Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler brugt som tonekontrol (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 29 November 2003 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Gl.Jas.

Du siger, at nogle kabler næsten ikke reducerer. Kan du sætte navn på disse kabler. Jeg vil gerne blive klogere.

Et af dem kunne du hurtigt have fundet under min profil,og blevet klogereWink

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 November 2003 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Nå, men jeg synes det er vanskeligt at finde ud af f.eks om et kabel er neutral eller farvet. Hjemme hos mig vælger jeg kabler, som nogenlunde og efter min opfattelse passer sammen med det anlæg, som jeg har stående hjemme i min stue. Så dvs. den lyd som når ind til øresneglen og uanset om det er farvet eller neutral lyd, så er det en kombination af forstærker, signalkilde, højttalere og højttaler kabler mm. og også mit lytterum, som virkelig farver lyden, nævnte jeg højttalerplacering, Yes det gjorde jeg.

Emilius, Jeg kan godt sætte mig ind i din tankegang, helt sikkert. Jeg syntes, det er et godt indlæg du har lavet. Men jeg tror ikke helt på, at man skal have et perfekt kabel og dernæst vælge udstyr og lytterum osv.

Hvilke kabler synes du selv er mest korrekte? Og kan du give en begrundelse. Hvilket grej spiller du på hjemme.

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2003 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
jack skrev:

Gl.Jas.

Du siger, at nogle kabler næsten ikke reducerer. Kan du sætte navn på disse kabler. Jeg vil gerne blive klogere.

WOW - Gad godt prøve det kabel hjemme.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Nå, men jeg synes det er vanskeligt at finde ud af f.eks om et kabel er neutral eller farvet. Hjemme hos mig vælger jeg kabler, som nogenlunde og efter min opfattelse passer sammen med det anlæg, som jeg har stående hjemme i min stue. Så dvs. den lyd som når ind til øresneglen og uanset om det er farvet eller neutral lyd, så er det en kombination af forstærker, signalkilde, højttalere og højttaler kabler mm. og også mit lytterum, som virkelig farver lyden, nævnte jeg højttalerplacering, Yes det gjorde jeg.

Hej Jack

Jeg kan sagtens følge din tankegang, idet lydindtrykket er en kombination af flere faktorer. Jeg har været så "heldig" at kunne lytte til en del kabler i fred og ro( gode aftaler er ej at foragte) og er nået til det produkt jeg nu har. Har forsøgt at være så objektiv som muligt og ikke lade mig påvirke af sælgeren!!!!!!!!!

Jeg er sikker på at Hifi-forum eller KT-radio er til at tale medWink

P.S.( en overraskende opgradering er Coldrays...................)

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2003 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
jack skrev:

Gl.Jas.

Det er da et skidegodt kabel (har været der) men så er det da heller ikke bedre !!  Prismæssigt er det ekstremt opreklameret, men UDEN egenlyd og farvning..........Absolut  ikke  det er bare tonekontroller som lyder anderledes !! 

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:

Det er da et skidegodt kabel (har været der) men så er det da heller ikke bedre !!  Prismæssigt er det ekstremt opreklameret, men UDEN egenlyd og farvning..........Absolut  ikke  det er bare tonekontroller som lyder anderledes !! 

Hej Tonny

Du har helt ret i ,at det er et skidegodt kabel.....Men læs lige teksten ordentligt. Der blev skrevet næsten neutralt, og ikke "uden indflydelse"..............Iøvrigt blev Valhalla ikke specielt nævnt,, men et super-kabel det er det................Wink

Nævn lige 2 kabler der "overhaler" Valhalla........................

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 November 2003 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Hej Grauballe!
Vi kan da begynde med dem jeg ikke selv bruger.

Søren Bertrams kabler er noget strammere i betrækket end NO.
Prøv også Furukawa, hvis neutralitet er et emne der interesserer.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2003 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Tonny skrev:

Hej Tonny

Du har helt ret i ,at det er et skidegodt kabel.....Men læs lige teksten ordentligt. Der blev skrevet næsten neutralt, og ikke "uden indflydelse"..............Iøvrigt blev Valhalla ikke specielt nævnt,, men et super-kabel det er det................Wink

Hvis jeg gør det vil det blive ren kabelkrig (Tidligere erfaringer!) :o) i øvrigt vil det så også kun være min smag der afgør hvilke kabler der er bedre, ikke at det gør det dårligt det er bare entydigt og sansynligvis langt fra i alles smag. Men sådan er livet !! det er deraf utilfredshed udspringer der er altid et sted hvor græsset er grønnere.  Men Men som før nævnt et særdeles godt kabel...........................

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 30 November 2003 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:

Hvis jeg gør det vil det blive ren kabelkrig (Tidligere erfaringer!) :o) i øvrigt vil det så også kun være min smag der afgør hvilke kabler der er bedre, ikke at det gør det dårligt det er bare entydigt og sansynligvis langt fra i alles smag. Men sådan er livet !! det er deraf utilfredshed udspringer der er altid et sted hvor græsset er grønnere.  Men Men som før nævnt et særdeles godt kabel...........................

Det kan du jo have så ret i, ja du kan.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 November 2003 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

emilius skrev:

Man bliver meget syg indvendig når man tilstadighed læser at de fleste på dette forum bruger deres kabler med det formål at regulere den tonale balance på deres system.

Eks. mine højttalere lyder anmasende, skarpe og aggresive ergo køber jeg mig et kabel som filtrer diskanten væk.  Så vidt jeg ved, får man fære informationer når man begænser båndbreden, derfor også mindre musik og hvordan skal et kabel evt. forbedre lyden af en dårlig lydende dome-tweeter..

Kabler bliver brugt til at " fjerne " al dårligdom fra vort hifi- system ved at filtrere endnu mere væk af signalet, således at alt kommer til at lyde " varmt " - " rundt " - " blødt " og afslappet.....   det er lige til at brække sig over!!!!!

I samme øjeblik du blot overveje at ændre den tonale balance er du begyndt glideturen ned ad bakke... FOR MAN KAN IKKE KOMPENSERE SIG TIL GOD LYD !!

man må opgradere for at opnå dette !!

Emilius

Skal jeg hente en spand du kan brække dig i?

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

micjen skrev:
kan det ikke være ligemeget om kablet gør det ene eller det andet? Sålænge det er det kabel der lyder bedst i det gældende set-up? Det vil jeg da mene, hvis man synes ET kabel lyder bedst så gør det det også (men hvad der lyder bedst er forskelligt fra person til person)

Se, det var jo mindst ligeså logisk og korrekt.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 November 2003 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Nu er det ikke alle der bare lige kan fise ud og købe noget kompromis løst grej der bare er lige i øjet!! og helt optimalt i forhold til hvad man ønsker og går efter!!...

Der er mange gange kompomisser mm.

Nogle køber det der nu er bedst til de penge de har til rådighed!! og sammensætter udstyr der kommer nærmest med givende midler til det man nu ønsker og mener er det rigtige.

Her er der uundgåligt altid eller for det meste nogle mindre kompromisser og andet.

Og her kan de rette kabler rette til!!...

Drop det kompromisløse snobberi!! for ikke alle har mulighed for at købe det perfekte lige så`n!!!

Og alle kabler ( samt udstyr farver aligevel!!) så alt det drejer sig om er at opnå en klangbalance der ligger så tæt op af det man nu opfatter som rigtigt og troværdigt som muligt ( dette er individuelt!!) her er kabler en god hjælp!! næst efter udstyrs valg!!..

Selvfølgelig skal kablerne lukke så meget igennem som muligt! men der er i alle kabler tab og farvninger mm!!  så valg af kabler er og bliver et spørgsmål om tilpasning og optimering, så det hele samlet summere "rigtigt" ( og "rigtigt" er meget subjektivt!! dette har vi andet steds diskauteret i dybden!)

Rigtigt er at man ikke kan rette på fejl med fejl!!  men man kan gøre fejlene mindre mærkbare og til at leve med!! og  skabe en balance og summering man kan leve med og opfatter som bedst og mest troværdig inden for de rammer man nu har!!..

Som sagt ikke alle har råd og mulighed for at bare købe det fejl frie og perfekte!! ( hvad det så end skulle være??)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Nu er det ikke alle der bare lige kan fise ud og købe noget kompromis løst grej der bare er lige i øjet!! og helt optimalt i forhold til hvad man ønsker og går efter!!...

Der er mange gange kompomisser mm.

Nogle køber det der nu er bedst til de penge de har til rådighed!! og sammensætter udstyr der kommer nærmest med givende midler til det man nu ønsker og mener er det rigtige.

Her er der uundgåligt altid eller for det meste nogle mindre kompromisser og andet.

Og her kan de rette kabler rette til!!...

Drop det kompromisløse snobberi!! for ikke alle har mulighed for at købe det perfækte lige så`n!!!

mvh.

Der findes hverken et perfekt anlæg eller kabel uanset hvad du giver for det, så vær´ du bare helt rolig og køb det du syntes lyder godt.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
gl.jas skrev:

Tonny skrev:

Hej Tonny

Vi er enige langt hen ad vejen, men utilfredsheden bør kun fæste sig ved konkrete længerevarende oplevelser. Træffes der afgørelser på en 5 min.`s introduktion har man et problem...Hvis man tillige bruger kabler som regulator har man et stort problem...

Hvis man over længere tid afprøver produkter, når man frem til ganske enkelte eksemplarer der er anvendelige, næsten uanset smag................

Til snøfte-kurt:

Det er  en afprøvning værd..............

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 30 November 2003 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Det har jeg altid gjort!! hvad skulle jeg ellers gøre??? købe noget ANDRE!! kan lide men jeg ikke selv syntes er troværdigt???... næppe!!!

Og at det perfekte ikke findes har du så evigt ret i!!!

Det perfekte er det DU! syntes er mest troværdigt!! og bedst!!... anderledes kan det ikke være!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 November 2003 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Det vigtige er selvfølgelig at købe ting, som passer sammen, dvs opnå en synergi. Økonomi er desværre det, der begrænser mulige indkøb. Ihvertfald for mig. 

Men havde jeg 1 millard, så havde jeg også et andet anlæg

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2003 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

Det vigtige er selvfølgelig at købe ting, som passer sammen, dvs opnå en synergi. Økonomi er desværre det, der begrænser mulige indkøb. Ihvertfald for mig. 

Det tror jeg ikke jeg havde, jeg er meget tilfreds med  det jeg har og det er også lige vigtig at skrive sig bag øret at det jo ikke bare drejer sig om at gå ud og hælde en masse penge i noget udstyr og så tro det spiller godt....der er mange faktore der spiller ind for at et anlæg kommer til at lyde godt, bla rummet. Det nytter ikke noget feks.at gå ud og købe et sæt b&W N800 hvis man ikke har den nødvenidige plads til dem, bare for lige at tage et eks.   

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2003 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

jeg er fuldstændig enig i at alle kabler farver mere eller mindre, jeg har dog ikke ligeså stor erfaring/rådighedsbeløb som nogle af jer andre så jeg har ikke været alle kablerne igennem.

men I bliver ved med at fortælle/debattere om kablerne der går fra forstærkerens udgang, til ht terminalerne... hvad med kablerne internt i højttalerne? har de ikke noget at sige?
der må være en grund til at System Audio har opgraderet to af deres modeller med bedre intern kabelføring.
Eller????

af de 2 dyrere (for mig) kabler jeg har prøvet i længere tid, har været NordOst superflatline, og MIT T2 ... to for mig, modsatte kabler. NO havde en svag men absolut stram bas, behagelig mellemtone og fremhævede diskanten helt utroligt. men nu hvor jeg har bånddiskant følte jeg at det blev for skingert. Derfor skiftet til MIT.
MIT har derimod en tydeligt fremhævet bas, en mellemtone som er klart mere tydelig end NO, dæmpet diskant ift NO, men stadig klar og tydelig.

Selvom jeg føler at kunne høre forskel på de to kabler, så har jeg flere gange afvist en blindtest, fordi jeg ikke har kunnet høre forskellen med det samme, men over en kortere periode (et par dage, eller flere timers lytning) og kun på mit eget anlæg, det er jo det man kender.

Og her til sidst vil jeg gerne tilslutte mig, at det perfekte ikke findes...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2003 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

jack skrev:

det samme her... jeg tror bare at jeg havde brugt en god sjat af pengene på et bedre lytterum... et stort hus for eksempel.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 30 November 2003 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

emilius skrev:

Man bliver meget syg indvendig når man tilstadighed læser at de fleste på dette forum bruger deres kabler med det formål at regulere den tonale balance på deres system.

Eks. mine højttalere lyder anmasende, skarpe og aggresive ergo køber jeg mig et kabel som filtrer diskanten væk.  Så vidt jeg ved, får man fære informationer når man begænser båndbreden, derfor også mindre musik og hvordan skal et kabel evt. forbedre lyden af en dårlig lydende dome-tweeter..

Kabler bliver brugt til at " fjerne " al dårligdom fra vort hifi- system ved at filtrere endnu mere væk af signalet, således at alt kommer til at lyde " varmt " - " rundt " - " blødt " og afslappet.....   det er lige til at brække sig over!!!!!

I samme øjeblik du blot overveje at ændre den tonale balance er du begyndt glideturen ned ad bakke... FOR MAN KAN IKKE KOMPENSERE SIG TIL GOD LYD !!

man må opgradere for at opnå dette !!

Emilius

Det er blot fordi at folk ikke går op i HIFI men havd de selv kan lide derfor får nogle meget udaf at FARVE musikken med kabler.

Os Hifi folket er sku nogle af de sjoveste. Et eksempel er f.eks. en top udvikler på f.eks. mobil telefoner, han ved at masse om elektronik og optimering men træder han ind i en HIFI-butik, så efter lader han sku sin hjerne uden for døren inde han går ind. Nu er det pludselig størrelsen og vægten på forstærkeren der siger noget selvom han med den viden han har burde vide at  det er andre ting i elektronikken det gælder. Tingene bliver mindre og mindre med større ydelser og kortere signal veje men dette glæmmer han.

Anden ting er sku at nogle HIFI-folk vil ændre på det kunsteren og mixeren har lavet. Nogle elsker at præve lyden efter egen smag men jeg kender INGEN som køber et maleri til 100.000kr og klatter nogle extra farver på for at det bedre skal falde ind i ens smag

Hvad kan man gøre tjaa vente til man kan vise Bornholmerne hvad man mener så de kan komme på rette spor igen, for pointen er jo at de kan høre nogle  ændinger de snakker om men har måske ikke hele historien med.

Hvorfor bliver HIFI-folket fornærmet hvis man ikke kan lide den lyd de har ? hvis nogle ikke kan lide den lyd jeg har er jeg 100% ligeglad, men jeg vil da gerne vise noge eksempler på anlægget hvorfor jeg er lige netop er gået efter denne lyd og det kan man så være enig med mig i eller lade være men sur og fornærmet det er livet alt for kort til.

Jeg kan godt leve med at folk har forskellige lyd og det handler for det meste om filosofi og hvad mål folk har og ikke noget med vi lytter forskelligt, det er min erfaring.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes