| Forfatter |
|
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan foreslå mig et lydkort til min pc til brug ved digital afspilning af musik-filer (wav-format) via mit HIFI-anlæg? Jeg er ved at lægge mine gamle CD'er ind (i wav-format) på en ekstern hardisk og har så planer om at afspille derfra musikken via min pc med optisk eller koaxial kabel til min forstærker. Mit behov er udelukkende stereo-lyd og har derfor ikke brug for de forskellige surround-funktioner som de nyere lydkort tilbyder. Hvilket lydkort kan levere kvalificeret stereo lyd til en fornuftig pris?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 08 September 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket receiver har du?
Du skal jo lige være klar over at D/A konverterne i de billigere surround receivere er væsentlig dårligere, end selv dem på 1000 kroners lydkort 
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Inden du når at lægge det hele ind i WAV bør du lige kikke på FLAC-formatet. Det er lossless komprimering, så lydkvaliteten er den samme som ved WAV, men de komprimerede filer fylder kun ca. 65% af originalen. Den største fordel FLAC har over WAV, er dog at FLAC understøtter tags som du kan fra MP3.
Hvis du vil have det optimale CD-rip af en cd på din PC, vil en kombination af EAC (program til at rippe) og FLAC være det bedste.
Du kan læse mere om FLAC her og om hvordan EAC sættes op til at bruge FLAC her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34606&KW=ea c+flac
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 09 September 2006 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
micma18 skrev:
|
Hvilket receiver har du?
Du skal jo lige være klar over at D/A konverterne i de billigere surround receivere er væsentlig dårligere, end selv dem på 1000 kroners lydkort 
|
|
|
Jeg har en Marantz SR7500 så kvaliteten her er helt OK!
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Inden du når at lægge det hele ind i WAV bør du lige kikke på FLAC-formatet. Det er lossless komprimering, så lydkvaliteten er den samme som ved WAV, men de komprimerede filer fylder kun ca. 65% af originalen. Den største fordel FLAC har over WAV, er dog at FLAC understøtter tags som du kan fra MP3.
Hvis du vil have det optimale CD-rip af en cd på din PC, vil en kombination af EAC (program til at rippe) og FLAC være det bedste.
Du kan læse mere om FLAC her og om hvordan EAC sættes op til at bruge FLAC her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34606&K W=ea c+flac |
|
|
Den version af EAC der er tilgængelig nu (Exact Audio Copy V 0.95 beta 4) er ikke den version som beskrives i 'Guiden til at sætte FAC op til at bruge FLAC' (i det link som du har foreslået). Jeg har simpelthen ikke få lov til at konfigurere 'External compression' da filen 'mppenc.exe' ikke eksisterer! Har du et forslag til hvordan jeg kommer videre???
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal kikke længere nede på siden (den med guiden).
Der står hvordan du skal gøre med flac. Screenshotet viser hvordan EAC sættes op til at bruge MusePack som ekstern encoder.
Du har vel installeret flac, ikke?
Ellers kan det hentes fra: FLAC
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Du skal kikke længere nede på siden (den med guiden).
Der står hvordan du skal gøre med flac. Screenshotet viser hvordan EAC sættes op til at bruge MusePack som ekstern encoder.
Du har vel installeret flac, ikke? Ellers kan det hentes fra: FLAC
|
|
|
OK nu har jeg så fået indstillet EAC til FLAC. Jeg har kigget lidt på en anden guide: http://www.teqnilogik.com/tutorials/eac.htm#CompressionOptio nsFLAC og her er Bit rate sat til 320 kbit/s (se under FLAC afsnittet)?! Hvilken betydning har det om bit rate er 160 eller 320?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bitrate-feltet har ingen betydning når du bruger FLAC, det bruges kun hvis du encoder med et lossy format som fx MP3.
I FLAC er det kun koprimeringsgraden (1-8) du kan sætte. Dette gøres via parametre i den streng du sender til flac.exe.
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Bitrate-feltet har ingen betydning når du bruger FLAC, det bruges kun hvis du encoder med et lossy format som fx MP3. I FLAC er det kun koprimeringsgraden (1-8) du kan sætte. Dette gøres via parametre i den streng du sender til flac.exe. |
|
|
Vil det sige at komprimeringsgrad 8 giver bedst lydkvalitet?
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
zuluDK skrev:
Bitrate-feltet har ingen betydning når du bruger FLAC, det bruges kun hvis du encoder med et lossy format som fx MP3. I FLAC er det kun koprimeringsgraden (1-8) du kan sætte. Dette gøres via parametre i den streng du sender til flac.exe. |
|
|
Vil det sige at komprimeringsgrad 8 giver bedst lydkvalitet?
|
|
|
Lige en ting til; min version af EAC har inget 'OFFSET' faneblad under 'Compression options' (der er følgende faneblade: Waveform, External Compression, Comment og ID3 Tag') ! Har dette betydning?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 01:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
FLAC er et lossless format, derfor vil lydkvaliteten altid være den samme som kilden (i dit tilfælde din CD).
Komprimeringsgraden beskriver hvor effektivt FLAC skal komprimere lyden, jo mere effektivt det skal gøres, jo mindre fylder filen, men det tager så også længere tid at encode og kræver lidt mere CPU-kraft at decode.
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du bruger DA converteren i din forstærker så er det tæt på at være lige megt hvilket lydkort du bruger (optotrack laver udemærkede billige kort med optisk dig. ud) Pas på med interne kort og coax-kabler, på overraskende mange pc'er er der 110V på stell, noget de færeste hifi-anlæg bryder sig om. Selv har jeg et M-Audi firewire 410 som jeg henter det annaloge signal fra, og det er meget bedre end mine tidligere CD-spillere og forstærkere med egen DA har været. Det kan fås for en stor tusse brugt på E-bay
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 19:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
Hvis du bruger DA converteren i din forstærker så er det tæt på at være lige megt hvilket lydkort du bruger (optotrack laver udemærkede billige kort med optisk dig. ud) Pas på med interne kort og coax-kabler, på overraskende mange pc'er er der 110V på stell, noget de færeste hifi-anlæg bryder sig om. Selv har jeg et M-Audi firewire 410 som jeg henter det annaloge signal fra, og det er meget bedre end mine tidligere CD-spillere og forstærkere med egen DA har været. Det kan fås for en stor tusse brugt på E-bay
|
|
|
Når du skriver 'Hvis du bruger DA converteren i din forstærker' er det så noget jeg kan indstille min forstærker til (Marantz SR-7500)? Vil det sige at du kører analog signal fra dit lydkort til din forstærker?
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
FLAC er et lossless format, derfor vil lydkvaliteten altid være den samme som kilden (i dit tilfælde din CD).
Komprimeringsgraden beskriver hvor effektivt FLAC skal komprimere lyden, jo mere effektivt det skal gøres, jo mindre fylder filen, men det tager så også længere tid at encode og kræver lidt mere CPU-kraft at decode. |
|
|
Hvilken komprimeringsgrad bruger du???
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
|
|
|
Det du anbefaler er altså eksternt lydkort med optisk lyd ud?
|
| Til top |
|
| |
Mark.S Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 531
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Nicoleif
Jeg starter lige med at beskrive mit eget udstyr.
Alt musik er på en gammel bærbar (>1ghz pentium et eller andet med wintendo XP).
Først havde jeg et optotrack tilsluttet, lille usb kort med optisk digi ud. tilsluttet en af indgangene på min yamaha reciver (ASP-2 tror jeg nok den hed), den finder selv ud af at vælge det rigtige signale osv. Udemærket setup, men min cd-spiller var bedre. Nu har jeg et firewire 410 og overfører det analoge signal til et par effektforstærkere, dette lyder fantastisk, og jeg bruger aldrig min cd-spiller. Samtidig kan jeg lege med aktiv drift af højttalerne, rumkorigering osv. (ala tact, men mere 'hand's on' )
Din reciver har 3 (så vidt jeg hsuker) optiske indgange (toslink) så du har flere valg.
Den billige er et optotrack lydkort du plogger i din usb-port og så føre signalet over til reciveren via et toslink kabel (salg mm her i foraet er forbudt, så jeg vil ikke tilbyde dig mit gamle incl et kabel for et par gode CD'er.). Reciveren skal nok selv vælge det rigtige signal osv.
Den forkromede er et godt eksternt lydkort (et godt lydkort koster max 3K) og så overføre det analoge signal til reciveren. Dette giver, som sagt, mulighed for at lege med digitale delfiltre, rumkorigering oma. Priser på lydkort og CD afspillere er ikke sammenlignelige. Med et godt lydkort er man oppe i lyd der macher langt dyrere cd-afspillere (fornægt ikke styreken af masseproduktion).
Jeg er ikke tilhænger af interne lydkort, da stel på computere kan betyde alverdens ting i vore dage (fra jord til 110V ;-) )
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
Hej Nicoleif
Alt musik er på en gammel bærbar (>1ghz pentium et eller andet med wintendo XP).
Først havde jeg et optotrack tilsluttet, lille usb kort med optisk digi ud. tilsluttet en af indgangene på min yamaha reciver (ASP-2 tror jeg nok den hed), den finder selv ud af at vælge det rigtige signale osv. Udemærket setup, men min cd-spiller var bedre. Nu har jeg et firewire 410 og overfører det analoge signal til et par effektforstærkere, dette lyder fantastisk, og jeg bruger aldrig min cd-spiller. Samtidig kan jeg lege med aktiv drift af højttalerne, rumkorigering osv. (ala tact, men mere 'hand's on' )
Din reciver har 3 (så vidt jeg hsuker) optiske indgange (toslink) så du har flere valg.
Den billige er et optotrack lydkort du plogger i din usb-port og så føre signalet over til reciveren via et toslink kabel (salg mm her i foraet er forbudt, så jeg vil ikke tilbyde dig mit gamle incl et kabel for et par gode CD'er.). Reciveren skal nok selv vælge det rigtige signal osv.
Den forkromede er et godt eksternt lydkort (et godt lydkort koster max 3K) og så overføre det analoge signal til reciveren. Dette giver, som sagt, mulighed for at lege med digitale delfiltre, rumkorigering oma. Priser på lydkort og CD afspillere er ikke sammenlignelige. Med et godt lydkort er man oppe i lyd der macher langt dyrere cd-afspillere (fornægt ikke styreken af masseproduktion).
Jeg er ikke tilhænger af interne lydkort, da stel på computere kan betyde alverdens ting i vore dage (fra jord til 110V ;-) )
|
|
|
Skal man helt op i 3 tusinde kr for et godt lydkort??
Mht. den forkromede så skriver du 'overførsel af analog signal'! Her kører du altså ikke digital overførsel (toslink)???
Den billige løsning er da digital overførsel ikke sandt (leverer optotrack ikke digital overførsel)?
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
Hej Nicoleif
|
|
|
Er det omtalte optotrack identisk med OPTOPLAY af mærket AUDIOTRACK?
|
| Til top |
|
| |