Forfatter |
|
Per K Forum Bruger

Bruger siden: 13 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 15
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan.
For at imødegå den problemstilling du der omtaler, har jeg forsynet alle 3 remhjul ( de 2 modtrækshjul og motorremhjulet ) med 4 spor, som giver mulighed for at drive pladetallerknen med op til 4 remme, hvoraf den øverste så sidder ca. 30 mm over tallerknens underkant.
De føste forsøg jeg lavede var med lufttryk i lejet og dér fik jeg netop det problem du omtaler. Jo mere luft jeg lukke ind i lejet, jo højere svævede tallerknen og desto mere ustabilt blev det. Så fik jeg idéen med at anvende væske, der som bekendt ikke lader sig komprimere. Her prøvede jeg først med en tyk gearolie, men den var imidlertid så sej at pladetallerknen ydede væsentlig modstand mod at dreje rundt og efterfølgende kunne jeg næsten ikke adskille de to halvparter. Tynd olie ( hydraulikolie ) og et forsøg med vand, har vist sig at kunne ophæve friktionen og det med stabiliteten bevaret.
Afslutningsvis må jeg dog indrømme, at jeg endnu ikke har drevet pladetallerknen med motoren, idet min gode gamle papstmotor ikke kan mere. (Jeg er på udkik efter en ny, men kan ikke rigtig finde ud af, hvor man evt. kan købe dem her i landet. Papst importøren tager dem kun hjem på bestilling og den type jeg har er udgået ) Derudover har jeg haft en mindre problem med opsamling af væsken.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per K skrev:
Hej no-limit ( Morten )
Tak for henvisningen til Verdér hjemmesiden. Jeg tror nu ikke deres finish står tilbage for noget som helst og da slet ikke det jeg har lavet. Jeg havde håbet på de ville vise selve lejekonstruk-tionen, men det ønsker de nok at holde hemmeligt. Mvh. Per |
|
|
Hvis du surfer ind på Verdiers hjemmeside, vises en detaljeret konstruktion af lejet i La Nouvelle Platine:   Morten
|
Til top |
|
|
Per K Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten.
Tak for henvisningen til de fine billeder. Som jeg ser det varetager olien alene den opgave at bære tallerknen lidt på samme måde som luftlejer. Dette betyder at lejet har mekaniske kontakt sideværts, hvilket må give anledning til støj. Disse lejer kan så have andre fordele.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per K skrev:
Dette betyder at lejet har mekaniske kontakt sideværts, hvilket må give anledning til støj.
|
|
|
Støj? Hvor skulle den komme fra? Hvis ellers lejet er konstrueret korrekt vil der være en tynd oliefilm mellem aksel og bøsning. Desuden er hastigheden her så lille at der næppe nogen sinde vil være noget som kommer op i det hørbare område.
En helt anden ting er, at den støj der kommer far plade/pickup kontakten er mange 1000 gange højere og helt klart vil overdøve evt. lejestøj - selv efer at RIAA korrektionen har hævet de laveste frekvenser med 40 dB!
Ser man på ældre konstruktioner med mellemhjul som kører direkte på pladetallekenen kan vi tale om en mekanisk støjkilde, men selv her vil der (hvis det er lavet korrekt) være tale om bagateller. Hvad med trækremmen på ydersiden af pladetallerkenen - den vil nok overføre mere støj?
Mht. til din motor kan jeg anbefale Scheu - den kører på DC og har indbygget elektronik for 33 og 45 omd/min hvis du trækker på ydersiden. 3 motorer kan jeg ikke anbefale - kan man nogensinde få dem til at køre 100% samme hastighed? I stedet kunne du lave en eller 2 modtræks lejer placeret som en 3-kant omkring tallerkenen. Tilføjer du lidt roterende masse til de 2 modtræk vil de samtidig virke som svinghjul (kører hurtigt) og medvirke til at stabiliseret din gangkonstans.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per K skrev:
Så fik jeg idéen med at anvende væske, der som bekendt ikke lader sig komprimere. Her prøvede jeg først med en tyk gearolie, men den var imidlertid så sej at pladetallerknen ydede væsentlig modstand mod at dreje rundt og efterfølgende kunne jeg næsten ikke adskille de to halvparter. Tynd olie ( hydraulikolie ) og et forsøg med vand, har vist sig at kunne ophæve friktionen og det med stabiliteten bevaret. |
|
|
I praksis må der vel stilles det krav til væsken, at den ikke afgiver dufte og dampe til omgivelserne ej heller ilter/harsker dvs. ændrer sig over tid. Kunne forestille mig at noget vandbaseret var at foretrække og kom til at tænke på en vand/glycerin blanding - billigt og ved at justerer blandingforholdet kan den fornødne viskositet opnås - bare en tanke. __________________ Mvh
HeJu
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 26 August 2006 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det har jeg også før "regnet" på, og fundet at remmen bør danne en trekant omkring pladetallerken, for at give en balanceret belastning af leje og derved undgå sidevers træk - men man kan givetvis, som det nævnes nøjes med et enkelt hjul modsat motor
|
Til top |
|
|
Per K Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer.
Med hensyn til støj, vil jeg ikke udelukke at Jan har ret, men for nogle år siden læste jeg en artikel skrevt af Bill Firebau ( Well Tempered Table ), som påpegede et problem med tilstrækkelig smøring af lejer med meget snævre tollerancer. Følgevirkningen heraf skulle være øget støj, men om det ligger langt under de øvrige støjkilder ved jeg ikke. Det faktum at en støjkilde ligger under andre støjkilder udlukker vel heller ikke at de har en negativ påvirkning. Det er dog klart nok at liger støjen langt nede, vil den alt andet lige have minimal indflydelse.
Tak for de gode råd med hensyn til motorer, motorplacering og forslag til smøremiddel/bærevæske.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 17 Oktober 2006 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Per K
Er der sket noget med projektet siden sidst? Er stadig betaget af din konstruktion...
Morten
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 18 Oktober 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 19 Oktober 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillykke Frederik, og du har været så fornuftig at samle din nye "lak-fræser" på sin permanente plads hvor du altid kan komme til i en fart med næste skive 
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
Per K Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten ( No -limit ), Frederik og alle i andre.
Mit projekt står ikke stille, - siden sidst har jeg købt en Scheu motor, som jeg så har lavet et hus til ( det er jeg dog ikke helt færdig med ). Derudover har jeg besluttet mig for at satse på en luftbåret tangentialarm a la forsel og air tangent. Dette skal forstås sådan at luften kommer op ad små hulle i "bærerøret" i modsætning til ET - armen, hvor luften ledes ind i et omsluttende rør. Jeg er helt klar over at der er fordele og ulemper ved begge typer arme. ( Jeg har i øvrigt en VPI gramofon med ET arm. )
Med hensyn til at realisere de idéer man får, har jeg det lidt på samme måde som Frederik Carøe - der er langt fra tanke til handling. Idéen med det koniske leje var egentlig ikke min, men heldigvis havde jeg rig lejlighed til at drøfte denne idé med Duelund, som anerkendte princippet og i øvrigt mente at væske som "bære -/ smøremedie" klart var at fortrække frem for luft. Hans argument i mod luft, var at det som bekendt er kompressibelt og derfor ville blive ustabilt, såfremt luftfilmen ikke var uendelig tynd. En løsning med luft ville imidlertid stille større krav til overflade-rugheden i lejet end jeg kunne fremstille med de forhåndenværende maskiner.
Hvis Frederik vil lægge billeder ind for mig igen skal jeg gerne sende nogle til ham.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
Per K Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2006 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Igen.
Nu bliver jeg lidt i tvivl om hvorvidt det er Frederik eller Andrè er har kommenteret på idéen med det koniske leje, men Andrè tilgiver mig nu nok, hvis jeg kender ham ret. Undskyld André.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|
no-limit Forum Bruger

|
Sendt: 11 November 2006 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per K skrev:
Hej Morten ( No -limit ), Frederik og alle i andre.
Mit projekt står ikke stille, - siden sidst har jeg købt en Scheu motor, som jeg så har lavet et hus til ( det er jeg dog ikke helt færdig med ). Derudover har jeg besluttet mig for at satse på en luftbåret tangentialarm a la forsel og air tangent. Dette skal forstås sådan at luften kommer op ad små hulle i "bærerøret" i modsætning til ET - armen, hvor luften ledes ind i et omsluttende rør. Jeg er helt klar over at der er fordele og ulemper ved begge typer arme. ( Jeg har i øvrigt en VPI gramofon med ET arm. ) |
|
|
Det er vel også sværere at lave armen som ET gør det, da der skal laves huller indvendigt. Fordelene og ulemperne er vel ikke så voldsomme? det er mest praktiske problemer, eller? Walker laver desuden en arm som er lidt anderledes end konkurrenterne:  Se desuden det fine 5-siders photo-essay HER med Walker Audio Proscenium pladespilleren, det er ret lækkert.  Morten
|
Til top |
|
|
Per K Forum Bruger

|
Sendt: 12 November 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morten.
Tak for henvisningen til de fine billeder. Som jeg ser det er denne arm bygget lidt efter samme pricip som ET- armen om end der dog er betydelige forskelle.
I det store hele har du nok ret mht. til fordele og ulemper, dog mener jeg ikke at det er vanskligere at fremstille en " ET konstruktion" end en "Air Tagent konstruktion". "ET konstruktionens" omsluttende bærerør kan frestilles som to rør -det ene inden i det andet. I det indvendige rør borer man så hullerne og det udvendig rør fungerer som tætsluttende kappe og luftkammer.
Fordele og ulemper ved de to principper nævnes her i flæng : stort kontra lille luftforbrug, dermed mere eller mindre støj - høj kontra lav bevæggelig masse i det vandrette plan - hvorvidt den mekaniske symetri ved de to principper er optimal ved jeg ikke.
Mvh. Per
|
Til top |
|
|