Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 20:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: optoma hd70 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 10
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gROoxY
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 11 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 23:46 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Skal vi ikke prøve at holde sporet på HD70 her i tråden? det andet emne er skam også vigtigt, men langt bedre i en tråd for sig.

Jeg skal nok forlade denne tråd, men jeg vil meget gerne slå fast(og det kan meget vel blive i en anden tråd) at det som blackwidow fortæller han har gjort er fuldstændig uacceptabelt. Og at han tilsyneladende ikke engang er flov over det er bare ufatteligt. Støt dog de lokale i stedet for at trække tæppet væk under dem for at spare et par kroner.
Til top Vis gROoxY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gROoxY

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 07:40 | IP-adresse registreret  

gROoxY skrev:

Jeg skal nok forlade denne tråd

Du må meget gerne blive, men vi skal holde os til emnet. Og opret en ny tråd om det andet som jeg skrev! det er en vigtig snak! ... du kan jo evt. citerer noget af det der er sagt i den her tråd som en slags eksempel på hvad du mener der er galt.

Og nu tilbage til HD70....

I går så jeg Unbreakeable, og farverne var lidt vel meget lilla. Jeg har bagefter tænkt over om filmen måske ikke var holdt med vilje i meget blå nyancer?

Hvis jeg skal være lidt negativ om HD70'eren er det nok farverne der lige stikker lidt ud hist og her, men det er altså en lille ting til den pris.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden

Selv om min HD70 er ankommet, har jeg ikke fået monteret den endnu. Den kan nemlig ikke hænge på samme plads som min tidligere BenQ PE 7800. Optomaens offset er lidt større og dens throw er kortere, så det skal jeg lige have på plads.

Men jeg stillede den midlertidigt op på et sofabord og satte min BBK/Oppo-dv971h til via et dvi-> hdmi-kabel fra AV-Connection.

Dvd-afspilleren blev sat til at give et output på 720p, da den skulle have en meget god scaler. Efter sigende skulle Optomaens indbyggede scaler også være af høj klasse, så det bliver sjovt at sammenligne, men det er ikke prøvet endnu.

Disse indtryk er inden nogen form for kalibrering med DVE:

Lige fra kassen viste Optomaen et meget lysstærkt og saftigt billede, som ikke var så sort i det sorte som fra min BenQ. Det var dog bare et spørgsmål om at slå ImageAI fra og sætte lampen på "Low Mode" eller Eco - husker ikke lige betegnelsen. Derefter virkede det dejligt kontrastrigt med "pow" i de lyse områder og pæn sorthed i det sorte. Måske en tand for lyst, men det skal justeres senere.

Farverne tør jeg ikke lige udtale mig om, da jeg kun prøvede med "Monsters Inc." og den nyligt genudgivne Tati-film "Min Onkel". Den sidste viste tegn på at billedet brænder lidt ud i de lyseste områder, men det kan muligvis være en fejl ved filmen.

Jeg havde indtryk af at den måske har lidt tydeligere regnbuer end min gamle BenQ. Det kan måske skyldes det lidt langsommere farvehjul (4x mod 5x) - Det skal dog siges at der hersker tvivl om at BenQen kører med 5x eller 4x i Europa pga framerate eller netfrekvens. Jeg tror snarere det var på grund af den kraftigere lysstyrke og tydeligere kontrast at regnbuerne var nemmere at få øje på - det vil fremtidig justering vise.

Optomaens klareste fortrin er indtil videre dens lavere og behageligere støj og dens højere opløsning som  - selv om det er PAl- materiale - gør billedet glattere og undertekster lidt mindre jaggede.

Der er utvivlsomt et stort potentiale i denne maskine. Mere fra mig om dette røverkøb når den rigtig er blevet spændt op til li'r.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

gROoxY skrev:
Juri skrev:
Lydbutikken har den til demo. Så den selv i fredags, og har efterfølgende bestilt en i Tyskland, til 874 euro inkl. fragt.

Ahhh..... Jeg elsker at høre om disse dejlige mennesker der udnytter de danske forhandleres fremvisningsfaciliteter for herefter at bestille over nettet. Bravo!

Jeg er enig i at diskussion ikke hører hjemme her, men nu var den rettet mod mig, så jeg tillader mig at svare alligevel.

Det er skam heller ikke med min gode vilje at jeg vender hovedet mod Tyskland. Men en demo af en ukalibreret projektor under semi-ok forhold kan ikke retfærdiggøre en prisforskel på 4.500, bedste pris ved Lydbutikken (11.000).

Jeg skal være den første til at støtte danske hifi-producenter (priserne på deres varer i danmark er også lave), og jeg ved hvor svært detail-branchen har det med at konkurrere prismæssigt på importerede varer kontra internetkøb fra Tyskland/Holland. Men der kommer, forestiller jeg mig, langt flere som køber hos de danske forhandlere som har brug for rådgivning og hjælp, fremfor folk som mig, der gør researchen i forvejen og har spørgsmål den danske forhandler typisk ikke kan svare på. "Man betaler for servicen": I mit tilfælde handler det kun om en demonstration af en vare jeg selv har brugt tid på indhente informationer omkring.

Jeg ville glædeligt betale for disse demoer i danmark af de varer der interesserer mig, det ville måske også garantere bedre forhold. Kan man ikke konkurrere på prisen må detailbranchen selv finde nye metoder til at tjene penge, det kunne være en måde at gøre det på.

Jeg har selv nogle grænser jeg aldrig kunne finde på at overskride, eksempelvis det groveste at købe en vare i danmark, returnere den indenfor returretsperioden og derefter købe til laveste pris i udlandet. Det er trods alt stærkt urimeligt.

Jeg glider let henover at du uden videre indsigt konkluderer at jeg er et "dejligt menneske"

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er på randen af at bestille sådan en fætter

Nu skal tingene blot kordineres og regner med at bestille fra Digitalo.

Mit tysk er desværre ikke så godt, så lad os nu se hvordan det går

Til top Vis Feeble's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Feeble

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Jeg skrev med dem på engelsk, det svarede de fint på ... og på engelsk 
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:
Jeg skrev med dem på engelsk, det svarede de fint på ... og på engelsk 

Okey, se dét er altid noget  

Tak for info..

Feeble
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Ved godt at screenshots ikke siger særligt meget, men kan man være så fræk at bede om et par stykker alligevel?

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

sjyden postede tilbage i tråden dette link

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=725634

Der kan du se screenshots, både HD og DVD.

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

gROoxY skrev:
Zorglub skrev:
Skal vi ikke prøve at holde sporet på HD70 her i tråden? det andet emne er skam også vigtigt, men langt bedre i en tråd for sig.

Jeg skal nok forlade denne tråd, men jeg vil meget gerne slå fast(og det kan meget vel blive i en anden tråd) at det som blackwidow fortæller han har gjort er fuldstændig uacceptabelt. Og at han tilsyneladende ikke engang er flov over det er bare ufatteligt. Støt dog de lokale i stedet for at trække tæppet væk under dem for at spare et par kroner.

Dette vil være mit sidste indlæg som er OT, men vil altså lige svare. Nu skriver du "et par kroner". Her snakker vi altså mere. Der er en væsentlig forskel fra 19000 til 27000! Det jeg også sagde til ham var, at han kunne bruge dette til måske at få en bedre pris i butikken. Forstår ikke hvorfor jeg skulle være flov? Når vi snakker om så mange penge, er det snarere Fona der skulle være flove!
Jeg synes ikke at 8000 kr. (OVER 40% oveni!!) kan forsvares når begge dele er købt i DK. Det er helt OK at de er dyrere, hvis man kan se det i butikken osv., men det kunen man faktisk også i TC så jeg ved ikke helt hvilken fordel man skulle have ved at købe det i Fona. Så vidt jeg husker var garantien også den samme.

Det virker lidt til at du har for mange penge, for du virker ikke til at ville spare noget hvis det kan lade sig gøre . Hvis vi f.eks. tager mit fjernsyn, så gav jeg selv ca. 11k dengang da jeg kørte ud til shg og hentede det, mens jeg i Expert kunne afhente det til 15.999. Er den, måske, bedre service virkelig så mange penge ekstra værd? Havde det været 11k kontra ca. 12k, så havde det bestemt været en anden snak. 45% oveni prisen finder jeg bare uacceptabelt på det dengang mest populære fladskærmstv.

PS. Jeg støtter bestemt handel indenfor DK's grænser, og det skal siges at jeg ikke selv har købt noget udenfor DK.

Mit surroundanlæg
Til top Vis BlackWidow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BlackWidow

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Og det var sidste forsøg på hijacking der jf. retningslinierne ikke er tilladt. Kommer der mere sletter jeg det promte.

Så opret da en tråd om det emne og snak om det der! 

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Mine ankommer først tirsdag.

Mht. kalibrering er der en længere tråd på avsforum om folks erfaringer, se her.

Er der nogen der kender til folk/firmaer, gerne i københavnsområdet, der har investeret i Colorvision måleudstyr/software som man kunne leje en weekend?

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

#Zorglub
Beklager .

Glæder mig til at høre om flere erfaringer med projektoren. Er der forresten en speciel type lærred som er mere velegnet til DLP-projektorer (som f.eks. HD70) eller er det ligemeget hvilken type projektor det er?

Mit surroundanlæg

Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Sendt: 01 November 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer også denne fætter. Er der flere, der har 'hands on' oplevelser med den?
Til top Vis Madmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madmanden

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 November 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jeg så lige min første tegnefilm på den i går, holdaferie hvor en oplevelse. Jeg ved ikke om det er typen af film der passer godt til PJ, men det så fantastisk ud. Jeg har også oplevet at en del DVD'er er total skod komprimeret, det er virkeligt tydeligt når det bliver blæst op i stort format. Jeg så lidt af Unbreakeable igen for at se om de lilla farver var på mit CRT tv, og det var de. Så det var ikke PJ der var skyld i det.

Nå, jeg skal igennem alle mine Studio Ghibli film, så jeg _er_ skredet

Madmanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2003
Sendt: 01 November 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Jeg misunder dig slet ikke. 
Til top Vis Madmanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madmanden

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Delvist tilfreds indtil videre.

Positivt:
Opløsning, kontrast, sortniveau og bevægelser klares acceptabelt.

Negativt:
Projektorens klart største problem er farvegengivelsen. Skyldes det 8-bit farvebehandling? Det kan ikke siges klart. Men faktum er at farver ved 100IRE ligner plastic.

Detaljering i skygger virker begrænset. Generelt er den enormt svær at kalibrere tilfredsstillende. Det kan muligvis lade sig gøre, det må tiden vise, men det bliver ikke uden kalibreringsgrej.

Den vil ikke låse på HDMI input hvis den har været locket på kilden, men slukket i mellem tiden hos mig.

Konklusion:

Kan man forvente mere til prisen? Ja og nej. Hvis plastic farver afskrækker een skal man holde sig væk.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 November 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Hej Juri

Jeg har selv en Optoma HD72i og kan bestemt ikke nikke genkendende til at de plastik-agtige farver. Om det skyldes at farvedybden på min projektor er større ved jeg ikke, men jeg tvivler på at det kan være hele forklaringen. Selvom projektorerne ikke er identiske, er her et par ting du kan prøve:

Sørg for at støjreduktionen er slået fra. Støjreduktion er simpelthen noget crap, som fjerner detaljer i billedet og gør det tegneserie-plastik-agtigt

Slå True Vivid funktionen fra. Den gør billedet unaturlig og solarie-agtigt. Stilling 1 er dog acceptabel hos mig, men jeg foretrækker at slå funktionen helt fra.

Brug Brilliant Color funktionen med måde. Hos mig står den på 4.

Måske har du allerede prøvet det jeg har foreslået?

BlackWidow
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2006 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Jeg så lige min første tegnefilm på den i går, holdaferie hvor en oplevelse. Jeg ved ikke om det er typen af film der passer godt til PJ, men det så fantastisk ud.

Tror det er ligesom med fladskærme, hvor tegnefilm generelt ser bedre ud end film med rigtige billeder. Men det er da godt at høre at du er tilfreds :=).

Mit surroundanlæg

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hej Juri

Jeg har selv en Optoma HD72i og kan bestemt ikke nikke genkendende til at de plastik-agtige farver. Om det skyldes at farvedybden på min projektor er større ved jeg ikke, men jeg tvivler på at det kan være hele forklaringen. Selvom projektorerne ikke er identiske, er her et par ting du kan prøve:

Sørg for at støjreduktionen er slået fra. Støjreduktion er simpelthen noget crap, som fjerner detaljer i billedet og gør det tegneserie-plastik-agtigt

Slå True Vivid funktionen fra. Den gør billedet unaturlig og solarie-agtigt. Stilling 1 er dog acceptabel hos mig, men jeg foretrækker at slå funktionen helt fra.

Brug Brilliant Color funktionen med måde. Hos mig står den på 4.

Måske har du allerede prøvet det jeg har foreslået?

Hej Per,

Så vidt jeg har forstået på diverse brugeres erfaringer, er det problem der er unikt for HD70 - en af de væsentlige ting der adskiller HD70 og HD72 er 8-bit farvebehandling i 70'eren. Og flere stiller spørgsmåltegn ved om det er denne der skaber denne effekt.

Der er forslag om at blænde det hvide segment på farvehjulet, men den slags har jeg ikke tænkt mig at give mig i kast med.

Jeg kører uden både BC og True Vivid, mht. støjreduktion ved jeg ikke helt hvad du mener. Mindes ikke at have en setting der behandler det, hvis du kan fortælle mig hvor jeg finder den vil jeg straks prøve det.

Regner med at investere i en Spyder2 og Calman kalibrering under alle omstændigheder, så håber på at hvis den rammer D65 forsvinder farveproblemet. Hvis ikke den er i stand til det under de forhold bliver den meget midlertidig.

<< Forrige Side af 10 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes