| Forfatter |
|
troelsit Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kous skrev:
|
troelsit> Nej der er kun scart, composite og audio.out.
|
|
|
Og ved du om de har planer om en box med HDMI? Jeg talte med midtjysk bredbånd i weekenden og de har netop fået en STB med HDMI. Derfor jeg spurgte 
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1374
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg har siddet og surfet ang. den modtager som Fiberbredbånd vil bruge. Den er norsk og mere kan ses på www.ivisjon.no på norske forums fremgår det at man IKKE kan sætte en pc til istedet for setupbox. Ærgeligt det ikke er som i US mht. signalkvaliteten man som forbruger kan råde over...Det kan dog godt være at jeg vælger fiberbredbånd alligevel, så må jeg bare grabbe via av-ind på mit tunerkort. Ikke optimalt, men sådan er det!
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du links til disse forums? Jeg gad godt læse om STB boxen...
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
http://avforum.no
Svj. kan se, så her deres boxe til "Lyse" endnu ikke hdmi...
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 218
|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skulle det være ganske vist at man kan få viasatprogrammer elselsskabers fibernet - på baggrund af dette er det efterhånden ret interessant om man trods de norske påstande kan simulere topsetbox i en htpc, er det nogen som har gravet dybere i det??
__________________ keep focus
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg ved er det ikke alle elselskaber der har forhandlet aftalen på plads.
Deriblandt EnergiMidt (som jeg får) der hænger lidt i bremsen. Vi må håbe de snart finder en løsning for ellers spår jeg folk fravælger dem til fordel for TDC og andre. Deres priser er desuden ca. dobbelt så dyr som Midtjysk bredbånd, Dansk bredbånd, etc.
Så vidt jeg er informeret er det ikke muligt at substituere en STB med HTPC - desværre. Det kan de ellers i USA - og det ville jo gøre det hele ekstra attraktivt!
|
| Til top |
|
| |
Kous Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 33
|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt nok ville den løsning som Viasat kom med være bedst for brugere af HTPC, så må kunne afkode kanalerne i pc'en, men det er jo nok også en stærkt begrænset mængde brugere. Mht. DVB-T bliver det således? at man kan kodede kanaler også vil bliver tilgængelige så man selv kan afkode dem?
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kous skrev:
|
Desuden kan jeg oplyse at DVB-T signaler er nu tilgængelige. Dog er det kun de kanaler man nu kan modtage med alm. antenne. Men de andre "parabolkanaler" vil også blive tilføjet efterhånden.
|
|
|
Vil det så sige at man kan via et tv med DVB-T tuner kan modtage disse signaler digitalt? Eller er man tvunget til at bruge set top boxen?
Jeg har nemlig ikke planer om at bruge Set top boxen da den for mig er formålløs og bare fylder på hylden
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 08:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Så har jeg gravet kablet ind til huset. Nu venter vi bare på høj nok tilslutning mth. husstande. Jeg var inde i Energimidts "tourbus" for at se nærmere på signalkvaliteten på det analoge signal. Det var kastet op på en lcd fra Samsung og det så...rimeligt ud. Svært at afgøre om det var lcd-artefakter eller signalet der var lidt grynet. Jeg tror dog at det var skærmen. Det lyder spændende hvis alle parabolkanaler kommer som dvb-t, så tror jeg at det bliver bedre signalet der kommer ind på Htpc'en.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov, glemte lige: Energimidt er ved at indfase en ny setupbox med component ud.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men er det overhovedet nødvendigt med den Set Top Box?
Som jeg har forstået det kan det kun bruges til at tjekke email og leje film med
|
| Til top |
|
| |
Nobody Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 693
|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelsit skrev:
Men er det overhovedet nødvendigt med den Set Top Box?
Som jeg har forstået det kan det kun bruges til at tjekke email og leje film med |
|
|
Ved MVB kommer fiberen ind i huset, til en fordelerboks. Derfra skal man videre til sin settopbox med et netværkskabel. (der er 2 udtag til tv) De to udtag kan hver trække 3 fjernsyn. Altså 6 i det hele. For at kunne det, er man nødt til at køre dem i en switch for eks. Fra settopboxen er der scart-udtag, spdif, coax, composit, og L/R. Det er hvad MVB bruger af udstyr. De vil kunne opdatere settopboxen indefra via fiberen. Jeg har fået at vide at HD tv vil komme til at sluge 20 mbps. Ved ikke om det er noget info folk kan bruge til noget. Jeg vil ikke tro at ens tidligere antenneledning bliver aktuel mere. __________________ Nobody is perfect. I´m Nobody !
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror bare ikke MVB og Energimidt har helt samme arkitektur.
Hos Energimidt kommer fiberen ind i huset også til en fordelerboks. Herfra sendes signalerne (TV, Radio og Internet om man vil) videre rundt via RJ45 kabler.... Faktisk også kaldes IHC Net.
Ude i hvert rum skal man så bruge en ledning der konverterer RJ45 til antennesignal.
Men hvorvidt man kan undvære STB er jeg i tvivl om. Specielt når det handler om digitale signaler
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 13:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hos Energi midt kommer fiberen i et "modem", hvorfra du kan via antennestik trække alle tv-kaneler ud til dit eksisterende antenneanlæg, således at alle tv i hele huset kan se alle kanaler (i analog kvalitet). som ovennævnt har jeg set kvaliteten af signalet og skønner det som tilfredsstillende.
Ligeledes findes fra modemet også rj45 udgang til 2 stk. setupbokse, hvor du så få det fulde udbytte af signalet hhv. dvb-t og component. Hver setupbox kan kun trække ét tv.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man undvære internet forbindelsen eller skal man have det med i pakken for at få bredbåndstv? Det ville jo være rart at kunne undvære når man i forvejen har en tdc forbindelse (firma betalt)
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Du kan ikke undvære at få internet via energimidt. Men du kan også få firmabetalt gennem energimidt, hvis din arbejdsplads vil være med til dét.
mvh. Per.
|
| Til top |
|
| |
theben Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tænkte det nok, arbejdsgiver vil desværre kun have en udbyder -
|
| Til top |
|
| |
troelsit Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når alt kommer til alt synes jeg ikke Energimidts løsning er særlig konkurrencedygtig.
Jeg har følgende kritikpunkter
- 2 mbit koster 449,- kr - hos teleselskaberne kan man få 8mbit for 399,- Kr
- Dårligere kanaludbud end hos teleselskaberne og andre fiberudbydere
- Telefoni koster 150,- kr om måneden, hvilket er dyrere end konkurrenterne
- Set Top Boxen har ikke HDMI udgang. Mange konkurrenters produkter er flere skridt foran og leverer digitalt signal også via HDMI udgang.
- Vi betalte 3500,- Kr for at få det installeret. Hos teleselskaberne er det gratis, og nu koster det også kun 500,- kr - så vi føler os lidt taget i r.....
- Energimidt ejer de optiske kabler, så vi har reelt ikke mulighed for at vælge alternative udbydere. Dvs der er tale om monopol ligesom i gamle dage
|
| Til top |
|
| |
PHN2 Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Ja du har helt ret, specielt mht. monopoltilstande. Man må håbe, at der ikke går for lang tid inden fibermarkedet bliver liberalisret, så vi kan vælge mellem flere udbydere!
Man kan via Midtvest bredbånd, (som mærkeligt nok kan fåes i adskillige kommuner rundt om vores kommune) få viaskvats kanaler, endda marginalt billigere end energimidt. På Energimidts hjemmeside var en længere sølle forklaring på hvor dyrt ("adskillige millioner") det ville være at få viasat med, derfor har energimidt valgt ikke at tilbyde dén mulighed. Det er åbenbart ikke så dyrt for midtvest, idet de stadig kan være billigere. Der må være et eller andet de gør helt forkert hos energimidt mht. priserne???
mhv. Per.
|
| Til top |
|
| |