| Sendt: 29 August 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja der er faktisk mange enheder på ebay - og nogle af dem ryger ganske billigt PA - betyder public announcement - hvilket vil sige at det ikke er hifi i egentlig forstend men udstyr der egners sig til det menneskelige frekvensområde og udvidet til musikintrumenters lyd der skal for stærkes . Et orgel - undskyld at jeg ikke kendte forskel på Hammond og el-orgel - har som du selv er inde på ikke brug for hz over 10.000 stykker og derfor er mange PA enheder om det er fuldtone eller Coax (coax = tovejs hvor diskanten sidder i midten af den store enhed) -(( findes også triax ))- når jo, mange PA enheder er begrænset til 10-12.000 hz opad. Jeg mener at diskoworld og disco support har PA enheder som ikke lyder af disco Monacor har også en mother f..... af en Coax enhed men den ligger på godt 3.000 en anden vej at gå for at skabe den rigtige lyd er enheder fra gamle tv-aparater og radio skabe - de havde ofter en dejlig varm lyd og lav drifts effekt. en af mine venner havde en gang en højtaler kontruktion bestående af en baffel på ca. 50 x 100 cm og intet kabinet - i to hjørner af hans stue havde han sat disse op således at de gik helt ned til gulvet og havde en trekantet åbning ab ad - enhederne var gamle enheder fra radio/tv apparater og det lød rigtig godt taget den næsten gratis pris i betragtning. Derfor tænkte jeg at du kunne få noget ud af at montere enhederne på en lang baffel som kunne skydes in i kasse fra den åbne ende. Der står ofte PA grej på genbrugsstationen - guitar forstærkere etc. - og som regel fordi forstærker delen er brændt sammen - men højtalerene fejler somregel ikke noget - det var måske et forsøg værd. - Jeg har selv rigtig gode erfaringer med Coral enheder men jeg ved at fuldtonerne har en meget lille vandring og jeg er ikke klar over hvordan den vil opføre sig i det miljø / kabinet du tilbyder.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|