Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kabler brugt som tonekontrol (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 01 December 2003 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Som jeg før har sagt! ikke alle kan bare skaffe sig det ultimative ikke farvende og optimale anlæg! ( som jo aligevel ikke findes!! men ok! lad os sige det man så selv finder det ultimative!) der kan være økonomiske faktore der her spiller ind og sætter visse begrænsninger.

Så mange af os må gå på visse kompromisser her og der for at overhoved at få noget at spille musik på!..

Det drejer sig så i høj grad om at gå på mindst mulig kompromis, i forhold til det man nu opfatter som værende det mest rigtig spillende og derfor mest troværdige der på det grundlag vil give de størst og bedste samt mest overbevisende musik oplevelser.

( som det hele jo drejer sig om!.. og dette måske for nogle mere vigtigt end en og anden søgen efter en og anden ultimativ sandhed som aligevel er ganske subjektiv )

Så til trods for at man prøver at finde noget der lever op til ens krav og ønsker samt opfattelse, med færrest mulige kompromisser i forhold til det man nu finder "rigtigt" og derfor GODT!..  så vil der ALTID!! uundgåligt være mindre kompromisser, altså svagheder og mangler mm. i det udstyr man nu ender op med, uanset hvor meget man nu tester og prøver mm.

Dette er realiteten for de fleste der ikke ligefrem har "røven" fuld af penge eller blot lever i et lille kelder rum på 10m2. uden nogen form for udgifter og forpligtelser mm. og tjæner ganske godt, samt prioritere hifi over alt andet her i livet og tilværelsen.

For "os" mere "dødlige" eller almindlige hifi interaserede og entusiaster på det niveau den enkelt nu kan være med på, så må man sluge nogle kameler og træffe nogle valg, altså kompromis!..

Dette må så blive udfra hvilket eller hvilke faktore og parametre man finder vigtigst for at få en troværdig, overbevisende og god musik oplevelse gengivet.

Når valget er truffet udfra alle afvejninger og overvejelser, står man tilbage med noget der spiller så tæt som nu muligt på det man har som sit optimale mål ( der for mange jo er ganske uopnåligt eller i bedste fall langt ude i fremtiden )

De fejl og mangler der så nu undgåligt er kan man så i stor udstrækning kompencere lidt for med hjælp af kablerne.

Deciderede mangler kan man ikke rette op på! man kan ikke få mere af noget der IKKE ER DER!..  det skal ikke forstås på den måde!..

MEN! hvad man kan er at udjævne betoninger man ikke ønsker samt fremhæve andre man ønsker for at på den måde opnå en efter ens opfattelse og overbevisning "rigtig" BALANCE i lyden.

Her er nøje matching af kabler meget vigtigt for at opnå en synergi og et samspil der summere på en måde der gør det til at holde ud at høre på og bringer gengivelsen så tæt på det idial man nu har og havd det så end er, udfra de referancer man nu har og ligeledes hvad de så end er for den enkelte!??

Kablers primære og vigtigste funktion er at få signalet så upåvirket og tabs frit fra A til Z som muligt!!..  dette er en illusion! fordi ALLE! kabler uden undtagelser påvirker og taber undervejs mere eller mindre og på forskellig måde.

Der næst er det så udfra dette faktum at få kablerne matchet udstyrets styrker & svaghader bedst muligt så det til sammen kommer til at udgøre en balance og et samspil der undertrykker det der er uønsket og fræmhæver det der er for lidt af samt bibeholder balancen der hvor det er som det skal være, og understøtter dette bedst muligt.

I bund og grund drejer det sig om at opnå en gengivelse med de midler man nu har der kommer så tæt på det man nu opfatter som værende "rigtigt, udfra de erfaringer, referancer og den opfattelse  man nu har, og der igennem troværdigt og overbevisende og igen som følge her af GODT!!

Hvilket alt sammen skal give en en GOD! musik oplevelse!.. og som jo er ( bør være ) målet!!!

Lad mig give mit eget eksempel!....

Det udstyr jeg har og har valgt udfra netop at det er det der kommer nærmest det jeg søger og opfatter som værende mest troværdigt og rigtigt og som der igennem giver mig den bedste musik nydelse og oplevelse, har jeg udvalgt blandt meget andet inden for de økonomiske rammer jeg nu engang har.

Altså det er det der giver mig mest af det jeg ligger mest vægt på og ser som det vigtigste for at jeg får en troværdig og god oplevelse og der igennem tilfredshed.

Dette udstyr har nogle styrker og svagheder..

Styrkerne er de jeg har udvalgt at det skal have fordi det er noget af det jeg ligger vægt på, disse styrker skal understøttes bedst muligt gennem de kabler der her skal vælges.

Mit udstyr er utrolig velopløst og detaljeret samt rent, og med fin dynamik, det frembringer i samspil et fornemt perspektiv og lydbillede der er så godt som jeg nu kan opnå med de midler jeg nu har.

Dette har jeg ved valg lagt meget vægt på!.. og det er dts force!!

Svaghederne er så at toppen er en smule fremhævet, og lidt pågående, ( prisen for åbenhed, opløsning og transperensen her i dette sammenhænge ) det er som der er et lille løft, der gør det hele lidt overanalyserende og lysner klangbalancen en anelse.

Mellemtonen er en force!! den er glat og jævn samt udpræget neutral og rigtig i henhold til min opfattelse.

Nedre mid og øvre bas, savner en smule krop / fylde  og varme, men er ellers fin kontroleret og ren samt neuanceret og åben.

Bunden er ligeledes ren, neuanceret og ekstrem velkontroleret men som en koncekvens her af er den lidt "tynd" og savner også lidt vægt og fylde.

Dette bevirker i en samlet gengivelse at der er en meget REN! detaljeret og velopløst, dynamisk og transperent, gengivelse med fint perspektiv og rum , MEN! en klangbalance der hælder en anelse mod det lyse og analytiske, der mangler lidt krop og fylde samt hvad nogen betegner som varme enkelte steder.

Alle andre faktore er som de skal være efter min opfattelse!..

Jeg har her anvendt 3 forskelleig signal kabler samt højtaler kabler der tilsammen giver den rette balance.

Det ene signal kabel er ganske udpræget neutralt & næsten "usynligt" / uhørligt i hele toppen og mid området, men har en anelse fremhævelse af øvre bas og nedre mid der tilføjer netop lidt varme og fylde i dette område.

Det andet kabel har en mege neutral mid og nedre mellemtone men en svag opblødende top, på den måde at det lige akkurat bringer toppen i niveau eller balance med resten, så den fremhævelse af dette område undertrykkes en lille smule og tilføres lidt mere krop og fylde, herved kommer toppen i balance med mellem området samt nedre mid, i samspil med kabel nr.1. og udstyrets tendenser.

Kabel nr. 3 er udpræget balanceret og neutralt i toppen og hellem mellemregistret samt øvre bas og nedre mid. det ændre med andre ord ikke den balance der er opnået her når det indsættes, på samme måde som de to andre IKKE ændre balancen i de områder hvor gengivelsen er som den skal være, det det gør sammen med højtalerkablerne, er der i mod at det har den egenskab at bassen / den nedre bund får en smule mere vægt og fylde og fremhæves en anelse, så denne også på de ønskede områder kommer i balance og niveau med resten af det "øvre" toneområde" og det helt uden at der mistes neuancering og kontrol.

Dette at ændre den tonale balance og equalizere eller udjævne / udbalancere gengivelsen er en fin balance for samtidig ikke at give afkald på vigtige detaljre samt dynamik og opløsning samt ikke mindst kontrol.

Det er DET! der er kunsten i at matche kabler med udstyret for at opnå den rette BALANCE!! i gengivelsen der på denne måde tilnærmer sig det idial man nu har med det udstyr man nu har til rådighed.

Med de kabler jeg nøje har udvalgt opnår jeg her ved en fin balance og en gengivelse der samlet summere på en måde der nærmer sig det jeg har som mål, med de midler jeg nu har til rådighed.

Og en summerende gengivelse der er mest mulig troværdig, overbevisende samt rigtig ifølge min opfattelse og overbevisning og der igennem god!! hvilket giver mig en god musik oplevelse!..

Dette til trods for de fejl og mangler samt de kompromisser der nødvendigvis har måtte indgås.

Med andre ord det samlede resultat får mig hurtigst muligt og bedst muligt til at abstrahere fra disse kompromisser! og nyde musikken mest og bedst muligt.

SÅDAN! bør kabler anvendes optimalt!!..

I hvor stor grad man skal / kan tilpasse og equalizere og i hvad grad og hvordan kablerne gør dette afhænger af prisen og kvaliteten, eller den klasse udstyret er i!!.. jo dyre jo mindre!! ( som regel) MEN!! 100% at undgå tilpasning og den beskrevende equalizering er uopnålig! da som sagt ALT! farver mere eller mindre og alt! har styrker og svagheder! der gør kable valg vigtigt uanset pris og klasse!.. som sagt det er kun et spørgsmål om hvor meget og hvordan!!..

Det 100% neutrale kabel FINDES IKKE!! på samme måde som ditto udstyr heller ikke findes!!..

Så det at sige at man skal købe de mest neutrale kabler og måske de dyreste der findes og så er alt godt uanset hvad udstyr man har! holder IKKE!! selv det dyreste og fineste kabel fungere ikke hvis det ikke summere rigtigt med det udstyr det anvendes sammen med og dettes styrker og svagheder!!..

( med mindre det er disse svagheder man ønsker tværet ud i hovedet ved en hver lejlighed!..)

Så om vi vil være ved det eller ej! så bruger vi alle kablerne som en form for EQ. dette mere eller mindre alt afhængig af prisleje man befinder sig i!!..

Påstår man andet er man fuld af løgn eller ved ikke hvad man taler om!!.. for da påstår man at man har det ultimative og 100% rigtige udstyr der ikke farver og ditto kabler!!.. og vi ved alle at dette ikke findes! og at det der er det helt rigtigt er meget subjektivt!!..

Kort og godt det drejer sig for alle om at få netop det udstyr man nu har valgt udfra de forcer dette nu har til at summere på en måde man finder mest rigtig og i balance med en s opfattelse af hvordan det skal og bør lyde for at give en troværdig musik oplevelse og nydelse!!...

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

Og til Jonas skulle jeg for denne bemærkning : Hvad kan man gøre tjaa vente til man kan vise Bornholmerne hvad man mener så de kan komme på rette spor igen.

Give ham en bar røv! ( hvis der havde været en sådan smily!! stor mangel!!!)

Samt

Fra mig!..

Og så sige at sådanne bemærkninger blot understreger  og understøtter hvad Morten har skrevet om ham! mm.

Tænk at en der selv er så på galt spor og blind spor kan komme med en sådan udtalelse var bemærkningen!.............

Og tjaaa... hvad kan jeg sige andet end  helt enig!!

mvh.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2003 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Hejsa Mike!

Hold da helt op for en omgang sludder.
Om jeg fatter du gider bruge så mange kræfter på, at overbevise alle andre om, at "brun sovs" blandet med "rødvinssovs" rørt op i "mornay sovs" med en klat "Heinz Tomato Ketchup" kan bruges til at fjerne pletter med.

Jeg ved du er mere kvalitetsbevidst end som sådan.
Jeg forstår ikke hvorfor du vil lade dig selv snyde på den måde.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Har jeg Misforstået det grundlæggende ?

1: Et kabel skal transportere et musik strøm signal med mindst mulig tab fra A til B.

2: Derfor skal man ikke bruge kabler til at kompencere/frave med for indsætter man farvninger/fejl her med vilje så er du på helt forkerte spor ? og helt i de blinde landskab?

3: Ulempen ved ikke farvende kabler er så at man høre hvordan udstyret spiller men det er måske det folk gerne vil være fri for ?  

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2003 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Just grab a  boys and it will all be over in a sec...................................

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

1: Et kabel skal transportere et musik strøm signal med mindst mulig tab fra A til B. Og genere kilden og modtageren så lidt som overhovedet muligt og samle så lidt snavs op undervejs som muligt (eddy currents og ind/udstråling)

2: Derfor skal man ikke bruge kabler til at kompencere/frave med for indsætter man farvninger/fejl her med vilje så er du på helt forkerte spor ? og helt i de blinde landskab? Næj - nermmerlig de går itte!

3: Ulempen ved ikke farvende kabler er så at man høre hvordan udstyret spiller men det er måske det folk gerne vil være fri for ?  Yeddds du! Langt de fleste populære kabler er særdeles bløde og behagelige at omgås, og du skal regne med, at det er det facit der ønskes på bundlinien.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 01 December 2003 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
Jonas bojer skrev:

1: Et kabel skal transportere et musik strøm signal med mindst mulig tab fra A til B. Og genere kilden og modtageren så lidt som overhovedet muligt og samle så lidt snavs op undervejs som muligt (eddy currents og ind/udstråling) Betyder det så at når f.eks. bornholmerne siger at de lige bruger nogle mørke kabler til at kompencere for en lyst spillende cdafspiller med så helt er på vildspor ? jeg mener ja da alle ændringer medføre nedgang i musikaliteten, hmm måske derfor de ikke ved hvad musikalitet er. Jeg ser sådanne på det hvis f.eks. min cdafspiller er lys i lyden så vil jeg ikke rette fejlen med at indføre endnu en fejl, altså jeg må leve med det lyse til jeg finder en ny cdafspiller. (ps deter et eksempel min CD er ikke lys i lyden)

2: Derfor skal man ikke bruge kabler til at kompencere/frave med for indsætter man farvninger/fejl her med vilje så er du på helt forkerte spor ? og helt i de blinde landskab? Næj - nermmerlig de går itte!

3: Ulempen ved ikke farvende kabler er så at man høre hvordan udstyret spiller men det er måske det folk gerne vil være fri for ?  Yeddds du! Langt de fleste populære kabler er særdeles bløde og behagelige at omgås, og du skal regne med, at det er det facit der ønskes på bundlinien. Hehe samme kan opnås med Dali's nye flødebolle højtaler eller Sonysfaber.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jeg ser endnu engang at bedrevidenhed og foragt for folks holdinger hersker i en grad som er direkte i strid med voksen opførsel, det er dælme nemt at sable hinanden ned på dette fora.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
Hejsa Mike!

Hold da helt op for en omgang sludder.
Om jeg fatter du gider bruge så mange kræfter på, at overbevise alle andre om, at "brun sovs" blandet med "rødvinssovs" rørt op i "mornay sovs" med en klat "Heinz Tomato Ketchup" kan bruges til at fjerne pletter med.

Jeg ved du er mere kvalitetsbevidst end som sådan.
Jeg forstår ikke hvorfor du vil lade dig selv snyde på den måde.

Det udstyr jeg har lyder bedst med de kabler jeg har valgt på den måde beskrevet!!

Andet udstyr jeg har haft har BEHØVET!! andre kabler for at lyde som jeg vil have at det skal! ( hvordan jeg opfatter at noget skal lyde for at være i mine øre troværdigt og godt samt rigtigt og overbevisende!!)

Sådan er det med ALT!! udstyr jeg NOGENSINDE! har hørt uanset pris og mærke!!!!

INTET LYDER FEJLFRIT OG 100% SOM JEG OPFATTER AT DET SKAL LYDE!.. der skal altid lige en lille ting her og en lille en der! for at det hele falder på plade! det er kun et spørgsmål om hvor meget og hvad og hvordan! ( hvilke kabler der gør det!)

Det har INTET med at farve eller sovse noget til! nærmere at affarve det hele!! eller afbalancer det!!

Dette kommer man ikke uden om!!INTET JEG HAR RÅD TIL!!  kan spille så jeg kan holde det ud!! og opfatte det som godt og troværdigt! uden de rette kabler og en sådan tilpasning!!..

Og meget lidt af det jeg anser for økonomisk uopnåligt og det der i sig selv kommer tættest på idialet!.. kan dette heller!!

mvh.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 01 December 2003 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg ser endnu engang at bedrevidenhed og foragt for folks holdinger hersker i en grad som er direkte i strid med voksen opførsel, det er dælme nemt at sable hinanden ned på dette fora.

I denne tråd har der været kedelige eksempler på ovenstående................Ouch

Det kunne være rart hvis alle husker på at det ikke kun gælder "naboen"  men ,  at gribe i egen barm  ,  kunne være et nyttigt ordsprog.Wink

Det må snart være muligt at finde en balance..................

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 December 2003 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 01 December 2003 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Det handler altså ikke om foragt eller noget andet. det handler om nogle vigtige ting i mine øjne.

1) Jeg ser en gruppe som mener man kan rette på på fejl og farvninger ved at indføre modsatrettede fejl uden man behøver at miste noget.

2) Jeg ser en gruppe som mener at man aldrig må tilføre farvninger da alle farvninger er fejl og man herved aldrig kommer tilbage til orginal signalet.

Dette er da nogle væsentlige ting. For hvordan kan man overhovdet tage en test af f.eks. cdafspiller seriødt fra folk fra gruppe 1 ? da de jo indrømmer de farver hele signalvejen så er det jo ikke cdafspilleren de lytter men de farvede kabler ? har jeg ret her ?

Jeg vil forslå endnu en test tag nogle meget lyse signalkabler og nogle meget mørke højtaler kabler, ja slut resultatet kan være noget neutralt men sammenlign lige dette med mere neutrale kabler så vil i kunne høre at klang balancen ca. er det sammen men at musikiken "dør" når anlægget har de blandede kabler. Dette er en simpel test.

Prøv nu denne lille test istedet for at opføre jer lidt som gamle damer i en strikkeklub hvor man ikke må diskutere noget ellers kommer vi aldrig videre.

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:

godt eksempel

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 December 2003 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Tonny skrev:

godt eksempel

He he det ved jeg, men jeg kan gøre det uden at skrive/sige noget......... Learn and Weap.........

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 18:31 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Det handler altså ikke om foragt eller noget andet. det handler om nogle vigtige ting i mine øjne.

1) Jeg ser en gruppe som mener man kan rette på på fejl og farvninger ved at indføre modsatrettede fejl uden man behøver at miste noget. Du har fat i noget her

2) Jeg ser en gruppe som mener at man aldrig må tilføre farvninger da alle farvninger er fejl og man herved aldrig kommer tilbage til orginal signalet. Sådan da

Dette er da nogle væsentlige ting. For hvordan kan man overhovdet tage en test af f.eks. cdafspiller seriødt fra folk fra gruppe 1 ? da de jo indrømmer de farver hele signalvejen så er det jo ikke cdafspilleren de lytter men de farvede kabler ? har jeg ret her ?  Du har igen fat i noget her

Jeg vil forslå endnu en test tag nogle meget lyse signalkabler og nogle meget mørke højtaler kabler, ja slut resultatet kan være noget neutralt men sammenlign lige dette med mere neutrale kabler så vil i kunne høre at klang balancen ca. er det sammen men at musikiken "dør" når anlægget har de blandede kabler. Dette er en simpel test. Her har du virkelig fat i noget, spørgsmålet er om klangbalancen ikke er reducert væsentligt

Prøv nu denne lille test istedet for at opføre jer lidt som gamle damer i en strikkeklub hvor man ikke må diskutere noget ellers kommer vi aldrig videre.  Den springer vi lige over

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Alex E Nielsen skrev:

Det handler om formidling af reproducert musik ... men på en niveau som alle kan være sig selv bekendt.

1) Jeg ser en gruppe som mener man kan rette på på fejl og farvninger ved at indføre modsatrettede fejl uden man behøver at miste noget.

2) Jeg ser en gruppe som mener at man aldrig må tilføre farvninger da alle farvninger er fejl og man herved aldrig kommer tilbage til orginal signalet.

Jeg ser en Jonas som sætter andre mennesker med andre holdninger i bås så de passer ind i Jonas's verden.

Dette er da nogle væsentlige ting. For hvordan kan man overhovdet tage en test af f.eks. cdafspiller seriødt fra folk fra gruppe 1 ? da de jo indrømmer de farver hele signalvejen så er det jo ikke cdafspilleren de lytter men de farvede kabler ? har jeg ret her ?

Vi farver alle lyden i én eller anden retning, mere eller mindre eller til synagien er opnået.

Jeg vil forslå endnu en test tag nogle meget lyse signalkabler og nogle meget mørke højtaler kabler, ja slut resultatet kan være noget neutralt men sammenlign lige dette med mere neutrale kabler så vil i kunne høre at klang balancen ca. er det sammen men at musikiken "dør" når anlægget har de blandede kabler. Dette er en simpel test.

Det er ren fiktion ... du ligger op til at der findes et reference-kabel og at dette kabel er "usynligt" i kæden.

Prøv nu denne lille test istedet for at opføre jer lidt som gamle damer i en strikkeklub hvor man ikke må diskutere noget ellers kommer vi aldrig videre.

Jeg må tilstå at for en system-mand som dig så er det besynderligt at du bevæger dig ind i denne tråd om kabler, du har jo ladet andre vælge for dig da du benytter de medfølgende Linn kabler.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
gl.jas skrev:

Tonny skrev:

godt eksempel

He he det ved jeg, men jeg kan gøre det uden at skrive/sige noget......... Learn and Weap.........

Jammen du er dygtig...Clap...Du får ret og forum får fred............

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 December 2003 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

Ohh you are the best  "My Friend"

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Jonas Bojer :

Det kan man godt!! man behøver IKKE! at midste noget om helst!! og DET ER EN ABSOLUT NØDVENDIGHED i ALT! udstyr!! OK!! måske ikke i dit?! udfra din opfattelse af dettes gengivelse?? men så er du så heldig at dit udstyrs gengivelse stemmer 100% overens med hvordan du mener at et skal lyde udfra din opfattelse og dine referancer mm.. dette har jeg dog ALDRIG! oplevet i noget somhelst jeg nogensinde har hørt uanset pris og mærke og konstelation.

Der er ALTID! noget der ikke er helt precis og som jeg bestemt ikke vil lve med hvis der er nogen somhelst mulighed og metode at godtgøre det på!!...

Så er der INTET!! udstyr jeg kan købe for penge jeg vil kunne leve i tilfredshed med nogensinde!!!! og original signalet!?????? hvordan SKAL! dette lyde??? det aner vi aligevel IKKE!!... så f**k! det!!  hvis ikke det lyder godt og troværdigt i mine øre er jeg skide lige glad hvad original signelet er og hvordan det lyder!

Musik nydelse er baseret på en oplevelse af troværdighed og overbeviselse og dette er en illusion!!.. og ganske subjektivt! på samme måde som hvad musik man kan lide er det!!  rammer det ikke ind i hvordan jeg opfatter at det skal lyde udfra mine erfaringer / referancer samt opfattelse, så opnås INGEN! oplevelse af troværdighed og derfor ingen musik nydelse!!

NEJ!! for ALLE!! tests er subjektive og er en bedømmelse ud fra de enkeltse opfattelse, derfor er det kun en guide i hvordan en bestemt gruppe opfatter at det nu lyder!.. det samme gælder fir alle hifi anmældere og blade mm.

Iøvrigt anvendes forskelligt udstyr og kabler i de mere seriøe test1 så man kan se hvordan udstyret opføre sig og lyder under forskellige forhold, ligeledes bedømmes det af flere test deltagere og der af kommer en sammenfatning af indtryk, ( der altid vil være lidt divergerende ) men som når man sammenligner og ligger sammen aligevel viser en "rød tråd" af samfald!!..

Sikke en gang total uvidenskablig og uunderstøttet vås Jonas!...  der er ikke noget der dør! så længe der ikke decideret sættes et så dårligt klabel ind at der opstår et væsentligt tab af signal eller over farvning!!! 

Mørk + lys giver neutral!!  hvis de er lige meget af hver ting begge to!.. graden af mørke og lys afgøre sammen med graden af ditto på udstyret hvor balanceret der kommer til at lyde i sideste ende!!..

Hvis alle anvendte kabler har god dynamik og ellers gør hvad de skal og vi kun snakker om betoninger, så sker der INGEN! uddøen af noget som helst!

At påstå dette er noget vås!..

ALLE!! kabler farver og har tab!!! hvor dan og hvor meget afgøres ofte af pris leje og kvalitet!.. ( som med så meget andet!!) selv de bedste kabler har afvigelser og farvninger! dette selv om de hver i ser lyder rigtigt godt og har masser af "hul" igennem og dynamik mm.

Selv de kabler du anvender Jonas farver A. H. til!!!  i forhold til det teoretiske perfækte og ufarvede samt tabs frie!! ( på same måde som alle andre kabler gør det bare på hver deres måde!!)  at de måske giver et resultat du kan lide i dit system, er blot fordi de sammen med udstyret giver en summering der passer lige på hvordan du opfatter at det skal lyde for at i dine øre og udfra dine erfaringer og referancer, være troværdigt og rigtigt!!

Det det drejer sig om er at opnå en gengivelse med en klang balnce og egenskaber der passer til den opfattelse man nu har af hvordan det skal lyde for at være godt og rigtigt!

Der er ingen absolut facitliste på dette! lige som der ikke er noget ultimativt og helt neutralt og rigtigt kabel!!.. dette uanset pris!!. ( ditto udstyr findes heller ikke!!)

Så at snakke om ingen farvning og usynlige kabler eller helt neutrale kabler er utopi og en illusion! de findes ikke!! hvor neutrale de er eller hvor farvende de er afhænger fuldt ud af det udstyr de sættes sammen med! ( kabler er INTET!! og lyder af INTET! i sig selv!! de indvirker mere eller mindre og måden de gør dette på variere og afhænger af hvad der sændes gennem dem og af hvad!)

Så at dele op i gruppe et eller to! er total fomåls løst! for vi er alle i gruppe ! uanset om vi ved det eller ej og vil være ved det eller ej! det kan ikke være anderledes!!

ALEX skriver : Vi farver alle lyden i én eller anden retning, mere eller mindre eller til synegien er opnået.

Her i har han 100% RET!!!...  VI GØR DET ALLE!!!

Og de der benægter bedreger sig selv!!

mvh.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg har til dato intet udstyr hørt der i sig selv lyder for mig og i mine øre helt "rigtigt"  det kan kun komme mere eller mindre tæt på!

Det samme gælder kabler.

Jeg har endnu ikke set eller hørt et kabel der på ALLE! anlæg er neutralt! det findes ikke! da der ikke findes neutrale anlæg!

Der er kun tilnærmelser!! og så skal der noget til for at rette op på de "tidsler" der uundgåligt er i en hver opstilling!!

I gode anlæg med kvalitets udstyr, kan dette gøres med så relativ små ting som kabler!!

Dårligt udstyr kan ingen kabler rette op på eller opnå noget som helst med!!  her til er fejlene og manglerne for store!..

Men i det meste gengse gode kvalitets udstyr i forskellige prisklasser kan man rette lidt op på de små fejl og "forkerte" drejninger der nu end måtte være af forskellig art forskellige steder!.. dette da det trods alt kun er små ting!..  og kabler kan kun equalizere småting!!.. ) uden at kompromitere dynamik og opløsning mm.) så det jeg taler om er betoninger og relative små ting!...

Dette er noget ALT! udstyr unset pris lider under! spørgsmålet er bare i hvor stort omfang!.. som regel  er det sådan at jo dyre jo mindre er de ting der skal rettes op på... men uanset hvad er der ALTID!! noget!!..

Selv på udstyr til en million!! eller mere!!..

her kommer kabler og tweaks ind i billedet som de ting der kan få det hele til at summere rigtigt i netop den enkelte lytters øre ud fra dennes opfattelse af hvordan det skal lyde!!

Til Jonas kan jeg sige at jeg har hørt et komplet Linn setup i Klimax serien med Ninka højtalere og Linn´s kabler, dette lød ikke hverken godt eller rigtigt og derfor ikke troværdigt i mine øre!! ( og det er jo for mig det eneste der tæller!!) udskiftning af ET!! "skide" signalkabel gjorde hele forskellen!! ( mellem cd. & pre ) fra et Linn signalkabel ( husker ikke type men det var efter sigende de bedste de har!! intet mindre duer for Kristian!!) der kom et furukawa FA11s på istedet! og VUPTI!!! nu lød det mere "rigtigt" nogle af Linns signal kabler blev siddende mellem pre & power!! højtaler kablerne blev udskiftet med nogle Taralabs RSC Master Gen2.

Og pluslig var den nogenlunde RIGTIGE! lyd der i mine øre samt ikke mindst i Kristians!! ( dette selv om jeg ikke bryder mig om højtalerne og de langt fra lever op til de krav jeg har til ydelse og gengivelse!! men mere fornuftigt blev det!!) væk var den der fornæmmelse af at noget ikke rigtigt kom med og noget var ude af balance!!

Senere afprøvede Kristian selv Nordost kabler og besluttede for nogle af disse sammen med et enkelt af Linn signalkablerne ( nu flyttet til melle cd. & pre.)  og her opnåede han de FOR HAM!! optimale balance og gengivelse!!...

Jeg ville dog have valgt anderledes!! for i mine øre er det en anelse for lyst!!

Siden røg højtalerne og ind kom nogle der gjorde det hele mere retfærdighed!! og der måtte et andet signal kabel til til bassen!! Nordost kablerne gjorde det ikke optimalt alene!!

( Det hjalp utroligt meget! men stadig ville je nok vælge at indføre ET bestemt kabel i signalvejen!! og det er et Bertram kabel!!)

Nu lyder det som det skal i hans øre!!.. 

Vi har prøvet men rene Linn kabler!! resultatet er en katastrofe!!( også med Linn højtalerne!!)

Jeg kunne blive ved med eksempler! kun ganske få anlæg kan køre med samme kabler hele vejen!!.. ( og så er det garanteret ikke samme udstyrs mærke hele vejen!!)

Jeg har oplevet det EN! gang!! og det på mit eget Audiolab udstyr i sin tid! her fungerede et komplet Furukawa kabel sæt med signal kabler & højtaler kabler!! helt optimalt!!.. dog prøvede jeg med intern kabelføring med samme i mine højtalere!! og her knækkede "filmen" der skulle noget andet til før det blev rigtigt og afbalanceret!!.. her måtte jeg anvende en blanding af strippet Audioquest samt Supra. ( så selv har måtte der noget andet ind et og andet sted og det var så her inde i højtalerne! for at få det hele til at summere op i en tålelig helhed der kunne leve op til den lyd jeg opfatter som "rigtig"

mvh.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum