Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rense pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 24 August 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg noget effektivt til at rense min pickup, som er en Van den Hul. Har pt. kun en almindelig børste som har hulens svært ved at få alt snavset af min pickup. Hvad bruger I ? Gerne link hvor det kan købes

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke prøvet den (endnu) men har hørt meget godt om Onzow Zerodust.

eBay

Google

Vinyl Asylum

Jeg ved ikke om du måske også vil få brug for at supplere med noget "vådrens" af en art til PU'en?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 24 August 2006 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger den fra Ortofon. Cardas har lavet en test lp hvor du kan afspille et spor der bevirker at din pick-up bliver renset med ultralyd.

Mvh/ Frank

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Den ser godt nok speciel ud ! Ligner silikone !

Raincoat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 August 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Jeg mener der er nogen, der bruger sandpapir, men det virker nu ikke rart.  

Til top Vis Raincoat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raincoat Besøg Raincoat's Websted

bsl2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 24 August 2006 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

hej

du kan dyppe nålen i vodka det skulle rense den

mvh bsl2

Til top Vis bsl2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bsl2

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 August 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Raincoat skrev:

Jeg mener der er nogen, der bruger sandpapir, men det virker nu ikke rart.  

det skal da være korn 1.000.000.000 for ikke at rive nålen til plukfisk?

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 August 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

LAD VÆRE MED AT DYPPE DIN NÅL I VODKA

eller i anden alkohol - det kan beskadige limen

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 24 August 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Efter at have haft diverse highend-pickupper i de sidste 15 år har jeg efterhånden prøvet en del, lige fra vibrerende dimser til børster i forskellige variationer.

Væsker har jeg også prøvet. Både dem med alkohol og dem uden.

Jeg mener det eneste rigtige til at rense nålen med er en lille børste med tætsidende kulfiberhår.

Denne er blot et eksempel: (Clearaudio Stylus Brush).

http://www.stoneaudio.co.uk/default.asp?redirect=http://www. stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/browser2.asp?MOVE=NEXT& amp; amp; amp;manufacturerid=117&CurrentPage=1

Jeg kan under ingen omstændigheder anbefale at bruge væsker. I bedste fald bliver nålefanen blot en støvmagnet, i værste fald kan man skade ophænget, da det gummiophæng der bliver brugt i dyre pickupper kan ændre egenskaber og dermed lyd.

Det er rigtigt der er nogen der bruger sandpapir, men udover man skal have en kirurgs evner, så er det med pickuppen som indsats man gør det.

Så længe man støver sine plade af hver gang man bruger dem (her kan jeg anbefale Dishwashers D4 klassiker med fiber der er vævet skråtstillet http://www.nextag.com/record-cleaning/search-html - undlad at bruge den væske der følger med til andet end meget beskidte plader) så er det fint at rense nålen efter 2-3 pladesider. Blot en 2-3 strøg er fint.

AudioConsult på Frederiksberg bør have det hele.

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

Efter at have haft diverse highend-pickupper i de sidste 15 år har jeg efterhånden prøvet en del, lige fra vibrerende dimser til børster i forskellige variationer.

Jeg mener det eneste rigtige til at rense nålen med er en lille børste med tætsidende kulfiberhår.

http://www.stoneaudio.co.uk/default.asp?redirect=http://www. stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/browser2.asp?MOVE=NEXT& amp; amp; amp; amp;manufacturerid=117&CurrentPage=1

Jeg kan under ingen omstændigheder anbefale at bruge væsker. I bedste fald bliver nålefanen blot en støvmagnet, i værste fald kan man skade ophænget, da det gummiophæng der bliver brugt i dyre pickupper kan ændre egenskaber og dermed lyd.

Det er rigtigt der er nogen der bruger sandpapir, men udover man skal have en kirurgs evner, så er det med pickuppen som indsats man gør det.

Så længe man støver sine plade af hver gang man bruger dem (her kan jeg anbefale Dishwashers D4 klassiker med fiber der er vævet skråtstillet http://www.nextag.com/record-cleaning/search-html - undlad at bruge den væske der følger med til andet end meget beskidte plader) så er det fint at rense nålen efter 2-3 pladesider. Blot en 2-3 strøg er fint.

Mvh

Tak for et seriøst indlæg. Den ser rigtig god ud den børste.
Vodka er altså noget man drikker, gerne mens man hører en god plade

Sandpapir foretrækker jeg at bruge til træ

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

Mvh

Slotman et spørgsmål vedr. DishWasher du måske kan svare på - Jeg købte sådan et sæt på qxl - med tomme flasker, men børsten var fin og den er virkelig god - som en del af sættet var en lille træholder hvor man kan klappe noget ud som minder om et lille rundt spejl - på den anden side af det er der noget meget tæt sort "et eller andet" som godt kunne være verdens tæteste børste af ca. 1-2 mm lange hor minder nærmest om filt - er det den man bruger til pickup ??

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 August 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

slotman skrev:

http://www.stoneaudio.co.uk/default.asp?redirect=http://www. stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/browser2.asp?MOVE=NEXT& amp; amp; amp;manufacturerid=117&CurrentPage=1

Mvh

Hello.

Clearaudio Stylus Brush er lige en tand billigere her på ebay:
http://cgi.ebay.de/Clearaudio-Nadelreinigungsbuerste_W0QQite mZ140010987057QQihZ004QQcategoryZ23324QQssPageNameZWD1VQQrdZ 1QQcmdZViewItem

Den Dishwasher bruger jeg den er udmærket.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Til r-l-b:

Det du har fået med er faktisk en pickup-renser ala den Clearaudio brush jeg har linket til. Jeg har selv en, da jeg også købte sættet med træholder.

Jeg har kun brugt den få gange, da jeg synes den er for hård mod nålen, og man skal være ekstrem påpasselig når man bruger den.

Husk at bruge den røde børste til at støve selve pladebørsten (D4'eren) af. Hvis ikke du allerede gør det. Ellers ender man op med at omfordele støv på sine plader.

Mvh

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

til Slotman:

Ja - jeg har lige prøvet den lille børste og den tager godt fat i pickupen - men med lidt forsigtighed og kun i kanten af børsten tør jeg godt bruge den og den virker som om den fjerne det den skal.

Mit sæt sidder i en træholde med akryl låg og har også den røde børste til D4eren (vidste ikke at den hed D4) der er også plad til min kulfiberbørste - så med Piezzo pistol kulfiberbørste og efterfølgende D4 kommer jeg ret langt - jeg undgår vædsker indtil jeg får råd til en pladerensemaskine - de skulle give et ret fantastisk resultat - nu må vi se - jeg er i hvert fald imponeret over hvor meget D4eren får op af rillen

Jeg har lige hørt den første stereo indspilning af Karajan / Berliner Symphonikerne og Bethovens 9 "resonance" fra Deutches Gramophone" og det var sku flot lyd der kom ud af sådan en plade der er lige så vintage som undertegnede

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Ja til daglig brug er Dishwasher (uden brug af væske) fuldt ud brugbar. D4'eren holder en ellers ren plade helt ren.

Jeg har også en pladerenser. Når du engang får købt sådan en, så kan jeg varmt anbefale L'art du Son pladerenstevæske. Det er alkoholfrit og er helt fantastisk til at rense plader i. De lyder hørbart  bedre end før renseproceduren.

Mht Dishwasher nålerenseren er jeg såvidt enig i at den gør jobbet ok, jeg synes bare er den er meget "grov" ved nålen. Men som du selv skriver, holder man sig til kanten og passer på, kan den bestemt bruges.

Ja Beethoven's 9'ende er fantastisk. Er det den gamle fra 1963? Jeg foretrækker selv Karajans 1977'er.

Mvh

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Det er den gamle fra 63 - jeg hørte nu
Så har jeg en jubilæumsindspilning fra 68 i en box med alle symfonierne, men når jeg ser at alle solisterne er de samme må jeg formode  at det må være en genpresning af den fra 63
På Cd har jeg den kun i en CD box med 40 cder med Beethovens mere eller mindre samlede værker og det er et mere ukendt orkester og dirigent - ikke at det ikke er godt men rigtig hard core bliver det ikke.

Jeg skal gå på udkig efter den fra 77 - den må kunne findes -var det også med Berliner Symphonikerne eller et andet orkester ? og hvornår døde Karajan egentlig ?

Lige nu høre jeg mest musik på duelundhorn, Quad 303 og rega 3 med ortofon om 30 super - ikke noget super anlæg men god lyd til meget af det jazz og akoustisk musik /sing/songwriter m.m. jeg holder af at lytte til.
Det kan godt plumre lidt når et symphoni orkester trykker den af på alle strenge og tangenter og hvad de ellers har til rådighed - jeg har på fornemmelsen at man skal op i noget meget veldimensioneret grej til ikke helt små penge hvis man skal høre klassisk musik udsat for symphoniorkester ? sådan for alvor
Jeg har prøvet på mit andet anlæg og det er lidt bedre til detaljerne men den pickup jeg har siddende på revox pladespilleren er bare ikke god nok det er en M20E super og det er som om den ikke får fat i bassen - måske er det den korte tangential arms skyld - højt på ønskesedlen står Dynavector 10x5 da den skulle være ret god til den lille arm (4 cm)
Med CD er det nok revox anlæget med F3 lyd Focus der for mest ud af voldsom musik men med den anden slags musik når det ikke Quad/og duelund hornene til sokkeholderne - hvis bare man kunne fusionere de to :-)
Når det var Karajan og 1977 vi kom fra - jeg må ud og lede hylde i kirkens korshær ja og egentlig var det pickup rense børster - men det er jo en helt anden historie

Dr. Lyd
Lukket konto
Lukket konto
Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 August 2006 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger også blot den medfølgende børste til min Ortofon pickup. Ortofon anbefaler ikke væske.
Til top Vis Dr. Lyd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Lyd

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg husker døde Karajan i 88. Hans 77'er er også med Berlinerne. Faktisk er der også en 84'er - igen med Berlinerne. Så DG har 3 officielle udgivelse, alle med Berlinerne. Der findes også en fra 1947 med Wienerne. (fantastisk men lydmæssig meget begrænset).

Det sæt du har er rigtig nok med 63'er versionen.

Du bør også checke Klemperer's liveindspilning fra 57 ud, med blandt andet Hotter i baspartiet. Det er helt fantastisk, og selvom den er fra 57 og live, så er lyden glimrende.

Jeg tror jeg har hørt det meste af din anlæg i forskellige konstallationer, med undtagelse af dine Duelund horn.

Du kan se mit udstyr på dette link:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33381&P N=2

Mvh

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 August 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Er sådan en nåle børste overhovedet noget man kan høre?
Har aldrig prøvet en...
Hvor tit skal det gøres?

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Man kan godt høre når man har renset en pickup med "pels på", den sporer bedre og det hele lyder mere "sikkert", men det er ikke meget.

Det der i virkeligheden er vigtigst er slidet på pickuppen, og vinylen der øges ganske betragteligt hvis pickuppen skal pløje sig igennem skidt og møg.

Jeg renser min Benz LP efter hver 2-3 pladesider. Blot en 2-4 strøg med nålerenseren er rigeligt.

Mvh

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum