Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: PC-lydkort til stereo brug? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 September 2006 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

JA det var det kortet hed, gad ikke slå det op ;-).
Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 September 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:

Jeg er ikke tilhænger af interne lydkort, da stel på computere kan betyde alverdens ting i vore dage (fra jord til 110V ;-) )

Interne lydkort kan somend være ganske gode! Men ja, de er self. ikke emi afskærmet osv. fra de andre ting og sager inde i pc'en, men det værste er vel ripple spændingerne fra strømforsyningen, og de kræver en god omgang filtrering... Denne slipper du dog ikke sådan lige uden viddere for, hvis du ikke specifikt finder dig et eksternt lydkort med egen strømforsyning.

De omtalte 110v. behøver du i bekymre dig om, hvis du bruger hovedet for hvis du bare sørger for at koble dine kabler sammen, imens udstyret er slukket, så får stel planerne aldrig lov at svæve væk fra hinanden  Ved ikke hvorfor folk har fået denne fobi, efter man er begyndt at bruge digitale medier, men stel planerne opføre sig ikke anderledes end de har gjort de sidste 50år+, og der har det da ikke være noget problem! Måske er der da en enkelt der har været uheldig med de dumt udformede jack eller phono stik, da disse kobler fasen før stel, men det er jo stadig kun farligt, når de bliver på- og afmonteret...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 September 2006 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Inden du når at lægge det hele ind i WAV bør du lige kikke på FLAC-formatet. Det er lossless komprimering, så lydkvaliteten er den samme som ved WAV, men de komprimerede filer fylder kun ca. 65% af originalen. Den største fordel FLAC har over WAV, er dog at FLAC understøtter tags som du kan fra MP3.

Hvis du vil have det optimale CD-rip af en cd på din PC, vil en kombination af EAC (program til at rippe) og FLAC være det bedste.

Du kan læse mere om FLAC her og om hvordan EAC sættes op til at bruge FLAC her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34606&K W=ea c+flac

Jeg er stadig lidt i tvivl om fordelen ved at bruge EAC/FLAC! Jeg har en rigelig stor ekstern harddisk (kan sagtens rumme mine cd'er i wav) og at rippe med eac/flac tager vel betydelig længere tid end ved at rippe i wav? Og er wav-formatet ikke et mere fremtidssikret format end flac?

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Inden du når at lægge det hele ind i WAV bør du lige kikke på FLAC-formatet. Det er lossless komprimering, så lydkvaliteten er den samme som ved WAV, men de komprimerede filer fylder kun ca. 65% af originalen. Den største fordel FLAC har over WAV, er dog at FLAC understøtter tags som du kan fra MP3.

Hvis du vil have det optimale CD-rip af en cd på din PC, vil en kombination af EAC (program til at rippe) og FLAC være det bedste.

Er det sådan at du kan sende mig en beskrivelse af hvordan man ripper cd'er i eac med flac-format? Eac virker lettere uoverskueligt at gå til!

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

zuluDK skrev:

Er det sådan at du kan sende mig en beskrivelse af hvordan man ripper cd'er i eac med flac-format? Eac virker lettere uoverskueligt at gå til!

For rippe en cd i wav (og til flac format) gør jeg følgende:

Jeg åbner EAC og markerer alle filerne på min audio-cd der skal rippes. Så går jeg ind under ACTIO -> COPY SELCTED TRACKS -> COMPRESSED. Så begynder EAC og extract'e mine audio-filerne en efter end med først -> READING TRACK-> COPY OK -> herefter popper FLAC FRONTEND op og så ved jeg ikke hvordan jeg skal komme videre???? 

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Har du fulgt guiden jeg linker til i den anden tråd?
Der er en række parametre du skal sende til flac.exe for at den beynder at encode, men det hele står beskrevet i guiden (scroll lidt ned til du kommer til flac).

Mht til fremtidssikring, så kan du altid konvertere dine flac-filer tilbage til WAV, eller et hvilket som helst andet format du måtte ønske, bitperfekt. Altså vil resultatet blive præcis som hvis du havde encodet til WAV i første omgang.

Jeg ved godt at harddiskpriserne er lave, og at det tager lidt længere tid at rippe til flac end WAV, men jeg mener at muligheden for at benytte tags (som du kender det fra MP3) er det hele værd.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Har du fulgt guiden jeg linker til i den anden tråd?
Der er en række parametre du skal sende til flac.exe for at den beynder at encode, men det hele står beskrevet i guiden (scroll lidt ned til du kommer til flac).

Mht til fremtidssikring, så kan du altid konvertere dine flac-filer tilbage til WAV, eller et hvilket som helst andet format du måtte ønske, bitperfekt. Altså vil resultatet blive præcis som hvis du havde encodet til WAV i første omgang.

Jeg ved godt at harddiskpriserne er lave, og at det tager lidt længere tid at rippe til flac end WAV, men jeg mener at muligheden for at benytte tags (som du kender det fra MP3) er det hele værd.

Jeg har fået indstillet flac til at encoded! Hvordan indtaster man tags via flac?

Dion
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 September 2006 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg fik i sidste uge en Squeezebox og er nu igang med at rippe - gal det tager sin tid !
Men når man nu vil have det i FLAC med tags og i loseless så er der ingen vej uden om.

Det gode ved Squeezeboxen er at du ikke behøver den ofte støjende PC i lytterummet.

Jeg har sat EAC op efter disse links:
Part 1: http://forums.danomac.org/viewtopic.php?t=27
Part 2: http://forums.danomac.org/viewtopic.php?t=347

• Insert CD
  • Detect Gaps (F4)
  • Name tracks if desired  (Tryk på Disc symbolet)
  • Test & Copy
    Compressed (Shift+F6), or Uncompressed (F6)
  • Til top Vis Dion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dion Besøg Dion's Websted

nicoleif
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

Dion skrev:

Hej

Jeg fik i sidste uge en Squeezebox og er nu igang med at rippe - gal det tager sin tid !
    Men når man nu vil have det i FLAC med tags og i loseless så er der ingen vej uden om.

Det gode ved Squeezeboxen er at du ikke behøver den ofte støjende PC i lytterummet.

Jeg har sat EAC op efter disse links:
    Part 1: http://forums.danomac.org/viewtopic.php?t=27
    Part 2: http://forums.danomac.org/viewtopic.php?t=347

• Insert CD
  • Detect Gaps (F4)
  • Name tracks if desired  (Tryk på Disc symbolet)
  • Test & Copy
    Compressed (Shift+F6), or Uncompressed (F6)
  • Jeg har prøvet at opsætte EAC efter ovenstående links (opsætningen i links'ene er lavet udfra en tidligere udgave af EAC end den jeg har hentet) og så har jeg prøvet at rippe efterfølgende. Dette går også fint men når jeg så efterfølgende undersøger den de filer det har resulteret i så er størrelsen af disse den samme som WAV-filerne på cd'en og formatet af de genererede filer er WAV (skal det ikke være FLAC)? Hvad gør jeg galt?

sshd
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
    Lokalitet: Sjælland
    Sendt: 13 September 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

nicoleif skrev:

Er der nogen der kan foreslå mig et lydkort til min pc til brug ved digital afspilning af musik-filer (wav-format) via mit HIFI-anlæg? Mit behov er udelukkende stereo-lyd og har derfor ikke brug for de forskellige surround-funktioner som de nyere lydkort tilbyder. Hvilket lydkort kan levere kvalificeret stereo lyd til en fornuftig pris?

Jeg kan anbefale et Audiotrak Maya44 MKII til ca. 1000 kr.
    Det er måske en smule overkill, da det har fire kanaler og er beregnet til professionel optagelse af lyd. Men prisen er overskuelig og kvaliten glimrende. Kortet har både coaxiale og optiske udgange. Den medfølgelde driver er minimalistisk og resampler naturligvis ikke. Understøtter ASIO hvis man skulle have lyst til det.

Kortet har ikke EAX, dermed ikke så velegnet til spil.
    Bemærk dog, at man sagtens kan få DD5.1 og dts 5.1 igennem spdif med dette kort, skulle det blive aktuelt i fremtiden.

Der er ingen EAX, så virker ikke specielt godt til spil. Kortet kan bruges til dobly digital 5.1 og dts 5.1 ligesom
    Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

nicoleif
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 13 September 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

sshd skrev:
    nicoleif skrev:

Er der nogen der kan foreslå mig et lydkort til min pc til brug ved digital afspilning af musik-filer (wav-format) via mit HIFI-anlæg? Mit behov er udelukkende stereo-lyd og har derfor ikke brug for de forskellige surround-funktioner som de nyere lydkort tilbyder. Hvilket lydkort kan levere kvalificeret stereo lyd til en fornuftig pris?

Jeg kan anbefale et Audiotrak Maya44 MKII til ca. 1000 kr.
    Det er måske en smule overkill, da det har fire kanaler og er beregnet til professionel optagelse af lyd. Men prisen er overskuelig og kvaliten glimrende. Kortet har både coaxiale og optiske udgange. Den medfølgelde driver er minimalistisk og resampler naturligvis ikke. Understøtter ASIO hvis man skulle have lyst til det.

Kortet har ikke EAX, dermed ikke så velegnet til spil.
    Bemærk dog, at man sagtens kan få DD5.1 og dts 5.1 igennem spdif med dette kort, skulle det blive aktuelt i fremtiden.

Der er ingen EAX, så virker ikke specielt godt til spil. Kortet kan bruges til dobly digital 5.1 og dts 5.1 ligesom

Tak for info, jeg tror dog at jeg har set mig varm på en Squeezebox 3 hvor jeg så ikke har brug for et lydkort!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
    Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes