Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 16:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hvordan er det nu lige med ohm? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 28 August 2006 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Øh. lige en bemærkning om det oprindelige spørgsmål: En forstærkers output er begrænset både på spændings- og strømsiden. Hvis en forstærker et opgivet til, lad os sige 100W ved 8 ohm, så kan man godt gå ud fra, at det repræsenterer den største strøm, den kan levere (og det er så ca 3,5 A). Hvis man så sætter 4 ohms højttalere på den, kan den nok stadig kun levere 3,5 A, hvilket bliver 50W. Hvis man prøver at skrue højere op, overbelaster man sandsynligvis udgangstrinnet.

Du har fat i noget helt væsentligt her, men tager en lille smule fejl.

De 100W i 8 Ohm repræsenterer typisk den største spænding, forstærkeren kan levere.

Derfor bør det være sådan at forstærkeren fordobler sin effekt for hver halvering af impedansen. Når den så ikke gør det helt alligevel, skyldes det at strømtrækket begrænses, bl.a. på grund af forstærkerens udgangsimpedans, som (i kraft af spændingsdelingen mellem forstærker og højttaler) får større indflydelse, jo lavere højttalerens impedans er.

Altså, der afsættes mere effekt i forstærkerens udgangsimpedans, jo lavere højttalerens impedans er. Eksempelvis vil en kortslutning (= 0 ohms højttaler) af forstærkerens udgang gøre at al effekten afsættes i forstærkeren, hvorfor den naturligt nok vil brænde af.

Deraf kan man nok udlede, at en lav impedans er en hård belasning for forstærkeren. Tilsvarende er en ubelastet udgang (= ingen højttaler tilsluttet ~ uendelig høj impedans) en meget nem belastning for forstærkeren.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 August 2006 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hvis de er lavet i Kina og en Kinesisk ingenør får 3 kr. om dagen dvs ½ dollar
og sættet koster 1650 dollars - og der bliver solgt en 40 fods container (minimum ved kina handel )  hvilket nok svarer til 5000 sæt indbringer det ca. 8250.000 dollars. Ved lukrativ Kinahandel kan du 5 doble de salgs pris i forhold til udsalgsprisen hvilket vil sige at de har fået 1.650.000 dollar for at lave dem eller 330 dollar - pr stk. hvis udviklingsomkostningerne opgøres pr sæt til ca. 5 dollar omregner du det til 1o timer gange 5000 altså 50.000 timers udviklingsarbejde - da der altid skal være to om tingene og en tredie til at overvåge og atter to til at lave det hele om pga fejl i kina bliver det lige rundt regnet 10.000 udviklingstimer der er lagt i processen.
tilbage til højtalerne hvor kabinettet koster 20 dollar og enhederne 100 dollar er der altså pr sæt en fortjeneste på 330 dollar - 5 -20 -100 dolaar = 205 dollar pr. sæt eller 1.025.000 dollar eller ca. 6 millioner danske kroner .

De kan selvfølgelig have undgået at bruge noget på udvikling men så sælger de nok ikke hele containeren

Der forefindes ikke noget sæt i danmark, men jeg har lige været i kontakt med den danske impotør og har fået opgivet en pris på 35K med transporten fra kina, men da jeg aldrig kunne drømme om at købe noget som jeg hverken har set eller hørt fysisk, så dropper jeg det.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Et spørgsmål mere til det med OHM

Jeg har læst i en omtale af en special ombygget QUAD 303 (gazember) at den er en neddroslet version af 50E således at den ikke kunne beskadige QUADS elektrostater og at den var drolset ned til 2 x 45 watt i 8 ohm (den effekt kender jeg) men hvad jeg ikke forstod var at effekten for Quad 303 kun var omkring 28 wat i 4 ohm ????????????????????+ hvordan kan det nu lade sig gøre at den er lavere i 4 Ohm ??? eller er det en mand der er fuld af bull....

linket er meget langt så gå ind på www.ebay.co.uk og søg på gazember

han sige ydermere at hans quad 303 har 2 x 80 wat i 8 ohm og 160 i 4 ohm

kan det passe - ps. jeg står ikke og skal købe den - bare rolig jeg er glad for mine gode gamle 45 watt

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 28 August 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Der forefindes ikke noget sæt i danmark, men jeg har lige været i kontakt med den danske impotør og har fået opgivet en pris på 35K med transporten fra kina, men da jeg aldrig kunne drømme om at købe noget som jeg hverken har set eller hørt fysisk, så dropper jeg det.

Det var jäkla många stålar för en hejfaj kinalåda

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Sendt: 28 August 2006 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
MRC_Hans skrev:

Øh. lige en bemærkning om det oprindelige spørgsmål: En forstærkers output er begrænset både på spændings- og strømsiden. Hvis en forstærker et opgivet til, lad os sige 100W ved 8 ohm, så kan man godt gå ud fra, at det repræsenterer den største strøm, den kan levere (og det er så ca 3,5 A). Hvis man så sætter 4 ohms højttalere på den, kan den nok stadig kun levere 3,5 A, hvilket bliver 50W. Hvis man prøver at skrue højere op, overbelaster man sandsynligvis udgangstrinnet.

Du har fat i noget helt væsentligt her, men tager en lille smule fejl.

De 100W i 8 Ohm repræsenterer typisk den største spænding, forstærkeren kan levere.

Derfor bør det være sådan at forstærkeren fordobler sin effekt for hver halvering af impedansen. Når den så ikke gør det helt alligevel, skyldes det at strømtrækket begrænses, bl.a. på grund af forstærkerens udgangsimpedans, som (i kraft af spændingsdelingen mellem forstærker og højttaler) får større indflydelse, jo lavere højttalerens impedans er.

Min pointe er, at fabrikanten næppe opgiver udgangseffekten ved 8 ohm, hvis forstærkeren faktisk kan trække 4 ohm med samme udgangsspænding. Men du kan have ret derhen, at det godt kan være, at den (effektmæssigt) optimale belastning kan være 6,5 ohm, eller en anden ikke standard værdi, og fabrikanten så vælger at specificere den standardværdi, der giver den højeste effekt.

Citér:
Altså, der afsættes mere effekt i forstærkerens udgangsimpedans, jo lavere højttalerens impedans er.

UPS! Nu skal vi lige passe på. Ja, der afsættes effekt i udgangstrinnet, og hvis dette var en simpel generator, ville dette være lig med udgangsimpedansen. Men pga modkoblingen har alle udgangstrin en impedans, der er en del lavere. Men denne udgangsimpedans kan ikke bruges som udtryk for, hvad forstærkeren kan levere.

Citér:
Eksempelvis vil en kortslutning (= 0 ohms højttaler) af forstærkerens udgang gøre at al effekten afsættes i forstærkeren, hvorfor den naturligt nok vil brænde af.

Med mindre den er passende sikret. 

Citér:
Deraf kan man nok udlede, at en lav impedans er en hård belasning for forstærkeren.

Ja, det er det. Hvis det så ud til at jeg mente noget andet, så udtrykte jeg mig ikke klart nok. Min pointe var bare, at det ikke er så simpelt.

Citér:
Tilsvarende er en ubelastet udgang (= ingen højttaler tilsluttet ~ uendelig høj impedans) en meget nem belastning for forstærkeren.

Med mindre det er en single-ended rørforstærker. De bryder sig ikke om en åben udgang. 

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 28 August 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Du har fuldstændig ret. Jeg tog bare udgangspunkt i at forklare det på enklest mulige måde, og undgå diverse spidsfindigheder.

Men opgivelsen af effekt i 8 Ohm er blot en konvention, baseret på at højttalere i sin tid var "på 8 Ohm", og så for at gøre effektopgivelser sammenlignelige.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 August 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

En moderne veldimensioneret transistorforstærker burde afgjort ikke have problemer med at afgive sin (tilnærmelsesvis) fulde spænding i en 4 ohms belastning.

Findes der sådanne moderne veldimensionerede transistorforstærkere???

Ej spøg.... Men langt de fleste nye transistor-forstærkere kan ikke levere fuldt signal i 4 ohm. Og af dem der kan, er det de færreste der klarer det ret længe.

I dag lever producenterne af at trimme udgangstrin og strømforsyning, så det lige nøjagtigt kan fungere uden af tage brænde af. Alt dimensioneres til et absolut minimum.

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 August 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
janils skrev:

En moderne veldimensioneret transistorforstærker burde afgjort ikke have problemer med at afgive sin (tilnærmelsesvis) fulde spænding i en 4 ohms belastning.

Ej spøg.... Men langt de fleste nye transistor-forstærkere kan ikke levere fuldt signal i 4 ohm. Og af dem der kan, er det de færreste der klarer det ret længe.

I dag lever producenterne af at trimme udgangstrin og strømforsyning, så det lige nøjagtigt kan fungere uden af tage brænde af. Alt dimensioneres til et absolut minimum.

Min effekt klarer da Mahlernes ned til 2,4 ohm, i timevis uden at kny. Ok, den bliver fisme varm.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 28 August 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
janils skrev:

Desværre har du ret! ... men min Accuphase A60 har ingen problemer  Tror heller ikke der er problemer, hvis der står Krell, Mark Levinson, Bladelius, Burmester, Classe, Audio Aero eller lignende high-end navne på frontpladen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes