Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 03:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: En usædvanlig højttaler.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
FinnC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2006 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Hej Finn

Du skal altså booste dit orgel med fed lyd !     Nix  , jeg renover et koncertorgel - det skal ikke bræge 'farmors kolonihavehus'.. eller er til 'suppe-steg-og-is' - skal have et korrekt lydbillede - bedst muligt.

hvorfor statede du ikke bare med at skrive - Jeg har et gammelt (ikke gammelt, for kostbart til nutidig produktion) el orgel (ikke el orgel, men Hammond orgel) - i bunden af det har jag plads til at placerer nogle højtaler enheder i et kabinett der måler og som i bunden er helt åbent og i siden har en lang åbning på etc.

Kik på tegningen samt linken jeg brugte længere oppe.. i mit sidste indlæg forenklede jeg virkeligheden groft..

Du skal have fat i PA højtalere og ikke HIFI højtalere.. den forskel, vil jeg dyrke lidt, skal ikke have PA power, men kender du årsagen til denne typeopdeling ?

Når kabinettet er skilt ad kan jeg ikke forstå hvorfor du innke kan indbygge nogle lykkede kabinettet inden i det inden du samler et igen men se hvad de har på:
..der er ikke plads til firkantede kasser', men 3 max 4 højtt. afhængig af størrelsen - lukkede HiFi-kasse har en anden 'Vintage' sound..

www.discoworld.dk disko = koncertorgel ?

Køb noget brugt PA udstyr med rør og skil det ad og prop det i din bundkasse
Jep, godt set, det kunne se ud til blive en smart løsning..

Jeg voldbruger ikke vintage - og vintage er lidt forskelligt alt efter hvilken type vare du taler om - vintage vin......  den er jeg med på hver gang :), men ellers er 'Vintage' vel fremkommet som salgs-/mode-/reklameord = godt, ældre og betal 5-10 gange værdien 

så igen Finn Held og lykke med dit projet og må nogle fede COAX eller fuldtone PA enheder på 15-18 tommer falde i din favn... tak for de venlige ønsker - løse enheder handles alle på eBay som 'Vintage', såååå.. (you know)

Venlig hilsen
Finn

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 29 August 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Ja der er faktisk mange enheder på ebay - og nogle af dem ryger ganske billigt
PA - betyder public announcement - hvilket vil sige at det ikke er hifi i egentlig forstend men udstyr der egners sig til det menneskelige frekvensområde og udvidet til musikintrumenters lyd der skal for stærkes .
Et orgel - undskyld at jeg ikke kendte forskel på Hammond og el-orgel  - har som du selv er inde på ikke brug for hz over 10.000 stykker og derfor er mange PA enheder om det er fuldtone eller Coax (coax = tovejs hvor diskanten sidder i midten af den store enhed) -(( findes også triax ))- når jo, mange PA enheder er begrænset til 10-12.000 hz opad.
Jeg mener at diskoworld og disco support har PA enheder som ikke lyder af disco
Monacor har også en mother f..... af en Coax enhed men den ligger på godt 3.000
en anden vej at gå for at skabe den rigtige lyd er enheder fra gamle tv-aparater og radio skabe - de havde ofter en dejlig varm lyd og lav drifts effekt.
en af mine venner havde en gang en højtaler kontruktion bestående af en baffel på ca. 50 x 100 cm og intet kabinet - i to hjørner af hans stue havde han sat disse op således at de gik helt ned til gulvet og havde en trekantet åbning ab ad - enhederne var gamle enheder fra radio/tv apparater og det lød rigtig godt taget den næsten gratis pris i betragtning.
Derfor tænkte jeg at du kunne få noget ud af at montere enhederne på en lang baffel som kunne skydes in i kasse fra den åbne ende.
Der står ofte PA grej på genbrugsstationen - guitar forstærkere etc. - og som regel fordi forstærker delen er brændt sammen - men højtalerene fejler somregel ikke noget - det var måske et forsøg værd. - Jeg har selv rigtig gode erfaringer med Coral enheder men jeg ved at fuldtonerne har en meget lille vandring og jeg er ikke klar over hvordan den vil opføre sig i det miljø / kabinet du tilbyder.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes