|
Så er "audiofil" modstandene ankommet samt over den sidste uges tid afprøvet her og i en del andre velrenomerede setups.. (Densen, ML. )
Udstyret anvendt løbet af testen har været mit eget : http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10408&K W=miju
Samt B200, B300XS & B400+ på ProAc Response3,5 med Nordost kabler (Blue Heaven) Supra LoRad netkabler.
Og et lidt "tungere" bestående af MarkLevinson ML380s, ML335 & Bladelius Freja over B&W802 Nautilus, med Taralabs Air1 kabler, Jorma netkabler.
Stillet tilrådighed af et par "hifi" bekendte der har været besøgt, (og været på besøg)medbringende disse sikringer samt nogle net kabler til test (hvad jeg en anden gang kommer ind på) og ikke at forglæmme en del gennem hørte og velkendte cd. skiver, her udover moderate mængder rødvin årgang 85. )
Og hvad opleves i disse hyggelige aften stunder?
INTET!!!!.. (andet end smagen af god rødvin og nydelsen af god musik oger gode anlæg, selvfølgelig, så helt spildt har det ikke været!)
Ingen der lyttede kunne høre noget som helst i blintest.. (altså uvidende om det var "super" sikringer eller almindelige)
Ved første lyt hvor der blev skiftet der hjemme hos mig, sad vi alle og mente at vi kunne høre et og andet, og der faktisk skete noget posetivt.
Men ved en senere blind test, faldt vi all pladsak i!... kunne slet ikke objektivt sige om det var standard sikring eller de specielle...
Det er således at blindtest kan udføres via hele to fine Bladelius freja maskiner, den ene hidhørende i det ene brugte setup, den anden generøst stillet tilrådighed af en anden deltager i lytte sesionen.. (godt at have adgang til TO ens maskiner, hvad vi iøvrigt også har gennem to S.A.T cd. fix. maskiner, men disse var ved denne lejlighed ikke med)
Men således udstyret kunne vi jo "hooke" begge maskiner op, udstyre dem med hver sin sikring, ens interconects (mine Taralabs RSC Decade Gen2 som jeg har et par sæt af i bal. konfiguration) og minsanten om ikke to ens cd. skiver, (vi har relativ ens musik smag nogle af os der var tilstede, her er det tale om : Jenifer Warnes - The Hunter, Roger Waters - Amused To Death, Patricia Barber - Verse, Eric Clapton - Unplugged, Lisa Ekdahl - En Samling Sånger, Rebecca Pidgeon - Four Marys som der faktisk var dobbel eksemplare af )
Først sammenlignes ved omskift mellem de to maskiner afspillende samme sange (synkront, man er vel ikke Dj. for ingentibg ) velvidende om hvad der blev skiftet frem og tilbage i mellem.
Her næst omskift uden der vides hvad der lyttes til (audiofil sikringer eller alm.?) altså en A/B blindtest. (udført af forskellige på skift så vi all kunne få chancen for at prøve at lytte, undertegnede inc.)
Resultete var som sagt at i begyndelsen, mente flere (mig selv inc.) at der faktisk skete et og andet vi var nogle der mente en lille forbedring en mente en forværing og en ku ikke høre noget.
Ved A/B blindtest, falt ALLE! pladsak i.. og ku slet ikke indendificere hvilken af maskinerne der blev lyttet på...
Konklutionen er at det først hørte er ren psykoakustik! og at man høre en forbedring fordi man forventer en, fordi de er flotte og specielle og relativ dyre i forhold til de alm.
Så er det tale om de åbenbaringer der har været talt om ? : NEJ!..
Kan vi reelt sige at de virker og giver nogen effekt? : NEJ! ikke objektivt!
Virker de så eller ej... ikke i mine (og de andre test deltageres) øre i sig selv! i hvertfall ikke nok i sig selv.. men måske i samspil med alt andet man gør på net området.. ( kabler / jord mm.)
Nå! men ok.. jeg lader dem alligevel sidde i mine apperater. (måske i samspil med alt det andet "VooDoo" giver mange bække små stor å??)
Måske sku jeg en dag afmontere alle tweaks prøvet og montere dem igen for at høre om de samlet giver noget..(hvad jeg faktisk ik tvivler på.. )
De har i hvertfall ikke her gjort den skade som først her i tråden beskrevet.
Under alle omstændigheder så havde vi 3 sjove aftener hvor der blev hørt meget musik (drukket lidt god vin) og snakket meget hifi og ævlebævle... og konkluderet at i de tre beskrevende set ups samt i vores øre, var der ikke noget umidelbart at hente med de sikringer.. (ikke hvis man tager resultetet af blind testen til grundlag) subjektivt set i begyndelsen, tjooo så kunne nogle af os høre noget, (indbilde os at vi hørte noget???) hvad skal man tro??
Jeg har valgt at anvende disse modstande og tro at de er en lille bitte del af mange tweaks der måske giver en bitte smule bedre gengivelse i samspil med så mange andre tiltag.
Men som sagt, mile vidt fra de "åbenbaringer" beskrevet af nogle anmældere af disse sikringer...
mvh.
|