Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Et par højttalere der sparker mere.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 23 August 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej gutter!
Jeg er altså blevet lidt træt af mine SA 1730. De spiller sådan set utroligt godt hele vejen efter basområdet. Faktisk elsker jeg alt udover bassen ved denne højttaler. Jeg er helt hundrede tilfreds med dem, pånær deres basformåen. De giver en ok bas lyttemæssigt (mere eller mindre), men jeg vil godt kunne mærke bassen og der er det jo lidt begrænset hvad de kan.

Og da jeg er begyndt at gå på opdagelse i det lidt ældre blues og rock, må det gerne kunne sparke lidt mere.. Havde tænkt lidt på noget JBL men jeg er lidt ny i den kategori. En ting de ikke må være, er Cerwin Vega. Jeg har hørt lidt på nogle få modeller, og der blev jeg masseret, og jeg kunne egentlig godt lide det på en måde, men lyden var bare så hamrende uengagerende.

Så jeg søger altså efter en højttaler der kan lidt af det samme som mine nuværende SA, men som bare er meget bedre i basområdet og som godt kan sparke mig lidt..

Min musiksmag spænder rimeligt langt. Jeg opdager hele tiden ny spændende musik, men til daglig hører jeg mest AC/DC, Deep Purple, diverse Blues (dog ikke så meget pt.), Pink Floyd, Jethro Tull og meget andet.

Mit rum er nok omtrent 17 m2.

Jeg står ikke og skal købe med det samme, da jeg helst vil se om jeg kan lave en slags byttehandel eller om jeg kan få solgt mine højttalere..

Dvs. de skal ligge i 3000-4000 kr området. Altså MAX 4000 kr.

Brugte eller nye, bare de spiller som jeg kan li' det!

mvh!
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 August 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Hvad med at bruge en sub til at tage de dybe toner? Ville det være en mulighed, siden du ellers er tilfreds med dem? Hvis du ikke har prøvet med en sub til dine højttalere, var det måske et forsøg værd inden du køber nogle andre.

EDIT: Too late JJ - men vi er enige

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 August 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje en god subwoofer?

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Jeg vil helst undgå en sub af forskellige grunde. Blandt andet fordi jeg ikke har råd til at købe en ordentlig (fattig studerende uden job, og først SU fra januar ), og så vil jeg ikke have mere stående end højest nødvendigt. Dermed ikke sagt højttalerne ikke må være større end mine SA - Det må de godt. Men vil bare ikke have flere komponenter end højest nødvendigt.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Jeg fik muligvis lavet en formulerings-bummert i første indlæg-- jeg søger altså ikke ikke en højttaler der kan det Cerwin Vega kan i basområdet, og som bare er rigtig god til resten også. Jeg søger bare en mere rocket højttaler en min egen, med en bedre bas med godt hug i, og så skal de selvfølgelig også lyde godt i det hele taget.

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 August 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Du skriver du ikke har råd til en ordentligt sub, men vil kun ofre max. 4K på nye højttalere, det kan jeg ikke lige få til at hænge sammen?

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 August 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Når du efterlyser hug eller spark i bassen vil en subwoofer overhovedet ikke hjælpe dig. Den fysiske fornemmelse af bastransienter får du når der flyttes meget luft hurtigt, samtidig med at der skal være en vis fyldighed, altså niveau nok. Du nævner selv JBL, og jeg vil mene at du bør tjekke deres lyd. Forsøg at få et lyt på f.eks. de XPL-160, som er til salg her på brugtsiderne til lige under 4000,- Eller find et par ældre Monitor 4410 (begge modeller er med 10" bas i reflekskabinet). Også Ti-3000 fra den lidt nyere pyramide-agtige serie er fin. Alle disse højttalere bruger metal-dome diskanter (XPL har også metal-mellemtonedome), og det er der nogen, som ikke kan lide. Jeg synes at de er gode til at gengive den energi, som der f.eks. er i rigtige bækkener til en koncert, også uforstærket, men de kan godt blive hidsige i andre sammenhænge. Du må selv lytte til det, og dit grej er jo også ret vigtigt. Nu er dit rum ikke så stort, så der skal nok komme nok bas. 4410 er temmelig kompakt, og da det er en monitor-type, er den ret stram i bassen. En Ti-3000 er en stor højttaler, og det er XPL-160 også. Til gengæld kan alle disse modeller virkelig slå fra sig. Der er nok ikke mange muligheder for at opnå større dynamik og voldsomhed til den pris. Husk at JBL altid har haft så lidt kompression som muligt som en vigtig parameter. Det er så måske homogenitet og 3-D perspektiv, som ikke er på topplan. Men jeg tror at du får et chok over kraftfuldheden, hvis du anskaffer et sæt af disse. Husk at især de store af dem nok skal lidt væk fra hjørner, hvis ikke bassen skal blive for voldsom! God jagt.

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 August 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

Kig også efter Dali 850, jeg ved du har haft 6006, men 850 er en helt anden støbning. Jeg bruger mine til meget forskelligt, dog mest heavy som rammstein osv.

De kan virkeligt sparke fra sig hvis du har en ordentlig forstærker spændt efter. Jeg har selv et værelse på 16 kvm, og jeg har aldrig haft brug for en sub i surround da de har en god markant bas, uden at den er overdreven. Hvis du formår at give dem den fornødende effekt, giver de en stram bas, sprød mellemtone, og hvis du samtidigt har en lidt mørkt-klingende forstærker, kan man også få bugt med diskanten, der til tider kan være lidt skarp, men det er en smagssag. 

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 08:40 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:
Når du efterlyser hug eller spark i bassen vil en subwoofer overhovedet ikke hjælpe dig.

Øhhhh?

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 24 August 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:

Øhhhh?

Det er vel de 2 første linjer i det hele taget: Når du efterlyser hug eller spark i bassen vil en subwoofer overhovedet ikke hjælpe dig. Den fysiske fornemmelse af bastransienter får du når der flyttes meget luft hurtigt, samtidig med at der skal være en vis fyldighed, altså niveau nok.

Jeg gentager lige JJ: Øhh . Er det ikke hvad de gode subwoofere kan? - flytte en stor mængde luft hurtigt.

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Sendt: 24 August 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

DALI 450.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 24 August 2006 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

En Audio Pro Ace Bass 2 koster 4000kr og vil være et udmerket supplement til dine højtalere

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 August 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Medmindre det er i dybbassen han mangler spark(hvilket det sjæældent er) så hjælper en sub ikke. Men en ekstra bass-højttaler gør.

Kig efter nogle 2.5vejs med 6.5"-8" bass/mellemtoner. Så burde der komme noget mere liv i trommerne.

Dali 850 er også et fint forslag, men 8008 er nok tættere på din prisklasse.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Det hjælper, selvfølgelig hjælper det. Plutselig behøver ikke hverken højtaleren eller forstærkeren at bekymre sig over at reproducere bas og kan ubekymret koncentrere sig om mellemtone og diskant, noget 1730 nok må kunne sigea at være mere egnet til

Da jeg hadde Evidence 470 kørte jeg de som small og lod subben spille al bas med det resultat at der blev mere dynamik, dybere bund og renere lyd.

Monkeyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Jeg lyttede selv på SA 1730 og forkastede dem netop pga. den manglende fornemmelse af "spark" i bassen. Endte i stedet med at købe SA 1280, der efter min opfattelse har samme flotte mellemtone/diskant, men noget mere tyngde i bassen. Prøv at gi dem et lyt.
Til top Vis Monkeyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monkeyboy

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 August 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Det er et definitions spørgsmål. Hvis du sætter den ind ved eksempelvis 80hz vil jeg kalde det en bass-højttaler. En sub skal spille sub højttalernes evner i mine ører. Men klart ved 80hz skal han nok få lidt ekstra spark og hug.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 August 2006 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

et sæt jbl 4412a (der kna fåes brugt til de 4k) vil give dig den fornemmelse, men kræver en ret kraftig forstærker for at fungerer optimalt.  jeg er faktisk enig i at en sub (hvis vi snakker til 4k) ikke giver fornemmelsen af spark, dels fordi sparket ligger i hvad jeg kalder den øvre bas (60-90hz) og dels fordi at man skal op i en hvis prisklasse før subs formår at være hurtige nok til at give det såkaldte spark.

jeg er sjældent enig med hurtig, men her er en af gangene, eftersom 4412a er en sjælden gædt på brugtmarkedet. 

men jeg har selv et slt stående, plus en sub der kan leverer sparket, samt eksternt justerbart delefilter således at man kan finde ud af hvor det spark du søger ligger rent frekvensmæssigt-

du er velkommen til at kigge forbi og hører om det måske ikke var værd at investerer lidt ekstra eller vente til der kommer et sæt på brugtmarkedet (jeg mener stadigt at de 15k et sæt sprit nye 4412a koster er billigt, prisen taget i betragtning.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 August 2006 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Om det er "live" følelsen han er på jagt efter så ligger den delen i mellem 50-80hz.

Alle tipsene han modtager er garanteret velmente, men jeg synes måske at i overdriver lidt og laver et lille problem om til et stort. Jeg venter nesten bare på at nogen skal komme og foreslå et par PA bunder og topper for at det hele skal være fuldkomment

En sub kan helt fint levere i det området, og det med hurtighed er en gammel myte der har vondt for at dø. Jeg skulle gerne likt å ha hørt forklaring på hvorfor en basenhed plutselig bliver langsom når den monteres i et kabinet uden selskab af mellemtone og diskant, og modsatt hurtig straks den er en del af en fuldtonehøjtaler

En subwoofer kan være DEN mest fornuftige opgraderingen i et anlæg da den både giver mere bund, men også om man gør det riktige og setter højtalerene til small mere pusterum til både forstærker og højtalere. Det er det INGEN anden komponent der kan gøre alene

At den så også kan varetage LFE sporet når man ser film er nærmest kun en bonus

Tro mig, Jethro Tull lyder enormt flot med lidt mere bund, selv om den er leveret af en sub

Ulempen med sub er at det er sværere at indjustere, belønningen er at det er mere fleksibelt og du kan opnå bedre resultater end med et par højtalere alene, uanset størrelse på højtalerene.

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Jesper Juul skrev:
Du skriver du ikke har råd til en ordentligt sub, men vil kun ofre max. 4K på nye højttalere, det kan jeg ikke lige få til at hænge sammen?

Tanken var at bruge pengene jeg får for mine SA (når de er blevet solgt) til et par nye højttalere.

Ascari skrev:

Kig også efter Dali 850, jeg ved du har haft 6006, men 850 er en helt anden støbning. Jeg bruger mine til meget forskelligt, dog mest heavy som rammstein osv.

De kan virkeligt sparke fra sig hvis du har en ordentlig forstærker spændt efter. Jeg har selv et værelse på 16 kvm, og jeg har aldrig haft brug for en sub i surround da de har en god markant bas, uden at den er overdreven. Hvis du formår at give dem den fornødende effekt, giver de en stram bas, sprød mellemtone, og hvis du samtidigt har en lidt mørkt-klingende forstærker, kan man også få bugt med diskanten, der til tider kan være lidt skarp, men det er en smagssag. 

Jeg er selvfølgelig åben overfor alle mærker, men tror jeg vil prøve noget andet end Dali denne gang. Det er muligt jeg skal lytte til 450 en dag, men 850 er dog for stor til at jeg vil have den stående tror jeg. Hvad er målene egentlig på sådan en 850er?

ManicMiner skrev:
En Audio Pro Ace Bass 2 koster 4000kr og vil være et udmerket supplement til dine højtalere

Som sagt, jeg kan ikke købe andre højttalere før jeg får solgt de gamle. Dvs. alle pengene jeg får for de gamle er hvad jeg kan bruge på et andet sæt højttalere.

Jay l`Blundt skrev:

Medmindre det er i dybbassen han mangler spark(hvilket det sjæældent er) så hjælper en sub ikke. Men en ekstra bass-højttaler gør.

Kig efter nogle 2.5vejs med 6.5"-8" bass/mellemtoner. Så burde der komme noget mere liv i trommerne.

Dali 850 er også et fint forslag, men 8008 er nok tættere på din prisklasse.

Mvh. l´Blundt

Har haft 6006 og der var jeg ikke ret glad for mellemtonen eller diskanten. Kunne forestille mig 8008 er noget nær det samme.

Monkeyboy skrev:
Jeg lyttede selv på SA 1730 og forkastede dem netop pga. den manglende fornemmelse af "spark" i bassen. Endte i stedet med at købe SA 1280, der efter min opfattelse har samme flotte mellemtone/diskant, men noget mere tyngde i bassen. Prøv at gi dem et lyt.

Har en ven der har 1280, og de er helt klart bedre til bassen, men det er alligevel ikke helt dem jeg søger.

kim olsen skrev:

et sæt jbl 4412a (der kna fåes brugt til de 4k) vil give dig den fornemmelse, men kræver en ret kraftig forstærker for at fungerer optimalt.  jeg er faktisk enig i at en sub (hvis vi snakker til 4k) ikke giver fornemmelsen af spark, dels fordi sparket ligger i hvad jeg kalder den øvre bas (60-90hz) og dels fordi at man skal op i en hvis prisklasse før subs formår at være hurtige nok til at give det såkaldte spark.

jeg er sjældent enig med hurtig, men her er en af gangene, eftersom 4412a er en sjælden gædt på brugtmarkedet. 

men jeg har selv et slt stående, plus en sub der kan leverer sparket, samt eksternt justerbart delefilter således at man kan finde ud af hvor det spark du søger ligger rent frekvensmæssigt-

du er velkommen til at kigge forbi og hører om det måske ikke var værd at investerer lidt ekstra eller vente til der kommer et sæt på brugtmarkedet (jeg mener stadigt at de 15k et sæt sprit nye 4412a koster er billigt, prisen taget i betragtning.

Jeg har hørt godt om 4412a og det var også lidt sådan nogen jeg havde i tankerne... Jeg vil meget gerne komme og høre dem en dag! Det må vi lige se på..

ManicMiner skrev:

Om det er "live" følelsen han er på jagt efter så ligger den delen i mellem 50-80hz.

Alle tipsene han modtager er garanteret velmente, men jeg synes måske at i overdriver lidt og laver et lille problem om til et stort. Jeg venter nesten bare på at nogen skal komme og foreslå et par PA bunder og topper for at det hele skal være fuldkomment

En sub kan helt fint levere i det området, og det med hurtighed er en gammel myte der har vondt for at dø. Jeg skulle gerne likt å ha hørt forklaring på hvorfor en basenhed plutselig bliver langsom når den monteres i et kabinet uden selskab af mellemtone og diskant, og modsatt hurtig straks den er en del af en fuldtonehøjtaler

En subwoofer kan være DEN mest fornuftige opgraderingen i et anlæg da den både giver mere bund, men også om man gør det riktige og setter højtalerene til small mere pusterum til både forstærker og højtalere. Det er det INGEN anden komponent der kan gøre alene

At den så også kan varetage LFE sporet når man ser film er nærmest kun en bonus

Tro mig, Jethro Tull lyder enormt flot med lidt mere bund, selv om den er leveret af en sub

Ulempen med sub er at det er sværere at indjustere, belønningen er at det er mere fleksibelt og du kan opnå bedre resultater end med et par højtalere alene, uanset størrelse på højtalerene.

Ja, jeg søger faktisk den lidt mere "live" fornemmelse. Men jeg vil stadigvæk ikke have en subwoofer. Sådan er det bare..

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 August 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Hovsa, jeg kan se at jeg måske ikke udtrykte mig godt nok om "spark" i bunden. Jeg har selv eksperimenteret med ca. 10 forskellige subwoofere, heraf op til fire på samme tid, så jeg har altså nogen erfaring. Og jeg har kørt dem samtidig med forskellige højttalere, som må betegnes som næsten full-range, altså med reelt output ned til måske lige under 30Hz (senest ProAc 3.5). Jeg er fuldstændig enig i at en fornuftig, godt placeret og indstillet sub kan være en fremragende investering, og har selv svært ved at undvære subber. Men jeg vil holde fast i at subber IKKE bidrager med "hug" eller "spark". De flytter naturligvis mere luft og gør oplevelsen mere interessant ved at tage fat i et frekvensområde, som man måske ellers ikke hører på grund af at hovedhøjttalerne ikke når derned eller indspilningen er mikset med for lidt bas (prøv Kliché - Supertanker med lidt ekstra niveau fra en sub - hold da op!!). Men den der brystbanke-bas ligger (som osse påpeget af andre indlæg herover) højere oppe i bassen, omkring 80-100 Hz. Det sjove er, at selv om du justerer en sub til at gengive op til 100 eller 200 Hz, får du ikke noget spark. Det er meget muligt at hovedhøjttaleren får det lettere (hvis du altså fjerner dybbassen fra den, hvilket ofte ikke er en god idé, da det hermed indførte højpasfilter kan være rigtig dårligt, også selv om det er aktivt), så den kan levere bedre dynamik og opløsning. Du kan let prøve det med forskellige størrelser hovedhøjttalere og dertil justering af en sub. Men det korte af det lange er at du ikke er interesseret i en sub, og det, jeg synes at kunne læse ud af dine ønsker er ikke let at opnå med små basenheder. Nu kender jeg (uden i øvrigt at genere Dali 450 og 850) Dalierne ret godt, og de har ikke en chance overfor de JBL jeg har nævnt (gælder også 4412, som nævnes ovenfor) når det drejer sig lige netop om live-hugget i bunden. JBL's basenheder er både større og langt bedre bygget end de andre, og de er afstemt anderledes. Det er såmænd ikke fordi der er mere bas, for en Dali 850 går nok dybere end en JBL 4412 (som jeg ikke nævnte, da kabinettet er meget lille til en 12" bas i forhold til 4410's  10" i ca. samme størrelse kasse, med dybere bund). Men du skal ud og lytte! I øvrigt er de to gamle L-serier også fine til dit ønske, enten den helt gamle L-80 og L-100 (bygget i danmark i 80'erne med ca. de samme enheder som Monitor-serien 4410 og 4412) med 10 og 12 basser i gulvkabinetter. Hvis skumkanterne er renoveret (eller de er så billige at der er penge til det) giver de enormt meget for pengene. Den senere L-serie fra omkring starten af 90'erne, som var lillebror til Ti-3000 og Ti-5000 (med træfinish strips langs forkanterne, men i billigere kabinetter end Ti'erne) sælges også tit til rigtig gode priser. Jeg mener at du bør holde dig fra LX-serien, da enhederne er langt ringere. God jagt, det bliver spændende at se, hvad du finder ud af.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes