Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 14:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Forstærker og Højttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2006 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Mht til kabler, så søg her på siden der er nok nogle der har noget gammelt liggende til billige penge.

Det er ofte meget dyrt at skulle købe nyt, så opret evt en lille annonce på ksb 

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 03 September 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Ja kig lidt rundt omkring, men det kan ikke betale sig, og give det helt vilde for kablerne!
Men som du siger, skal du bruge et kabel mellem com og forstærker: Det kun f.eks. være, http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Diverse_kabler /ARGON_5005_kabel_15_meter.htm 

Mellem forstærker og DVD kunne du bruge, http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Signalkabel/AR GON_5055_kabel_15_meter.htm

Og mellem Højttaler og forstærker, http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Hoejttalerkabe l/DALI_Red_Wave_kabel_Roed.htm

Det var bare et par bud Det behøver dog ikke være fra de ovennævnte mærker! Bare et forslag..

Til top Vis Søren P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren P.

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 September 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

hehe okay.. takker!..
kabler er godt nok dyre, troede det var noget billigere ;)
Til top Vis fischer87's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fischer87

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

fischer87 skrev:
hehe.. ja, det er træls :).. men desværre nødvendigt.

hvilke overvejelser skal jeg gøre mig mht. kabler?

som jeg tidligere har nævnt skal forstærkeren forbindes til mit lydkort.
der fulgte ikke kabler med højttalerne.
desuden vil jeg gerne som minimum slutte min dvd afspiller til anlægget også..

PC -> Forstærker: stereo mini-jack til 2xRCA
F.eks. dem her fra HFK.
Brink elektronik i København har noget der er en del billigere og stadig i okay kvalitet - undgå de helt tynde lakridskabler som du får kastet i nakken i en almindelig radioforretning.

DVD -> forstærker: 2xRCA til 2xRCA
Som ovenfor har bl.a. HFK forskelligt...

Som højtalerkabel kan du i princippet bruge alm. 220v ledning - det kan du evt. starte med (2 kr. /m), og så købe noget bedre efterhånden... udvalget er enormt og priserne spænder fra et par kroner til mange, mange tusinde kroner meteren - jeg bruger selv dem her fra HFK og synes de giver ok kvalitet til prisen.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

fischer87 skrev:
hehe okay.. takker!..

Du kan også nemt finde noget der billigere;)

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

vil jeg (som den HiFi newbie jeg er) virkelig kunne høre forskel i lyden på et kabel til 50kr/meteren og en 220v ledning som erla skriver :)?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

fischer87 skrev:
hehe okay.. takker!..

Kvalitetskabler er p***edyre!:-(

Til gengæld er det et område hvor man kan starte med noget billigt skrammel for ingen penge, og så opgradere efterhånden som man finder noget interessant og får sparet op... jeg vil tro du kan kable hele dit setup sammen for under en hund, og så er du igang - men jeg vil ikke anbefale det i længden ;-)
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Søren P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Tja, er altid selv blevet frarådet og bruge 230 v ledning til højttalerbrug, og dengang jeg selv prøvede, syntes jeg egentlig det lød "lidt" underligt!  Så hellere noget billigt 20kr kabel..

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

hehe.. vil prøve at kigge på det når jeg får fat i en forstærker!

erla skrev:

jeg vil tro du kan kable hele dit setup sammen for under en hund, og så er du igang - men jeg vil ikke anbefale det i længden ;-)

hehe.. så lydmæssigt er det ikke så godt :P?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

fischer87 skrev:
vil jeg (som den HiFi newbie jeg er) virkelig kunne høre forskel i lyden på et kabel til 50kr/meteren og en 220v ledning som erla skriver :)?

Hørelse har egentlig ikke noget med erfaring indenfor HiFi at gøre ;-)

Men det er et område der er meget omdiskuteret og der er dem der mener det er blasfemi at bruge elektrikerkabel, og så er der dem der mener folk der betaler mere er til grin... hvad der er det rigtige for dig er ikke til at sige - men du har mange fornøjelige timer og år foran dig, med lytten og vurdering og skiften af kabler, når først du bliver rigtig ramt af sygdommen hifinitis ;-)

Det kommer også an på hvor lange kabler du har brug for - jo længere kabler, jo vigtigere er det at de holder en ordentlig kvalitet...

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

fischer87 skrev:
hehe.. vil prøve at kigge på det når jeg får fat i en forstærker!

erla skrev:

jeg vil tro du kan kable hele dit setup sammen for under en hund, og så er du igang - men jeg vil ikke anbefale det i længden ;-)

hehe.. så lydmæssigt er det ikke så godt :P?

Nej - men du er igang og skal ikke, som med forstærkeren lige nu, gå og vente på at finde noget du har råd til - det kan så altid komme senere ;-)

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

hehe, ja okay.. det er selvfølgelig rigtigt..
nu vi er ved det, er der ikke andre forstærkere end en NAD som er noget vær til et par Dali 450 (igen omkring 1000, max 1500kr for en brugt)?..

og hvilke forholdsregler skal jeg tage med brug af udstyret, så jeg ikke ødelægger det..
synes jeg har læst så meget om at man kan skrue for meget op og ødelægge højttalere, eller at forstærker skal være slukket når man starter computeren op osv..
det er virkelig forvirrende for mig, for ville være meget ked af at ødelægge noget!

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

fischer87 skrev:
hehe, ja okay.. det er selvfølgelig rigtigt..
nu vi er ved det, er der ikke andre forstærkere end en NAD som er noget vær til et par Dali 450 (igen omkring 1000, max 1500kr for en brugt)?..

Det korte svar: Nej! ;-)

- ihvertfald ikke mig bekendt... du får ufattelig meget lyd for pengene med NAD.

fischer87 skrev:

og hvilke forholdsregler skal jeg tage med brug af udstyret, så jeg ikke ødelægger det..
synes jeg har læst så meget om at man kan skrue for meget op og ødelægge højttalere, eller at forstærker skal være slukket når man starter computeren op osv..
det er virkelig forvirrende for mig, for ville være meget ked af at ødelægge noget!

Det du skal passe på er forvrængning - hvis du belaster forstærkeren så den begynder at forvrænge, risikerer du at sprænge højtalerne, selvom den i virkeligheden ikke smider flere watt ud end højtalerne på papiret kan klare. Så bare vær opmærksom på at det lyder rent og klart, så kan du fyre den af så meget du vil (altså, forudsat du ikke finder en forstærker på flere hundrede watt ;-) ).

Nogle computere kan godt lave "plop"-lyde når de bliver tændt. Det kan være farligt for højtalerne, hvis forstærkeren står på fuld skrue... ellers er det mest et irritationsmoment af Welcome-to-windows-lyden pludselig brager ud i rummet ;-)

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

haha okay.. jeg vil købe en NAD forstærker så, slut på den diskussion.
synes også jeg har læst, at en NAD aldrig forvrænger fordi den er så god kvalitet. er det korrekt eller er jeg bare en tosse :)?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

fischer87 skrev:
haha okay.. jeg vil købe en NAD forstærker så, slut på den diskussion.
synes også jeg har læst, at en NAD aldrig forvrænger fordi den er så god kvalitet. er det korrekt eller er jeg bare en tosse :)?

Aldrig er måske så meget sagt... men der skal meget til ;-)

Alt kan dog provokeres til at forvrænge. Hvis du f.eks. har skruet helt op for dit lydkort kan det være det leverer kraftigere signal end indgangen på forstærkeren er lavet til, og så vil forstærkeren forvrænge, selv ved lav lydstyrke - og skruer du så op på forstærkeren, så har vi balladen... så sæt udgangen på dit lydkort til midterposition, og hold den der, så skulle du være home safe...

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

okay super :).. det gør heller ikke noget hvis jeg spiller musik med skratten i (altså hvor selve optagelsen er i dårlig kvalitet) eller andet?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Har du set denne her:

NAD 3100 til 400,- ?

Der står den har noget skratten i knapperne, hvilket kan renses. Har du en radioforhandler med eget værksted i nærheden, kan de sikkert "restaurere" den for nogle hundrede kroner (det er en simpel operation der skal til).

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

har lige sendt ham en mail :).. tak!
hvad er der galt med den, siden den skratter?
og 3100'eren er god, eller hvad ;)?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 September 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Det er rimelig kendt at NAD i de årgange begyndte at skratte i volumen-kontrollen efter nogle år... det er simpelthen støv i potmeteret... Det kan fikses meget nemt ved at skille den ad, spraye potmeteret med lidt elektronikspray, "massere" potmeteret og spraye med noget "efterbehandling"-spray - så holder den 10 år igen ;-)

Det kan være lidt besværligt at komme til potmeteret, men i princippet kan du selv købe noget rensespray og foretage operationen - husk "efter-spray", ellers holder det kun kortvarigt - men det kommer hurtigt til at koste det samme i indkøb af spray som det koster at få en fagmand til at gøre det, og det tager en fagmand en halv time maks.

Jeg har selv en 3130 med samme problem - har dog ikke gidet skille den og rense den, da jeg kan "massere" det meste væk midlertidigt - det holder så kun nogle uger, men jeg bruger den idag som effektforstærker, så bruger ikke rigtig volumenkontrollen...

Til 400,- kan jeg kun sige; KØB! :-)

fischer87
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 September 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

erla, super.. det vil jeg gøre hvis han stadig har den :)..
der er dog et problem, jeg bor på fyn og der er satme langt til Aalborg..
det vil koste mig over 300kr i benzin, så lidt nederen.

kan jeg som udgangspunkt stole på folk herinde hvis man får dem til at sende over nettet??

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes