Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 13:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Bashøjtaler til El-bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 September 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Det er svært at sige. Men der findes mange typer baskabinetter, så jeg vil mene du bør gå ud og lytte lidt.

Mht. om 12" er nok, er jeg stadig skeptisk. Selv på små spillejobs, er musikken omkring dig høj. Et trommesæt spiller ikke lavere fordi det er et lille sted, tværtimod står du typisk lige ved siden af trommeslageren, og vil derfor have svært ved at høre dig selv.

De helt dybe toner er ofte ret lave, og vil derfor drukne i den scenestøj der altid vil være. Du har enhederne nu, så det er bare med at komme igang, og få prøvet dine idéer af i praksis, hvis ikke det virker har du har kraftig hifihøjttaler (glem alt om PA højttaler med kun 12" i bunden)

Ja det er vel bare om at komme igang.

Jeg har længe spillet med en lille Rolandcombo med en 10" fuldtoneenhed i og det kan lige knap klare sig i øvelokalet, men det er langt fra optimalt.

Jeg vil tro at mine 2 ret potente 12" der kan tåle en belastning på 700 watt burde kunne klare det okay, men det må tiden vise .

Jeg skal have fundet ud af følgende: kabinetstørrelse og delefrekvenser.

Jeg kan se du selv har bygget højtalere hvor vil du tro at jeg skal dele henne?

hvis man giver 12" et lidt mindre område at arbejde med og mellemtonen får lov at tage en stor del af mellemtonen så kan bassen vel virkelig få lov til at arbejde med at spille bas, ikke?

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 September 2006 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

Bassen er sådan set ligeglad med diskanten - men din højeffektive 6" er tværtimod ikke glad for bas ved de niveauer- så ikke meget under 1khz 

det bedste ville være slet ikke at have filter på bassen - så hifi lyd er vel ude af billedet

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 September 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Link til Liniarteams online-beregner & deres downloads:

http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=isdonline

To 12" enheder skulle nok kunne følge med, de har tilsammen ca 25% større membranareal end en enkelt 15". Selvom det er til instrument og PA brug, er der jo ikke noget galt i at tilstræbe en neutral lyd. Faktisk skal i hvert fald PA have det, det skal jo kunne gengive al musikken rimeligt neutralt. Tror faktisk, at en lukket boks kan være det rigtige - især hvis du spiller funk, hvor bassen jo ofte optræder som slagtøj!  Tror for øvrigt, at din 5-strengede rammer omkr. 35 Hz i dybeste grundtone - men det gør næppe den store forskel mht. behovet for dybbas eller ej.

En amerikaner ved navn Bill Fitzmaurice har designet en række hornbaserede bokse, hvoraf nogle er velegnede til elbas (han spiller instrumentet selv). Han har osse et forum, hvor man kan diskutere disse problemer. Link:

http://www.billfitzmaurice.com/

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 September 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jeg set en del kabintter til El-bas, del fleste bruger delefilter til diskanten, så den kan overleve, og lader basser gå hele vejen. Men det kunne være sjovt at gøre det "rigtigt". Men ønsker du at bruge din mellemtone skal den nok deles ved. 800-1000 Hz som foreslået.

Med hensyn til et lukket kabinet er jeg lidt bange for effektiveteten, jeg vil ydermere tro at Bayma's enheder er designet med bas refleks i tænkerne, da det jo er typisk til PA brug.

Jeg tro det 12" kan blive godt kompromi mellem de typiske hurtige 4*10" eller ligende og de traditionele 15" kabinetter.

Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej tak for jeres indlæg!

Jeg har prøvet det der winisd program men fik resultatet at der skulle 12,8 liter luft til mit lukkede kabinet???

det er da virkelig lidt, hehe..

Nogen som kan/vil beregne det for mig?

Jeg tror jeg vil starte med at bygge et lukket kabinet, der er ikke så meget beregning og sådan.

Hvis det ikke går må jeg jo prøve mig frem med et basreflex der kunnes det lukkede kabinet måske genbruges?

Virkelig fedt at få nogle gode råd!

Jeg ville jo gerne lave det som en hifihøjtaler så hvis nu at delefrekvenserne var ved:

1000 Hz og 4000 Hz hvad siger i så?

I må endelig råbe op hvis i synes at det er dårlige delefrekvenser!

Det jeg glæder mig mest til er at sidde og nusse med kabinettet (afstivning, form, dæmpning og finish).

Det skal være et sandt hifi-projekt!

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

De 1000 hz og 4000 hz som delefrekvenser lyder slet ikke tosset, men de 12 liter er godt nok ikke meget. Jeg så på det data blad du henviste til at de viste frekvensgang i et 50 refleks kabiniet, så mon ikke det er kunne være et pasende udgangspunkt?
Til top Vis Kenneth Hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth Hansen

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Kenneth Hansen skrev:
De 1000 hz og 4000 hz som delefrekvenser lyder slet ikke tosset, men de 12 liter er godt nok ikke meget. Jeg så på det data blad du henviste til at de viste frekvensgang i et 50 refleks kabiniet, så mon ikke det er kunne være et pasende udgangspunkt?

Jeg ved ikke meget om delefrekvenser men mit foreslag er baseret ud fra sund fornuft og et lille kig på frekvenskurverne, så fedt nok! -jeg er ikke helt uduelig til det her.

Men hvad hvis jeg ville starte med at bygge et lukket kabinet?

Hvor mange liter skulle jeg så bruge?

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige prøvet din enhed i CAAD4 og det kom også op med noget omkring 14 liter, ca. lige så tosset, og et -3dB punkt på 95 Hz (ikke så funky). Jeg prøvede så lave kabinettet 60 liter, det bare være; -3 dB ved ca. 110 Hz. Så jeg tror du skal tænke på en refleks løsning. Jeg holde selv meget af lukkede kabinetter til Hifi.

Jeg lavede også lige en beregning som refleks i 50 liter, det gav -3dB ved 50 Hz, 10.5cm diameter port med en længe på 11cm. Der var ikke regtigt noget at vinde ved 60 liter.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Kenneth Hansen skrev:

Jeg har lige prøvet din enhed i CAAD4 og det kom også op med noget omkring 14 liter, ca. lige så tosset, og et -3dB punkt på 95 Hz (ikke så funky). Jeg prøvede så lave kabinettet 60 liter, det bare være; -3 dB ved ca. 110 Hz. Så jeg tror du skal tænke på en refleks løsning. Jeg holde selv meget af lukkede kabinetter til Hifi.

Jeg lavede også lige en beregning som refleks i 50 liter, det gav -3dB ved 50 Hz, 10.5cm diameter port med en længe på 11cm. Der var ikke regtigt noget at vinde ved 60 liter.

Ja, du har nok ret med basreflex.

Kan der været noget galt med de parametre Beyma har skrevet? jeg er ikke vandt til at kigge på sådan nogle parametre så jeg ved ikke hvordan det burde se ud..

Det virker bare underligt at den foreslår 14 og 12 liter.

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror deres data er ok, men enheden nok slet ikke er tænkt til brug i et lukket kabinet, jeg set det før med andre enheder.

Jeg tænkt lidt mere over delefrekvenserne, jeg tror den laveste godt kan flyttes noget ned til 600-800 Hz efter at have læst mere om mellem tonen.

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Kenneth Hansen skrev:

Jeg tænkt lidt mere over delefrekvenserne, jeg tror den laveste godt kan flyttes noget ned til 600-800 Hz efter at have læst mere om mellem tonen.

Ja, det tænkte jeg også til at starte med.

skulle man måske prøve omkring  800 Hz.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 September 2006 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
Kenneth Hansen skrev:

Kan der været noget galt med de parametre Beyma har skrevet? jeg er ikke vandt til at kigge på sådan nogle parametre så jeg ved ikke hvordan det burde se ud..

Uden at have set data for enheden vil jeg tro den har et meget lavt Qt (sikkert omkring 0,2) og dermed ruller den hurtigt af ved bassen. Eneste kabinetløsning må være basrefleks.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Så har jeg siddet og udarbejdet et design og literne kommer til at være på 54 liter så det bliver nok nødt til at være basreflex.

Hvad med en slags transmission lign. port på bagsiden af kabinettet?

ala : http://www.seas.no/thor.htm (se bort fra størrelse og form af den højtaler)

En anden ting er at jeg godt kunne finde på at lave kabinettet som meils lækre højtalere og så prøve at give dem en lak/farve ligne en gammel kontrabas eller violin, i ved, sonus faber farven.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=34156&P N=1

Men det virker en smule omfattende..

Hvad siger i til at man laver en transmissionlineagtigt port?

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Adamfelix skrev:
Kenneth Hansen skrev:

Uden at have set data for enheden vil jeg tro den har et meget lavt Qt (sikkert omkring 0,2) og dermed ruller den hurtigt af ved bassen. Eneste kabinetløsning må være basrefleks.

Ja, hvis det er den der hedder Qts, så er den på 0,29.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 10 September 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej...

Jeg har lidt erfaring med både hifi og PA. Som mange har vejledt dig til, så er det rigtigt med en reflex, kabinet skal ikke være tosset stor da enhederne har stift ophæng og et ret høj FS. Det er klart en fordel at det er effektivt, men samtidig vil ambition om "hifi" gå lidt af fløjten. Hifi vil jo kræve f.eks. en 12b100 (Beyma) istedet, og på mange måder vil det være lavere i output, men betydelig mere saftig i lyden.....noget det stive PA - ophæng æder. Som regel er det mest sikkert med PA-ophænget, specielt når lydtrykket skal kunne følge med....og lyder bliver lettere kedeligt....men højt.

Det vil kræve lidt arbejde at få enhederne justeret ordenligt sammen, undtaget hvis du vil bruge elektronisk delefilter, og det er der mange gode argumenter for. Et passivt filter vil være ret bøvlet at lave fra scratch, så vil et to vejs med elektronisk filter være godt. Du kan også samtænke dit eleltronik fra bassen.....hvad har du af EQ på den?

Mvh

Mvh  

Til top Vis Bradman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bradman

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 September 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

Hej...

Jeg har lidt erfaring med både hifi og PA. Som mange har vejledt dig til, så er det rigtigt med en reflex, kabinet skal ikke være tosset stor da enhederne har stift ophæng og et ret høj FS. Det er klart en fordel at det er effektivt, men samtidig vil ambition om "hifi" gå lidt af fløjten. Hifi vil jo kræve f.eks. en 12b100 (Beyma) istedet, og på mange måder vil det være lavere i output, men betydelig mere saftig i lyden.....noget det stive PA - ophæng æder. Som regel er det mest sikkert med PA-ophænget, specielt når lydtrykket skal kunne følge med....og lyder bliver lettere kedeligt....men højt.

Det vil kræve lidt arbejde at få enhederne justeret ordenligt sammen, undtaget hvis du vil bruge elektronisk delefilter, og det er der mange gode argumenter for. Et passivt filter vil være ret bøvlet at lave fra scratch, så vil et to vejs med elektronisk filter være godt. Du kan også samtænke dit eleltronik fra bassen.....hvad har du af EQ på den?

Mvh

Mvh  

Kan man godt smide et elektronisk delefilter på efter signalet er forstærket op, hvis ikke skal man jo have en forstærker til hver enhed og det bliver lidt for dyrt og stort til mig.
jeg havde forestillet mig at få en butik/firma til at konstruere delefiltret, er det umuligt?

Jeg har ikke noget vildt eq lige nu bare en baskontrol, diskantkontrol og en semiparametrisk mellemtone kontrol.

kunne være fedest at få en neutral og linær lyd uden at jeg skulle til at eq'e bagefter men jeg ved ikke om det er en umulig tanke?

Kenneth Hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 September 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Hej...

Nej. Du kan ikke sætte et efter forstærkeren! Som du selv er inde på bliver man således nød til at have separate power-amp, god men dyr som du siger en dyr løsning.

Jeg ville evt. købe et færdigt delefilter fra Monacor eller lignende, hvis ikke budgetet skal løbe vildt op. tjek evt . DN200 fra Monacor vare nr. 120170 på monacor.dk.

Du skal nok regne med at dæmpe din mellem tone ca.4 dB som den er kraftiger end bassen. Jeg vil nok foreslå L-pad variabel dæmper til diskanten.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 12 September 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Den mellemtone, siger den i det hele taget noget, når der bliver spillet på en elbas ?
Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Lytteren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 12 September 2006 kl. 03:57 | IP-adresse registreret  

I mere end 25 år har jeg haft El bas som mere eller mindre ”lidenskab” jeg har som så mange andre være (stort set) i gennem hele møllen, altså haft alle mulig og navnlig umulige bas anlæg har haft så mange forskellige bas anlæg at det vil føre alt for at komme ind på her. Men jeg blev på et tids punkt så træt af den ofte skandaløse kvalitet , f.eks. bas kasser på over 100 liter med 15” basenhed i silde kasse tynd  materiale uden nogen form for afstivning etc.Altså ”lysår” fra hifi, også håbløse højttaler enheder skulle "man" finde sig i etc. Jeg så på et tids punkt kun en mulighed byg selv, men som det oftest går med byg selv, bliver man relativ hurtig klorer,

Det kan ikke på nogen måde i dag betale sig med byg selv højttaler til Elbas, idet der i dag findes virkelig fine systemer  til dette, mit el bas anlæg består i dag af to styk Hartke ”Pro” 1800 som bund, og to styk Asdown ”ABM BP 15-10” det sidste bas ”system” bruger mange bassister som ”fuldtone” men da jeg spiller på div. 5-strenget baser med det rigtig dybe H/B ja så kunne Asdown ikke gøre det.

Men som basmellemtone er den derimod fantastik , Hartke er bygget som var det en ”high end” hifi højttaler bank f.eks. på siden med en knytte hånd, der høres absolut intet (!!!!!!!!!!!!!) den overgår faktisk flere hifi højttaler her…! Den er udstyret med en særdeles kraftig 18” fra Eminece USA. Jeg driver disse 2 ”bunde” med en WPA 6500 PA sluttrin (2x600 watt) ved hjælp af det indbyggede elektroniske delefilter fra en Roland SIP 301 bas forforstærker de 2 top systemer driver jeg med en Samick SMP 6000 (2x400 watt) fra ”fuldtone” udgangen på Roland SIP 301. dette anlæg kan måske virke lidt ekstrem  men lyden, den er naturligvis også der efter.

Andre bassister jeg har talt med ”nøjes” f.eks. en Hartke ”Pro” 1800 samt en Hartke ”Pro” 2200  (2x12” 1xhorn) som top, hvis dette også er for meget så kunne  ”kun” et enkelt bas ”system” som f.eks. EBS 412 ”Evolution Proline” (4x12” med gummi ophæng meget lang vandring…! samt 1xhorn) kraftig kabinet med afstivning etc.i nogle tilfælde også gøre det.

Mvh.

Lytteren.

Til top Vis Lytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lytteren

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2006 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Lytteren skrev:

I mere end 25 år har jeg haft El bas som mere eller mindre ”lidenskab” jeg har som så mange andre være (stort set) i gennem hele møllen, altså haft alle mulig og navnlig umulige bas anlæg har haft så mange forskellige bas anlæg at det vil føre alt for at komme ind på her. Men jeg blev på et tids punkt så træt af den ofte skandaløse kvalitet , f.eks. bas kasser på over 100 liter med 15” basenhed i silde kasse tynd  materiale uden nogen form for afstivning etc.Altså ”lysår” fra hifi, også håbløse højttaler enheder skulle "man" finde sig i etc. Jeg så på et tids punkt kun en mulighed byg selv, men som det oftest går med byg selv, bliver man relativ hurtig klorer,

Det kan ikke på nogen måde i dag betale sig med byg selv højttaler til Elbas, idet der i dag findes virkelig fine systemer  til dette, mit el bas anlæg består i dag af to styk Hartke ”Pro” 1800 som bund, og to styk Asdown ”ABM BP 15-10” det sidste bas ”system” bruger mange bassister som ”fuldtone” men da jeg spiller på div. 5-strenget baser med det rigtig dybe H/B ja så kunne Asdown ikke gøre det.

Men som basmellemtone er den derimod fantastik , Hartke er bygget som var det en ”high end” hifi højttaler bank f.eks. på siden med en knytte hånd, der høres absolut intet (!!!!!!!!!!!!!) den overgår faktisk flere hifi højttaler her…! Den er udstyret med en særdeles kraftig 18” fra Eminece USA. Jeg driver disse 2 ”bunde” med en WPA 6500 PA sluttrin (2x600 watt) ved hjælp af det indbyggede elektroniske delefilter fra en Roland SIP 301 bas forforstærker de 2 top systemer driver jeg med en Samick SMP 6000 (2x400 watt) fra ”fuldtone” udgangen på Roland SIP 301. dette anlæg kan måske virke lidt ekstrem  men lyden, den er naturligvis også der efter.

Andre bassister jeg har talt med ”nøjes” f.eks. en Hartke ”Pro” 1800 samt en Hartke ”Pro” 2200  (2x12” 1xhorn) som top, hvis dette også er for meget så kunne  ”kun” et enkelt bas ”system” som f.eks. EBS 412 ”Evolution Proline” (4x12” med gummi ophæng meget lang vandring…! samt 1xhorn) kraftig kabinet med afstivning etc.i nogle tilfælde også gøre det.

Mvh.

Lytteren.

Jeg har besluttet mig for at bygge mit eget eftersom jeg har brugt mange penge på enheder.

Jeg har også kigget på noget EBS, det er rart at se nogen som laver bashøjtalere med blødt ophæng.. Egentlig kunne det allermest lækre jo være en bashøjtaler med en 4 Scanspeak revelator 26w! hvis de kunne tage de tæsk?..

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes