Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 12:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thorens TD-124 mk2 - hvad nu? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 24 August 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

[[/QUOTE] 

Har du nogen anelse om den effektive masse på din arm nu? (har du en testplade til at fastslå systemresonansen?)Desværre nej. I vandret plan kan resonansen ses, når pickuppen sættes ned i starten af pladen. Det ligner 4 svingninger pr. sekund. I lodret plan svinger det for hurtigt til at jeg kan registrere det. Så jeg lytter og gætter mig frem, når jeg tilpasser kontravægten til det lodrette leje. Kan man mon vha. et lavfrekvent tonesweep fra PCen sætte en lille højttaler i sving, måske en fra en lille hoved telefon, og se, ved hvilken frekvens lodret pickupresonans optræder, hvis nålen hviler på højttalermembranen?

. Hvilken impedans har din MC-indgang? JEg ved det ikke , der er tale om en AGI 511A fra midten af 70erne (brugtkøb), med en riaa, der kun tager lowoutput MC. Er der nogen der har data på sådan en Philip Kloss lignende sag?
Jeg synes godt nok det er imponerende hjemmearbejde med den arm. Sådan noget kan jeg slet ikke hitte ud af. Det må siges at være vellyd for en fordelagtig skilling! Hvilke andre pladespillere/arme har du haft og hvordan ligger niveauet på din nuværende DIY plov i forhold til dem?

Regnet fra antikken til nu: 1. ARiston RD 40 med Ariston arm og Ortofon OM40. 2. Samme værk med SME series III arm og integreret OM40 eller Ortofon MC30 super. 3. Samme værk med Kolibri og MC30super. 4. Luftlejret eget stift værk med remtræk og Kolibri/MC30super. 5. Rega Planar 3 med Ladegaard arm om MC30super. 6. Pierre Lurne Roma med LAdegaard arm og AT-OC7 eller MC10super II. 7. Nyt eget affjedret værk til 2 tangentialarme, atter med remtræk og luftleje til pladetallerkenen.

Aktuelle kombination er bedst. Nr. 6 var ret god. Pierre Lurne værket giver fantastisk dybbbas og mikrodetaljering, men masser af rummel. Kombination 3 var ret også god (jeg har nogle gamle bånd optaget på min BEocord 9000 fra den kombination, der lyder lækkert. Aristonens rem er desværre blevet slap, så den holder hastigheden endu ringere end oprindeligt).

Jeg skulle spørge fra spørge-Jørgen. Mange hilsener til din ven

eBay.de og PhonoPhono.de[/QUOTE]

JEg villle købe DL103 hos hifiklubben: Prisen er 300 kr. højere, men en del af DL103erne har ret skæv kanalbalance (selv om reklametrommerne praler med det modsatte). Jeg fik min byttet af den årsag, helt uden problemer.

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2006 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

JEg villle købe DL103 hos hifiklubben: Prisen er 300 kr. højere, men en del af DL103erne har ret skæv kanalbalance (selv om reklametrommerne praler med det modsatte). Jeg fik min byttet af den årsag, helt uden problemer.

Ja OK, det var jeg ikke klar over. Det kan jeg godt se fornuften i.

Men ellers tak for et meget uddybende svar.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

kentp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 August 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

Hej Ulrikmm.

Det er sku en p***e smart arm og vta løsning du har lavet.

Men lige et par spørgsmål : Hvordan er armslæden opbygget, det ligner en sandwich konstruktion.

Hvor køber man den tynde slange ??

Er det ikke 2 små kugle lejer du bruger istedet for knivlejer ??

5 store  til dig !

hilsen kent

Til top Vis kentp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kentp

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 August 2006 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

@kent: Armslæden består af 2 aluprofiler, der er limet sammen så der er et spalterum imellem. Ladegaard brugte dobbelklæbende tape til den slags sammenføjninger, jeg prøvede også med det, men måtte til sidst fuge efter med araldit, så det blev permanent tæt. I undersiden af armslæden er boret 8 huller a 2 mm, 4 i begge profilens flader. I sig selv er hullerne alt for store til luftlejringen, hvorfor der er klæbet 2 lag 3M tape på indersiden af den nederste profil. Herefter er der prikket et centralt hul i hver af de 8 små tape-membraner, for at tillade luftstrømmen. Man kan købe en lille kanyle efter mål, eller bruge et stykke ståltrådskore fra et gearkabel til en cykel. Lejet fungerer med huller på ca. 0,2 - 0,3 mm i diameter. Lufttilførslen er gennem en lille studs af et messingrør, der er boret igennem toppladen af slæberen og limet med araldit.

Jeg bruger 2 små kuglelejer til det lodrette leje, de er skruet fast på alublokken, der holder kulfiberrøret, og limet ned i slæden med araldit. Man kan i stedet lave et leje med kniven fra en stanleykniv, der skrues eller limes på en aluprofil, på hvilken kulfiberrøret monteres. Se dette link, der er en engelsk oversættelse af den originale artikel i dansk high fidelity:

http://www.aiko.com/arm2.html

Lufttilledningen er en tynd silikoneslange, ca. 2 mm i diameter. Gør den så kort som muligt, ca. 20 cm rækker. Den slange jeg bruger, virker let porøs, og udsender generende susen og taber tryk, hvis den gøres for lang.

Hvis man vil vide mere om luftlejer, har MANGE penge, ikke gider bygge selv, og ikke kommer fra en nation der prøver at bygge ultracentrifuger til plutoniumfremstilling, kan man bestille de fineste luftlejer her:

http://www.newwayairbearings.com/Family.asp?FamilyID=794& ; ;Cat1ID=1156&Cat2ID=279&FamilyName=Air%20BushingsCat 1Name=Products&Cat2Name=Air%20Bushings

Et leje af Kolibri-typen vil koste ca. 350 euro, de har ikke lejer af ladegaardtypen. New Way benytter porøse flader, hvor luften siver igennem hele lejeoverfladen. Det er formentlig den bedste måde at opbygge den slags lejer på.

Her er et MEGET dyrt leje fra en anden producent, oplagt til centerleje i en pladespiller:

http://www.nelsonair.com/NA_prods_rotary.htm

Her er noget om teori, fordele og ulemper ved luftlejer:

http://www.nelsonair.com/NA_primer.htm

God fornøjelse!

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 August 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Fandt lige denne side via denne post. Der er bla. nogle rigtigt fine servicetilbud (vælg kategori).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes