Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: CDér med den dårligste lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 01 December 2003 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:

Kurt Kubik skrev:
Hejsa igen!
Jeg kommer altså også til at nævne allestedsnærværende Norah Jones "Come away with me"
Og så endda fra Blue Note - de skulle skamme sig - ja de skulle.

ahh, du er da vidst også meget svær at gøre tilfreds tror jeg.

Noah Jones har en flot lyd, hendes stemme står fantastisk.

Musikken kunne måske da godt været trukket lidt frem i lydbilledet med større dynamik til følge, men sammenlignet med 98% af alt det andet bras der laves på popscenen, så syntes jeg ikke man kan trække den plade ind i denne tråd som værende dårlig i lyden. 

Man kan også blive FOR kritisk.

Voldsom kritik er altid unødvendig, men prøv lige at sætte Norah på spilleren igen, giv systemet godt med mad, og vurder om du stadig finder god lyd....

Hendes stemme står flot, men meget dominerende, klaver og akustisk guitar lyder som de er lukket inde bag et forhæng, og generelt er dynamik og åbenhed noget begrænset...........Men det musikalske indtryk kan jo være fint nok......

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 December 2003 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej igen igen!

Hendes stemme står hvor den står alene fordi den er mishandlet af en kompressor.
Er du i tvivl om hvordan det kan gøres, så prøv da lige én af følgende:
Patricia Barber: Verse track 10 "If I were blue"
Jeniffer Warnes:The Hunter - de fleste tracks, Famous blue raincoat og the well kan også bruges, men the Hunter er efter min opfattelse den mest neutrale af disse.
Efter det bør der ikke være nogen diskussion om Norah mere. Det album er en skamplet på Blue Note´s ry og rygte.
Tænk på, at de har lavet f.eks. samtlige Patricia Barber albums og også fru Norby. Og det er altså i en helt anden klasse - især Barber - Verse.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 01 December 2003 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Kun een gang har jeg destrueret en plade fordi jeg ikke kunne
holde lyden ud.

Sidst 80'erne. Første 'rigtige' hifi anlæg købt. Ikke noget særligt
men dog hifi, tror det var entry level Denon/Dali. Havde ellers
hørt på konfirmand-anlæg.

Så nu skulle en af mine favoritplader, dengang, sættes på.
Def Leppard - Hysteria

Knæk, bræk og i skrallespanden. For satan det lød dårligt.
Glemmer aldrig de trommer. Føj.

Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 December 2003 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Søren M skrev:

Det er nu sjovt... Metallicas S&M album er nok nær den fedeste cd-oplevelse jeg har fået.. det er så alle hår rejser sig på ryggen og man har bare lyst til at gi den gas.. Skal ikke kunne udtale mig om de andre albums, men S&M ser jeg som værende genialt.

Musik er noget underlig noget, ikke?
Det er ikke nødvendigvis den bedste tekniske præstation der "rykker" mest.
Musik taler i høj grad til vores følelser, og i den forbindelse er teknik nærmest ligegyldig.
Selvfølgelig hjælper det hvis musikerne kan spille og at indspilningerne er forgået under gode forhold med de rigtige mikrofoner og en dygtig tekniker.

Punk-musikken gjorde (bl.a) oprør mod al den pæne konformitet i datidens supergrupper, hvor intet kunne blive perfekt nok
Jeg har et par par punk-skiver der - hvis humør, stemning er der - slår alt andet. I mine unge dage var til nogle helt forrygende koncerter i Ungdomshuset i København.
Og det er altså ikke altid at hverken plader eller koncerter er besværet af gode musikere og teknikere med godt udstyr.
Men nogle gange er det fedt alligevel

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

j_gerd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Søren M skrev:

Det er nu sjovt... Metallicas S&M album er nok nær den fedeste cd-oplevelse jeg har fået.. det er så alle hår rejser sig på ryggen og man har bare lyst til at gi den gas.. Skal ikke kunne udtale mig om de andre albums, men S&M ser jeg som værende genialt.

Musik er noget underlig noget, ikke?
Det er ikke nødvendigvis den bedste tekniske præstation der "rykker" mest.
Musik taler i høj grad til vores følelser, og i den forbindelse er teknik nærmest ligegyldig.
Selvfølgelig hjælper det hvis musikerne kan spille og at indspilningerne er forgået under gode forhold med de rigtige mikrofoner og en dygtig tekniker.

Punk-musikken gjorde (bl.a) oprør mod al den pæne konformitet i datidens supergrupper, hvor intet kunne blive perfekt nok
Jeg har et par par punk-skiver der - hvis humør, stemning er der - slår alt andet. I mine unge dage var til nogle helt forrygende koncerter i Ungdomshuset i København.
Og det er altså ikke altid at hverken plader eller koncerter er besværet af gode musikere og teknikere med godt udstyr.
Men nogle gange er det fedt alligevel

/vilmann

Ja, nogle gange er det fedt alligevel...

Problemet er bare at når målet for lydbilledet er lo-fi, så er grænsen mellem snot og godt ultratynd. Alle kan sgu spille thrashet rock-a-billy eller punk, og derfor er der simpelthen så mange dårlige i blandt...

Ind imellem skiller de gode sig dog ud.

Som f.eks. Velvet Undergruond. Da jeg første gang hørte "Peel Slowly And See" tænkte jeg: What a load of c**p! Hende der Nico synger jo f***ing falsk... Jeg var næsten ved at græde over at folk udråber det album til at være et af de bedste rock-albums overhovedet...

Meeeen, så vendte bøtten alligevel - og jeg fandt ud af at det er godt, godt!

Men, lydkvaliteten... den sutter så meget som den kan!
Til top Vis j_gerd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af j_gerd

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Hvad er god lydkvalitet? Nu har jeg de sidste par dage lyttet til noget gammelt Hendrix livemusik. Her er lydkvaliteten så absolut ringe, men det er hovedsageligt lyden til selve koncerten og IKKE optagelsen der har skylden vil jeg mene..

Er det god eller dårlig lydkvalitet? Jeg kommer jo for så vidt så tæt på selve koncerten som muligt, da der jo netop ikke er pyntet på masteren...

Burde man smide denne plade ud siden den ikke lever op til ens krav til nærvær, dynamik osv.?

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 10 Maj 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Det er da dårlig lydkvalitet uanset. Det gør ingen forskel om det er en lydteknikker i studiet eller én til koncerten, som ikke kan sit job.

Til top Vis Buddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Buddy

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:

Jeg ville faktisk have hørt dem på Roskilde, men gik i stedet over og hørte afrikansk musik, Salif Keita. Og det var et kanon valg.

Det tror jeg gerne. Der var helt ualmindelig frygtelig lyd på Metalllica i Roskilde.
Jeg gik over på mit kontor og hørte det live på P3. Det lød meget bedre.

/vilmann[/QUOTE]

Ja det kan jeg kun skrive under på

Jeg gik så over og så david gaham i stedet og det lød sku også sygt dårligt sur røv for mig

Men jeg fortryder enligt ikke fordi det var helt sikkert bedre end Metallica

fedt at høre kritik af de skide metallicaf

de er jo som forgudet

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:

Det er da dårlig lydkvalitet uanset. Det gør ingen forskel om det er en lydteknikker i studiet eller én til koncerten, som ikke kan sit job.

Måske - ellers også er der tale om en afsindig dygtig lydtekniker i studiet som har formået at få stemningen med fra koncerten - og så er det vel en god optagelse?

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Kurt Kubik skrev:
Hejsa igen!
Jeg kommer altså også til at nævne allestedsnærværende Norah Jones "Come away with me"

Musikken kunne måske da godt været trukket lidt frem i lydbilledet med større dynamik til følge, men sammenlignet med 98% af alt det andet bras der laves på popscenen, så syntes jeg ikke man kan trække den plade ind i denne tråd som værende dårlig i lyden. 

Voldsom kritik er altid unødvendig, men prøv lige at sætte Norah på spilleren igen, giv systemet godt med mad, og vurder om du stadig finder god lyd....

Hendes stemme står flot, men meget dominerende, klaver og akustisk guitar lyder som de er lukket inde bag et forhæng, og generelt er dynamik og åbenhed noget begrænset...........Men det musikalske indtryk kan jo være fint nok......

Kan lige tilføje at det virker som om der er meget uro på den skive musikken lyder faktisk næsten bedre på mit tv  hmmm mmmh

men selve musikken er ellers fed nok 

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

S.B.P. skrev:
Buddy skrev:

Måske - ellers også er der tale om en afsindig dygtig lydtekniker i studiet som har formået at få stemningen med fra koncerten - og så er det vel en god optagelse?

Hæ hæ jo da, men tråden går ikke på "gode optagelser" (hvis god = tilnærmelsesvis samme lyd som live lyden). Tråden drejer sig om CD'er med den dårligste lyd.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:
S.B.P. skrev:
Buddy skrev:

Hæ hæ jo da, men tråden går ikke på "gode optagelser" (hvis god = tilnærmelsesvis samme lyd som live lyden). Tråden drejer sig om CD'er med den dårligste lyd.

Er udemærket klar over at tråden drejer sig om cd´er med dårligste lyd -

Jeg skulle blot have defineret hvad der i denne tråd menes med dårlig

lydkvalitet  (ergo: dårlig lyd = dårlig indspilning/redigering i studie og altså IKKE live (selvom man også kunne medtage liveindspilninger))

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Vinderen må absolut være.

Marillion: Anorak in the UK, Live

Den skive lyder simpelthen så dårlig at den ikke kan anbefales uanset hvor hardcore fan man end måtte være af ovennævnte band.

Don't try this at home. Nu er I advaret. Etc. etc.

Jeg vil hermed forære denne skive væk til den første som melder sig. Ja I læste rigtigt. Jeg forlanger ikke 149,50, ikke 49,50. Nej. Den er GRATIS. Den uheldige står selv for afhentningen idet denne skive ikke fortjener porto.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:

Vinderen må absolut være.

Marillion: Anorak in the UK, Live

Den skive lyder simpelthen så dårlig at den ikke kan anbefales uanset hvor hardcore fan man end måtte være af ovennævnte band.

Don't try this at home. Nu er I advaret. Etc. etc.

Jeg vil hermed forære denne skive væk til den første som melder sig. Ja I læste rigtigt. Jeg forlanger ikke 149,50, ikke 49,50. Nej. Den er GRATIS. Den uheldige står selv for afhentningen idet denne skive ikke fortjener porto.

hehe - det er sq ligefør jeg vil benytte mig af tilbuddet - om ikke andet så for at få stillet min nysgerrighed  Mage til dårlig anmeldelse skal man lede længe efter "LAL"

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hurra vi har en vinder!!!

S.B.P. kom først og løber med rædslen. Nej... nej... nu ingen falsk beskedenhed. Send mig en privat mail og du får min adresse.

Ørepropper medfølger ikke, men jeg kan sælge dig et par for 149,50.  

Jeg mener i øvrigt at det var denne skive Linn brugte da de skulle fintune CD12'eren. Den viser i hvert fald forskelle. Mest nå man skiftevis trykker på play og pause. Det er som dag og nat.

S.B.P. jeg lover dig at alle dine andre skiver vil lyde perfekte når du først har hørt denne. I øvrigt siger min advokat at jeg bør nævne, at jeg ikke kan holdes ansvarlig for evt. konsekvenser for brugerne/lytterne af/til denne skive.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 December 2003 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Buddy skrev:

S.B.P. jeg lover dig at alle dine andre skiver vil lyde perfekte når du først har hørt denne.

Og så forærer du den gratis væk!! Der er jo her tale om et af de største tweaks i hifi-historien - "Tag cd´en ud af det tilhørende hylster og læg den derefter forsigtigt ned i cd-afspilleren. Afspil så cd´ en i dens fulde længde imens du opholder dig i lytterummet. Efter endt seance lægger du blot en hvilken som helst cd i afspilleren og du kan nu tydeligt høre forskel (!) på før og efter dette tweak..."

Buddy
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 December 2003 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

sh*t du har ret. Jeg har begået århundredets brøler!!! Dette vil gå direkte ind i historiebøgerne som den dårligste handel i dette århundrede på linie med dengang Ericsson afslog at købe Nokia, eller da IBM kunne have sparket Gates ud og stukket af med hans blødvarer. Eller dengang vi (danskerne) gav al vores olie til Nordmændene. Man vil holde endeløse foredrag om dette emne på alverdens universiteter og alle de unge økonomistuderende vil trække lidt på smilebåndet og ryste på hovedet af min dumhed.

Nå f**k det. Jeg har ombestemt mig. Mail mig din adresse og jeg vil kvit og frit sende den til dig. Jo du hørte rigtigt. Du betaler ikke 10,75 heller ikke 2,50. Nej nej nej jeg vil frit og kvit betale for portoen. Ingen lumske bagtanker ingen forpligtelser og slet slet ingen garanti for noget som helst.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 01 December 2003 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Hey Buddy!

Jeg mener i øvrigt at det var denne skive Linn brugte da de skulle fintune CD12'eren. Den viser i hvert fald forskelle. Mest nå man skiftevis trykker på play og pause. Det er som dag og nat.

Faktisk kunne du godt have fat i noget rigtigt. Når den lyder godt, så er man klar med verdens bedste CD maskine ROFL ROFL ROFL!
Godt forsøgt, men opgaven er desværre misforstået.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Martin N skrev:
gl.jas skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Kurt Kubik skrev:
Hejsa igen!

Kan lige tilføje at det virker som om der er meget uro på den skive musikken lyder faktisk næsten bedre på mit tv  hmmm mmmh

men selve musikken er ellers fed nok 

Ja, der er uro, men ved du hvad, det er der sku også når jeg sidder bag mit trommesæt, så her er pladen bare mere troværdi end så mange andre.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 December 2003 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
Hej igen igen!

Hendes stemme står hvor den står alene fordi den er mishandlet af en kompressor.
Er du i tvivl om hvordan det kan gøres, så prøv da lige én af følgende:
Patricia Barber: Verse track 10 "If I were blue"
Jeniffer Warnes:The Hunter - de fleste tracks, Famous blue raincoat og the well kan også bruges, men the Hunter er efter min opfattelse den mest neutrale af disse.
Efter det bør der ikke være nogen diskussion om Norah mere. Det album er en skamplet på Blue Note´s ry og rygte.
Tænk på, at de har lavet f.eks. samtlige Patricia Barber albums og også fru Norby. Og det er altså i en helt anden klasse - især Barber - Verse.

Jennifer Warens plader kender jeg så udemærket, de er gode i lyden, men knap så troværdige som Norahs album i mine øre.Jennifer Warens stemme står mere velopløst end Norahs, til gengæld er der betoniger i diskanten hos Jennifer som trækker ned i min karakter bog, betoniger i det område tyder på brug af en masse isenkram, især rumklang-ekko effekter giver en voldsom favning i diskant området

Og så borset fra det syntes jeg ikke man kan sammenligne en masse forskelige stilarter eftersom der er meget forskel på hvodan de er indspillet mange gange.

Bortset fra det skal du da have lov at have din mening om norah Jones album, men jeg har altså også een mening, så derfor kunne jeg som godt fortsætte medat diskutere ennet Norah Jones, men der er heldigvis andet her i livet end det her efterhånden underlige forum, så jeg vil ikke bruge mere tid på den høstfis.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes