Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rense pickup (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 25 August 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Slotman :

Jeg skal lige vaske min mund med sæbe

Jeg prøvede lige CDen på begge anlæg og selv i de passage hvor musikken "explodere" har duelund hornene ikke problemer med at følge med og de gør det bedre end Focus højtaleren fra F3 lyd - godt nok sidder der bl.a focal enheder i Focus men de er jo bette i forhold til duelund som fylder 60x60x130 cm og vel vejer 100 kg stk med det ekstra lag krudsfiner jeg gav dem.

Det er lidt synd med de gamle indspilninger fra før midt 50erne som i optagekvalitet er begrænsede men som i entusiasme og engagement nogle bare overstråler nyere indspilning - den som bare havde en tidsmaskine og en nagra båndoptager - på den anden side den som bar havde en tidsmaskine !!

Til Milu: af det støv det desværre på et eller andet tidsmunkt sætter sig på dine plader vil en lille del indholde fedtstoffer enten fra menneske hud (ja vi støver selv) fedt fra madlavning eller husdyr eler blot fra luften - dette fedtstøv sætter sig på din nål - eller rundt om den og den får sværere ved at nå ned hvor den skal og den kan ikke udnytte sit potentiale hvis den dæmpes - vi taler om lidt medmindre du er en gris med dine plader men en gang i mellem vil det være fornuftigt at se til at nålen er ren

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

et ps til Slotman:

Det er noget imponerende grej du har - jeg kan modsat dig sige at jeg intet har hørt af det - ikke engang din strømskinne som du også selv har lavet

Jeg kan næsten forestille mig hvor dynamisk gengivelse af orkestermusik du kan få presset ud af det setup - høre du al slags musik eller kun klassiskt ?

Jeg er ikke så meget inde i pickupper men du nævner at du har en i skuffen - er det til forskellig slags musik eller er det bare en der er rigtig god at have i skuffen?

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 25 August 2006 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

LAD VÆRE MED AT DYPPE DIN NÅL I VODKA

eller i anden alkohol - det kan beskadige limen

'Og alkohol´en   Jeg renser min pickup ca. 2 gange om året. Det gælder om at holde PLADERNE rene så er problemet løst.

Jeg spiller ikke gamle slidte / beskidte plader på min 10.000 Kr. pickup, det har jeg andre grammofoner til.

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 25 August 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Til r-l-b:

Jeg takker for roserne. Og kan sige at lyden fra min strømskinne er "spændende".

Jeg lytter til både klassisk og rock, samt en smule jazz. Men jeg vil tro at jeg lytter til klassisk musik 75% af tiden. Hvor i de 75% hører jeg vel opera i over halvdelen af tiden.

Af rock/pop er det primært sådan lidt hvert fra Pink Floyd over til Jenifer Warnes. Og så er der selvfølgelig min store passion Mark Knopfler/Dire Straits.

Og så lige til pickuppen i skuffen. Så er det jo rart at have en 12500kr's pickup i skuffen når jeg skal skifte min primære pickup, og den skal sendes i ombytning. Man skulle jo nødigt undvære vinyl

Den er købt for en del år siden og har fået lov at overleve i skuffen. Den bliver brugt en gang i mellem. En fremragende pickup, men Benz LP'en er meget, meget bedre (hvad den helst også skulle være til det dobbelte af Ortofon Jubilee'en).

Mvh

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har holdt objektiver der var dyrere og museums genstande der var mange gange dyrere men hold da op - der må da så at sige være tale om noget nær den største "rysten af skræk på hænderne effekt" pr kubik millimeter når man skal pille en sag til det dobbelte af 12500 af pladespilleren - gisp

Hvad lyder best på dit setup - mandlige eller kvindlige stemmer (altså når vi taler opera) ??

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Man lærer at være rolig når man har haft med pu at gøre i så mange år som jeg. Men hver gang der kommer en ny til er man lige lidt mere påpasselig - så jeg måtte lige synke en ekstra gang da min 25kkr's Benz LP skulle på tonearmen, specielt fordi Benz ikke leverer nålebeskyttelse.

Både mande og kvindestemmer lyder fantastisk på mit anlæg - men jeg har selv en forkærlighed for mandestemmer, men der er ingen unoder hvis det var det du gik efter. (Har hørt setups, hvor at f.eks. basstemmer simpelthen lød rædselsfuldt. Gjallende og råt). Nej jeg har intet at udsætte på hverken kvinde eller mande operastemmer.

Stemmer som Boris Christoff, José Carreras, Jussi Bjørling, James Morris, Hans Hotter, Placido Domingo og Nicolai Ghiurov er blandt min favoritter. Men skulle jeg tage en stemme med "på den øde ø" blev det Boris Christoff's. Det er ren Chateau Neuf-de-pape for ørerne.

Mvh

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Grunden til at jeg spurgte var at jeg i et indlæg - husker ikke hvilket - læste at kvindestemme ofter var sværere at få til at lyder rigtigt godt -

Min lytte-% hvad angår opera er knap så stor - og min kendskap til genren mindre endnu - jeg tror at forståelse og kendskab til handlingen i en opera har stor indflydelse på opfattelsen af musikken -
Jeg holder meget af Carreras - også når han træder lidt uden for - og synger fx. Misa Criolla - det er flot - meget flot ! - og Birgit Nilsson hold op hvor var hun dygtig - Nå jeg må hellere gå på opdagelse og se om Boris Christoff synger på nogle af mine plader - det lyder til at være en gennemlytning værd

Nu er det jo næppe karat man betaler for med en Benz pickup - hvad er det der gør den så kostbar (jeg går ikke udfra du har skilt den ad og kigget efter) men i korte træk må den vel være bygget specielt op eller ?

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Enig i at Carreras i Misa Criolla er fantastisk. Hvis ikke du allerede har hørt ham i Don Carlos bør du unde dig det. I øvrigt Karajan som dirigent - og ikke mindst i Carreras glansrolle i Tosca som Cavaradossi. Har har indspillet det 3 gange. Gå efter den første fra 1976 på Philips med Caballe som Tosca og Colin Davis dirigerer.  Det er sublimt. Carreras er ganske enkelt uovertruffen.

Ellers kan jeg anbefale Carmen fra The MET med Carreras og Baltsa på DVD. Her er Carreras sublim.

Vidste du forøvrigt at det sidste Carreras indspillede inden han fik diagnosen leukemi fra Misa Criolla. Faktisk er det kun ganske få dage før han fik det af vide.

Enig i din holdning til Nilsson. Hun er fantastisk. Specielt som Brunhilde i Wagners Ring.

At lave en god pickup er et minutiøst arbejde, hvor hver en lille detalje betyder noget. Det koster. Jeg tror såmænd ikke at Benz pickuppen i materialer koster mere end min Jubilee, men som med så meget andet, så betyder konstruktion og detaljen meget. Og ligenøjagtig med pickupper tror jeg det betyder alverden. Med Benz LP pickuppen kan der f.eks. nævnes at huset er lavet af Ibenholt-træ som er over 100år gammelt og som er ekstremt hårdt og det i sig selv giver "lyd" til pickuppen. Dernæst er der selektering, og nøjagtigheden af påsætning af diamanten osv osv. Alt sammen noget der betyder noget, når man er oppe i den klasse anlæg jeg har.

Mvh

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Tak Slotman for de fine forslag - jeg vil helt klart gå på jagt efter de plader

Jeg viste ikke at det var på det tidspunkt han blev dianogsticeret.

Jeg forstår godt at du ofre store summer på pickup med det fine anlæg du har - det skal jo følges ad - men priserne på highend gear kan være helt abstrakte størrelser - jeg regnede ud at mit revox setup med højtalere og reperationer/justeringer stod mig i omrking 12.000 og mit quad/duelund/rega omkring 3.700 + pickup - så jeg kan ikke tillade mig at brokke mig og faktisk synes jeg at jeg har fået rigtig meget god lyd for pengene og fremfor alt lyd jeg kan lide - jeg har hørt meget dyre anlæg som jeg ikke brød mig om - men jeg har dog også hørt  dyre anlæg som lød som en drøm.  Som du med indlevelse beskriver den musik du lytter til med stor fornøjese kan jeg ikke andet end at tro at dit må høre til kategorien der ikke bare ser godt ud men også levere varen 

Ibenholdt er et fantastisk materiale - herhjemme har vi jo kun moseeg der kan komme tæt på hårdheden i træet - Det bliver vist også sent og endnu en gang langt fra pickup rensebørster

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Enig i at vi er langt fra rensebørster, men det viser blot at musikken er og bliver det vigtigste. Efter min mening bør musikken være drivkraften i en hifi-interesse.

Når jeg forbedrer min anlæg er det et ønske om at nå nærmere det musikalske budskab hos diverse kunstnere.

Jeg er helt enig med dig i at highend udstyr idag har nået ekstreme højder rent prismæssigt. Der var engang hvor en Kef 105.2 var til 11000kr stk var noget af det bedste penge kunne købe. Mine Kef 207'er koster 110.000kr i listepris, så jo, der er sket noget. Men jeg mener også der på mange områder er sket en kolosal udvikling de sidste 5-10 år.

Pickupper for blot at tage et eksempel, har udviklet sig gevaldigt. Men også højttalere og forstærkere har i takt med nye materialer er blevet taget i brug givet klare forbedringer rent lydmæssigt.

Men når det så er sagt, så er det ekstremt at se hvor mange der forsøger at producere diverse produkter til "fantasipriser", hvad enten det er forstærkere til 7-cifret beløb eller højttalere til ditto.

Pickupper kan i dag fås til over 100.000kr. Og det er ikke få men trods alt en anseelig mængde producenter. En pæn kilopris

Når man læser engelske og amerikanske hifi-magasiner er der ingen tvivl om at mange at de test de laver er niche-produkter, hvor man fornemmer at der er lavet 2 eksemplarer af produktet - det til test og et hos producenten selv.

Men alt i alt så synes jeg at udviklingen går i den rigtige retning, selvom priserne har haft en himmelflugt, som med de hjemlige boligpriser.

Mvh

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 August 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

ja måske det er netop de hjemlige bolipriser og muligheden for at belåne friværdi der gør at folk har råd til så dyre anlæg

Jeg er forresten meget enig med dig at det er musikken det gælder og man kunne godt ønske sig at der var mere musik snak her - jeg sætter meget pris på de hints jeg får - Det eneste digitale jeg hører er Pandora - det giver mulighed for at opdage nogle kunstnere man slet ikke kender - men pandora er stadig stærkest indenfor populærmusikken og den amariaknske af slagsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes