

Det er en DL 103!

Den største hifi åbenbaring for mig i 20 år! Jeg synes den lyder fantastisk: Smæk i bassen, naturlige stemmer, ingen ortofonhvislen på S og T lyde. Stereobilledet er ikke superpræcist, men heller ikke unaturligt udvisket. Nok nærmest naturligt.

Ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

Det er en DL 103!

Den største hifi åbenbaring for mig i 20 år! Jeg synes den lyder fantastisk: Smæk i bassen, naturlige stemmer, ingen ortofonhvislen på S og T lyde. Stereobilledet er ikke superpræcist, men heller ikke unaturligt udvisket. Nok nærmest naturligt.

Ulrikmm

Ja og så kan den erhverves for under en tusse. Har du nogen anelse om den effektive masse på din arm nu? (har du en testplade til at fastslå systemresonansen?). Hvilken impedans har din MC-indgang?

Jeg synes godt nok det er imponerende hjemmearbejde med den arm. Sådan noget kan jeg slet ikke hitte ud af. Det må siges at være vellyd for en fordelagtig skilling! Hvilke andre pladespillere/arme har du haft og hvordan ligger niveauet på din nuværende DIY plov i forhold til dem?

Jeg skulle spørge fra spørge-Jørgen.

eBay.de og PhonoPhono.de

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Til hverandre at blinke.