Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 02:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Lange kabler ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2006 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

finnbrodersen skrev:
Hej

Tak for svar

tror min konklusion på ovenstående er:

det er bedst med lange højtaler kabler (naturligvis af en vis kvalitet)

lange signal kabler bør være balancerede (ikke nogen overraskelse)
mit udstyr har dog ikke denne mulighed.

Finn
Silkeborg

I gamle dag havde Lars Clausen fra LC Audio en artikel i High Fidelity en artikel om et kabeltilpasinings kredsløb. Det var primært noget med at lave signalet om til balanceret, og så impedanstilpasse kablet i begge ender. Lyden i 80 meter billig mikrofonkabel endte så med at være lige så god som 1 meter godt audiokabel. Jeg kan scanne artiklen og maile dig den hvis du er interesseret. Send en PM

Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 August 2006 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

audiofreak skrev:
MRC_Hans skrev:

Kapacitansen. Ved de lave impedanser, der er tale om i højttalerkredsløb, er kapacitansen af helt underordnet betydning. Induktansen kan have en vis betydning, men her kommer det os til hjælp, at dæmpningsfaktor og den slags er klart vigtigst i mellemtone- og bas området, hvor induktansen ikke har så stor indflydelse.

Man skal ikke glemme at højttalerens delefilter normalt påvirker forstærkeren med en større induktiv/kapacitiv belatning end selv meget lange HT-kabler. Det største problem med lange HT-kabler er nok, at de kan risikere at fungere som antenner og opsamle radiosignaler, som kan genere nogle forstærkere. 

Nu tænkte jeg primært på tab. Men det er da rigtigt, at en højttaler, med eller uden delefilter, i høj grad er en reaktiv komponent, og naturligvis indgår højttalerkablet i den reaktans, som forstærkeren "ser" ind i. Dette er blot endnu en grund til at være på vagt over for kablets induktion, der altså bør være mindst mulig.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes