Som jeg før har sagt! ikke alle kan bare skaffe sig det ultimative ikke farvende og optimale anlæg! ( som jo aligevel ikke findes!! men ok! lad os sige det man så selv finder det ultimative!) der kan være økonomiske faktore der her spiller ind og sætter visse begrænsninger.
Så mange af os må gå på visse kompromisser her og der for at overhoved at få noget at spille musik på!..
Det drejer sig så i høj grad om at gå på mindst mulig kompromis, i forhold til det man nu opfatter som værende det mest rigtig spillende og derfor mest troværdige der på det grundlag vil give de størst og bedste samt mest overbevisende musik oplevelser.
( som det hele jo drejer sig om!.. og dette måske for nogle mere vigtigt end en og anden søgen efter en og anden ultimativ sandhed som aligevel er ganske subjektiv )
Så til trods for at man prøver at finde noget der lever op til ens krav og ønsker samt opfattelse, med færrest mulige kompromisser i forhold til det man nu finder "rigtigt" og derfor GODT!.. så vil der ALTID!! uundgåligt være mindre kompromisser, altså svagheder og mangler mm. i det udstyr man nu ender op med, uanset hvor meget man nu tester og prøver mm.
Dette er realiteten for de fleste der ikke ligefrem har "røven" fuld af penge eller blot lever i et lille kelder rum på 10m2. uden nogen form for udgifter og forpligtelser mm. og tjæner ganske godt, samt prioritere hifi over alt andet her i livet og tilværelsen.
For "os" mere "dødlige" eller almindlige hifi interaserede og entusiaster på det niveau den enkelt nu kan være med på, så må man sluge nogle kameler og træffe nogle valg, altså kompromis!..
Dette må så blive udfra hvilket eller hvilke faktore og parametre man finder vigtigst for at få en troværdig, overbevisende og god musik oplevelse gengivet.
Når valget er truffet udfra alle afvejninger og overvejelser, står man tilbage med noget der spiller så tæt som nu muligt på det man har som sit optimale mål ( der for mange jo er ganske uopnåligt eller i bedste fall langt ude i fremtiden )
De fejl og mangler der så nu undgåligt er kan man så i stor udstrækning kompencere lidt for med hjælp af kablerne.
Deciderede mangler kan man ikke rette op på! man kan ikke få mere af noget der IKKE ER DER!.. det skal ikke forstås på den måde!..
MEN! hvad man kan er at udjævne betoninger man ikke ønsker samt fremhæve andre man ønsker for at på den måde opnå en efter ens opfattelse og overbevisning "rigtig" BALANCE i lyden.
Her er nøje matching af kabler meget vigtigt for at opnå en synergi og et samspil der summere på en måde der gør det til at holde ud at høre på og bringer gengivelsen så tæt på det idial man nu har og havd det så end er, udfra de referancer man nu har og ligeledes hvad de så end er for den enkelte!??
Kablers primære og vigtigste funktion er at få signalet så upåvirket og tabs frit fra A til Z som muligt!!.. dette er en illusion! fordi ALLE! kabler uden undtagelser påvirker og taber undervejs mere eller mindre og på forskellig måde.
Der næst er det så udfra dette faktum at få kablerne matchet udstyrets styrker & svaghader bedst muligt så det til sammen kommer til at udgøre en balance og et samspil der undertrykker det der er uønsket og fræmhæver det der er for lidt af samt bibeholder balancen der hvor det er som det skal være, og understøtter dette bedst muligt.
I bund og grund drejer det sig om at opnå en gengivelse med de midler man nu har der kommer så tæt på det man nu opfatter som værende "rigtigt, udfra de erfaringer, referancer og den opfattelse man nu har, og der igennem troværdigt og overbevisende og igen som følge her af GODT!!
Hvilket alt sammen skal give en en GOD! musik oplevelse!.. og som jo er ( bør være ) målet!!!
Lad mig give mit eget eksempel!....
Det udstyr jeg har og har valgt udfra netop at det er det der kommer nærmest det jeg søger og opfatter som værende mest troværdigt og rigtigt og som der igennem giver mig den bedste musik nydelse og oplevelse, har jeg udvalgt blandt meget andet inden for de økonomiske rammer jeg nu engang har.
Altså det er det der giver mig mest af det jeg ligger mest vægt på og ser som det vigtigste for at jeg får en troværdig og god oplevelse og der igennem tilfredshed.
Dette udstyr har nogle styrker og svagheder..
Styrkerne er de jeg har udvalgt at det skal have fordi det er noget af det jeg ligger vægt på, disse styrker skal understøttes bedst muligt gennem de kabler der her skal vælges.
Mit udstyr er utrolig velopløst og detaljeret samt rent, og med fin dynamik, det frembringer i samspil et fornemt perspektiv og lydbillede der er så godt som jeg nu kan opnå med de midler jeg nu har.
Dette har jeg ved valg lagt meget vægt på!.. og det er dts force!!
Svaghederne er så at toppen er en smule fremhævet, og lidt pågående, ( prisen for åbenhed, opløsning og transperensen her i dette sammenhænge ) det er som der er et lille løft, der gør det hele lidt overanalyserende og lysner klangbalancen en anelse.
Mellemtonen er en force!! den er glat og jævn samt udpræget neutral og rigtig i henhold til min opfattelse.
Nedre mid og øvre bas, savner en smule krop / fylde og varme, men er ellers fin kontroleret og ren samt neuanceret og åben.
Bunden er ligeledes ren, neuanceret og ekstrem velkontroleret men som en koncekvens her af er den lidt "tynd" og savner også lidt vægt og fylde.
Dette bevirker i en samlet gengivelse at der er en meget REN! detaljeret og velopløst, dynamisk og transperent, gengivelse med fint perspektiv og rum , MEN! en klangbalance der hælder en anelse mod det lyse og analytiske, der mangler lidt krop og fylde samt hvad nogen betegner som varme enkelte steder.
Alle andre faktore er som de skal være efter min opfattelse!..
Jeg har her anvendt 3 forskelleig signal kabler samt højtaler kabler der tilsammen giver den rette balance.
Det ene signal kabel er ganske udpræget neutralt & næsten "usynligt" / uhørligt i hele toppen og mid området, men har en anelse fremhævelse af øvre bas og nedre mid der tilføjer netop lidt varme og fylde i dette område.
Det andet kabel har en mege neutral mid og nedre mellemtone men en svag opblødende top, på den måde at det lige akkurat bringer toppen i niveau eller balance med resten, så den fremhævelse af dette område undertrykkes en lille smule og tilføres lidt mere krop og fylde, herved kommer toppen i balance med mellem området samt nedre mid, i samspil med kabel nr.1. og udstyrets tendenser.
Kabel nr. 3 er udpræget balanceret og neutralt i toppen og hellem mellemregistret samt øvre bas og nedre mid. det ændre med andre ord ikke den balance der er opnået her når det indsættes, på samme måde som de to andre IKKE ændre balancen i de områder hvor gengivelsen er som den skal være, det det gør sammen med højtalerkablerne, er der i mod at det har den egenskab at bassen / den nedre bund får en smule mere vægt og fylde og fremhæves en anelse, så denne også på de ønskede områder kommer i balance og niveau med resten af det "øvre" toneområde" og det helt uden at der mistes neuancering og kontrol.
Dette at ændre den tonale balance og equalizere eller udjævne / udbalancere gengivelsen er en fin balance for samtidig ikke at give afkald på vigtige detaljre samt dynamik og opløsning samt ikke mindst kontrol.
Det er DET! der er kunsten i at matche kabler med udstyret for at opnå den rette BALANCE!! i gengivelsen der på denne måde tilnærmer sig det idial man nu har med det udstyr man nu har til rådighed.
Med de kabler jeg nøje har udvalgt opnår jeg her ved en fin balance og en gengivelse der samlet summere på en måde der nærmer sig det jeg har som mål, med de midler jeg nu har til rådighed.
Og en summerende gengivelse der er mest mulig troværdig, overbevisende samt rigtig ifølge min opfattelse og overbevisning og der igennem god!! hvilket giver mig en god musik oplevelse!..
Dette til trods for de fejl og mangler samt de kompromisser der nødvendigvis har måtte indgås.
Med andre ord det samlede resultat får mig hurtigst muligt og bedst muligt til at abstrahere fra disse kompromisser! og nyde musikken mest og bedst muligt.
SÅDAN! bør kabler anvendes optimalt!!..
I hvor stor grad man skal / kan tilpasse og equalizere og i hvad grad og hvordan kablerne gør dette afhænger af prisen og kvaliteten, eller den klasse udstyret er i!!.. jo dyre jo mindre!! ( som regel) MEN!! 100% at undgå tilpasning og den beskrevende equalizering er uopnålig! da som sagt ALT! farver mere eller mindre og alt! har styrker og svagheder! der gør kable valg vigtigt uanset pris og klasse!.. som sagt det er kun et spørgsmål om hvor meget og hvordan!!..
Det 100% neutrale kabel FINDES IKKE!! på samme måde som ditto udstyr heller ikke findes!!..
Så det at sige at man skal købe de mest neutrale kabler og måske de dyreste der findes og så er alt godt uanset hvad udstyr man har! holder IKKE!! selv det dyreste og fineste kabel fungere ikke hvis det ikke summere rigtigt med det udstyr det anvendes sammen med og dettes styrker og svagheder!!..
( med mindre det er disse svagheder man ønsker tværet ud i hovedet ved en hver lejlighed!..)
Så om vi vil være ved det eller ej! så bruger vi alle kablerne som en form for EQ. dette mere eller mindre alt afhængig af prisleje man befinder sig i!!..
Påstår man andet er man fuld af løgn eller ved ikke hvad man taler om!!.. for da påstår man at man har det ultimative og 100% rigtige udstyr der ikke farver og ditto kabler!!.. og vi ved alle at dette ikke findes! og at det der er det helt rigtigt er meget subjektivt!!..
Kort og godt det drejer sig for alle om at få netop det udstyr man nu har valgt udfra de forcer dette nu har til at summere på en måde man finder mest rigtig og i balance med en s opfattelse af hvordan det skal og bør lyde for at give en troværdig musik oplevelse og nydelse!!...
mvh.