Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 17:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Scheu Cello pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2003 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Kunne ikke forklare det bedre Schelde
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2003 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Schelde skrev:

Hej Jack...

Her er der mange meninger, både for og imod. En 12" er selvfølgeligt længere (!) og vil hermed flexe mere under afspilning. Dette alene, afholder mange fra at lave dem. Desuden skal den langt fra selve tallerkenen, hvilket ikke gør daglig brug lettere - det kræver en del mere plads. De fleste 12" koster voldsomt meget mere end en 9 - eller 10" ditto, måske pga. de omtalte flexproblemer - det er en hård nød at knække.

Ledte efter et interview med Tom Fletcher fra Nottingham Analogue, omkring tonearme - desværre uden held... Han kommer ikke med nogen endegyldig konklusion om hvad der er bedst. Det er dog helt sikkert, at vil man tæt på korrekt aftastningsvinkel, hedder det 12", hvis ikke tangential.

Har selv 9" og har aldeles udemærket sporing over hele pladen. Det må være et personlig kompromis.....  

Hej Schelde og i andre vinyl veteraner!
En 12" arm er ganske vist som Schelde siger, lavet for at minske fejlsporingsvinkelen ved aftastning af skiver.
Ved korrekt instilling har en tonearm 2 steder på skiven, hvor nålen står korrekt i rillen. Princippet er så, at jo længere armen er, jo mindre vil den fejlvinkel være, som nålen står i i rillen. Hvis man taler om skarpe nåle slibninger, så er resultatet af fejlsporingsvinkelen egentlig, at kanalerne bliver en anelse forskudt for hinanden i tid, og at der uværgerligt vil ske afrulning i den øvre ende, specielt i inderrillerne.
Det gælder derfor alt andet lige, at få disse geometriske fejl minimeret.
Intet i denne verden er helt gratis, for der følger selvfølgelig ulemper med. En længere arm er nere tilbøjelig til at flexe, hvilket vil sige resonere. Her vil frekvensen såmænd blot være lavere end for en 9" arm, men amplituden er desværre typisk højere. Har man det under kontrol, så er der så også den forøgede masse.
Selve Arm/PU systemet skal helst være afstemt til en dynamisk resonans frekvens på ca. 12-15 HZ. Så anslår hverken buler eller musikken resonansen. I meget gamle dage var der nogle der var vilde med en meget lavere resonans, men dem om det. Hver eneste gang jeg har hørt den slags misfostre, så har de spilet så langsomt, at man troede løbeværket var træt. En korrekt placeret arm/PU resonans gør værket "næsten" ufølsomt overfor udefra kommende mekaniske påvirkninger. Det er altså en sutuation der bør efterstræbes.
Langt de fleste PUér performer da også meget bedre i lette tonearme end i tunge ditto, så her er 12" bagud på point.
Tilmed findes der vel 0,1% af alle værk (plints) der er bygget til 12".
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

jack
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2003 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at grunden til at man sjældent bruger 12" skyldes de pickupper der er kommet frem, der er jo også sket en udvikling. Jeg mener, i meget gamle dage skulle nåletrykket være en del højere end hvad der er almindeligt i dag.

Hmm, hvis man bruger en 12" arm, hvilken pickup(upper) skal man så overveje. Er der et godt bud på dette. Hvilke pickupper performer fornuftigt med de tunge arme.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 December 2003 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:

Det er MM pick-up'er, og de er ikke dyre og yder formidabelt i forhold til prisen.

Hvis ikke du er forberedt på at kaste mange penge efter det, så glem alt om MC.

/vilmann

Hvad er en MM og en MC pick-up? Hvad/hvordan er forskellen mellem de to (Lydmæssigt, opbygning, funktion)?

Jeg synes jeg har læst om de forskellige pick-up´er et eller andet sted i forumet, men jeg kan ikke finde det nu.

Mvh.

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 03 December 2003 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

Apropos priser på 12" arme, tjek Mørch's, som stort set koster det samme i 9 og 12". Her kan man også købe det armrør som passer til den pick-up man ønske at benytte, samt skifter man pick-up, kan andre armrør købes. Det er da ret fedt.

Den tyske Amazon pladespiller anbefaler Mørch til deres pladespillere. De bruger også tallerkener som minder om Scheu's.

har billeder, send mail   

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2003 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Hvad er en MM og en MC pick-up? Hvad/hvordan er forskellen mellem de to (Lydmæssigt, opbygning, funktion)?

Jeg synes jeg har læst om de forskellige pick-up´er et eller andet sted i forumet, men jeg kan ikke finde det nu.

Mvh.

Keyvan E.

Hej Keyvan....

Læs her:  http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm#1

Kort og godt.

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Sendt: 04 December 2003 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hej Schelde.

En god hjemmeside med mange gode oplysninger. Tak

Mvh.

Keyvan E.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes