| Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 16:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Musicus
Idéen var vel også at bruge 2 x 26W (8 ohm) i parallel... Så bliver følsomheden teoretisk set 94.5 dB, men dog lidt mindre i basområdet i praksis, og dette vil formentlig passe perfekt sammen med ATC's 3" dome...
Men nej, det er ikke nogen billig løsning, men resultatet vil blive meget bedre end med 3 x Monacor SPH-250 CTC...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 26 August 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
De samme tekniske finesser og flotte design kan man finde i enhver moderne bas til bilstereo - jeg mener at en god bas til hifi bør have bredt frekvensområde og altså acceptable mellemtone egenskaber, helst uden peaks og andre unoder da de er særdeles hørbare og påvirker det samlede lydbilled - og det er tydeligt at alle basser med udprægede sub egenskaber udviser de samme unoder, og jeg er absolut ikke tilhænger af at "kvæle" en enhed - men vi ser nok grundlæggende meget forskelligt på tingene
Men det er jo Jensbys tråd, så lad os se hvad han finder på
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ønsker jeg absolut ikke at forplumre yderligere, men hvis det var mig ville jeg overveje flg.
2 stk 6.5" (16ohm) Revelator og diskant i Dappolito - suppleret af 1 stk 10" (26W ?) trukket af "subamp" med diverse justerings muligheder
Hva så Jensby, er du blevet træt af vores "gode" råd.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Musicus
Jeg kunne da næsten ikke være mere uenig med dig... 22W og 26W er lavet til at spille musik. De kan på ingen måde sammenlignes med bilstereo enheder. Alle bilstereo enheder har en meget høj bevægelig masse, hårdt kantophæng og en hård progressiv spider. 22W og 26W er faktisk det totalt modsatte af bilstereo enheder.
Men ja, de har nogle store opbrydninger over stempel området som man skal tage højde for i filteret.
Dette er netop fordi membranen er extremt stiv og let, og opfører sig som et stempel i det område man bruger den. Monacor's SPH-250 CTC minder meget mere om en bilstereo enhed, end SS 22 & 26W...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at jeg kan se en kedelig udvikling i retning af at fabrikanter er ligeglade med enheders opbrydning - enhver med moderne simulerings program kan jo bare klare problemet i designet - og det er så her vi som nævnt er grundlæggende uenige - og jeg mener resultatet er uhensigtsmæssige fasedrej
Men som kompromis har jeg så også præsenteret min ide til en delvis løsning af dette - nemlig andre bas/mellemtoner som kan klare fuldt frekvensområde med følgende lavere delefrekvens på 26W 10" - men det jo så en helt anden højtaler
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Musicus
Jeg bruger faktisk slet ikke simulerings programmer... Jeg bruger målinger og lytte test... Og jeg kan netop høre at enheder som ruller pænt af, ikke er noget for mig... Den eneste måde man kan få en enhed til at rulle pænt af, er ved at over dæmpe den, eller bruge en blød membran som bryder pænt op i hele det område man anvender den i... Og det siger ikke mig noget...
Og traditionelle filtre dur heller ikke... Mange sværger til 1. ordens filtre fordi så er der så lidt som muligt til at forstyrre lyden . Desværre er 1. orden jo nærmest ikke et filter, det dur kun sammen med dårlige enheder som er som beskrevet ovenfor.
Og jeg kan da godt forstå dem, for simulere man et højere ordens filter, og får det til at summere, så vil det ofte lyde ganske redsomt. Dette er grundet spoler og kondensatorer koblet direkte sammen, per definition er en resonoator. Måske ikke over for en kontinuerlig sinus tone, men hvordan opføre det sig over for dynamiske impulser? Det råber of skriger..!
Scan Speak er ikke udviklet til at være frekvens lineære. De er udviklet til at være dynamisk lineære og have lav forvrængning... Scan Speak er ikke nemme at arbejde med, men resultatet man kan opnå med det rigtige filter, er fantastisk meget bedre end med "traditionelle" enheder.
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Musicus og Neeper!
NEJ! Absolut ikke træt af de gode råd, og de mulige overvejelser! 
Er jo netop derfor man lufter ideerne om sine projekter herinde, så de kan diskuteres igennem, inden man får sig bygget en "håbløs" konstruktion op i praksis.... Det tager jo alt andet lige, meget kortere tid at diskutere et projekt igennem på teoretisk plan herinde, en at skulle bygge dem op, lytte, og kassere det igen 
Og så længe vi kan holde en god og salig tone, synes jeg det er dejligt med nogle forskellige indspark!
Tilbage til selve projektet:
Diskanten og mellemtonen ligger fast. Det skal være Revelator diskanten (D2905) og ATC SM75-150 mellemtonen.
D2905'eren fordi den er på "lager" og fordi jeg elsker dens lyd (efter modificering/fjernelse af bagkammer), og så dens "ringe" krav til delefilter. Og ATC mellemtonen, fordi den er 50% af grunden til dette projekt. Kigget på den enhed de sidste 5-8 år, men aldrig fået bygget noget med den. (Og som beskrevet tidligere, haft super lytte oplevelse m den)
Så det der mangler er 2 basser, 8-10 tommer, som kan klare området op til de 380 Hz, hvor ATC'en skal tage over.
Jeg har tidligere benyttet Monacor enheden i en subwoofer, fin fin bas til en billig løsning sammen med en Thommesen modul, men det skal ikke være den i dette projekt.
Må sige, jeg hælder nok til 2 stk Scan-Speak 22w'ere, hvis jeg kan få trimmet kabinettet til at de når ned på et -3dB punkt omkring de 25Hz. Det burde kunne lade sig gøre, og så får man jo en konstruktion med rimelig WAF, og jeg tror også de har "power" nok til at kunne tilfredsstille mig.
22w/8857 er en 8 ohms enhed, men det passer fint med mine forstærkere at skulle drive dem paralelt.
Så har I tid, kunne det være sjovt at regne videre på projektet med disse! -Jeg sætter ihvert tilfælde pris på jeres medvirken indtil nu!
/Jensby
|
| Til top |
|
| |
jensby Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 387
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine egne rettesnor's udregninger siger:
2 stk 22w/8857:
103 liter kabinet Port resonans freq. 25,9 Hz -3dB resonans freq. 28,7 Hz Følsomhed 89,3 dB
/Jensby
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg ville lave det på 70 liter, tunet til 25Hz hvis mulig med en 8cm port, gerne med konisk endestykke på omkring 25cm længde.
Du skal huske at tænke lidt på dit GroupDelay. Dybbassen skal nok komme.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Neeper, vi kunne sikkert blive enige hvis vi blev ved længe nok, men vi fik dog "vendt" nogen ting, men ikke rokket ved Jensby, og godt det samme, han har truffet den beslutning han føler for, sådan er det, og det bliver sikkert også rigtig godt 
Klar snak, forstået og ok, 22W - så mener jeg også du vil være nødsaget til basrefleks med 22w
ELLER jeg ved hvor der findes et simpelt "kit" til bas-EQ hvis det har interesse
Og hvis du er elektronik kyndig er der også mulighed for en dedikeret 6-bånds bas EQ, er det ikke bare dejligt med knapper der kan justeres
Desværre har jeg endnu ikke fundet en "plateamp" med mulighed for høj delefrekvens, og hvorfor det ikke findes forstår jeg ikke
LC "Clausen" arbejder på noget, men det har nok lange udsigter
MEN JEG VILLE GLEMMME Dappolito - de 2 bas enheder bør helst se det samme rum bagved og helst rigeligt med god plads/luft, også til siderne
|
| Til top |
|
| |
HobbesJunior Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er ikke bange for at få en lettere mudret nedre mellemtone når en 22W skal spille i et så stort kabinet?. Hvad med at indsætte en 15W for eksempel?
...380 Hz synes jeg er lidt meget, men måske det bare er fordi jeg byggede mine egne mellemtoner i MDF, og det har sin egenresonans mellem ca 200 og 400 Hz. (stor fejl - birkefiner styrer).
Mit næste projekt hedder 15W 4531, i et 4-6 liters port kabinet, for at mindske kompression, som mellemtone/diskant til supplering af 15" stereo bass, aktiv 24 db deling som lyder bedst til max. 100Hz.
|
| Til top |
|
| |
vægter Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 06 September 2006 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensby skrev:
|
Hej Musicus og Neeper!
NEJ! Absolut ikke træt af de gode råd, og de mulige overvejelser! 
Er jo netop derfor man lufter ideerne om sine projekter herinde, så de kan diskuteres igennem, inden man får sig bygget en "håbløs" konstruktion op i praksis.... Det tager jo alt andet lige, meget kortere tid at diskutere et projekt igennem på teoretisk plan herinde, en at skulle bygge dem op, lytte, og kassere det igen 
Og så længe vi kan holde en god og salig tone, synes jeg det er dejligt med nogle forskellige indspark!
Tilbage til selve projektet:
Diskanten og mellemtonen ligger fast. Det skal være Revelator diskanten (D2905) og ATC SM75-150 mellemtonen.
D2905'eren fordi den er på "lager" og fordi jeg elsker dens lyd (efter modificering/fjernelse af bagkammer), og så dens "ringe" krav til delefilter. Og ATC mellemtonen, fordi den er 50% af grunden til dette projekt. Kigget på den enhed de sidste 5-8 år, men aldrig fået bygget noget med den. (Og som beskrevet tidligere, haft super lytte oplevelse m den)
Så det der mangler er 2 basser, 8-10 tommer, som kan klare området op til de 380 Hz, hvor ATC'en skal tage over. Hej hvad med ATC egne 9 tommer basser ?
de kan jo spille op til 380Hz til mellemtonen
hilsen vægter Jeg har tidligere benyttet Monacor enheden i en subwoofer, fin fin bas til en billig løsning sammen med en Thommesen modul, men det skal ikke være den i dette projekt.
Må sige, jeg hælder nok til 2 stk Scan-Speak 22w'ere, hvis jeg kan få trimmet kabinettet til at de når ned på et -3dB punkt omkring de 25Hz. Det burde kunne lade sig gøre, og så får man jo en konstruktion med rimelig WAF, og jeg tror også de har "power" nok til at kunne tilfredsstille mig.
22w/8857 er en 8 ohms enhed, men det passer fint med mine forstærkere at skulle drive dem paralelt.
Så har I tid, kunne det være sjovt at regne videre på projektet med disse! -Jeg sætter ihvert tilfælde pris på jeres medvirken indtil nu!
/Jensby |
|
|
__________________ MVH Vægter
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gik projektet død? Hvis du mangler en basenhed, Jensby, har jeg et tip. Send en pb!
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ubl_ Forum Bruger

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ser fed ud, men så er det også til 2 x behringers pris + der mangler en kasse...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 24 April 2007 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
ubl_ skrev:
Ser fed ud, men så er det også til 2 x behringers pris + der mangler en kasse...
|
|
|
Nu er det svært at finde noget der er bedre end Behringer til prisen. Men har det high end lyd til 6000 kr., er det vel ikke så galt. Men har man lidt tålmodighed, så kommer groundsound med et nyt filter hvor man kan spare forforstærkeren .
André
|
| Til top |
|
| |