Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 14:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Kan man høre en sikring (part II)?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 30 August 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret  

Med fare for at kaste benzin på bålet, vil jeg lige gøre opmærksom på denne artikel, som der i en tidligere tråd (for ca. 1 år siden) har været refereret til:

http://www.6moons.com/audioreviews/isoclean3/fuses.html

Her fremgår at disse high-end sikringer skal "vende rigtigt".  

Jeg vil afstå fra yderligere kommetarer - der er vel religionsfrihed her i landet

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 August 2006 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Artiklen skrev:
However, you can determine signal flow with the use of a voltage meter. Unplug power. Remove fuse. Test for continuity between the hot male blade of the AC cord plug and both sides of fuseholder. With no fuse, only one side will be connected. That’s the AC in side.

Hvilken vej løber AC ?

Nåmen.................

Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 August 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Med fare for at kaste benzin på bålet, vil jeg lige gøre opmærksom på denne artikel, som der i en tidligere tråd (for ca. 1 år siden) har været refereret til:

Jeg vil afstå fra yderligere kommetarer - der er vel religionsfrihed her i landet

Ja, det er utroligt hvad disse magasiner finder på af historier, for at skabe lidt omtale.

Vi må bare håbe, at el-værket, og din installatør har husket at vende alle sikringerne korrekt... Ellers er det jo ren Anders And der kommer ud af højtalerne....

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 August 2006 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt imponeret over at han kan høre hvordan sikringen vender: "I also inserted the fuses in the opposite direction and in all instances, noted increased glare and brightness."

Hvis han laver sjov, og skriver det for at tage p** på folk, er han en rigtig spøgefugl.
Han er nok allergisk overfor ordet 'blindtest', uanset hvilket sprog det udtales på.

Og så skal sikringer spilles til - jaa...
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 August 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Den med "tilspilning" har også altid undret mig. Hvad er det lige folk tror der foregår i et kabel eller lignende komponenter, som ændrer dets egenskaber? Men selvfølgelig, hvis man ikke har nogen anelse om, hvad der i det hele taget forgår....

Og hvis der foregår noget, hvorfor bliver lyden så altid bedre? Man kunne vel også forstille sig, at det blev spillet af. (Jah, undskyld, jeg ku' ikke la' vær' )

Men helt seriøst, hvorfor er der ikke nogen af disse tweaks, der bliver slidt op? (Idéen hermed givet videre til entreprenante leverandører )

Mvh Hans

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 August 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Men helt seriøst, hvorfor er der ikke nogen af disse tweaks, der bliver slidt op? (Idéen hermed givet videre til entreprenante leverandører )

Mvh Hans

Hey hey,

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42987

Til top Vis Clifton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clifton

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 30 August 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

walin skrev:

Vende rigtigt - nu står selv jeg af - det giver fire muligheder med to sikringer. Nu stopper festen.

Mht neutralitet/sikringer: jeg vil ikke kalde dem neutrale, men køligere (hvis de var neutrale skulle de vel ikke påvirke lyden)?

Til top Vis Juspur's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juspur

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 August 2006 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
Vende rigtigt - nu står selv jeg af - det giver fire muligheder med to sikringer. Nu stopper festen.

Nu hvor du allerede har testet dem og har hørt forskelle kunne det ellers være interessant om du sparkede bolden helt i mål, en sådan påstand taget i betragtning

Jeg skal da være den sidste til at afkræve en ekstra test, men hvis du nu havde lyst...

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 30 August 2006 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Jeg skal da være den sidste til at afkræve en ekstra test, men hvis du nu havde lyst...

Well... jeg har sendt dem på turné til andre (aktive) brugere her på sitet. Og desværre tror jeg at jeg nu er forudindtaget: Jeg vil helst ikke have at de lyder forskelligt, afhængigt af hvordan de vender.

Det lyder for åndssvagt - på den anden side er Paul Candy fra 6moons hærdet audiofil - at han frivilligt risikerer latterliggørelse med "sikringsvender-påstanden" er utroligt...

På den tredie side havde jeg ikke ventet at kunne høre forskel på standard og audiofile sikringer (at det så ikke var til den "rigtige" side er bare ærgerligt)...

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Clifton skrev:
MRC_Hans skrev:

Mvh Hans

Hey hey,

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42987

Jah, der er nogle, der kan selv . Nu tænkte jeg mere på, ay jeg aldrig har hørt audiophile sige, at deres kabler (eller lignende) var ved at være slidt op, og skulle fornyes.

Det ville jo ellers være en logisk følgeslutning: Hvis en komponent påvirkes af at blive brugt, må den også kunne slides op.

Hans

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2006 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:

Well... jeg har sendt dem på turné til andre (aktive) brugere her på sitet. Og desværre tror jeg at jeg nu er forudindtaget: Jeg vil helst ikke have at de lyder forskelligt, afhængigt af hvordan de vender.

Aha. Så du erkender, at din forventning til resultatet kan påvirke din bedømmelse .

Citér:
Det lyder for åndssvagt - på den anden side er Paul Candy fra 6moons hærdet audiofil - at han frivilligt risikerer latterliggørelse med "sikringsvender-påstanden" er utroligt...

Ærlig talt, så der det ikke ud til at "hærdede audiophile" har de ringeste skrupler i den retning. Der er åbenbart rigeligt med folk, der er parat til at acceptere hvadsomhelst, bare der er en, der har prøvet det og siger, at det virker.

Hans

Juspur
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 31 August 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

MRC_Hans skrev:

Aha. Så du erkender, at din forventning til resultatet kan påvirke din bedømmelse .

Ja, i første ombæring havde jeg ingen forventninger - sådan, nåh ja, virker det er det fint, virker det ikke så skidt pyt ... Men nu har jeg jo prøvet dem ...

...på den anden side: hvad er sandsynligheden for at jeg havde smidt standardsikringerne "rigtigt" på både i første og anden ombæring samt de "nye" standardsikringer korrekt på - mens de dyre finsikringer blev smidt "forkert" på?

To standardsikringer smidt tilfældigt på i 3 ombæringer afslørede ingen lydændringer JEG kunne høre - men jeg hørte som sagt tydelige ændringer, da finsikringerne kom på (de sikringer bliver vist svære at sælge efter denne tråd, hva'?)

Derfor tror (læs: TROR) jeg ikke at vendte finsikringer giver lydmæssige ændringer som jeg kan høre (men jeg vi likke afvise at det kan lade sig gøre for andre personer i andre setup)

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 31 August 2006 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
  Jeg tror oprigtigt på, at hvis der er forskel på lyden af sikringer, så vil det blive afgjort under en blindtest, på et tidspunkt.
Blot er det lidt synd, at forskellen er så lille, at ingen tør deltage.

Måske den sidste sætning er en anelse (retorisk) manipulerende?? 

Hilsen

Nilau  -  Som ikke har prøvet de omtalte 'audiofil-sikringer'. Endnu! Og som endnu husker de gode gamle dage hvor ingen overhovedet interesserede sig for (de anvendte) kabler.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 August 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:

Spencer skrev:
  Jeg tror oprigtigt på, at hvis der er forskel på lyden af sikringer, så vil det blive afgjort under en blindtest, på et tidspunkt.
Blot er det lidt synd, at forskellen er så lille, at ingen tør deltage.

Måske den sidste sætning er en anelse (retorisk) manipulerende?? 

Hilsen

Nilau  -  Som ikke har prøvet de omtalte 'audiofil-sikringer'. Endnu! Og som endnu husker de gode gamle dage hvor ingen overhovedet interesserede sig for (de anvendte) kabler.

Med 'ingen', er det naturligvis underforstået, at det betyder 'ingen undtagen Nilau'.
Foreløbig var du vist den eneste der havde nosser til en blindtest af netkabler.
Måske var der flere... ? jeg husker dem ikke, men vil da gerne mindes om dem, hvis de er der.
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2006 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Juspur skrev:
MRC_Hans skrev:

Ja, i første ombæring havde jeg ingen forventninger - sådan, nåh ja, virker det er det fint, virker det ikke så skidt pyt ... Men nu har jeg jo prøvet dem ...

Næh, men der er vel heller ingen, der vil benægte at man kan opleve nøjagtigt det samme setup og nøjagtigt den samme musik forskelligt fra gang til gang. Sådan har jeg det da; pludselig hører man en eller anden detaille, man ikke har lagt mærke til før, andre dage, virker det hele lidt fladt.

Citér:
...på den anden side: hvad er sandsynligheden for at jeg havde smidt standardsikringerne "rigtigt" på både i første og anden ombæring samt de "nye" standardsikringer korrekt på - mens de dyre finsikringer blev smidt "forkert" på?

Tjah, hvis du smed dem tilfældigt på, så kan man vel regne sandsynligheden ud, men stor, det er den ikke.

Iøvrigt er tanken om, at det skulle gøre en forskel hvordan sikringen vender, en hel størrelsesorden mere absurd, end den om at sikringen som sådan skulle have en betydning. Man kan trods alt regne ud, at sikringens egenskaber har én eller anden (yderst marginal) indflydelse på strømforsyningens performance, men jeg har ikke set selv det mindste forslag til, hvordan en upolariseret komponent, som der løber AC igennem, skulle kunne vende forkert.

Det er simpelthen helt ude i hampen, og hvis nogen fastholder, at de kan høre forskel, kan jeg kun tage det som bevis for, at lytning ikke er et pålideligt redskab til at bedømme den slags.

Citér:
To standardsikringer smidt tilfældigt på i 3 ombæringer afslørede ingen lydændringer JEG kunne høre - men jeg hørte som sagt tydelige ændringer, da finsikringerne kom på (de sikringer bliver vist svære at sælge efter denne tråd, hva'?)

Det kan man da håbe. Der rager naturligvis grundlæggende ikke mig, men jeg kan nu engang ikke lide at se folk blive snydt for deres surt tjente penge.

Hans

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes