Emne: lynnedslag ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Svend P skrev:
Rytmik skrev:
|
Hvis forsikringen ikke dækker eller "kryber" uden om, er det virkelig en overvejelse værd.
Det må en fagmand kunne eftermontere. Hvad mon det skønsmæssigt koster?
|
|
|
Jeg vil tro det koster nogle tusinde kroner, hvis det skal være ordenligt.
|
|
|
Det tror jeg, jeg vil tjekke op på. De penge kan jo være givet rigtig godt givet ud. z-nu man er på arbejde, mens det bryder løs. 
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg slukker Pc'n, hiver stikket ud fra denne, afbryder net forbindelsen.
Anlæget, bliver slukket og "hoved" stikket taget ud.
Antenne stik og stik til tv. dvd. vcr. sat. mm. udtages også straks der buldre der ude (venter ca. til det er godt 8 -10 km. væk..)
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Antenne stik og stik til tv. dvd. vcr. sat. mm. udtages også straks der buldre der ude (venter ca. til det er godt 8 -10 km. væk..)
mvh.
|
|
|
Du har ski' da travlt når englene får sig et bætte knald . Men hvis man vil være sikker på ikke at få skader skal man vel hele vejen rundt __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Rytmik Branchemedlem

Amforamusik
Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
miju skrev:
|
mvh.
|
|
|
Du er en grundig mand.
Jeg må indrømme at have været alt for sløset indtil nu. Har helt glemt de gamle dage, hvor det var reglen frem for undtagelsen, at man trak netstikket og antennekabel ud, når det tordnede og lynede.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
jonas hansen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Otto, TC skrev:
Spencer skrev:
Du kan godt have frekvens, selvom signalet er så kortvarigt at det kun fylder en halv periode af et frekvensforløb. |
|
|
Er der ikke forskel på en impuls, og en delvis svingning? (ellers har jeg misforstået noget, men det vil jeg overhovedet ikke afvise, det er ikke mit ekspert-område... )
|
|
|
De impulser som du finder i musik, indeholder altid flere frekvenser samtidig, som ligger indenfor det frekvensområde, som instrumentet kan gengive.
De kunstigt skabte impulser, som sendes ud af en TacT rumkorrektion, er så bredspektrede, at de indeholder hele frekvensområdet samtidig (har jeg ladet mig fortælle, af en der har TacT).
Slag på et bækken, er vist også det man kalder en bredspektret impuls, uden at det dog kommer ned i basområdet. Bækkenets eftersvingninger har så nogle mere jævne frekvensforløb, af længere varighed, som også indeholder mange toner samtidig.
|
|
|
en rigtig impuls (uendelig høj amplitude og uendelig kort i tid) indeholder pr. definition alle frekvenser, da det kræver uendelig mange superpositioner af rene toner at genskabe den.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jonas hansen skrev:
Spencer skrev:
Otto, TC skrev:
Spencer skrev:
Du kan godt have frekvens, selvom signalet er så kortvarigt at det kun fylder en halv periode af et frekvensforløb. |
|
|
Er der ikke forskel på en impuls, og en delvis svingning? (ellers har jeg misforstået noget, men det vil jeg overhovedet ikke afvise, det er ikke mit ekspert-område... )
|
|
|
De impulser som du finder i musik, indeholder altid flere frekvenser samtidig, som ligger indenfor det frekvensområde, som instrumentet kan gengive.
De kunstigt skabte impulser, som sendes ud af en TacT rumkorrektion, er så bredspektrede, at de indeholder hele frekvensområdet samtidig (har jeg ladet mig fortælle, af en der har TacT).
Slag på et bækken, er vist også det man kalder en bredspektret impuls, uden at det dog kommer ned i basområdet. Bækkenets eftersvingninger har så nogle mere jævne frekvensforløb, af længere varighed, som også indeholder mange toner samtidig.
|
|
|
en rigtig impuls (uendelig høj amplitude og uendelig kort i tid) indeholder pr. definition alle frekvenser, da det kræver uendelig mange superpositioner af rene toner at genskabe den. |
|
|
Nu giver du bare højttalerproducenterne en grund, til at producere en uendelig dyr højttaler, som kun holder uendelig kort tid.
|
| Til top |
|
| |
Jacob AN Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 27 August 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg tager også anlæget fra når det lyner, jeg kunne få det erstattet fra forsikringen, men ventetid på reperationen og måske en selvrisiko gør at jeg ingen chance tager.
Men der skal ske flere uheld, hvis lynet skal gå i elnettet, for der er sikringsanordninger som leder for stor spændning i jorden. __________________ Med Venlig Hilsen
Jacob
-----------------------------------
Hjemmebio er fedt
min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
MRC_Hans Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et lyn indeholder frekvenser mellem få kiloherz og op til 100 megahertz. Da både strømstyrke og spænding er meget høje, kan effekten af et lynnedslag være meget uberegnelig; det kan smelte et tykt kabel, og lade følsom elektronik lige ved siden af uskadt.
I princippet dækker indboforsikringen for skader ved lynnedslag, men det kan være svært at bevise, at netop det er årsagen. Du skal helst have vidner, eller andre beviser på at der faktisk slog et lyn ned tæt på (eller i) dit hus.
Mvh Hans
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 28 August 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender eks. på lyn nedslag i transformer stationer eller el master, hvor der åbenbart sendes en impuls strøm ind i huset som sikringerne åbenbart ikke tager?
Det har nemelig hos en jeg kender smadret hens PC. (der jo om noget er følsomt over for det) samt hans cd maskine og et fjernsyn en DVD og en satelit modtager og hans trådløse telefon og nogle mobil opladere og et par lamper samt microbølgeovnen.. 
Jeg selv har fået brændt strømforsyningen af i en Video masine samt min sat tuner var gået totalt, og en udendørs "vågelampe" brændte af under et tordenvejser for en del år siden (tror det var i 98)
Hos naboen røg køleskabet og konfuret samt tv og Pc.
Der havde ikke været tegn på lynnedslag i umidelbar nærhed (boede midt inde i byen) men det var et MEGA! tortdenvejer men ikke destomindre var det gået næste morgen.. 
Og ikke nok med det så 3 dage efter stod strømforsyningen af i min ene Audiolab effekfotrstærker. (Underligt hvis dette kun skulle være et tilfælde!?..) 
Forsikringen ville ikke dække forstærkeren da det ikke var sket under selv trodenvejret, og resten røg ind inder selvrisikoen.. så op med 5 kg. kr... 
NU tager jeg INGEN! chancer.
mvh.
__________________ M.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|