| Forfatter |
|
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 17:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Skræddersyet og skræddersyet... Dens fornemste kvaliteter er den høje følsomhed og papirmembranen.
Med et Fs på 38,9 Hz, og et Qts på 0,25 tror jeg ikke på ret meget bas fra den enhed i en åben baffel. Den vil være ca. 12 dB nede ved Fs, så der skal meget frekvenskorrektion til, men det er måske også planen?
Ups - for lang til foran WinISD gjorde at Janils kom mig i forkøbet... |
|
|
Doh, men i praksis giver en enhed med et højt Q og en resonansfrekvens på omkring faktisk overraskende meget bas, når placeret i stuens hjørner. Jeg satte mine dipoler op samme sted som et par gamle Jamo CBR 1704 havde stået i en uge, og jeg ville langt hellere leve med det lidt mindre basoutput og det mindre mulige lydtryk, og så det meget mere levende lyd fra dipolerne. Så må man benytte afstanden til væggen til at finde en passende balance. @Boye: De basenheder der sidder i dit lille billed, fås de i løssalg?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
hasselbaink skrev:
.
.
Hvad med denne her ;-D
http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/f w800n.pdf
.
.
|
|
|
Absolut en vinder, hvis du bruger 6 per kanal ligesom Janils  Den må være beregnet til biografer eller sådan noget.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med hensyn til BD basser er de tiltænkt højeffektive systemer, og der er derfor indgået ret store kompromisser
Det enkle/rigtige for dipole mener jeg må være at slække på kravet til systemets totale følsomhed
|
| Til top |
|
| |
FHL123 Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 13
|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep, det ser fint ud. Baseret på data alene synes den første næsten bedst.
Hvis man klare sig med et par dB lavere følsomhed - eller evt. vil acceptere 4 enheder pr side - kan man for en slik købe en flok af disse enheder: http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=457&kid=28 som har udmærkede data - måske lidt høj Fs, men det er dog kun "½ oktav" det drejer sig om.
Til 299,- pr stk er det næsten et forsøg værd. Jeg mener at huske den fra en tråd om IB subs, som en gut havde bygget med 4 stk af disse.
Her er tråden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16580 - Lidt gammel, så billederne er forsvundet, men måske er der inspiration at hente til valg af enheder.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 15 September 2006 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
De enheder ser fine ud til formålet!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået en 12" alnico japansk kopi ting til at køre i en dipol, og det er stadig et lovende projekt. Den er desværre ikke følsom nok. Men i betragtning af den håbløse byggekvalitet af restetræ og stumper er jeg stadig meget positiv. Anyway det fik mig til at lede lidt igen, og Hemp Acoustics har en ny 15" kandidat på banen: Model SW15OB. Prisen er ca. $280 us dollar per stk. fra Canada. Hvilket vel giver måske 3000 danske kr per stk? (Kender ikke forsendelsespriser osv. fra Canada) http://www.hempacoustics.com/products.php
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 23 Juli 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne enhed er billig og perfekt til open-baffel, Qts 0,88 gør at den gerne vil svinge ved sin egenresonans på 32 Hz. Lille korektion langt nede grundet Qts på 0,88 samt en følsomhed på 98dB brug 2 stk. giver 3 dB ved parallel-kobling, passiv korektion ved 32 Hz omkring de 8-10 dB. Slut-følsomhed omkring 88- 91 dB.
http://www.dlt.dk/Products/productinfo.aspx?ExtProductID=ZO% 20P1550M
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det jeg har fået tæsket ind via " Cult of the Infinitely Baffled" er følgende:
1. Kantophæng skal være gummi eller skumophæng, ikke "harmonikaophæng".
2. X-MAX skal være over 12mm.
3. PA-enheder duer ikke.
4. Det er nærmest umuligt at opdrive enheder i Europa, som lever op til "kravene" på cult of infinitely Baffled forum.
De enheder der findes i USA er nogle helt andre typer end dem vi har i Europa, kunne være lækkert hvis de kunne fåes her også.
Hvis ikke det var fordi jeg allerede havde købt enheder til mit projekt, ville jeg prøve dem som torkild har brugt.
http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=457&kid=28#
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
|
Jep, det ser fint ud. Baseret på data alene synes den første næsten bedst.
Hvis man klare sig med et par dB lavere følsomhed - eller evt. vil acceptere 4 enheder pr side - kan man for en slik købe en flok af disse enheder: http://dev5.sites.dk/produkt.asp?id=457&kid=28 som har udmærkede data - måske lidt høj Fs, men det er dog kun "½ oktav" det drejer sig om.
Til 299,- pr stk er det næsten et forsøg værd. Jeg mener at huske den fra en tråd om IB subs, som en gut havde bygget med 4 stk af disse.
Her er tråden: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16580 - Lidt gammel, så billederne er forsvundet, men måske er der inspiration at hente til valg af enheder.
|
|
|
4 stk pr. side giver en kæmpe vild sub bas ! prøvet det på egen krop 2 gange.
Kanon enhed uden masser af mislyde __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Det jeg har fået tæsket ind via "Cult of the Infinitely Baffled" er følgende:
1. Kantophæng skal være gummi eller skumophæng, ikke "harmonikaophæng". Kan dog bruges
2. X-MAX skal være over 12mm. Xmax er lige meget... det vil sige, det handler ikke så meget om hvor stor xmax på enheden er i forhold til lyden. Xmax siger kun noget om den mulige lydtryk og vandring pr. enhed ikke hvor godt den spiller. Men med lille Xmax (og lille membran areal) skal der bruges flere enheder ifht. stor Xmax (og stor membran areal).
3. PA-enheder duer ikke. Der dog flere PA-enheder der kan bruges...
4. Det er nærmest umuligt at opdrive enheder i Europa, som lever op til "kravene" på cult of infinitely Baffled forum. Ja i USA har de et større udvalg i "kendte" enheder
De enheder der findes i USA er nogle helt andre typer end dem vi har i Europa, kunne være lækkert hvis de kunne fåes her også. Hvad mener du med andre typer ? At der er mange fabrikanter som ikke sælger deres enheder i EU ?
Hvis ikke det var fordi jeg allerede havde købt enheder til mit projekt, ville jeg prøve dem som torkild har brugt.
|
|
|
IB og OB i EU kan være svært.... vi mangler at opdage de enheder i EU som kan bruges. Jeg er helt sikker på at der er flere end vi regner med.
Ellers så må vi samle ind og så dem bygget... ( men vi kan nok ikke blive enig om de endelige parameter).

__________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
| 4 stk pr. side giver en kæmpe vild sub bas ! prøvet det på egen krop 2 gange. |
|
|
Ja, det er osse dig der er "gutten" jeg refererer til 
|
| Til top |
|
| |
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
torkild skrev:
Hans J skrev:
Det jeg har fået tæsket ind via "Cult of the Infinitely Baffled" er følgende:
1. Kantophæng skal være gummi eller skumophæng, ikke "harmonikaophæng". Kan dog bruges
2. X-MAX skal være over 12mm. Xmax er lige meget... det vil sige, det handler ikke så meget om hvor stor xmax på enheden er i forhold til lyden. Xmax siger kun noget om den mulige lydtryk og vandring pr. enhed ikke hvor godt den spiller. Men med lille Xmax (og lille membran areal) skal der bruges flere enheder ifht. stor Xmax (og stor membran areal).
3. PA-enheder duer ikke. Der dog flere PA-enheder der kan bruges...
4. Det er nærmest umuligt at opdrive enheder i Europa, som lever op til "kravene" på cult of infinitely Baffled forum. Ja i USA har de et større udvalg i "kendte" enheder
De enheder der findes i USA er nogle helt andre typer end dem vi har i Europa, kunne være lækkert hvis de kunne fåes her også. Hvad mener du med andre typer ? At der er mange fabrikanter som ikke sælger deres enheder i EU ?
|
|
|
IB og OB i EU kan være svært.... vi mangler at opdage de enheder i EU som kan bruges. Jeg er helt sikker på at der er flere end vi regner med.
Ellers så må vi samle ind og så dem bygget... ( men vi kan nok ikke blive enig om de endelige parameter).

|
|
|
Hehe, jeg referere blot hvad jeg har fået fortalt via cult, som du ved aner jeg nada om det, men skal nok vende tilbage når jeg er færdig med min IB  . Det jeg mener med andre typer er, f. eks. nogle uhyggelige Xmax (som du dog ikke vægter højt), disse enheder f. eks. MJ-18og IXL-18.4 fra Mach5audio.com er populære men møgdyre at få til Danmark  . Men det bliver spændende at se hvordan mine 4x Kenford 15" subs og 1x Magnat Agressor 6000 spiller når de bliver sat op. __________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Juli 2007 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hans J skrev:
Hehe, jeg referere blot hvad jeg har fået fortalt via cult, som du ved aner jeg nada om det, men skal nok vende tilbage når jeg er færdig med min IB .
Det jeg mener med andre typer er, f. eks. nogle uhyggelige Xmax (som du dog ikke vægter højt(jow jow det er godt at have... ingen tvivl om det, men QTS, FS er mere vigtigt. Man skal jo også holde pris pr, liter luft flyttet koster. ), disse enheder f. eks. MJ-18og IXL-18.4 fra Mach5audio.com er populære men møgdyre at få til Danmark .
Men det bliver spændende at se hvordan mine 4x Kenford 15" subs og 1x Magnat Agressor 6000 spiller når de bliver sat op.
|
|
|
Ofte er en Enhed med stor Xmax på Ymm meget dyre end to enheder med 3/4Ymm. Og med lille Xmax bruger man jo bare flere enheder... så er problemet løst + man ender med den større følsomhed (kræver mindre af forstærkeren).
Med dårlig qts og fs kan man stå med problemer som kan være dyre at klare sig uden om(mere effekt, eq og måske ændringer på enheden).
Men har med ikke plads til mange enheder, må man jo bruge færre og ofte dyre... Man giver tabt på noget lige meget hvad man vælger. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Håber at vi lige kan genåbne denne tråd for et kort øjeblik. 
En bekendt har smidt 2 brugte enheder i hovedet af mig ( har før været brugt i en bil som sub ) og spurgt om vi kan lave åbne bafler af dem, se dem her: http://www.dlt.dk/products/productinfo.aspx?productid=5000&a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;a mp;MenuItemID=233
Qts 0,44
Nu er jeg ikke selv så bevidst om perfekte data omkring basenheder til åben baffelprincippet ( jeg kører selv med nogle andre 15" i åben baffel der gør det ok ), men lad mig høre hvad i siger, inden jeg roder mig ud hvor jeg ikke kan bunde.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sikkert ok til dipol
Magneten er lille og Fs er lavt, så Qts kan sagtens være højere end opgivet - men det gør vel ikke så meget at data er lidt optistiske når der ikke skal beregnes kabinet
|
| Til top |
|
| |
KrammeAcoustics Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2006 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1443
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 05 Februar 2008 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
KrammeAcoustics skrev:
|
Tak musicus ...så tror jeg at vi går igang med et par ÅB'er til ham. 
Og så til lidt oplysningspligt til hifi4all forumet. Aftenen er gået med lidt surfning på nettet med emnet "open baffle" og her ramte jeg ind i en interessant måde at optage uønskede vibrationer på, se lige den Bondageopspændte Visaton i linket herunder: 
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=40594.0
|
|
|
Uønskede vibrationer? Undskyld, den der tror jeg ikke på. En af baflens vigtigste opgaver er at holde enheden urokkeligt fast. Det er kun membranen der skal bevæge sig ellers får man jo et fejlsignal.
Som Poul Ladegaard udtrykte det - forholdet skal være mindste 1:1000. Her mener han forholdet mellem bevægelig masse incl. luft og så alt det som holder enheden fast. Har du f.eks. 12 gram bevægelig masse, betyder det 12 kg! Poul gik til yderligheder - i hans højttalere var forholdet nærmere 1:10.000.
Med andre ord - en højttaler skal sidde FAST på din baffel, som så skal være tung, lyddød og stabil. Den må gerne kunne svinge ved frekvenser under dem der skal gengives (afkobling), men så heller ikke mere. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |