Pioneer skrev:
|
jdg1 skrev:
| Det "smarte" ved pixelmapping er at man kan "bypasse" elektronikken i skærmen. Således har man mulighed for at foretage skalering, de-interlacing og andre billedbehandlinger (gamma osv.) ved brug af en ekstern kilde, der er overlegen i forhold til den indbyggede elektronik i skærmen. Den eksterne kilde kan være en scaler, en htpc eller eksempelvis en high-end dvd-afspiller - og man undgår således dobbelt-skalering osv.
Det er "humlen" ved pixelmapping og altså ikke om teksten fra en pc står skarpt på skærmen. |
|
|
Det er delvist korrekt, men spørgsmålet er snarere om det er en relevant feature på et plasma-TV.
|
|
|
Efter min mening er det en ret relevant feature – ikke kun ved plasma-tv men også ved lcd-tv, projektorer osv.
Misforstå mig nu ikke
Pixelmapping er ikke en ”tvingende nødvendig” feature. Jeg vil hellere have en god skærm/projektor uden mulighed for pixelmapping, end en dårlig skærm med mulighed for pixelmapping. Det optimale ville dog være et god skærm med pixelmapping.
Pioneer skrev:
|
Der findes nemlig ingen AV-kilder der er i stand til at levere et signal der matcher panelets native resolution 100%.
|
|
|
Jeg går ud fra at du mener kilde-materiale ? I så fald er vi enige.
Pioneer skrev:
|
Ergo vil der være brug for skalering under alle omstændigheder, og ergo er fordelen ved 1:1 pixelmapping væk, som dug for solen.
|
|
|
Her mener jeg, at du går galt i byen!
Selvfølgelig skal eksempelvis en pal dvd film, eller en pal tv-udsendelse opskaleres (eksempelvis til 1366x768) og de-interlaces. Det essentielle er dog her, at opskaleringen (og de-interlacingen) foretages af det mest kompetente elektronik i ”kæden”. Har man en scaler (eller en htpc) vil den som regel klare skaleringen (og de-interlacingen) en hel del bedre end den indbyggede elektronik i skærmen – og det giver altså den bedste billedkvalitet hvis scaleren (htpc’en) og kun scaleren foretager scalering og de-interlacingen!
Det går udover billedkvaliteten når skærmens elektronik går ind og ”blander” sig i behandlingen af billedsignalet efter at det er ”optimalt” behandlet af en ekstern kilde (scaler, htpc etc.)
Det er ovenstående der er hele humlen ved pixelmapping, sagt med andre ord og en anelse simplificeret; ”Lad den bedste mand klare arbejdet og for mange kokke fordærver maden” 
Pioneer skrev:
|
I værste tilfælde ville almindelige ikke-teknisk-orienterede kunder måske få et dårligt indtryk af produktet, hvis de af vanvare kom til at aktivere denne funktion, og så et aspect-forvrænget billede, der enten ikke udfyldte hele skærmen (720x576i fra DVD) eller at hele signalet ikke kunne vises (1920x1080i/p fra sat-tv eller fremtidige afspilningsmedier).
|
|
|
Det handler ikke så meget om kilde-materialets opløsning – der er vi for så vidt ret enige!
(i modsat fald burde man have en skærm pr. opløsning
)
Fordelen er at man kan have en scaler til at skalere alle kilder til skærmens native opløsning (som beskrevet ovenfor).
Pioneer skrev:
|
Men hvis man stadig mener at det er bedre med pixelmapping og en ekstern scaler der kan ramme native resolution helt perfekt, så prøv lige at kontrollere det i virkeligheden; Vi har prøvet det og forskellen er meget lille, og handler mere om forskellige farveskalaer end om detaljering i billedet.
|
|
|
Der er jeg så ikke enig – dobbelt skaleringen viser sig nemlig ofte ved et mere ”udtværet” billede.
Pioneer skrev:
|
Man kan også argumentere for at når tv-udsendelsen er blevet produceret, så har det været zoomet og skaleret adskillige gange, reclocket ved slowmotion, og tilføjet logo, sat i rammer osv. Kameraets opløsning ikke nødvendigvis er den samme, og signalet har været gennem en OB vogn, satellit transmitteret tilbage til tv-stationen, og herefter bearbejdet, så illusionen om at komme til at se pixel-til-pixel billede via ens High Defintion satellitmodtager - der så skulle have et udgangssignal der matcher native resolution på tv'et - holder ikke i virkeligheden. Desværre.
|
|
|
Mange billedsignaler bliver dårligt behandlet inden de når ud til brugerne – det er jeg slet ikke i tvivl om
Men det ændrer ikke på, at man skal søge at opnå den bedst mulige reproduktion af kilde-materialet! Det nytter ikke noget blot at smide håndklædet i ringen blot fordi signalet har været mindre optimalt behandlet undervejs. I modsat fald skulle vi alle så bare opgive, og i stedet købe en ”no-name china skærm” i stedet for det nye Pioneer flagskib – fordi det hele alligevel kan være lige meget?
) Eller med et andet eksempel; blot fordi en musik-indspilning ikke er helt optimal (teknisk set) er det så underordnet om den bliver afspillet på et high-end anlæg?
Pioneer skrev:
|
Men ligeså snart at formatet det overføres på og billedvisningsskærmens native resolution ikke passer sammen, så skal man bruge skalering, og så fordelen er tabt.
|
|
|
Ja, der skal foretages skalering – men jeg vil æde min hat på, at eksempelvis en DVDO VP30 eller en Crystallio II gør dette en hel del bedre end den indbyggede elektronik i en plasmaskærm
Og kan man – ved hjælp af pixelmapping – sørge for, at den indbyggede elektronik i skærmen så vidt muligt holder ”fingrene væk” fra behandlingen af billedsignalet – så får man en flot resultat! (selvfølgelig forudsat, at skærmen er af en ok kvalitet).
Og man fristes jo næsten til at sige; ”jamen selvfølgelig gør de det – de (scalerne) koster jo næsten det samme som skærmen!!” – ja, men derfor bør man ikke fratages muligheden for at få det fulde udbytte af udstyret 
Det er her fordelen ligger og den går absolut ikke tabt!! 
Pioneer skrev:
|
Jeg skal lige sige til folk der nu sidder og læser dette, og frygter fremtidige formater og nuværende skærme, at der alle vores 5., 6. og 7. generations tv er fuldt ud i stand til at vise alle BluRays og HD DVDs opløsninger og opdateringsfrekvenser. Og jeg skal hilse at sige at det ser hamrende godt ud. Der diskuteres her udelukkende den lille detalje der hedder pixelmapping, som er afgørende ved PC brug og mindre væsentlig ved tv/film.
|
|
|
Der er vi absolut ikke enige – men der er ingen grund til at træde mere i det 
Pioneer skrev:
|
Langt vigtigere for billedkvaliteten ved de nye formater er den generelt højere opløsning og lavere komprimeringsrate på BluRay, samt muligheden for at vise et 24Hz signal, uden konvertering til 50 eller 60Hz.
|
|
|
Her er vi absolut enige!
Men mens vi er ved emnet; hvad er grunden til, at en stor del af skærmene på markedet i dag (inklusive Pioneer) foretager framerate conversion – hvorfor vises et 50 hz signal ikke som 50 hz? Og hvorfor kan man ikke se en NTSC film i 48hz? (dvs. ingen 3:2 pulldown).
Pioneer skrev:
|
jdg1 skrev:
| Jeg forstår ikke helt din forklaring af DVI og HDMI og deres relevans for pixelmapping? I øvrigt skriver du, at pixelmapping pt. kun er muligt på Jeres prof. monitorer - så vidt jeg er orienteret, så er det også muligt på Jeres nye 1080p skærm? |
|
|
...som er en monitor! - ikke et tv! Et TV har indbygget tuner, tekst TV og de indgange og forbindelser der forefindes på AV udstyr(SCART, component, HDMI osv). En professionel monitor, har ingen tuner men til gengæld de funktioner og indgange som passer til professionel brug (RGBHV med 5 stk BNC stik, DVI, D-SUB9 osv).
|
|
|
Fair nok – men jeg forstår ikke helt hvorfor inkluderingen af en tuner i en plasmaskærm skal være det springende punkt for, om pixelmapping er muligt eller ej?
Pioneer skrev:
|
DVI forbindelsen er en digital videooverførsel som har været benyttet i mange år og er udviklet til professionelle systemer. Den overfører kun digitalt billede, og der er ikke krav om at man skal overholde standarden, hvilket kræver at softwaren i begge ender er dedikeret til formålet. HDMI er AV-varianten som også overfører lyd og kontrolsignaler, hvilket gør at den fuldt ud kan erstatte SCART forbindelsen, hvilket DVI ikke kan. HDMI er standardiseret, og alle apparater kontrolleres for kompatibiliet, så det er bare at forbinde grejet - så virker det.
Da HDMI således er en AV-forbindelse og da native resolution på skærmen ikke matcher et PAL DVD signal, eller HD signal fra set-top-boks eller kommende formater, så er skalering nødvendigt, og derfor ingen grund til 1:1 pixelmapping. For at det ikke skal være løgn så kan dækker HDMI standarden ikke engang vores (og mange andres) tv's native resolutions, så det er ikke engang muligt at overføre pixels 1:1 digitalt. Så her er der altså decideret også en teknisk begrænsning.
|
|
|
Hvordan kan eksempelvis Fujitsu og Panasonic så tilbyde pixelmapping via HDMI?
--o0o--
Misforstå mig ikke – jeg er ikke ude med riven efter Pioneer. I laver nogle super fede skærme – både mht. ydelse og design. 
Dog mangler jeg (og mange andre) lige det sidste skub (i form af bl.a. pixelmapping og ingen framerate-conversion!). Dette er dog ikke noget der gælder særskilt for Pioneer – men generelt for producenter af plasmaskærme.
Men jeg ser frem til Jeres 1080p skærm – den ser spændende ud!
Og hvis billedkvaliteten matcher specifikationerne, så hænger den nok snart på væggen hjemme i stuen