| Forfatter |
|
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt at man godt kan høre forskel på ML og WP, men det slog mig alligevel at WP er så elektrostatagtige i mellemtonen. WP har blot den fordel frem for ML at de er langt mindre kritiske mht lytteposition og sikkert også mht lytterummet. Havde selv svært ved at få ML til at spille ordentligt.
|
| Til top |
|
| |
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
wilson er mere kritiske end logan
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 449
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kimber!
Tja! Du har haft begge sæt kan jeg forstå?
Ellers vil jeg sige, at der til en "bånd"-højttaler kræves noget af et rum. Det skal være specielt godt og symmetrisk, idet begge sider i setuppet skal stilles 100% ens op!
Jeg har prøvet det med 5-6 forskellige "bånd" - jeg synes det var svært og jeg måtte gå væk fra princippet, idet de rum jeg brugte var besværlige at arbejde med.
Men hvis man for eksempel har et rum som Dr. Lyd, hvor de to højttalere er placeret nøjagtigt ens, så er lyden rigtig god. Men ikke alle kan være så heldige. Se for øvrigt denne tråd:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34491&P N=3
- så kan I se, hvad jeg mener med en rigtig god opstilling.
Og Kimber - den letteste højttaler jeg har haft at stille op har været Wilson. Den fortæller bare helt præcist om det er godt eller skidt!
Men lad os høre om dine Wilson og dine Martin Logan - måske kan andre lære noget af det! __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
kimber Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 06:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skulle vist have sagt i min stue, syntes jeg at wilson var mere kritiske at stille op.
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 07:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bass skrev:
|
Det er rigtigt at man godt kan høre forskel på ML og WP, men det slog mig alligevel at WP er så elektrostatagtige i mellemtonen. WP har blot den fordel frem for ML at de er langt mindre kritiske mht lytteposition og sikkert også mht lytterummet. Havde selv svært ved at få ML til at spille ordentligt.
|
|
|
? den forstår jeg ikke .
Nu har jeg haft mange logan modeller og en del wilson .
Og vil til er hver tid sige en logan og wilson har slet ikke en ens lyden mellemtone , en wilson kan flytte luft og den har power i mellemtonen i forhold til logan og især efter de er gået over til Scan speak .
En wilson farver ikke lyden så meget , prøv de to højttaler i samme stue og du ville kunne høre den store forskel .
Og det med bunden , wilson PW 5,1 6 7 , har godt med bund og de modeler skal du op i før det er rigtig sjovt , men nu er WP8 kommet så prisen falder nok også godt på model wp6 og wp7 .
Men begge højttaler er gode , mere hvad man er til .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bass!
Spændende debat om højttaler-principper - for og imod! Jeg mener ikke at kan sammenligne, idet dynamiske og "bånd" har helt forskellig karakter. Ikke at jeg synes, at det ene er bedre end det andet - jeg har jo valgt side.
Dynamiske er for mig det letteste at arbejde med, men jeg kan let nyde at lytte til et sæt Martin Logan - og det er let at forstå hvorfor ML ejere har valgt deres - mellemtonen. Sådan havde jeg det også da jeg havde henholdsvis Quad, Magnepan og Audiostatic - og der er siden den tid sket meget på "bånd"-siden.
Så det kunne være sjovt at høre lidt fra nogle ML ejere for, at de kunne fortælle hvad de ligger vægt på i lyden.
For mig er det med mine Wilson: Det neutrale, dybdeperspektivet, 3d fornemmelsen, hurtigheden i anslagene (udklingninger) - for at nævne nogle ting. Og så burde jeg se lidt mere på sonoriteten i rummet - det var et nyt begreb, jeg ikke havde i mit hifi-ordforråd. __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mr. High End
Du gik jo glip af en god rør forstærker, så du kunne have hørt dine Wilson's formåen med 6s33 rør, men det kan vi jo vende tilbage til. 
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gli!
Du har ret - men jeg har jo en lille 13 watter. Den viser lidt af vejen. Ellers må du jo forbi igen.
Så kan jeg vel også få vasket nogle plader til den tid? Det ser noget "skidt" ud for nogle af mine nye LP´er. Og LP´er kan du vel også hjælpe med? Hvis ikke kan jeg jo bare ringe til High End Sound, så løser det vel sig selv! __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

|
| Sendt: 14 September 2006 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, mellemtonen i elektrostater og dynamiske HT`er er ikke den sammen, men jeg mener stadig at lyden i mrhighend´s setup har karaktertræk der i mellemtonen giver mindelser om elektrostaternes mellemtone. Dette er i min terminologi et postitvt karaktertræk.
Quad, Final og Logan har i større eller mindre grad været svære at få til at spille tilfredsstillende i mit lytterum. Her var det bestemt ML der var vanskeligst at stille op og når de så var stillet op var det kun mig der havde glæde af dem. Jeg kunne så til min store glæde høre hos dr lyd at der er blevet plads til i hvert fald en lytter til.
For mig er det ikke et spørgsmål om for og imod. Begge principper har fordele f.eks. kan jeg rigtig godt lide den trensparens hvormed en elektrostat formidler den øvre mellemtone og nedre diskant.
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

Abitz Audio. Lukket efter eget ønske.
Bruger siden: 15 Januar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øvre mellemtone og nedre diskant......er det ikke lige lidt for begrænsende ? Jeg har aldrig før oplevet at blive forført at en højtaler som min egen Martin Logan elektrostat. Jeg har været Loganist i 4. år og...ja...jeg ved at jeg slider lidt for meget på sofaen....men hver gang jeg går forbi mit anlæg skal jeg lige høre lidt musik......yeah hvor er det godt......Jeg vil bare sige, at jeg har fundet højtaleren i mit liv.
.....det var bare lige det jeg ville fortælle. Respekt for andre konstruktioner, men for mig står elektrostaten som det bedste lydende princip og den der kommer tættest på virkeligheden.
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. Lyd skrev:
|
Øvre mellemtone og nedre diskant......er det ikke lige lidt for begrænsende ? Jeg har aldrig før oplevet at blive forført at en højtaler som min egen Martin Logan elektrostat. Jeg har været Loganist i 4. år og...ja...jeg ved at jeg slider lidt for meget på sofaen....men hver gang jeg går forbi mit anlæg skal jeg lige høre lidt musik......yeah hvor er det godt......Jeg vil bare sige, at jeg har fundet højtaleren i mit liv.
.....det var bare lige det jeg ville fortælle. Respekt for andre konstruktioner, men for mig står elektrostaten som det bedste lydende princip og den der kommer tættest på virkeligheden.
|
|
|
Hej Doktor...
Jeg kender også dét med at blive 'forført' af lyden. Men selvom dét sker, kan man nu godt ta' det første skridt!
En anden ting er det at glæde sig til at komme hjem og høre nogle plader/cd'er. Man håber, at der ikke er for mange forstyrrende 'elementer' i huset, så man kan lytte i fred. Måske har man endda i forvejen bestemt sig for de plader der skal nydes, og det kan være næsten som om man allerede sad i sofaen! Hva' si'r De, Doktor!? Er det meget slemt? 
Mvh.
Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slem bacille  Er langvarig.....jeg kunne også sagtens få det med Wilson, hvis vi nu lige skulle holde os til trådens emne.
|
| Til top |
|
| |
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
| Sendt: 16 September 2006 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wilson og Martin L, er så forskelige som noget kan være, både lydmæssig og konstruktionsmæssigt.
Bare man havde bedre mulighed for at høre Wilson's forskelige modeller på ét sted, det kunne være fedt !
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

|
| Sendt: 16 September 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Begge højtalere har en smittende musikalitet på hver deres måde. De kan vel vanskeligt kritiseres.
|
| Til top |
|
| |
kimber Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 07:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver spændende og se hvilke wilson der bliver spillet på,inde på udstillingen.
|
| Til top |
|
| |
mr highend Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bass!
Nu er det jo din tråd!
Hvor står du med hensyn til dine "nye" højttalere. Skal det være eller beholder du dine JM mini Utopia? __________________ vh Mr. High End
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke at jeg beholder mine jm, men hvilken HT det så skal være er jeg ikke sikker på. Har kig på et sæt WP5 i berlin, men de er muligvis ved at blive solgt. Jeg er lidt pas på det sæt WP3 der er i sverige bl.a. fordi de har fået skiftet alle enheder.
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Intr. tråd det her... Det bliver spændende at høre hvilken Wilson model det bliver.
Jeg har selv en Wilson klon som jeg er rigtig glad for. På sigt kunne (læs: når jeg får råd) jeg rigtig godt tænke mig den orginale Wilson.
__________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Dr. Lyd Lukket konto

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 07:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man har ikke hørt Wilson før man høre de nye modeller , de er blevet langt bedre i dag .
Da sophia kom var der mange der mente nu havde de lavet en højttaler der kunne spille og hang sammen .
Mon de ikke spiller på dem i Kbh , tro jeg .
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |