Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Billig surroundsound (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

McBrain skrev:

@anders_k

Det er dog det mest tumpede udsagn jeg længe har læst. Selvfølgelig kan man få surround-anlæg til uder 7000kr. Det handler bare om at sætte sig andre forventninger end _biograf_ lyd. Man får helt sikkert surround-sound, men om kvaliteten er det man håber på er noget andet. Mine forældre ville for eksempel ELSKE et anlæg til 2,5-3000kr. De går nemlig ikke super-meget op i lyd. Måske kan DU ikke leve med et anlæg til under 8000kr, men det er der sikkert andre der kan.

Enig!! Men som du også selv skriver, skal man op i 2500-3000 kr. førend lyden hænger sammen. Min far har f.eks. et surround anlæg til ca 3000 kr. med Onkyo receiver, 5 Eltax højttalere og en billig dvd - her er lyden hæderlig og langt bedre end lyden på et hvilket som helst TV, men det vil være en overdrivelse at kalde det biograflyd..

Til top Vis S.B.P.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af S.B.P.

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 December 2003 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Mit råd vil være at købe lidt af gangen. Start med en DVD, en receiver og to front-højtalere. Mit anlæg er hellere ikke komplet endnu. Jeg køber lidt hver sommer. I sommers købte jeg receiver + front-ht, året inden TV + DVD, og næste sommer kommer bag-ht + center-ht.
Til top Vis Madhouse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madhouse

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 08 December 2003 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

S.B.P. skrev:
McBrain skrev:

@anders_k

Det er dog det mest tumpede udsagn jeg længe har læst. Selvfølgelig kan man få surround-anlæg til uder 7000kr. Det handler bare om at sætte sig andre forventninger end _biograf_ lyd. Man får helt sikkert surround-sound, men om kvaliteten er det man håber på er noget andet. Mine forældre ville for eksempel ELSKE et anlæg til 2,5-3000kr. De går nemlig ikke super-meget op i lyd. Måske kan DU ikke leve med et anlæg til under 8000kr, men det er der sikkert andre der kan.

Enig!! Men som du også selv skriver, skal man op i 2500-3000 kr. førend lyden hænger sammen. Min far har f.eks. et surround anlæg til ca 3000 kr. med Onkyo receiver, 5 Eltax højttalere og en billig dvd - her er lyden hæderlig og langt bedre end lyden på et hvilket som helst TV, men det vil være en overdrivelse at kalde det biograflyd..

Hov, der blev jeg vist ikke populær! He he.

Jo man kan da få lyd i 5 kanaler til 3000,-. Det har i fuldstændigt ret i!

Pointen med surround er jo at gøre filmoplevelsen mere virkelig og intens. Det er vi vel enige om.

Prøv at se det fra denne vinkel: Det gælder om at få den bedst mulige lyd indenfor budgetet. (Det tror jeg egentligt også vi er enige i)

Hvis man så har et budget på 3000,- vil det efter min mening ikke være en idé at købe surround. Det som giver indlevelsesfølelsen ved film er jo faktorer som dynamik, åbenhed og perspektiv.

Her mener jeg så at man hellere skal bruge de 3000,- på stereo. Et sæt middelgodt stereo vil altid være bedre end dårligt surround. Også til film! Prøv selv. Med de billige sampak løsninger opnår slet ikke den effekt, indlevelse og lydtryk for den sags skyld som med stereo i samme prisklasse.

Derfor mener jeg at hvis man absolut skal have surround så skal man også give de her min. 7000,- Hvis man har herunder så vil det være bedre at bruge pengene på stereo. Så får man klart mere ud af sine film. Man kan jo altid opgradere til surround eller bare købe en sub når man får flere penge.

Jeg håber i forstår mig bedre nu. Jeg vil gerne understrege at mine indlæg kun er til hjælp og udelukkende bygger på min egen erfaring (jeg troede også engang at bare det hed noget med dolby så måtte det jo rykke).

I har selvfølgelig ret til at være uenige, men kan vi ikke nok holde tråden fri for skældsord og lignede. De tråde er her alt for mage af.

Mvh Anders

Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om du hentyder til mig når du skriver: "Jeg vil gerne understrege at mine indlæg kun er til hjælp og udelukkende bygger på min egen erfaring (jeg troede også engang at bare det hed noget med dolby så måtte det jo rykke)." Til dette kan jeg kun sige, at jeg udemærket er klar over at ikke al surround (dolby) er godt eller "rykker".

Jeg ejer selv et surround anlæg der koster det samme som en mellemstor bil og, kan derfor selv være svær at overbevise om de billige anlægs kvaliteter. De ca. 3000 kr. som min fader betalte i sin tid for sit anlæg kunne ikke være givet bedre ud - selv til stereo. Det skal dog lige nævnes at han købte det væsentlig nedsat, men dette ændrer dog ikke ved det faktum, at man efter min mening godt kan finde noget brugbart til ca 3 kilo..

Anders jeg tror egentlig vi er enige rent holdningsmæssigt, men ueninge om hvor meget man skal betale førend kvaliteten følger med

Og jo, naturligvis kan vi holde debatten fri for skældsord og usaglige udtalelser (i hvert fald fra min side)

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

S.B.P. skrev:

Jeg ved ikke om du hentyder til mig når du skriver: "Jeg vil gerne understrege at mine indlæg kun er til hjælp og udelukkende bygger på min egen erfaring (jeg troede også engang at bare det hed noget med dolby så måtte det jo rykke)." Til dette kan jeg kun sige, at jeg udemærket er klar over at ikke al surround (dolby) er godt eller "rykker".

Hehe nej det var nu bestemt ikke tiltænkt dig. Nærmere ham Shadow som startede hele tråden med det der komplette United anlæg til 800,-

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

S.B.P. skrev:

Anders jeg tror egentlig vi er enige rent holdningsmæssigt, men ueninge om hvor meget man skal betale førend kvaliteten følger med

Ja det lyder sådan. Men er vel også vidt forskelligt hvilke faktorer man prioterer højest. Men jeg er helt enig i at Onkyo laver noget virkeligt godt suroun grej til latterlig lave priser (jeg har dog ikke set det så billigt som det du omtaler, men det sakl nok passe).

Jeg hørte for et stykke tid siden en Onkye reciever ( kan ikke huske model men vist noget med 5x50 W) og den lød virkelig prima til de sølle 2800,- den kostede.

S.B.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2003 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

Anders_K skrev:
S.B.P. skrev:

Ja det lyder sådan. Men er vel også vidt forskelligt hvilke faktorer man prioterer højest. Men jeg er helt enig i at Onkyo laver noget virkeligt godt suroun grej til latterlig lave priser (jeg har dog ikke set det så billigt som det du omtaler, men det sakl nok passe).

Jeg hørte for et stykke tid siden en Onkye reciever ( kan ikke huske model men vist noget med 5x50 W) og den lød virkelig prima til de sølle 2800,- den kostede.

Det er efterhånden nogle år siden min fader købte receiveren (sammen med højttalerne), men mener det var et restlager som en eller anden butik havde købt op og derfor solgte til en ganske favorabel pris..

blaznee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Sendt: 08 December 2003 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil så lige sige at jeg har hørt omtale anlæg fra Metro, og det er desværre rigtigt had folk siger herinde.. Jeg har haft det sammenlignet med en anden af de der pakkeløsninger til omkring 5000kr, kan ikke huske hvilket et.. Men lyden var seriøst mindst 5 gange bedre i det lidt dyrere.. Sparer du 10k op og køber brugt så får du noget der slet ikke kan sammenlignes.. Det er som at sammenligne vindruekernen med en årgangsvin ;-)..
Til top Vis blaznee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af blaznee

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 09 December 2003 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

@anders_k

Dit indlæg hjalp lidt på forståelsen

Mht. stereo er jeg helt enig. Det er at foretrække i den prisklasse.

Undskyld i øvrigt hvis jeg blev en smule arrig over dit første indlæg, jeg er helt enig i at tonen bør holdes sober!

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain

Shadow
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 09 December 2003 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, men jeg skal ikke bruge så mange penge på det, nu når jeg synes at det andet anlæg vi har lyder rigtig godt. Det er mere om de lidt billigere er meget dårligere.. men det er nok ikke det rette sted at spørge når i skal op i de højere prislag før i synes lyden er god 

Til top Vis Shadow's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Shadow

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 09 December 2003 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke at nogen, selv de mest kritiske, ønsker at du søger andre steder hen for at få svar på dit spørgsmål. Du kan forvente markant ringere lyd på det anlæg du har i tankerne end dit nuværende fra Sony. Det man kalder for ren dåselyd fra helt billige plastikhøjttalere.

Du er derfor bedre tjent med at ofre lidt mere, eller køre stereo i dit andet rum. Og du får mest valuta for pengene ved at købe brugt.

Har du overvejet helt at droppe købet, spare sammen, og så skifte anlægget ud i stuen med nyt og stille det du allerede har ind i dit andet rum? Det ville jeg gøre hvis jeg var dig, men vi er jo alle så forskellige og med dybt individuelle behov.

Tror i øvrigt heller ikke at du finder et andet dansk forum hvor folk er så ivrige for at dele deres erfaring, gode som dårlige, med alle andre herinde.

Kritiken er ment i en god mening og positiv ånd, selv om nogle af svarene kan virke hårde eller direkte stødende. Tror at de fleste vil undvære et 999,- kr. surround-anlæg og så spare sammen, eller købe nogle gode filmoplevelser til det du allerede har.

Venligst

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Sendt: 11 December 2003 kl. 01:20 | IP-adresse registreret  

Men kan man ik købe så'n en SurroundPakke som funker nogenlunde??

-hvor mange penge snakker vi så om??

-bare ren og skær nysgerrighed..

Mvh.

/Malik

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2003 kl. 08:03 | IP-adresse registreret  

Hvis du kommer i prislejet 3-5000 kr. kan du få noget der er fornuftigt. Det du skal være opmærksom på at så små højttalere der følger med, er så små at det aldrig kommer til at lyde rigtig godt. Fordelen er så at dvd-receiveren som regel er af så god kvalitet, at man kan komme nogle bedre højttalere på.

Kig f.eks. ind på www.elgiganten.dk.

Hvis du vil købe brugt, kan du for mellem 3-5000 sagtens finde noget der spiller mere end hæderligt.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

angrii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2003 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

hej shadow- rolig nu. Du skal ikke bruge dine små penge på metros japser højtalere- det vil kun være en udgift og kan næppe kaldes en investering eftersom de bliver svære at sælge igen når du får råd til noget bedre. Et "rigtigt" HIFI anlæg holder brugtprisen uffateligt godt- og derfor kan jeg vel godt tillade mig at foreslå at du anskaffer brugt. Og desuden kan der næsten til enhver tid købes reservedele hvis dette skulle bruges...

De famøse højtalere i metro er sikkert udemærket til prisen, men som sagt bør du nok overveje at spare en smule mere op og så se dig efter et par brugte. Ex Nogle ældre modeller fra B&W- de er til at få for rimlige penge og holder mange år i frem. Forstærekere er også et vidt begreb- men undgå Prosonic- denver united, kennex og de andre bilka varer. Effekten der opgives på disse bør tages med et kilo salt, de er målt med belastning på ën kanal i et lille frekvens område. På en rigtig Forstærker opgives effekten altid i 8 ohm(( P=U/R) hvis du kan se bliver effekten dobbelt så stor hvis den måles i 4 ohm) den måles på alle kanaler i alle frekvens områder. Generalt kan siges at du bør gå efter den effekt de benævner med RMS(Route mean square) dvs. "gennemsnittet" af effekten.

God jagt!!!

Henrik

Til top Vis angrii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angrii

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes