Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2025 | 04:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Iagtagelse af forskelle (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 10 December 2003 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

MiiB skrev:

Det Q som Duelund realisere omkring 0.5 er systemets Q ved den nedre afrulning. Den minimere han med at indføre kontroleret utæthed. Filterets Q på 0.7 er det ideelle 2 ordens filter uden overshoot. og med et fasedrej på 180 grader hen over delingen. Det er derfor synkron filtre virker. På et trevejs system fasevendes mellemtonen og tænk engang der hvor den har sit centerpunkt spiller den 180 grader forskudt og med lige præcis samme fase som bas og diskant. 

mvh

Jeg er bange for at du ikke har helt ret MiiB ved Linkwitz-Riley filtre er Q på Ca. 0,5 se evt link :

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/Loudspea kers-Crossovers.html

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 December 2003 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa igen Miib, Waal, Duelund, Miju, LGrau og andre der måtte have deltaget!

Nu er det jo altså ikke sådan, at jeg er imod højttalere, hvor enhedernes akustiske centre er bragt i niveau med hinanden. Og i princippet vil le de fleste speakers vel nyde gavn heraf.
Jeg ville blot ikke lade dette afgøre mit valg af speaker, kun hvis alt andet var lige. Men rigtigt er det, at jeg derfor ser på ikke afstandskorrigerede højttalere med noget andre øjne end i nok gør.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 December 2003 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Dynaudio bruger plane fronter, men fase / tids korigere så i delefiltret, der iøvrigt bortset her fra er af første ordens typen.

Det kan man så men hvad man vil om!?..  jeg fortrækker nu at gøre det rent akystiske, og ikke ved at indskyde flere komponenter i delefiltret!

Heller ikke alle er lige begejstret for deres specielle lyd!..

Men som det viser, der er altid flere løsninger og bud på en løsning, og der er lavet mange fine højtalere med plan baffl.

Hvilken løsning der er bedst og giver det bedste resultat??? tjaaa.... hvilke højtalere er de bedste eller den bedste???.......

Jeg har nu min måde og mening også om hvilke er de eller den bedste! ... men det er så jo blot bare min mening, jeg skal ikke her prøve at udgyde nogle sandheder!..

I mine øre fungere 2 orden Linkwiz Riley filtre og vinklet baffl (eller forsænket montage af enheder så de er i samme akustiske plan.) bedst, og flertallet af de højtalere jeg syntes lyder bedst og mest "rigtige" er faktisk også lavet på dennne måde!..

( sjovt sammentræf ik!!?? )

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2003 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

MiiB skrev:

Det Q som Duelund realisere omkring 0.5 er systemets Q ved den nedre afrulning. Den minimere han med at indføre kontroleret utæthed. Filterets Q på 0.7 er det ideelle 2 ordens filter uden overshoot. og med et fasedrej på 180 grader hen over delingen. Det er derfor synkron filtre virker. På et trevejs system fasevendes mellemtonen og tænk engang der hvor den har sit centerpunkt spiller den 180 grader forskudt og med lige præcis samme fase som bas og diskant. 

mvh

Du er gået ganske alvorligt fejl af hvad en "Duelundhøjttaler" er og hvad synkronfiltret er for en størrelse.

Til forståelse af ovenstående henvises endnu engang til Torben HiFi side hvor en "synkronteorien" er forklaret.

Højttalerne bygges alene ved brug af værktøj, matematik og måleudstyr. Targetfiltret kan ses på Torbens side.

Q'er på over 0.5 er lig overshoot og ringning

Waal

Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 December 2003 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Q'er på over 0.5 er lig overshoot og ringning

ENIG!!!!

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes