Emne: Iagtagelse af forskelle ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
duck64 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 170
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig!
Nothing beats IRL.
Det er den eneste brugbare referance.

vh.
Morten. __________________ Hifi-Duck
Ducks rule!
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto

Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
duck64 skrev:
Nemlig!
Nothing beats IRL.
Det er den eneste brugbare referance.

vh.
Morten.
|
|
|
IRL ? kunne vi ikke få en oversættelse. Jeg tror, jeg forstår hvad du mener, men hvad betyder I R L?
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
IRL = In real life
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt har så inderligt ret i, at specielt transienterne afslører hvad der er rigtigt/forkert i lyden. Det sker selvfølgeligt med optagelser der ligger tæt på IRL. Jf. hentydningen til trompeten så er det jo bare ikke altid det mest befordrende for musikoplevelsen, slet ikke i længden.
Optagelser, udstyr, omgivelser der afdækker forskelle i transienterne er ikke nødvendigvis det der behager os mest. Jeg vil mene at titanium domen som JBL anvendte som mellemtone i deres gamle XPL serie, var fantastisk på transienterne på klassiske optagelser med eksempelvis Denon (selvom det bl.a. også var lidt af et ringespil :). Denne dome og noge fet basserede opamp i forstærker delen, så var motorsaven startet.
Det illustrerer for mig, at et anlæg, eller en god optagelse, ikke nødvendigvis bør være designet efter princippet om afdækning forskelle, her eksempelvis ved transienterne.
VH Kramer
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har helt ret, Kurt! Du har så slående ret i hvad du skriver, og ganske korrekt skal virkeligheden IKKE lokaliseres i hitsene fra The Voice - bevares, jeg har endnu ikke hørt noget derpå som skulle kunne gå for at være et hit. Tror nogen i tidens løb har glemt hvad betydning ordet "hit" har!
Jeg hører meget orkestermusik, både fra filmsoundtracks men også hvad der præsteres af store værker ved siden af alt andet! Desværre er min viden ikke stor på det område, da jeg først er begyndt at afdække det for nyligt, men det er i sandhed interessant. For det første er indspilningerne som regel altid i super-kvalitet, og for det andet er mange gode komponister dygtige til at sætte fokus på både enkelt instrumenter ad gangen (næsten som en solo) og samtidig sætte stort fokus på mange instrumenter på en gang. Musikstilen er imponerende, både fordi jeg synes det er flot hvad så mange mennesker opnår på en gang, og for det andet nøjagtigt fordi det ikke er noget der er fusket sammen over flere omgange på en mixer der "liiiiige" kompensere lidt for trompetistens tømmermænd aftenen i forvejen! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Svend Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
EN ANDEN SIDE AF DET VIRKELIGE LIV.
Lydkvalitet (ikke at forveksle med High Fidelity) er noget musiker har beskæftiget sig med i årtusinde og vi kan så sige at vores Anlæg til at gengive det vi vil høre, skal besidde nogle egenskaber.
Det har ved at studere musik Videnskabelig, vist sig at aparater (Musikinstrumenter og Forstærkere) der gengiver Harmonisk Grund og Overtoner på en bestemt måde og ikke er uharmonisk, behager øre og krop.
Nu er det sådan at både indspilninger og anlæg i den virkelige Verden sjældent er perfekte, der er store variable faktorer.
Derfor forsøger dygtige konstruktører at designe deres produkter med en hvis "farvning" af harmonisk natur, men samtidig med en attenurerende lav forvrængning ved overtonerne (starter allerede ved ca: 150 Hz).
Problematikken for konstruktøren er de utrolig mange ubekendte indspilninger og hvis det er en enkeltkomponent, hvad bliver tilsluttet af højttalere m.m.
De fleste konstruktører drømmer om og konstruere forstærkere eller højttalere der bibringer en oplevelsen af musiske kvaliteter selv om indspilningerne langt fra er det.
Der for er de fleste anlæg at betragte som et musikinstrument, hvor ejeren ønsker en klang der klæder det han spiller.
Her er der store muligheder for Tuning (Det er ikke kun Tommosser der kan tunes) lige fra kabler over delefiltre i højttalere m.m.
Man skal bare stadig have en ægte naturlig reference man kan stole på, da man ellers udelukker vejen mod HIGH FIDELITY og dermed utrolig meget musik, der kun lyder godt når anlægget har en vis mål af denne kvalitet.
Med venlig hilsen
Svend
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 06 December 2003 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold kæft, du er fandme god, Svend! Det var nøjagtigt alt der har manglet i et stykke tid - fortsæt endelig med den slags!  
Sømmet er dasket nøjagtigt på hovedet, and we´re outta here........ __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 07 December 2003 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er i mine øjne et paradoks eller dilemma i denne snak med sammanligninger med IRL.
Den mest seriøse tester jeg kender der er kurt og han tester så længe og meget at selv en tålmodig gut som mig skal blive ør i hovdet. Han siger selv at Microfoner forvrænger og farver selvom det selvfølgelig ikke er så meget som f.eks. Højtalere.
Mit dilemma ligger i at når en microfon farver hvordan kan vi så noget sinde samenligne det vi høre over anlæget direkte med virkeligheden ? og jeg får helt kuldegysninger når jeg tænker på alle de millioner af kabeltræk der findes i et lydstudie, specielt når vi nørder ved hvor meget kabler betyder i anlægget.
Vi kan selvfølgelig komme så tæt på som teknikken tillader men en violin over anlægget vil ALDRIG komme til at lyde som en Violin IRL da det jo ikke er en violin. Derfor ser jeg ofte derude omkring er at når det ikke helt lyder som virkeligheden og det ved vi alle jo at det ikke gør, så begynder folk at tilægge anlægget eget præg for at komme tættere på. Det er her så det går galt i mine øre da alle farvninger og ændringer ødelægger forskelle i musikken og specielt det følsomme LIV som liggeer på pladerne i en begrænset mængde.
Mine forskelle.
Jeg lytter forskelle i liv og stemningen på pladerne derfor dur Eminem godt da han har en helt speciel stemning på sine plader og JA så kan i "HIFI" folk ikke bruge ham til noget fordi teknikken er elektronisk og derfor er jeres sammenligningsgrundlag væk. Så når i siger at Eminem ikke kan bruges til noget forstår jeg det godt 
I risikere altså at udelukke jer for nogle typer musik ene og alene på denne bekostning og det er jo synd for det er i musikken oplevelserne ligger og ikke i teknikken.
Man kan så prøve at forstå hvordan det giver sig ydtryk i symtomer som en læge kan man analyserre symptonerne. En af de ting som tit går galt er timningen i anlægget og så rapper f.eks. Eminem slet ikke på beatet. Dette vil jeg opdage hjemme meget hurtigt hvis noget ødelægger dette, men tager jeg min CD med ud på et umusikalsk anlæg vil den måske slet ikke komme til sin ret og det er skam set før.
Prøv at stille jer selv musikalske spørgsmål når i lytter og prøv at lytte efter hvad historier musikeren prøver at formidle. F.eks. spiller guitaren godt med bassen følges de ad eller er den ene mere ude af takt i forhold til sangeren. Hvor meget understøtter instrumenterne hinanden og specielt i forhold til sangeren sangeren.
En anden i mine øjne slem tildens jeg ofte ser at jo mere splittet musikken er jo mere glad bliver nogle "HIFI" folk. Musikken lyder meget opsplittet nærmest som når 6 børn står og slår løs på forskellige instrumenter og der er her meget svært at finde musikken men måske lettere at udpege de enkelte instrumenter. Folk sidder da ofte til disse seancer med sammen knibende ønne og ser meget anstrengte ud og lytter luften på en violin. Fokus er her så meget på nogle detaljer at folkene slet ikke opdager at der ikke er mere musik i anlægget end i min Clock radio og det er da synd.
Men når alt kommer til alt er mine erfaringer at jo flere farvninger jo mere ødelægger man livet og stemningen på pladen. Kurt savner forskelle i IRL instrumenterne og måske når alt går op i en højere enhed en dag så mødes vi måske på midten.
Men HIFI bliver som Sven siger det aldrig en personlig smag og har man ikke set dette så er man altså helt fortabt i mine øjne og så må i altså gerne kalde mig dum og at jeg ikke respektere andres holdning.
|
Til top |
|
|
Svend Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 07 December 2003 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
KURT KUBIK
Tak for dine mange konstruktive indlæg.
Kan du ikke give en liste over de mest fremragende skiver/indspilninger, opdelt i Akustiske HI-FI optagelser og så Pop/Rock/Jazz Mix af høj kontroleret kvalitet, som så kan danne grundlag for mange, som en insfaldsvinkel til begrebet High Fidelity.
Jeg selv har selvfølgelig nogle rimelige skiver optaget med bla. B&K Mic, men ikke nær så mange og bredt som du.
Jeg har til gengæld mine egne akustiske optagelser foretaget med 2 B&K type 3529 sæt monteret på et Hoved/Torso, samt 6 stk B&K 4011 som støtte Mic, men dette er ikke kommersielt tilgængelig.
Altså Kurt, skriv en liste, som garanteret vil glæde mange (incl. Hr. Duelund)
Med venlig hilsen
Svend
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 07 December 2003 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Svend! Jeg kan da forsøge om ikke andet. Faktisk vil jeg sige, at hvis man anvender grundlæggende naturligt tilstræbte optagelser, som vurderingsgrundlag, så giver det mulighed for efterfølgende, at konstatere hvaordan andet vil lyde. Under den proces, kan man så finde visse særkender ved enkelte pladelabels, eller bestemte skiver i øvrigt. Og har man så ikke andet ved hånden en dag, så kan man da alligevel komme et lille stykke vej med den slags.
Som eksempel herpå, kan jeg nævne Chesky Records. Deres optagelser af Rebecca Pidgeon, er noget fokuserede på sangerindens sybiller ("s" og "t" lyde m.m.). Men hvis der er afrulning i systemet, så bliver de hurtigt noget rimeligt almindeligt, men dog skarpt noget. Men det er altså slet ikke noget man ligesom kan tage et udgangspunkt i.
Mine bedste referencer, som jeg lige på en studs kan ryste ud af ærmet er noget i denne her stil.
Klassisk
Richardt Strauss: Also sprach Zarathustra på Denon Mastersonics, Eliahu Inball ved pinden. Dynamik i en klasse helt for sig selv. Højt, højere, højere, højere, højere, hvor er min hat? (Skynd dig på amazon hvis der er flere)
Sibelius: Symfonier, symfoniske digte og violinkonceret. Lorin Maazel dirigerer. Hvis ikke dette boxed sæt, kan få dig igang med klassisk musik, så er der ikke meget der kan. (lige udkommet på Sony)
Romantic pianoconcertos i serien "classics exposed" på Denon. Der er Tchaikovsky, Mendelssohn, Chopin og Shumann. Shumann er den suverænt bedst optagede af dem, og de er altså pianokoncert når det er bedst. (Amazon hvis du er hurtig)
Solo klaver gøres bedst på Denon, selvom jeg håber andre kunne komme efter det også.
Jeg har lidt af hvert: Debussy med hans sonater og arabesquerne, Beethovens sonater med Bruno Gelber, og så er der Helene Grimaud med Ravel, Shumann og Brahms. (Debussy ved jeg ikke, men Bruno Gelber fås i enkelte VOL, der er vist 6, jeg tror kun IV og V er tilgængelige og kun hvis man er hurtig, Grimaud kan anskaffes som Boxed sæt hos Brilliant, dere er dog enkelte ting her, der ikke er optaget af Denon, men de plejer at være meget rimelige i pris, den ville jeg absolut score omg.)
Jazz
Patricia Barber: Verse (helt specielt track 10) og så ville jeg også overveje Modern cool. (af musikalske årsager er Blue uundværlig, men desværre ikke af tekniske) optaget på Blue Note (Kan købes)
Eric Bib: Good stuff Er både dejlig som musikalsk oplevelse og som en rimelig teknisk velfungerende skive. Den er dog ikke helt skarp nok, men kommer alligevel ind her. Sammenhæng er den god til. (Opus 3 kan købes hos pladekisten i Århus)
Mange ville nu kræve fru Norby nævnt, men nix kvaliteten er for blandet på hendes numre, f.eks. flot flygel, mærkelig stemme osv.
POP/ROCK Jeniffer Warnes: The Well, Famous blue Raincoat, The Hunter. Den sidste er min favorit. Der anvendt kompressor og efterklang, men i rimelige mængder, det er altså ikke bare hældt ud over det hele helt umådeholdent. Stemmen er meget klar og flot, og så bliver enhver Warnes elsker/hader nødt til at indrømme, at det pigebarn styrer sin stemme helt utroligt. Men vælger man Hunter, så kan man også nyde tromme sættets flotte dynamik og strygernes fine opløsning. Brüel & Kjær for det meste af 0,5 mille stod der i studiet den dag. (Kan fås)
Kari Bremnes kan jeg kun vanskeligt rubricere, men hendes "Svarta Bjørn" er godt nok flot lavet. De fleste af hendes skiver overgår med ganske behagelig margin 99% af det der findes, men kun "Svarta Bjørn" er bare 100% skideflot. Good work - keep it up. Det er specielt stemmen - dejlig neutral for en gangs skyld. (Kirkeligt kulturværksted, Pladekisten har ALLE)
Kari har i øvrigt lavet mange skiver, den vildeste af dem er "Løsrivelse" den nævnes alene af musikalske årsager, men også den overgår meget, men hører ikke rigtig til her.
Med disse kunne jeg komme et stykke, skulle jeg mene. Jeg checker om jeg skulle have flere.
I øvrigt vil jeg lige kort nævne at Brilliant har et boxed sæt af Mahlers 10 symf fra denon i SOTA kvali på 15 CD til 400 kr. De har tillige Ravels samlede orkesterværker fra Denon og Helene Grimauds indspilninger af Rachmaninoff+Ravel+Shumann+Brahms+ lidt mere, for ca. samme pris. Hurry før det bliver forbudt.
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 07 December 2003 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend Hansen skrev:
EN ANDEN SIDE AF DET VIRKELIGE LIV.
Lydkvalitet (ikke at forveksle med High Fidelity) er noget musiker har beskæftiget sig med i årtusinde og vi kan så sige at vores Anlæg til at gengive det vi vil høre, skal besidde nogle egenskaber.
Det har ved at studere musik Videnskabelig, vist sig at aparater (Musikinstrumenter og Forstærkere) der gengiver Harmonisk Grund og Overtoner på en bestemt måde og ikke er uharmonisk, behager øre og krop.
Nu er det sådan at både indspilninger og anlæg i den virkelige Verden sjældent er perfekte, der er store variable faktorer.
Derfor forsøger dygtige konstruktører at designe deres produkter med en hvis "farvning" af harmonisk natur, men samtidig med en attenurerende lav forvrængning ved overtonerne (starter allerede ved ca: 150 Hz).
Problematikken for konstruktøren er de utrolig mange ubekendte indspilninger og hvis det er en enkeltkomponent, hvad bliver tilsluttet af højttalere m.m.
De fleste konstruktører drømmer om og konstruere forstærkere eller højttalere der bibringer en oplevelsen af musiske kvaliteter selv om indspilningerne langt fra er det.
Der for er de fleste anlæg at betragte som et musikinstrument, hvor ejeren ønsker en klang der klæder det han spiller.
Her er der store muligheder for Tuning (Det er ikke kun Tommosser der kan tunes) lige fra kabler over delefiltre i højttalere m.m.
Man skal bare stadig have en ægte naturlig reference man kan stole på, da man ellers udelukker vejen mod HIGH FIDELITY og dermed utrolig meget musik, der kun lyder godt når anlægget har en vis mål af denne kvalitet.
Med venlig hilsen
Svend |
|
|
Den ønskede forvrængning er ikke spor mystisk. Udstyret skal blot forvrænge på samme måde som luft, det medie lyd bevæger sig igennem og som vores hjerner kender fra levende musik m.v.
Duelund har sagt det i årevis, og hvad der sker med lyden ved transport gennem luft er beskrevet i lærebøger i akustik.
Waal
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 07 December 2003 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend Hansen skrev:
KURT KUBIK
Tak for dine mange konstruktive indlæg.
Kan du ikke give en liste over de mest fremragende skiver/indspilninger, opdelt i Akustiske HI-FI optagelser og så Pop/Rock/Jazz Mix af høj kontroleret kvalitet, som så kan danne grundlag for mange, som en insfaldsvinkel til begrebet High Fidelity.
Jeg selv har selvfølgelig nogle rimelige skiver optaget med bla. B&K Mic, men ikke nær så mange og bredt som du.
Jeg har til gengæld mine egne akustiske optagelser foretaget med 2 B&K type 3529 sæt monteret på et Hoved/Torso, samt 6 stk B&K 4011 som støtte Mic, men dette er ikke kommersielt tilgængelig.
Altså Kurt, skriv en liste, som garanteret vil glæde mange (incl. Hr. Duelund)
Med venlig hilsen
Svend |
|
|
Rødovre Concert Band's første indspilninger. Indspilninger ne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra den hedengangne "Dansk Båndamatør Klub"
Det er ægte "råkost", ét mikrofonpar og en båndoptager. Der er intet gjort for at gøre optagelserne "spilbare" på såkaldt "normale anlæg"
Pladerne kan bestilles på www.concertband.dk
Waal
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
>I øvrigt vil jeg lige kort nævne at Brilliant har et boxed sæt af Mahlers 10 symf >fra denon i SOTA kvali på 15 CD til 400 kr.
Uden at komme i gang med at spørge Kurt hvad SOTA-kvalitet måtte betyde, skal jeg bare konstatere at denne samling er passende fremragende til at blive fremdraget i tide og utide, især for et genhør med Sympony nr.8"Symfonie der Tausend",en indspilning der holder flere tusind medvirkende og en komplexitet der kan faa de fleste normale højttalere og CD-drev på besynderlige afveje;o)
Kurt nævner også herr Eric Bibb og jeg bør måske her nævne titlerne Roadworks og Painting Signs der IMHO nok har lige en lille smule mere kant og musik end den nævnte titel..
Også Eric's samarbejde med Cyndee Peters på Music from the Heart kan anbefales. Cyndee Peters styrer og underspiller(?)et stemmepotentiale der må fornøje engleflokke og forresten alle andre der er gjort bekendt med denne CD på SoundArt Records.(SA9802) .Køb den før din nabo!
Fru Norby bør ikke nævnes overhovedet, dertil er hendes produktioner alt for ujævne og sære, Modifix mener hun gør sig langt bedre live..
Mvh. Jens/Modifix, - der lige nu drejer Tom Waits, Small Change, Bad Liver and a Broken Heart. __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Modifix skrev:
Kurt Kubik skrev:
>I øvrigt vil jeg lige kort nævne at Brilliant har et boxed sæt af Mahlers 10 symf >fra denon i SOTA kvali på 15 CD til 400 kr.
Uden at komme i gang med at spørge Kurt hvad SOTA-kvalitet måtte betyde, skal jeg bare konstatere at denne samling er passende fremragende til at blive fremdraget i tide og utide, især for et genhør med Sympony nr.8"Symfonie der Tausend",en indspilning der holder flere tusind medvirkende og en komplexitet der kan faa de fleste normale højttalere og CD-drev på besynderlige afveje;o)
Kurt nævner også herr Eric Bibb og jeg bør måske her nævne titlerne Roadworks og Painting Signs der IMHO nok har lige en lille smule mere kant og musik end den nævnte titel..
Også Eric's samarbejde med Cyndee Peters på Music from the Heart kan anbefales. Cyndee Peters styrer og underspiller(?)et stemmepotentiale der må fornøje engleflokke og forresten alle andre der er gjort bekendt med denne CD på SoundArt Records.(SA9802) .Køb den før din nabo!
Fru Norby bør ikke nævnes overhovedet, dertil er hendes produktioner alt for ujævne og sære, Modifix mener hun gør sig langt bedre live..
Mvh. Jens/Modifix, - der lige nu drejer Tom Waits, Small Change, Bad Liver and a Broken Heart. |
|
|
Hej Modifusk Dejlig samling den Mahler serie fra Denon, den holder. SOTA betyder jo på godt dansk "så godt det lader sig gøre" Begrebet er relativt og forhåbentlig overgås det snart. BIB er også kun betinget med, som du kan læse. Perspektivet er dog i høj klasse på Good Stuff. Painting signs er multimike og har ikke same helstøbte karakter, men den har betydeligt mere forkant, netop som du siger. Cyndee er en dejlig stor og rund pige, med en jern røst. Hun kan anbefales. Dejlig stemning hun kan mane frem i næsten alt. Optagelserne er dog noget bedagede, men overraskende gode efter den tid. Hvis du er vil d med Mahler på Denon, så MÅ jeg altså lige lede din omærksomhed hen på det boxed sæt på 5 CD med 7 Sibelius symf.+violin+symf digte på Sony. Den er i særklasse. I princippet som de bedste på Denon, men med en kende mere krop og hvor det dog klæder den. Perspektivisk er den taget lidt mere oppefra, men den kan absolut anbefales. Jeg er ikke stødt i noget lignende i meget lang tid, og så er den fra Sony - hva´ gir du?
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Modifix skrev:
Kurt Kubik skrev:
Mvh. Jens/Modifix, - der lige nu drejer Tom Waits, Small Change, Bad Liver and a Broken Heart.
|
|
|
Hej Modifusk Dejlig samling den Mahler serie fra Denon, den holder. SOTA betyder jo på godt dansk "så godt det lader sig gøre" Begrebet er relativt og forhåbentlig overgås det snart.
BIB er også kun betinget med, som du kan læse. Perspektivet er dog i høj klasse på Good Stuff. Painting signs er multimike og har ikke same helstøbte karakter, men den har betydeligt mere forkant, netop som du siger.
Cyndee er en dejlig stor og rund pige, med en jern røst. Hun kan anbefales. Dejlig stemning hun kan mane frem i næsten alt. Optagelserne er dog noget bedagede, men overraskende gode efter den tid.
Hvis du er vil d med Mahler på Denon, så MÅ jeg altså lige lede din omærksomhed hen på det boxed sæt på 5 CD med 7 Sibelius symf.+violin+symf digte på Sony. Den er i særklasse. I princippet som de bedste på Denon, men med en kende mere krop og hvor det dog klæder den. Perspektivisk er den taget lidt mere oppefra, men den kan absolut anbefales. Jeg er ikke stødt i noget lignende i meget lang tid, og så er den fra Sony - hva´ gir du? |
|
|
Kurt. Var der ikke en dansker som mikrofontekniker på de Mahleroptagelser ? Jeg kan ikke huske navnet - har vi hørt noget til ham siden ?
VH Kramer
|
Til top |
|
|
Buddy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 402
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var vist Peter Villemoes.
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buddy skrev:
Det var vist Peter Villemoes. |
|
|
Yeps - nu husker jeg. Thanx.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kramer! Yes Peter Willemoes og Holger Urbach var teamet. Siden har de lavet en del for Denon, men altså ikke længere, fordi de har lukket for det varme vand. Der er åbenbart ikke økonomi i klassisk musik, specielt hvis man gerne vil lave de store ting. Små selskaber klarer sig ofte bedre, idet de holder sig til små og betalelige ensembler. Se Naxos f.eks. bilige orkestre, der ikke nødvendigvis er dårlige, de har bare ikke et navn der skal betales fr. Det giver fin økonomi i klassisk musik. Men hvis man gerne bider skeer med de største, så er problemet, at de skal sælges ægte meget. Og hvis nu DG, EMI, DECCA, Phillips m.fl. sidder hårdt på dette, tjah så! Men her kan du læse lidt om, hvad Holger går og laver http://www.dvd-forum.ch/Presse/UrbachInterview%208-97.htmJeg kan ikke rigtigt finde andet om Willemoes, end at han stod for lydteknikken hos Erato engang i 70érne. Så hvad han gør i nu ved jeg ikke rigtigt.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 08 December 2003 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Mine forskelle.
Jeg lytter forskelle i liv og stemningen på pladerne derfor dur Eminem godt da han har en helt speciel stemning på sine plader og JA så kan i "HIFI" folk ikke bruge ham til noget fordi teknikken er elektronisk og derfor er jeres sammenligningsgrundlag væk. Så når i siger at Eminem ikke kan bruges til noget forstår jeg det godt  Jamen du skal ikke forstå det i den retning, at Eminem slet ikke duer, sådan er det ikke ment. Det er mere det, at Eminem er en slags "cyberspace" produkt, der er lavet med et andet formål end at ramme noget der overhovedet er sammenligneligt.
I risikere altså at udelukke jer for nogle typer musik ene og alene på denne bekostning og det er jo synd for det er i musikken oplevelserne ligger og ikke i teknikken. Det har du ret i, hvis det alene er lydkvali man går efter. Hvis man ind imellem blot lytter lidt til noget spektakel, så går det jo alligevel. Jeg vil blot tilføje, at de helt sublime moments ganske enkelt ER forbeholdt de fantastiske simple og nær IRL optagelser der findes. Det er en meget emotionel oplevelse, der sætter sig for altid ligesom koncerterne og operaerne.
Man kan så prøve at forstå hvordan det giver sig ydtryk i symtomer som en læge kan man analyserre symptonerne. En af de ting som tit går galt er timningen i anlægget og så rapper f.eks. Eminem slet ikke på beatet. Dette vil jeg opdage hjemme meget hurtigt hvis noget ødelægger dette, men tager jeg min CD med ud på et umusikalsk anlæg vil den måske slet ikke komme til sin ret og det er skam set før. Vil jeg tro er korrekt.
Prøv at stille jer selv musikalske spørgsmål når i lytter og prøv at lytte efter hvad historier musikeren prøver at formidle. F.eks. spiller guitaren godt med bassen følges de ad eller er den ene mere ude af takt i forhold til sangeren. Hvor meget understøtter instrumenterne hinanden og specielt i forhold til sangeren sangeren. Nu er vi jo inde på noget med neutralitet og kontrol, det skal selvfølgelig være på plads, men jeg er ikke enig i, at Eminem nødvendigvis skal lyde godt.
En anden i mine øjne slem tildens jeg ofte ser at jo mere splittet musikken er jo mere glad bliver nogle "HIFI" folk. Musikken lyder meget opsplittet nærmest som når 6 børn står og slår løs på forskellige instrumenter og der er her meget svært at finde musikken men måske lettere at udpege de enkelte instrumenter. Folk sidder da ofte til disse seancer med sammen knibende ønne og ser meget anstrengte ud og lytter luften på en violin. Fokus er her så meget på nogle detaljer at folkene slet ikke opdager at der ikke er mere musik i anlægget end i min Clock radio og det er da synd. Det har du ret i, et decideret punktformigt perspektiv, skal kun findes på multimike optagelser. Her skal man tilige have in mente, at produceren meget ofte lægger lidt efterklang på HELE optagelsen, således at der kommer en vis sammenhæng mellem instrumenter og andre udøvere. På akustiske optagelser med minimalist mikrofoni, må der aldrig forekome denne misforståede punktformighed. Her skal instrumenterne have en naturlig størrelse og ikke tændstik instrumenter i hvert sit rum.
Men når alt kommer til alt er mine erfaringer at jo flere farvninger jo mere ødelægger man livet og stemningen på pladen. Kurt savner forskelle i IRL instrumenterne og måske når alt går op i en højere enhed en dag så mødes vi måske på midten. Det tror jeg bestemt. Jeg mener ret beset ikke at der er kæmpe stor forskel på målet. Det er blot vejen dertil og de nødvendige kompromisser på vejen, der ikke lige lapper over.
Men HIFI bliver som Sven siger det aldrig en personlig smag og har man ikke set dette så er man altså helt fortabt i mine øjne og så må i altså gerne kalde mig dum og at jeg ikke respektere andres holdning. Man kan jo dyrke hobby på mange forskellige niveauer, men HIFI på højt niveau er noget af en klippebelagt vej, fyldt med faldgruber og andre stygge fælder. Min oplevelse og holdning er, at ægte gode optagelser er det bedste værktøj man kan få, til at finde en rimelig vej. Og beklageligvis er der ikke meget udstyr på markedet, der overhovedet arbejder i retning af en "ufarvet ind til benet oplevelse" For det er der desværre ikke rigtigt penge i. folk vil have at alle skiver lyder rimeligt acceptabelt inkl. Eminem m. m. fl. |
|
|
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 08 December 2003 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas B : En af de ting som tit går galt er timningen i anlægget og så rapper f.eks. Eminem slet ikke på beatet.
Dette vil jeg opdage hjemme meget hurtigt hvis noget ødelægger dette, men tager jeg min CD med ud på et umusikalsk anlæg vil den måske slet ikke komme til sin ret og det er skam set før.
Det kan jeg tale med om som dj. der i mange år har mixet og remixet på alle tænklige måder og der igennem arbejder netop med bestet og hele opbygningen af musikken samt netop også timing..
Dette har jeg om nogen øre for! Jonas! her kan bu bestemt ikke komme og fortælle noget som helst! .
Og "just for the record"... på mit udstyr er beaten "dead on" lige hvor og som den skal være!...
Jonas : En anden i mine øjne slem tildens jeg ofte ser at jo mere splittet musikken er jo mere glad bliver nogle "HIFI" folk.
Hummm... hifi folk??? hvilke!???
Jeg troede mere at det var noget studie teknikkere ønskede fra deciderede studio monitore under mixingen af musikken...??
Det har jeg sjældent eller aldrig oplevet med ordentligt hifi udstyr eller med hifi interaserede folk JEG! kender..
Kan du give nogle konkrete eksempler her på?? og hvilke hifi folk der kan lide dette???
Musikken lyder meget opsplittet nærmest som når 6 børn står og slår løs på forskellige instrumenter og der er her meget svært at finde musikken men måske lettere at udpege de enkelte instrumenter.
Dette har jeg dog aldrig oplevet uden for decideret studie udstyr eller monitore!..
Hvad har du her hørt på som giver en sådan gengivelse??
Igen giv nogle eksempler??
Folk sidder da ofte til disse seancer med sammen knibende ønne og ser meget anstrengte ud og lytter luften på en violin.
NÅ????? hvem?? og på hvad ???
Fokus er her så meget på nogle detaljer at folkene slet ikke opdager at der ikke er mere musik i anlægget end i min Clock radio og det er da synd.
tjaaa.... synd for dem?? hvem det så end er??
Hvad med nogle relle eksempler du kan understøtte!???
Jonas : Men når alt kommer til alt er mine erfaringer at jo flere farvninger jo mere ødelægger man livet og stemningen på pladen.
Det har du ganske ret i!!..
Problemet er bare at ALT!! farver!!.. så spørgsmålet er hvad der gør det mindst, og på den mest "rigtige" måde?? eller rettere mindst ødelæggende måde!..
Og hvad gør så dette?? hvilket udstyr lever op til dette??
SE!! her er meningerne delte!! og hvorfor mon???
Jo!.... forskellige opfattelse af hvornår noget ar farvet og ikke farvet og i hvad grad og hvordan!!
Hvad er så mest rigtigt!..
Tjaa.... vi ved jo alle hvad du mener og hvad du vil pege på!!! men hvordan kan det være at så mange ikke er helt enige i dette??
Efter min mening er det fordi du har din opfattelse af hvad der er farvet og ikke farvet og hvordan og hvornår noget lyder rigtigt!! denne opfattelse baseret på en og anden referance eller oparbejdet holdning og indbildt viden!.. og det er jo fint nok!! for det er ikke hverken mere eller mindre end hvad vi andre gør og har!!..
Du har derfor og på det grundlag DIN! mening! andre har så deres baseret på netop DERES!! efraringer, viden og opfattelse mm.
Hvad der her er mest rigtig?? det kan vi diskautere lige så længe som hvilken religion der er mest rigtig eller om æble eller appelsin saft smager bedst!! det er lige så subjektivt!!...
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|