| Forfatter |
|
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1263
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
m@dsen skrev:
|
Den ser rigtig godt ud, bare man havde 10K så var den solgt allerede. Er det en indgangsvælger der sidder i venstre side?
m@dsen
|
|
|
Jeps det er ingangsvælgeren, i midten en lysdiode, lige nedenunder er power knappen, bag på kommer der også en omskifter der styre henholdsvis ikke balanceret signal, samt balanceret, at jeg har valgt at placere den der, er for ikke at ødelægge den symetriske front, jeg kunne også vælge at placere den over lysdioden, så den sidder i samme afstand fra on-off knappen, jeg er dog ikke sikker på at det ser pænt ud.
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Bornholm
Status: Offline Indlæg: 284
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Nu hvor snakken er faldet på modstandstyper, kunne jeg godt - lidt off topic - tænke mig at vide hvilke erfaringer der er angående effektmodstande eller katodemodstande hedder det vel, i effektforstærkere.. ofte er der tale om porcelænsmodstande, som i bl.a. delefiltre ofte er ilde set. Er der her noget at hente med kulfilmsmodstande, tykfilmsmodstande osv?
Mvh MikeAalborg __________________ Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mike
Jeg kan sige så meget at jeg ikke mere anvender trådviklede-modstande, da jeg for længe siden bygge et 100watt rørtrin. Til at begynde med kunne jeg ikke forstå at den hele tiden gik i selvsving, uanset hvad jeg prøvede, indtil jeg tænke på at skifte katodemodstande med ikke indutive modstande. Efter dette indgreb var den stabil som en klippe.
Så mit råd, ud med de trådviklede, såvel i rørgrej som solidstate og højtalere, de høre simpelhen ikke hjemme der.
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 00:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
fint arbejde! dog ville jeg selv have valgt transformatorer til at balancere med. og ingen ECC8X .. puha foretrækker selv WE417A/5842, 12B4A, 6N6P eller 2C22
har nu aldrig haft problemer med induktive modstande, kan vældigt godt lide 50W alutyperne til plate'sene, og kul til grid
men alt det er jo en smag sag
har du haft noget med steffen / elektronik special at gøre?
jeg køber rør hos jack / thetubecenter.com intet hype der
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 01:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Takker for modstands-svarene 
Øhh hvad er lige forskellen på "plate" og "grid"?? og hvordan ved jeg hvad der er hvad?
Mike
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
plate = anode, grid = gitter. jeg bruger de engelske betegnelser da engelsk er mit andet modersmål og jeg ser aldrig de danske betegnelser nogen steder anyway
hvis du ikke kender forskel på gitter og anode, skal du _ikke_ begynde at rode med rørforstærkere! højspændings DC er LIVSFARLIGT
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Hmmm, jeg er udemærket klar over spændingerne i en rørforforstærker, og tager selvfølgelig mine forholdsregler... Jeg syntes dog det er utroligt synd, hvis viden om rørforstærkere skal uddø med tiden, fordi "man" ikke vil dele sin viden med andre, "bare" fordi de ikke kender begreberne på forhånd...
Mike
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var bestemt ikke sådan ment! jeg deler skam gerne ud til højre og venstre, spørg bare løs - ingen snobberi og hemmeligheder her 
men en død hifi nørd er en kedelig hifi nørd
man kan ikke være forsigtig nok og man kan ikke tænke sig om for mange gange før man stikker hånden ned til 100-1300VDC
og det holder jeg _aldrig_ op med at gøre folk opmærksom på!
så er det på plads. spørgsmål? 
jeg vil dog anbefale at du sætter dig lidt ind i begreberne så du ved hvad du roder med. jeg kan på det kraftigste anbefale at du støver "Radio Teknisk Haandbog I+II" op. de er fra midten af fyrerne og sprængfyldte med godt forståeligt stof. specielt er jørgen schous sektion om (tone)transformatorer guld værd 
de kan nok kun fås antikvarisk. jeg købte mine hos vangsgaards (der er både en kbh og en århus afdeling) for omkring 300dkr
ellers tjek : http://www.antikvariat.net/
der kan du iøvrigt også blive skrevet op til dem
der er jo også en bunke online, feks : http://www.tubecad.com/ eller blot :
http://www.aikenamps.com/CommonCathode.htm
læs også : http://members.aol.com/sbench101/
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
fint arbejde! dog ville jeg selv have valgt transformatorer til at balancere med. og ingen ECC8X .. puha foretrækker selv WE417A/5842, 12B4A, 6N6P eller 2C22
har nu aldrig haft problemer med induktive modstande, kan vældigt godt lide 50W alutyperne til plate'sene, og kul til grid
men alt det er jo en smag sag
har du haft noget med steffen / elektronik special at gøre?
jeg køber rør hos jack / thetubecenter.com intet hype der
|
|
|
Hej sismofyt
Som du skriver er det vel en smags-sag, både medhensyn til valg af rør, samt modstande. At der kunne skrives alen lange bøger om hvilket rør der passer bedst i denne sammenhæng eller..........ja lige så længe der kan opdrives rør. Jeg har også en max sum jeg kan bruge, når jeg bliver bestilt til at lave et stykke arbejde for en kunde.
Jeg har ikke haft noget med Kurt at gøre, andet end jeg har købt komponenter hos ham.
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
helt enig der ikke noget rigtigt og forkert (bare så længe man bruger rør ) og ingen absolute sandheder. jeg går efter min egen erfaring og smag og hvis andre synes de kan bruge det til noget så er fint med mig .. de rør jeg nævner er iøvrigt billigere end dem du bruger lige undtagen WE471A der er ved at være latterlig dyr 
når jeg bygger for andre, kræver jeg alle pengene forud. så er der ingen ballade. håber du får den solgt 
tænkte blot på kurt da jeg synes at kunne huske at han kaldte nogle af sine konstruktioner 'solvin aurum' eller sådan noget. kan godt være at jeg har fået noget galt i halsen. ved du hvad han laver i dag?
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
helt enig der ikke noget rigtigt og forkert (bare så længe man bruger rør ) og ingen absolute sandheder. jeg går efter min egen erfaring og smag og hvis andre synes de kan bruge det til noget så er fint med mig .. de rør jeg nævner er iøvrigt billigere end dem du bruger lige undtagen WE471A der er ved at være latterlig dyr 
når jeg bygger for andre, kræver jeg alle pengene forud. så er der ingen ballade. håber du får den solgt 
tænkte blot på kurt da jeg synes at kunne huske at han kaldte nogle af sine konstruktioner 'solvin aurum' eller sådan noget. kan godt være at jeg har fået noget galt i halsen. ved du hvad han laver i dag?
|
|
|
Hej Igen
Sjovt du nævner det med solvin aurum, det er latin og betyder det "pureste guld" Jeg kunne bare huske at Kurt brugte dette navn, så jeg har tyv-stjålet Solvin. Jeg tror det var i 2001 eller 2003 jeg var til Triode-festival i Odder, der mødte jeg Kurt, han nævnte at han lavede Musik-forstærkere, om han kunne leve af det eller havde et andet arbejde ved siden af fortalte han ikke. Det var første gang jeg mødte ham efter han havde lukket butikken.
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
ka' godt lidt latin så jeg syntes at navnet var meget passende. det er jo mange år siden at kurt lukkede biksen, jeg nåede desværre aldrig ind i den eller har mødt kurt. han virkede nu ganske sympatisk og havde et godt udvalg af dimser. har stadig hans grønne katalog et eller andet sted. det var meget inspirende for sådan en teeny bobber som mig dengang.. hov, jeg har vist en 700krs tilgode seddel hos elektronik special.. haha
anyway jeg håber han har det godt og stadig roder med vakuum 
|
| Til top |
|
| |
MikeAalborg Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
det var bestemt ikke sådan ment! jeg deler skam gerne ud til højre og venstre, spørg bare løs - ingen snobberi og hemmeligheder her 
men en død hifi nørd er en kedelig hifi nørd
man kan ikke være forsigtig nok og man kan ikke tænke sig om for mange gange før man stikker hånden ned til 100-1300VDC
og det holder jeg _aldrig_ op med at gøre folk opmærksom på!
så er det på plads. spørgsmål? 
jeg vil dog anbefale at du sætter dig lidt ind i begreberne så du ved hvad du roder med. jeg kan på det kraftigste anbefale at du støver "Radio Teknisk Haandbog I+II" op. de er fra midten af fyrerne og sprængfyldte med godt forståeligt stof. specielt er jørgen schous sektion om (tone)transformatorer guld værd 
de kan nok kun fås antikvarisk. jeg købte mine hos vangsgaards (der er både en kbh og en århus afdeling) for omkring 300dkr
ellers tjek : http://www.antikvariat.net/
der kan du iøvrigt også blive skrevet op til dem
der er jo også en bunke online, feks : http://www.tubecad.com/ eller blot :
http://www.aikenamps.com/CommonCathode.htm
læs også : http://members.aol.com/sbench101/
|
|
|
Takker for det gode svar - jeg vil forsinket fluks søge noget litteratur om emnet
Og bestemt ingen hard feelings..
Hmmm spørgsmål... hmmm er lidt i tvivl om hvad der menes med en "choke" - er det at sammenligne med ladelytterne i en bolche-forstærker?
Mvh MikeAalborg
__________________ Mvh
Mike
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej, på dansk hedder det en drosselspole og hele den type strømforsyning bliver benævnt LC eller CLC ... L=induktion ((drossel)spole) og C=capacity (ladelyt / kondensator)
her er en typisk CLC psu :

|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
ovenstående er blot et eksempel og ikke noget jeg kan anbefale at bygge. det er til en eller anden hovedtelefon forstærker der _ikke_ kører på 230VAC
du kan finde flere af disse her :
http://headwize.com/projects/index.htm#tubes
du kan nok også lære lidt ved at læse disse
ellers findes der jo en masse klassiske rør bibler som inden for de sidste år er kommet online, her tænkes først og fremmest på RDH4 :
http://www.pmillett.com/technical_books_online.htm
når du har læst alle disse bøger ved du rigeligt om at designe rør grej. vi tales ved i 2008 
i øvrigt er pete's site sprængfyldt med guf :
http://www.pmillett.com/
så er der lidt til de mørke vinter aftener
|
| Til top |
|
| |
Fiddoo Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 838
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben: Tænkte på om du måske havde mulighed for at uploade nogen billeder af nogen af de røreffektforstærkere du har bygget ? Kunne virkelig godt tænke mig at se det.  Gerne med specifikationer. Jeg har selv lidt rørgrej og er blevet lun på en ren røreffekforstærker.
__________________ Mvh. Frank K.
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frank
Jeg har ikke så mange billeder, da jeg ikke har taget fotos af dem. Her er de sidste jeg har lavet, har dog haft dem uploaded her på sitet.
Det første billed: er af min 32 watt's rør-slæde, kunne sagtens have fået mere effekt ud af den, men da mine højtalere har en følsomhed på 94dB fandt jeg det ikke nødvendigt, ydre mere er min erfaring at en forstærker lyder bedst hvis den får lov til at svinge op til 50-90% af dens ydeevne, har tit oplevet at store mamut-forstærkere lyder mildt sagt forfærdelige, hvis de ligger og roder rundt i 5-20% området, dette er mest udbredt hos solid-state udstyr, men gør sig også gældende ved rør grej.

Næste billed: er min otl slæde med de samme rør, den yder ca 20 watt i 8 ohm

Næste billed: er en 100 watt forstærker, billedt er ikke så godt, da jeg har scannet det ind. Kabinettet er pænere end billedet viser.

Transistor har jeg også lavet en del med gennem tiden, her min 30 watt klasse A forstærker

Sidst men ikke mindst mine hjemme lavede Heil air diskanter.

Jeg har lavet mange flere ting end de viste her gennem tiden.
Mvh
Torben
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
smukt smukt smukt. helt enig med ikke at presse dem til de yderste. så holder de også længere! har du lyst til at fortælle om din transistor forstærker .. røde lytter, det er lige mig
jeg savner iøvrigt en ny trafo (bare psu) fabrikant efter vrt ikke gider mere er blevet anbefalet overgård, men de vil ikke rigtigt svare på mine henvendelser ... grrr. hvad bruger du?
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er det der er til højre på fronten af otl'en? en knap? et meter? en ølbrik?
|
| Til top |
|
| |
Solvin Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
smukt smukt smukt. helt enig med ikke at presse dem til de yderste. så holder de også længere! har du lyst til at fortælle om din transistor forstærker .. røde lytter, det er lige mig
jeg savner iøvrigt en ny trafo (bare psu) fabrikant efter vrt ikke gider mere er blevet anbefalet overgård, men de vil ikke rigtigt svare på mine henvendelser ... grrr. hvad bruger du?
|
|
|
Hvad vil du gerne vide om min klasse A forstærker?
Angående trafoer, har jeg som dig brugt VRT ifølge vrt's hjemmeside skulle overgård lave trafoer til samme pris som vrt.
|
| Til top |
|
| |