Forfatter |
|
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
Sendt: 18 November 2006 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nogle bedre højttalere
DALI 109, namme namme. det er dem der er et billede af lidt højere oppe __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
hyksi Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 76
|
Sendt: 18 November 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvorfor virker det ikke har prøvet alt hvad du har sagt og gå ind og kig så for den viser det ikke på min com
|
Til top |
|
|
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rigtig rigtig fedt, men måske skulle du købe nogle effektforstærkere, og så få de små til at tage mellemtonen, og de store bassen, hvis du forstår.
så ville lyden blive forbedret !
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3328
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
Rigtig rigtig fedt, men måske skulle du købe nogle effektforstærkere, og så få de små til at tage mellemtonn, og de store basse, hvis du forstår.
så ville lyden blive forbedret !
|
|
|
Nu har de store højttalere som du kalder dem jo også en mellemtone, og hvis den mellemtone er bedre i de store højttalere end i de små jamen så bliver lyden dårligere. Og det er generelt utroligt svært at dele frekvensområdet op så forskellige højttalere spiller forskellig frekvens. Fordi at en højttaler er lille behøver den ikke have en bedre mellemtone 
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er heller ikke det jeg mener, men jeg ville bare mene at du ville få en meget bedre bas. !
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2006 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså du mener ved at lade de store ht'ere spille bas og de små højttalere spille mellemtonen?
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Altså du mener ved at lade de store ht'ere spille bas og de små højttalere spille mellemtonen? |
|
|
Ja, ville det ikke forbedre det meget.
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Satanion skrev:
Ascari skrev:
Altså du mener ved at lade de store ht'ere spille bas og de små højttalere spille mellemtonen? |
|
|
|
|
|
Nej, idéen er ikke så tosset, men der er meget mere i det end bare at dele højttaleren op i bas og så tage en anden højttaler til mellemtone. Som du sikkert ved er der et delefilter i en højttaler som deler frekvensen op og sender de forskellige frekvensområder ud til hhv. bas, mellemtone og diskant i højttaleren. Hvis du derfor f.eks. kun får basserne i Sveskes 109'ere til at spille og sætter hans andre små højttalere til at spille mellemtone vil du et eller andet sted i frekvensområdet komme til at få en overlapning af signalet, eller nok mere sandsynligt i dette tilfælde vil du komme til at mangle signal da noget af frekvensområdet kommer til at mangle da ingen af enhederne er sat til at spille det område. Hvis du skal have det til at virke skal du lave om i delefilteret i begge højttalere så frekvensområdet bliver fordelt anderledes, det kan derfor være at bassen i 109'ere skal spille højere op i frekvens så "frekvenshullet" bliver lukket inden den lille højttalere tager over i de høje toner. Problemet her er at bassen sikkert ikke er lavet til at kunne spille højere frekvens end i det område den er sat til, og så skal du til at skifte enhederne ud, og så kan du ligeså godt købe en anden højttaler.
Og en anden grund til at det ikke vil give bedre lyd er at 109'erne er bedre højttalere end de andre små der er, også selvom de er større. Store højttalere kan andet end at spille bas, så fordi en højttaler er stor kan den altså sagtens også spille bedre i diskant/ mellemtoneområdet end en lille højttaler.
Håber du forstår, ellers spørg så vil jeg prøve at forklare det igen 
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ascari skrev:
Satanion skrev:
Ascari skrev:
|
|
|
|
|
Nej, idéen er ikke så tosset, men der er meget mere i det end bare at dele højttaleren op i bas og så tage en anden højttaler til mellemtone. Som du sikkert ved er der et delefilter i en højttaler som deler frekvensen op og sender de forskellige frekvensområder ud til hhv. bas, mellemtone og diskant i højttaleren. Hvis du derfor f.eks. kun får basserne i Sveskes 109'ere til at spille og sætter hans andre små højttalere til at spille mellemtone vil du et eller andet sted i frekvensområdet komme til at få en overlapning af signalet, eller nok mere sandsynligt i dette tilfælde vil du komme til at mangle signal da noget af frekvensområdet kommer til at mangle da ingen af enhederne er sat til at spille det område. Hvis du skal have det til at virke skal du lave om i delefilteret i begge højttalere så frekvensområdet bliver fordelt anderledes, det kan derfor være at bassen i 109'ere skal spille højere op i frekvens så "frekvenshullet" bliver lukket inden den lille højttalere tager over i de høje toner. Problemet her er at bassen sikkert ikke er lavet til at kunne spille højere frekvens end i det område den er sat til, og så skal du til at skifte enhederne ud, og så kan du ligeså godt købe en anden højttaler.
Og en anden grund til at det ikke vil give bedre lyd er at 109'erne er bedre højttalere end de andre små der er, også selvom de er større. Store højttalere kan andet end at spille bas, så fordi en højttaler er stor kan den altså sagtens også spille bedre i diskant/ mellemtoneområdet end en lille højttaler.
Håber du forstår, ellers spørg så vil jeg prøve at forklare det igen 
|
|
|
Jeg er udemærket klar over at de spiler ligeså godt, for ikke at sige bedre, men det jeg mente var at de små ikke skulle have lov til at levere bas, når de stadig ikke blevet voksne 
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

Lukket, eget ønske!
|
Sendt: 19 November 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sveske skrev:
De små spiller slet ikke mere, puha nej, fy da føj  |
|
|
Nå, men så er diskosionen ovre ? 
Det var ellers så hyggeligt !
|
Til top |
|
|
Holger4 Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 20 November 2006 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Sveske. Superhyggeligt anlæg, du har  __________________ *Membranareal does the job - små højttalere er KUN i vejen*
|
Til top |
|
|
Onstage Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 80
|
Sendt: 20 November 2006 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint anlæg :) .. Hvad fik dig til at vælge Luxmann frem for nyere anlæg? ..
__________________ Anders Villadsen
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 20 November 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest udseendet, dernæst prisen :)
Jeg har givet 2000 samlet, 1500 for forstærker og tuner, 500 for højttalere __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 22 November 2006 kl. 01:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan spiller sådan nogle 109'ere egentlig, Sveske? Og er de lukkede, eller har de basrefleksport på bagsiden?
S.R
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
De spiller dejligt
Jeg har ikke super meget at sammenligne, men i forhold til de gamle er de ligaer bedre på alle områder: Diskanten er meget mere behagelig, og mellemtonen klarer stemmer meget, meget bedre. Bassen er ligeledes meget mere kontrolleret, samt dybere. Og de har to basporte bagpå - en for hver basenhed (duh). __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 22 November 2006 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at du er tilfreds! Tror gerne der er fint med bas, med 2 gange 10 tommer enheder  . Min erfaring er bare, at det er svært at placere højttalere med bagudvendte refleksporte - men det går altså? Det må det vel gøre, da du er tilfreds med lyden
Siger det lige igen, men det luxman-sæt er altså for fedt!
S.R
|
Til top |
|
|
Sveske Forum Bruger

|
Sendt: 22 November 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
ih, tak
det er fedt at der er nogle herinde der roser mit anlæg.
altså, de bliver nok ikke super nemme at placere, og de står håbløst nu. Men lyden er stadig en milliard gange (plus minus) bedre end det gamle, så jeg kan næsten ikke være andet end tilfreds. Mit værelse er alt for småt til højttalerne, men så kan de jo tåle at jeg får opgraderet til et større
Jeg skal jo flytte hjemmefra engang, og hvem ved, måske beholder jeg DALI'erne så længe? __________________
Guide til billedupload
|
Til top |
|
|
Zakken Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 765
|
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvaeeeeh, nogle nye fund du har glemt at dele med os andre?
Du må da ha været på genbrugsstationen?
|
Til top |
|
|
Ascari Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, var der ikke noget med en rørdims du fandt på et tidspunkt?
|
Til top |
|
|