Forfatter |
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Rødovre Concert Band's første indspilninger. Indspilninger ne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra den hedengangne "Dansk Båndamatør Klub"
Det er ægte "råkost", ét mikrofonpar og en båndoptager. Der er intet gjort for at gøre optagelserne "spilbare" på såkaldt "normale anlæg"
Pladerne kan bestilles på www.concertband.dk
Waal
|
|
|
Det er hermed gjort! Lord of the rings heriblandt. Duer det?
|
Til top |
|
|
Modifix Forum Bruger


Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1216
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enkelte nuværende og tidligere medlemmer af Herlev Hifi-klub forventer at se en større mængde ihvertfald sjællandske hifientusiaster samle sig i Rødovre kommunes kulturhus Viften søndag den 21 december kl. 13.30 for at opleve Rødovre Concert Band's julekoncert. Solist: Maria Carmen Koppel.
Der er entré med DKK125,- så det helt store fremmøde er jo nok udelukket..
Mvh. Jens/Modifix, - der heldigvis allerede har oplevet RCB mange gange (en to mange..) __________________ Oksen er træg men jorden er tålmodig..
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Timing. Evnen til at behandle transienter er basale egenskaber som højttalere burde have, men hvorfor starter så alle kontruktører med at begå så basale og grove fejl som fra start udelukker muligheden for at højttaleren nogensinde kan behandle transienter korrekt. Min påstand er at en højttaler hvor diskant og mellemtone sidder på samme plane flade aldrig vil kunne behandle transienter på en naturtro måde!!. Hvorfor nu det og hvad har det med denne tråd at gøre??. Kurt var lidt inde på det i et af sine tidligere indlæg. En transient er en sammenhængende klangflade fra dybeste bas til øverste top. (Duelund har tidligere udbredt sig om hvorledes vi udleder bas fra informationer i mellemtone og diskant). Det at placere diskant og mellemtone på samme plane flade gør at diskantens lydbidrag er tidsmæssigt altid vil være foran lydbidrag fra mellemtone- og basenhed. Det går simpelthen galt fra start og det kan intet filter rette op på. Det forklare også hvorfor højttalere der benytter små hurtige enheder timer transienterne på en mere naturlig måde. Jonas i al beskedenhed så skal der altså andet grej til få at du kan vurdere de elementer som du hævder danner grundlag for de forskelle som du vægter når du "tester" grej.
en der er bedre vant
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
Timing. Evnen til at behandle transienter er basale egenskaber som højttalere burde have, men hvorfor starter så alle kontruktører med at begå så basale og grove fejl som fra start udelukker muligheden for at højttaleren nogensinde kan behandle transienter korrekt. Min påstand er at en højttaler hvor diskant og mellemtone sidder på samme plane flade aldrig vil kunne behandle transienter på en naturtro måde!!. Hvorfor nu det og hvad har det med denne tråd at gøre??. Kurt var lidt inde på det i et af sine tidligere indlæg. En transient er en sammenhængende klangflade fra dybeste bas til øverste top. (Duelund har tidligere udbredt sig om hvorledes vi udleder bas fra informationer i mellemtone og diskant). Det at placere diskant og mellemtone på samme plane flade gør at diskantens lydbidrag er tidsmæssigt altid vil være foran lydbidrag fra mellemtone- og basenhed. Det går simpelthen galt fra start og det kan intet filter rette op på. Det forklare også hvorfor højttalere der benytter små hurtige enheder timer transienterne på en mere naturlig måde. Jonas i al beskedenhed så skal der altså andet grej til få at du kan vurdere de elementer som du hævder danner grundlag for de forskelle som du vægter når du "tester" grej.
en der er bedre vant |
|
|
MHT transienter, egenskaberne ved disse og tillige opfattelsen af dem, er jeg ganske enig. At enheder skal sidde i samme fysisk plan, for at kunne gengive disse korrekt tror jeg ikke på. For det første er det alene i det område, hvor begge enheder arbejder der er relevans for dette, hvilket der tages højde for i filtret. At Duelund mener noget andet, er jeg helt klar over, jeg trænger dog hårdt til at opleve, at det også er sandt. I mit univers er rigtigt mange andre ting langt vigtigere ved konstruktionen af en HT.
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto


Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
MiiB skrev:
Timing. Evnen til at behandle transienter er basale egenskaber som højttalere burde have, men hvorfor starter så alle kontruktører med at begå så basale og grove fejl som fra start udelukker muligheden for at højttaleren nogensinde kan behandle transienter korrekt. Min påstand er at en højttaler hvor diskant og mellemtone sidder på samme plane flade aldrig vil kunne behandle transienter på en naturtro måde!!. Hvorfor nu det og hvad har det med denne tråd at gøre??. Kurt var lidt inde på det i et af sine tidligere indlæg. En transient er en sammenhængende klangflade fra dybeste bas til øverste top. (Duelund har tidligere udbredt sig om hvorledes vi udleder bas fra informationer i mellemtone og diskant). Det at placere diskant og mellemtone på samme plane flade gør at diskantens lydbidrag er tidsmæssigt altid vil være foran lydbidrag fra mellemtone- og basenhed. Det går simpelthen galt fra start og det kan intet filter rette op på. Det forklare også hvorfor højttalere der benytter små hurtige enheder timer transienterne på en mere naturlig måde. Jonas i al beskedenhed så skal der altså andet grej til få at du kan vurdere de elementer som du hævder danner grundlag for de forskelle som du vægter når du "tester" grej.
en der er bedre vant
|
|
|
MHT transienter, egenskaberne ved disse og tillige opfattelsen af dem, er jeg ganske enig. At enheder skal sidde i samme fysisk plan, for at kunne gengive disse korrekt tror jeg ikke på. For det første er det alene i det område, hvor begge enheder arbejder der er relevans for dette, hvilket der tages højde for i filtret. At Duelund mener noget andet, er jeg helt klar over, jeg trænger dog hårdt til at opleve, at det også er sandt. I mit univers er rigtigt mange andre ting langt vigtigere ved konstruktionen af en HT. |
|
|
Interessant. Du har vist ikke fået læst Miib's indlæg. De skal netop ikke sidde i plan, men deres akustiske centre skal og ikke deres forplader.
Kunne vi ikke få belyst dit univers for hvad der er vigtigt ved en konstruktion af en højttaler. Man bliver aldrig for gammel til at lære.
mvh Steen Duelund
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto


Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
Timing. Evnen til at behandle transienter er basale egenskaber som højttalere burde have, men hvorfor starter så alle kontruktører med at begå så basale og grove fejl som fra start udelukker muligheden for at højttaleren nogensinde kan behandle transienter korrekt. Min påstand er at en højttaler hvor diskant og mellemtone sidder på samme plane flade aldrig vil kunne behandle transienter på en naturtro måde!!. Hvorfor nu det og hvad har det med denne tråd at gøre??. Kurt var lidt inde på det i et af sine tidligere indlæg. En transient er en sammenhængende klangflade fra dybeste bas til øverste top. (Duelund har tidligere udbredt sig om hvorledes vi udleder bas fra informationer i mellemtone og diskant). Det at placere diskant og mellemtone på samme plane flade gør at diskantens lydbidrag er tidsmæssigt altid vil være foran lydbidrag fra mellemtone- og basenhed. Det går simpelthen galt fra start og det kan intet filter rette op på. Det forklare også hvorfor højttalere der benytter små hurtige enheder timer transienterne på en mere naturlig måde. Jonas i al beskedenhed så skal der altså andet grej til få at du kan vurdere de elementer som du hævder danner grundlag for de forskelle som du vægter når du "tester" grej.
en der er bedre vant
|
|
|
Bravo!!! vel talt.
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
waal skrev:
Rødovre Concert Band's første indspilninger. Indspilninger ne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra den hedengangne "Dansk Båndamatør Klub" Det er ægte "råkost", ét mikrofonpar og en båndoptager. Der er intet gjort for at gøre optagelserne "spilbare" på såkaldt "normale anlæg" Pladerne kan bestilles på www.concertband.dk Waal |
|
|
Det er hermed gjort!Lord of the rings heriblandt. Duer det? |
|
|
Ja.
Hører gerne om du får hang til messing i store doser - eller det modsatte
Waal
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHT transienter, egenskaberne ved disse og tillige opfattelsen af dem, er jeg ganske enig. At enheder skal sidde i samme fysisk plan, for at kunne gengive disse korrekt tror jeg ikke på. For det første er det alene i det område, hvor begge enheder arbejder der er relevans for dette, hvilket der tages højde for i filtret. At Duelund mener noget andet, er jeg helt klar over, jeg trænger dog hårdt til at opleve, at det også er sandt. I mit univers er rigtigt mange andre ting langt vigtigere ved konstruktionen af en HT.
Kurt. Intet er mere forkert. Det er netop i områderne hvor der ikke er ovelap mellem enhederne at de skal have indbyrdes rigtig afstand. i delings området kan man let justere pasen så sumationen bliver OK. men i enhedens arbejdsområde vil fejlen skinne tydeligt igennem så diskant leverancen kommer for tidligt og ikke timer mellemtonen længere nede.
|
Til top |
|
|
Duelund Lukket konto


Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1057
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
Kurt. Intet er mere forkert. Det er netop i områderne hvor der ikke er ovelap mellem enhederne at de skal have indbyrdes rigtig afstand. i delings området kan man let justere pasen så sumationen bliver OK. men i enhedens arbejdsområde vil fejlen skinne tydeligt igennem så diskant leverancen kommer for tidligt og ikke timer mellemtonen længere nede. |
|
|
Og forårsager kamfiltereffekter.
mvh
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg jo ikke så dybt nede i teknikken. Men betyder dette med enhedderen så at den tyske højtaler hvor man med milimeterskrue kan ændre på den indbyrdes afstand mellem enhedderne er en god ting ?
Kan det ikke ske at der i et givet rum med en skør udformning at der i nogle dybe områder i bassen som er i modfase ?
Jeg har stillet mange anlæg op i mange forskellige omgivelser og der er ingen præcise regler så jeg lytter mig frem.
Jeg tror på at i kan finde den optimale indstilling af enhedderne til et enkelt rum men at denne indstilling passer til alle rum er jeg ikke så sikker på derfor gør højtaler producenterne det enkle og det som gør sig bedst gennemsnitlig.
En optimal højtaler var en hvor alle ting kunne indstilles til det enkelte rum, men denne kunne ikke sælges for prøv blot at gå ned i en hifi-klub og se hvordan de men hovdet under armen har sat højtaleren op. Når de proffe ikke kan hvordan skulle den "almindelige" bruger så kunne ? ja og hvordan så med en indviklet højtaler hvor alt kan indstilles ?
PS jeg kan 
|
Til top |
|
|
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7539
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som jeg har opfattet det er placeringen af højttaleren i et rum betinget af hvor de stående bølger opstår - mine højttalere er som sagt placeret efter den opmåling jeg fik lavet. Jeg fik tilbuddet om det og tænkte at når det var gratis kunne jeg jo ligeså godt prøve, for at se hvor meget der var at hente. Jeg har udfra skemaet 2 steder i rummet der er mest optimalt, og udgangspunktet for placeringen var det akustiske center på højttaleren, og derfor endte det også med nogle lidt aparte mål. Ikke mere desto mindre var den en af sidde placeringer der var allerbedst - alt hvad der var af bulderbass-tendenser blev totalt elimineret og mellemtone/diskant opfører sig væsentligt bedre. Samspillet mellem højttaleren og rummet blev ganske enkelt bedre.
Så placeringen af det akustiske center på en enhed under konstruktionen af en højttaler står for mig (uden at vide det med sikkerhed) som ligeså vigtigt for højttalerens performance, omend ikke vigtigere, som placeringen i rummet med udgangspunkt i hvor unoderne opstår - for det er jo unoderne man forsøger at eliminere!
Så Jonas har ret i hvad han skriver (aargh, jeg giver ham sgu ret ) for placeringen er jo vidt forskellig i folks rum da det er de færreste der har de samme højttalere! Men ikke mere desto mindre vil der med udgangspunkt i f.eks. sådan en måling som jeg har på mit rum, altid kun være få mulige steder hvor samspillet er størst mellem højttaler og rum, igen oga. de stående bølger! Inden jeg fik den måling lavet, fattede jeg hat af hvad stående bølger var - det lød mere som volapyk, men der er i sandhed noget om snakken!
Det er en af nøglerne til den gode lyd! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duelund skrev:
[
Interessant. Du har vist ikke fået læst Miib's indlæg. De skal netop ikke sidde i plan, men deres akustiske centre skal og ikke deres forplader.
Kunne vi ikke få belyst dit univers for hvad der er vigtigt ved en konstruktion af en højttaler. Man bliver aldrig for gammel til at lære.
mvh Steen Duelund |
|
|
Hej Duelund! Du skal selvfølgelig læse det jeg mener og ikke det jeg skriver  Det er de akustiske centre jeg mener skal være i samme plan. Jeg har såmænd selv en HT på lager, hvor der er gjort meget ud af dette, ligesom filtrene er impuls og fasekorrekte 1. ordens filtre. Enhedernes placering har i det tilfælde ganske naturligt betydning. Den er beregnet ud fra en bestemt lyttehøjde og afstand til HT. Ændres dette væsentligt, så ændres der selvfølgelig også på lydbilledet - indrømmet. Bare ikke nær det samme som f.eks. betydningen af en fornuftig powerespons. Dette forhold vægter i mine øjne meget tungere, idet reflektioner fra loft, vægge og gulv derved, får nogenlunde samme frekvensmæssige indhold som den direkte lyd. Selv i veldæmppede rum er der en enorm virkning af dette. Jeg bygger ikke selv HTér og kan som sådan ikke huske alle formler for rumfangsbergning og ditto for komponentværdier. Det er ikke lige det der præcist interesserer mig. Jeg har dog kunnet iagttage det jeg her har fortalt - og lad de så være sagt at alt andet er lige.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
waal skrev:
Kurt Kubik skrev:
waal skrev:
Rødovre Concert Band's første indspilninger. Indspilninger ne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra den hedengangne "Dansk Båndamatør Klub" Det er ægte "råkost", ét mikrofonpar og en båndoptager. Der er intet gjort for at gøre optagelserne "spilbare" på såkaldt "normale anlæg" Pladerne kan bestilles på www.concertband.dk Waal |
|
|
Det er hermed gjort!Lord of the rings heriblandt. Duer det? |
|
|
Ja.
Hører gerne om du får hang til messing i store doser - eller det modsatte
Waal
|
|
|
Glæder mig meget
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum


Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
MHT transienter, egenskaberne ved disse og tillige opfattelsen af dem, er jeg ganske enig. At enheder skal sidde i samme fysisk plan, for at kunne gengive disse korrekt tror jeg ikke på. For det første er det alene i det område, hvor begge enheder arbejder der er relevans for dette, hvilket der tages højde for i filtret. At Duelund mener noget andet, er jeg helt klar over, jeg trænger dog hårdt til at opleve, at det også er sandt. I mit univers er rigtigt mange andre ting langt vigtigere ved konstruktionen af en HT.
Kurt. Intet er mere forkert. Det er netop i områderne hvor der ikke er ovelap mellem enhederne at de skal have indbyrdes rigtig afstand. i delings området kan man let justere pasen så sumationen bliver OK. men i enhedens arbejdsområde vil fejlen skinne tydeligt igennem så diskant leverancen kommer for tidligt og ikke timer mellemtonen længere nede. |
|
|
Jamen jeg vil da hjertens gerno opleve, at dette skulle være en meget afgørende parameter, det har dog hidtil iikke været muligt. Jeg har et par speakers af begge principper, og jeg mener således oprigtigt, at mange andre faktorer spiller en meget større rolle end det.
|
Til top |
|
|
SES. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1499
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Når man nu ikke kige kommer forbi Rødovre - nøjes jeg med Cleveland Winds (messingdrengene fra symf.orkestret) de har lavet forrygende sjov på et par plader på TELARC. Og det er fornøjelig og krævende HIFI. Spiller ikke pladerne 2 gange - der er blevet ret varmt i rillen. Sikkert også fine på cd's. Fine ting til både musik og hifi lytning.
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 09 December 2003 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
waal skrev:
Kurt Kubik skrev:
waal skrev:
Rødovre Concert Band's første indspilninger. Indspilninger ne er foretaget af Svend Erik Nielsen og Torben Krogh fra den hedengangne "Dansk Båndamatør Klub" Det er ægte "råkost", ét mikrofonpar og en båndoptager. Der er intet gjort for at gøre optagelserne "spilbare" på såkaldt "normale anlæg" Pladerne kan bestilles på www.concertband.dk Waal |
|
|
Det er hermed gjort!Lord of the rings heriblandt. Duer det? |
|
|
Ja. Hører gerne om du får hang til messing i store doser - eller det modsatte Waal |
|
|
Glæder mig meget |
|
|
Måske der er enkelte LP'er tilbage (fine presninger)
NB! Ved 1.ordensfiltre spiller enhederne IKKE synkront. De kan iøvrigt slet ikke realiseres uden aktiv hjælp (forstærkning)
Beklager at du ikke får fuldt udbytte af de bestilte herligheder (det kan et sæt af Duelunds lydpotter rette op på)
Go' fornøjelse
Waal
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Jonas bojer]
Nu er jeg jo ikke så dybt nede i teknikken. Men betyder dette med enhedderen så at den tyske højtaler hvor man med milimeterskrue kan ændre på den indbyrdes afstand mellem enhedderne er en god ting ?
JO!! ligeledes kan nogle af Wilsons modeller justeres på samme måde.. og det er ganske smart!!
Jeg har stillet mange anlæg op i mange forskellige omgivelser og der er ingen præcise regler så jeg lytter mig frem.
Det kan man jo godt, det tager dog tid og man ved aldrig 100% om man nu også ikke kunne gøre det bedre!..
Tænk på hvor mange opstillings muligheder der findes i et lytterum??
Jeg tror på at i kan finde den optimale indstilling af enhedderne til et enkelt rum men at denne indstilling passer til alle rum er jeg ikke så sikker på derfor gør højtaler producenterne det enkle og det som gør sig bedst gennemsnitlig.
Det er korekt!! den optimale højtaler er lavet til og i det enkelte lytterum!.... meeeeen!!!... her komer du selv ind på noget her under..
En optimal højtaler var en hvor alle ting kunne indstilles til det enkelte rum, men denne kunne ikke sælges
Den vil blive for dyr og kompliceret for de fleste!!.. men som sagt enkelte gør dette!!
for prøv blot at gå ned i en hifi-klub og se hvordan de men hovdet under armen har sat højtaleren op.
JA! det kan du have ret i!! ak ak!! jeg har selv tit fået demo på en højtaler, de slæber den ind og sætter den der hvor der nu er gjort lidt plads og der måles eller checkes intet, om de står lige langt ra væggen eller om vinklen er den samme for begge eller noget andet!.. man må tage sig til hovedet!! og til tider må man jo selv bruge tid på at justere..
Når de proffe ikke kan hvordan skulle den "almindelige" bruger så kunne ? ja og hvordan så med en indviklet højtaler hvor alt kan indstilles ?
JA! det må guderne vide!!..
PS jeg kan 
Tillykke med det!! 
[/QUOTE]
Her har du så ganske ret i meget af det!! Jonas!!!...
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det at tingene kan justeres som de tyske eller wilson er ikke nødvendigvis et kvalitets stempel.
Der er for mig to veje til at kontruere en højttaler som i det mindste er timealigned igennem frekvens området. Den ene er som foreskrevet af Duelund ved at man enhed for enhed trimmer dem til at følge 2. ordens Q 0,7 kurve. Også finde placeringen ved at følge udfasnigen når enhederne er faset forkert. En anden aproach, som er lidt mere håndværksmæssig er at måle hurtigheden på enhederne (eller den tid det tager fra at et signal påtrykkes til at der i en given afstand er målbar lyd.) og så placere enhederne derefter. Fordelen ved den sidste er at man så er nødt til at realisere filtrene korrekt ellers sumere de ikke.
Selfølgerlig gør timealignmet ikke hele højttaleren, men hvis man starter forkert så kan det ikke rettes op !! Se omkring Der findes ikke mange produkter hvor det er gennemført. Måske fordi det ikke ser så smart ud. Eller måske fordi det koster penge. Eller ligger kontruktøren bevist et slør over gengivelsen så det ikke kan høres aligevel. Et er sikkert hvis man på et system vil kunne høre absolut fase. så skal time alignment være i orden.
|
Til top |
|
|
waal Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 559
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MiiB skrev:
Det at tingene kan justeres som de tyske eller wilson er ikke nødvendigvis et kvalitets stempel.
Der er for mig to veje til at kontruere en højttaler som i det mindste er timealigned igennem frekvens området. Den ene er som foreskrevet af Duelund ved at man enhed for enhed trimmer dem til at følge 2. ordens Q 0,7 kurve. Også finde placeringen ved at følge udfasnigen når enhederne er faset forkert. En anden aproach, som er lidt mere håndværksmæssig er at måle hurtigheden på enhederne (eller den tid det tager fra at et signal påtrykkes til at der i en given afstand er målbar lyd.) og så placere enhederne derefter. Fordelen ved den sidste er at man så er nødt til at realisere filtrene korrekt ellers sumere de ikke.
Selfølgerlig gør timealignmet ikke hele højttaleren, men hvis man starter forkert så kan det ikke rettes op !! Se omkring Der findes ikke mange produkter hvor det er gennemført. Måske fordi det ikke ser så smart ud. Eller måske fordi det koster penge. Eller ligger kontruktøren bevist et slør over gengivelsen så det ikke kan høres aligevel. Et er sikkert hvis man på et system vil kunne høre absolut fase. så skal time alignment være i orden. |
|
|
Du finder ikke Q'er over o.5 noget sted i Duelunds højttalere. Faseoverensstemmelse mellem alle enheder i et flervejssystem er det der udtrykkes ved begrebet synkronitet. Synkroniteten opretholdes uanset om vi ser på 2vejs (2.orden) 3vejs (4.orden) eller 4vejs (6.orden) i hele filtrets arbejdsområde
På "Torbens HiFi side" ligger der nogle fase-/niveaukurver m.v. som illustrerer at samtidigheden gælder hele systemets "båndbredde"
Du finder linket under private på hif4all
Waal
|
Til top |
|
|
MiiB Branchemedlem

Raidho Acoustics
Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 106
|
Sendt: 10 December 2003 kl. 15:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det Q som Duelund realisere omkring 0.5 er systemets Q ved den nedre afrulning. Den minimere han med at indføre kontroleret utæthed. Filterets Q på 0.7 er det ideelle 2 ordens filter uden overshoot. og med et fasedrej på 180 grader hen over delingen. Det er derfor synkron filtre virker. På et trevejs system fasevendes mellemtonen og tænk engang der hvor den har sit centerpunkt spiller den 180 grader forskudt og med lige præcis samme fase som bas og diskant. 
mvh
|
Til top |
|
|