Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Nyt DIY projekt - Jensby II (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 22 August 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

ATC 3” er en speciel enhed som stik imod forventningerne spiller bedst, når den bliver delt så lavt som 380 Hz, ja det lyder underligt, men hvis du vil have det bedste ud af den, så skal du ned på 380 Hz.

ATC’s store monitorer bruger en ATC 3” og to ATC’er 15” i samme kabinet. Og kan de få dem til at spille sammen, så jeg tror ikke at du render ind i problemer med at 3” ikke magter opgaven.

http://www.atc.gb.net/professional/scm300aslpro.html

Har selv enheden og har i flere år studeret, hvad der er blevet sagt om ATC’s 3”. Og man opnår altså ikke bedre lyd ved at dele den højre, tvært i mod, så mister du nogle af dens gode kvaliteter.

Bare min mening om sagen.
Meil

Til top Vis meil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af meil

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 August 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Et passivt filter lige oveni egenresonansen - det ville jeg godt se nogle målinger på, måske der gemmer sig måsker et godt trick der.....og måske ikke spor underligt.....problemet er filtermæssigt selvfølgelig den høje egenresonans som kunne skabe problemer for et passivt filter.....det undgår man måske til dels ved at lægge delefrekvens på den anden side af egenresonansen.....det forklarer også den "store" slaglængde.....men filterkomponenter er absolut ikke "standardværdier"...... frygter stadig lidt den kommer til at mangle det power/tryk i nedre mellemtone som efterspørges - ProAc 4 som er prøvelyttet, bruger den ikke to ATC domer ?

Jeg har hørt et godt system med en ATC mellem dome, og synes den egner sig bedst til "finere" lytning

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 August 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Hej Meil,

Ja, jeg har også læst flere steder på nettet, at den optimale delefrekvens var 380Hz.
Synes dit projekt virker rigtig spændende, men musicus har ret, da jeg hørte den i ProAc'en, sidder der 2 stk i en D'Apolito konfiguration om diskanten.

Hvordan har den det med at spille højt, rigtig højt, selvom man deler helt nede ved 380Hz?

I link'et til din PA Monitor, deler de også ved 380Hz og 3.5kHz, og alligevel oplyser de den til 200w RMS... 121dB SPL ... Spændende, og ATC bør jo kende dens formåen... (Det er forøvrigt en feed konstruktion, hvis den bare havde haft lidt mere WAF.... Ville godt høre den få lidt bundgas...)

Bliver stadig mere og mere overbevist om mellemtone valget, vist kun et spg om diskant og basser den skal "parres" med....

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

ATCs nye og bedre HTer er AKTIVE

For at opnå det jeg tror du ønsker, har du nok brug for mindst 2 x 10" basser pr side(med EQ), og placeret under mellem/disk kan du stadig lave en pæn højtaler

Hvad med en ETON bas

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

For at opnå det jeg tror du ønsker, har du nok brug for mindst 2 x 10" basser pr side(med EQ), og placeret under mellem/disk kan du stadig lave en pæn højtaler

Hej Musicus,

lige min tanke!

Var faktisk igang med at kigge på 10" rundt omkring! Nu har jeg jo stereo subwoofere, med hver 15" enheder, så den dybe, kontante og rene bund er jo stærkt vanedannende

Må jo se om jeg kan få projektet til at hænge sammen med antal liter og 2 stk 10" uden at den bliver for voldsom ...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Fik lige nævnt at jeg sad og kiggede på ETON basser

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

ETON - De er nye for mig, men ser da aldeles spændende ud!

F.eks. http://www.eton-gmbh.de/dlstream.php?FileId=62

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 August 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Det er rigtig, at det strider imod alt sund fornuft at lægge delfrekvensen så tæt på resonansfrekvensen.

Men i tilfældet med ATC 3 så bruger de resonansfrekvensen til komme længere ned end ellers ville være muligt.

Jeg har diagrammet over ATC SMC100 og der er ingen hokuspokus i den ud over, at man skal være rimelig opmærksom på de store impedans sving både ved resonans- men også ved stigende frekvenser.

Og jo man kan godt nøjes med en stk. 3” Her tænker jeg igen på ATC’s monitor med to stk. 15”er til en 3”.

Eton laver nogle gode basser. Deres 11” (11-581/50 HEX) er i en klasse for sig. Deres andre enheder gør ikke meget væsen af sig. (Min viden omkring Eton er måske ikke helt så opdateret som den burde være)

11” har også nogle rigtig gode data, som gør den nem at simulere et godt system med.

Hilsen
Meil

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Igen, tak for inspirationen!

Har kigget en del på Eton 11" bassen (11-581/50 HEX) og den virker yderst yderst spændende....

Men giver også grund til nogen overvejelser... Den passer jo bredde mæssigt perfekt i mit forestillede kabinet, men for at afstemme den ordentligt, passer det måske bedre kun at bruge 1 enhed.... men til gengæld har den nøjagtig samme følsomhed som de 2 andre enheder, ATC domen og Revelator diskanten.... hmm, det kunne måske blive rigtig godt

Nogle der har praktiske erfaringer med den? Og det optimale liter antal, lukket eller refleks?

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 23 August 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret  

Hej.

sidder den Eton ikke i Avalon?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Jo, den har høj følsomhed, men efter hvad jeg har hørt ikke i bassen - den giver en meget stram og kontrolleret bas - så det er lukket med moderat EQ, eller basrefleks, og/eller forstærker med høj udgangsimpedeans

Så fandt jeg endelig hjemmesiden

http://www.etongmbh.com/

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Regnet lidt videre på at bruge Eton 11-581/50HEX enheden. (Den virker rigtig rigtig go udfra data..)

Tager man bare de alm. Excel formler, (f.eks. fra http://www.diysubwoofers.org/prt/ported1.htm)

Så har den "flad" response i et lige knapt 58 liter kabinet.

Tweeker man lidt på det, (Som f.eks.
http://www.diysubwoofers.org/prt/ported5.htm) og lader den få 65 liter, og optimerer på tuning frekvensen, så får man faktisk en kurve lignende:

Og så kan man jo hurtigt regne videre, så det burde faktisk lige gå godt med 2 enheder, i de ca. 150 liter kabinet volumen jeg satser på.

Spørgsmålet er blot, om ikke jeg, for at få nok effekt ud af systemet, bør opbygge mine kabinetter efter multi-kammer princippet:

"
The primary advantage of the dual-chamber system over a simple ported system using the same driver is a further reduction in driver excursion, caused by the addition of a second port resonance within the passband of the system.  This reduction in excursion results in increased power handling within the system's passband, making this type of system particularly suitable for use for drivers with low Xmax.  However, because of the additional chamber and venting requirements, this system is considerably more difficult to design and build when compared to a simple vented system. "

Eton enhederne har jo "kun" en lineær vandring på 5 mm, så ville måske være "sundt", at lave en kontrolleret dæmpning af deres udsving.

Er der nogen, som har erfaring med Eton bassen i denne type kabinet?

/Jensby

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Der er jo også en ny 12" Eton (11" er ved at være en ældre sag)

Du skal forhåbentlig ikke bruge den til discotek, nå men med min. 90db følsomhed vil jeg sige at hvis du overskrider X-max på bassen, så får du for det første en alvorlig høreskade og desuden vil der være øget forvrængning og alvorlige rumresonanser så det næppe længere kan betegnes som HiFi

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Måske en god ide

Monacor NumberOne 10", SPH-250 CTC

Den har 2 x 8 ohm svingspole hvilket vil være fint til 2 x 10" paralelt, med totalt 8 ohm

En flot enhed med fine specificationer til anstændige 1050 kr, så 4 stk er til at betale

Så skulle du vist have power nok, og det vil sikkert være tilstrækkeligt til "sealed box"  

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Hej JensBy, nu skal du passe på at dit projekt ikke accelerere, var det ikke meningen, at du skulle have noget, der var en del mindre end dit eksisterende system.

Hvis du følger de forskellige anbefalinger, der er kommet, så ender du måske med et system, der er større end dit eksisterende.

Hvis jeg var dig, så vil jeg gå tilbage til der hvor dit projekt startede, altså med to stk. 8”

På den måde får du et slankt kabinet, som gerne skulle have en høj waf.

Jeg har altid været stor fan af Sonus Faber. Så hvis du ikke allerede har set denne billedserie så nyd den nu.

http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm

Hilsen
Meil

jensby
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

Hej Meil,

Super indspark - Tak!

Jeg har lagt mig fast på kabinet målene, sådan cirka, så det er de 30 cm bredde, ca. 130 cm højde, og en dybde mellem 35 og 40 cm. Altså stadig en stor højtaler, men det er også meningen. Jeg er nok ikke typen, som kan "nøjes" med mindre. Når man først har vænnet sig til en højtaler, som er næsten lineær fra 25 Hz og opad, er det svært at gå tilbage, til f.eks. de mindre 2 eller 3 vejs stander højtalere, som man tidligere har været glad for.

Ja, trækker på smilebåndet nu, kan ligefrem huske nydelsen fra mine første Heybrook Quartet, mine brugte Sonus Faber, da jeg prøvede Jamo Concert 8, og flere andre. Var fantastisk da man havde sit lille rum, og en opstilling så detaljeret, at samtlige musikere på en plade kunne placeres med centimeters nøjagtighed i lydbilledet....

Idag er brugsmønsteret et lidt andet. Sikkert er det, stuen blevet større, tiden til at lytte blevet mindre, og lytningen blevet mere intens.... Oftes er det idag en DVD koncert der bliver sat på, og så skruer jeg næsten automatisk op til "realistiske koncert lydniveauer".... Rock i synagoen, som naboen siger.

Tilbage til emnet, vi kan jo ikke dvæle ved fortiden, kun bruge den eftertænksomt til hvilke krav vi stiller til et nyt projekt.

2 stk 8" i den rigtige kvalitet kan helt sikkert løse opgaven, men derfor har jeg alligevel ikke lagt mig 100% fast på denne løsning. 12" bliver for stort, men lige nøjagtig Eton's 11" bas, har en ydre diameter på ca. 27 cm, så altså kan den godt fysisk være i kabinettet, det er vist mest et spørgsmål om det bliver pænt....

Min tanke her fra morgenen af, mens jeg sad i bilen på vej til arbejde (huha der bliver tænkt mange tanker der) var faktisk at gå til en 3,5 vejs konstruktion. Bruge en 23w som subwoofer i et reflekskabinet nederst, skære den af ved de 100Hz som forforstærkeren giver ud på subwoofer pre-out, og så bruge en 22w i et lukket kabinet øverst, og lade den spille op imod ATC domen. Denne løsning skal vist lige regnes igennem en gang eller 2....

Tak for billedserien - Sonus Faber kan altså noget med finish og udseende, som kun få kan konkurrere med!

Mvh Jensby

meil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

Meget interessant løsning med SS 23W og SS 22W.

Mht. finish så har jeg set hvad du tidligere har lavet, så det kan godt lade sig gøre.

Du kan også se lidt af det jeg er i gang med.

Er rimelig tilfreds med resultatet af mit eget projekt

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34156&P N=1

Hilsen
Meil

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 03:18 | IP-adresse registreret  

3.5 vejs - så tror jeg den er ved at løbe af sporet

Jeg vil lige til slut påpege at den 10" Monacor SPH-250 CTC ligner en ret fed enhed med stiv kulfiber membran, støbt chassis, blødt ophæng, og 20 hz egenresonans - det er lige før ScSp ligner "kejserens nye klæder" i sammenligning

2 x 8 ohms svingspole koblet i serie muliggør faktisk paralelkobling af 3stk - en lidt spændende løsning, men om det passer til dit projekt er svært at sige

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 August 2006 kl. 03:55 | IP-adresse registreret  

Hej Musicus

Synes du helt alvorligt at man kan sammenligne den Monacor SPH-250 CTC med en Scan Speak 26W? 

SPH-250CTC

Varenummer: 101820

Top HiFi subwoofer, 2 x 150WMAX, 2 x 8Ω

High-end chassis with aluminium diecast basket, dual voice coil and carbon fibre cone. A

preferred size for HiFi subwoofers of highest quality in medium-sized bass-reflex cabinets or also for 3-way speakers!

Technical datasheet

Impedance (Z)

2 x 8Ω

Resonant frequency (fs)

20Hz

Max. frequency range

f3-3,500Hz

Rec. crossover freq. (fmax.)

2,000Hz

Music power

2 x 150WMAX

Power rating (P)

2 x 100WRMS

SPL (1W/1m)

91dB

Suspension compl. (Cms)

0.98mm/N

Moving mass (Mms)

70g

Mech. resistance (Rms)

1.7kg/s

Mech. Q factor (Qms)

5.12

Electr. Q factor (Qes)

0.26

Total Q factor (Qts)

0.25

Equivalent volume (Vas)

220 l

DC resistance (Re)

2 x 6.8Ω/3.4Ω

Voice coil induct. (Le)

2 x 1.0mH/1.0mH

Voice coil diameter

50mm

Voice coil former

Kapton

Voice coil winding height

17mm

Air gap height

8mm

Linear excursion (XMAX)

±4.5mm

Eff. cone area (Sd)

343cm2

Volume displacement (Vd)

155.7cm3

Force factor (BxL)

9.6Tm

Reference efficiency (No)

0.8%

Magnet diameter

145mm

Magnet weight

42.7oz.

Mounting cutout

Ø 229mm

Mounting depth

120mm

Dimensions

Ø 256mm

Weight

3.8kg

Rec. net cabinet volume

Closed

35 l

Bass-reflex

60 l

Scan Speak 26W

Electrical Data

Nominal impedance

Zn

8

ohm

Minimum impedance

Zmin

--

ohm

Maximum impedance

Zo

--

ohm

DC resistance

Re

6.2

ohm

Voice coil inductance

Le

0.35

mH

T-S Parameters

Resonance Frequency

fs

19

Hz

Mechanical Q factor

Qms

5.2

Electrical Q factor

Qes

0.33

Total Q factor

Qts

0.31

Ratio fs/Qts

F

--

Force factor

Bl

9.9

Tm

Mechanical resistance

Rms

1

Kg/s

Moving mass

Mms

43.5

g

Suspension compliance

Cms

--

mm/N

Effective cone diameter

D

--

cm

Effective piston area

Sd

320

cm2

Equivalent volume

Vas

234

ltrs

Sensitivity

88.5

dB

Ratio BL/√(Re)

--

Power handling

100h RMS noise test (IEC)

170

W

Long-term Max System Power (IEC)

--

W

Max linear SPL (rms) @ power

--

dB/W

Short Term Max power

--

W

Voice Coil and Magnet Parameters

Voice coil diameter

50

mm

Voice coil height

--

mm

Voice coil layers

--

Height of the gap

--

mm

Linear excursion +/-

9

mm

Max mech. excursion +/-

14

mm

Flux density of gap

--

mWb

Total useful flux

--

mWb

Diameter of magnet

--

mm

Height of magnet

--

mm

Weight of magnet

--

Kg

De har samme fs, men Monacor har næsten dobbelt så stor bevægelig masse, og den har præcis kun halvt så stor lineær vandring... Det betyder den kun kan flytte halvt så meget luft som SS, og at den har over dobbelt så trægt et ophæng... SS har også en løftet spider, som ikke er progressiv og dermed ikke er en dynamik begrænser... Og så er der SD magnetsystem i SS...

Jeg mener bestemt ikke man kan sammenligne de to enheder... De er fra hver sin verden...

Mvh Kim 

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 August 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Jeg synes nu det vil være frygtelig ærgerligt at skulle dæmpe ATCen til under 88db   og EN 10" er der altså ikke meget power i, når man er vant til 2 x 15" 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes