| Forfatter |
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Den mellemtone, siger den i det hele taget noget, når der bliver spillet på en elbas ? |
|
|
Ja da!
Der er overtoner på en bas op til 14000 Hz eller sådan noget!

det er jo ikke bare dybe sinus toner en bas spiller... -udelukkende 
|
| Til top |
|
| |
HobbesJunior Udelukket fra forum

Bruger siden: 02 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 01:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er heller ikke enig i (overhovedet), at man ikke har brug for dyb bas (men ikke sub-bas måske, det er en anden sag).
Skal den spille HØJT, er det fint med mange ti-tommer, men det er jo netop mere hifi-præget vi er ude i her.
bas guitaren i Billie Jean lyder altså helt fænomenalt på min 15" 2226G JBL i et 200 L kabinet. der er ikke noget værre end en PA bas der bare skal spille så højt som muligt ved de 60-80 Hz, synes jeg. og der er også undertoner på en sopran stemme - lidt sjovt at høre Michael Jackson synge bas - lol... (edit: min JBL kan ikke stå alene selvf., men den giver en utrolig behagelig ro i de dybe toner, og aflaster mellem/bas enheden rigtig meget)
Men det jeg egentlig ville råde dig til er at bygge i 24 lags baltic birch, (eller mindre fordi det er lettere), og fordi bass lyder godt når det er så stift og samtidig så let et (træ)kabinet som muligt, ...og så sørge for at (evt matrix) afstive det godt. MDF er kun velegnet til sub bas, hvor man cutter ved max. 120 Hz, 24 db/oktav, er min erfaring. (MDF har sin egenresonans ved 200-400 Hz)
(høj masse er i sig selv ikke godt, da energien bare frigives igen lidt senere, så så stift som muligt, hvor du stadig kan flytte rundt på kabinettet. Det må ikke være så let at det er pladerne/siderne man hører vibrere i stedet for membranen (det gør pladerne kun ved én frekvens, og det er udelukkende forvrængning af lyden (=> "ægte" PA/koncertlyd).
Synes egentligt dit første bud på enheder så fint ud. og er enig i du meget gerne skal adskille bas og mellemtone, og for mig at se er ventileret kabinet i både mellem og bas kabinet den rigtige løsning. Du skal bare sørge at for porten er tilpas lavt sat mht. Hz, så undgår du både kompression som er det lukkede kabinets ulempe, og høj forsinkelse på den luft som porten skubber frem og tilbage
(kan måles op til 25 ms for porten der hvor den cutter, ca, og øret kan høre ned til 6ms ved 150Hz, men en del mindre ved de dybere toner - har ikke fundet nogle links der undersøgte frekvenser dybere end det, hvilket jo ville være rart når en port som regel spiller en del dybere end det - men den generelle opfattelse som jeg kender det, er at et ventileret kabinet er at foretrække til bas.)
edit: (efter at have læst side 2 ) ... Jeg har lige købt en Rane MA 6S 6 kanals balanceret forstærker til 312 dollar, på ebay(nypris 1400$), og tidligere et JBL m553 filter, så det kan lade sig gøre at finde nogenlunde billigt, men det var ikke så let vil jeg godt medgive. En ny Yamaha 6 kanalsforstærker koster vist godt 1000 dollar. Det giver en god fleksibilitet, når man skal leje med selvbyg, hvis du kan være med i det prisleje.
en sidste kommentar: At lade en 15" spille op til 3KHz er efter min mening voldtægt, næsten selv for PA lyd... brug mellemtonen et sted ned til de 150-200Hz, ville være mit bud...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9418
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 08:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
I PA deler man en 15" mellemtone omkring 700 Hz. Typisk over til et 2" horn.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er også 2 oktaver lavere, (men stadig ret højt). ... der var et link tidligere i tråden, hvor en gut havde ladet den dele ved 3 KHz.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
HobbesJunior skrev:
|
Jeg er heller ikke enig i (overhovedet), at man ikke har brug for dyb bas (men ikke sub-bas måske, det er en anden sag).
Skal den spille HØJT, er det fint med mange ti-tommer, men det er jo netop mere hifi-præget vi er ude i her.
bas guitaren i Billie Jean lyder altså helt fænomenalt på min 15" 2226G JBL i et 200 L kabinet. der er ikke noget værre end en PA bas der bare skal spille så højt som muligt ved de 60-80 Hz, synes jeg. og der er også undertoner på en sopran stemme - lidt sjovt at høre Michael Jackson synge bas - lol... (edit: min JBL kan ikke stå alene selvf., men den giver en utrolig behagelig ro i de dybe toner, og aflaster mellem/bas enheden rigtig meget)
Men det jeg egentlig ville råde dig til er at bygge i 24 lags baltic birch, (eller mindre fordi det er lettere), og fordi bass lyder godt når det er så stift og samtidig så let et (træ)kabinet som muligt, ...og så sørge for at (evt matrix) afstive det godt. MDF er kun velegnet til sub bas, hvor man cutter ved max. 120 Hz, 24 db/oktav, er min erfaring. (MDF har sin egenresonans ved 200-400 Hz)
(høj masse er i sig selv ikke godt, da energien bare frigives igen lidt senere, så så stift som muligt, hvor du stadig kan flytte rundt på kabinettet. Det må ikke være så let at det er pladerne/siderne man hører vibrere i stedet for membranen (det gør pladerne kun ved én frekvens, og det er udelukkende forvrængning af lyden (=> "ægte" PA/koncertlyd).
Synes egentligt dit første bud på enheder så fint ud. og er enig i du meget gerne skal adskille bas og mellemtone, og for mig at se er ventileret kabinet i både mellem og bas kabinet den rigtige løsning. Du skal bare sørge at for porten er tilpas lavt sat mht. Hz, så undgår du både kompression som er det lukkede kabinets ulempe, og høj forsinkelse på den luft som porten skubber frem og tilbage
(kan måles op til 25 ms for porten der hvor den cutter, ca, og øret kan høre ned til 6ms ved 150Hz, men en del mindre ved de dybere toner - har ikke fundet nogle links der undersøgte frekvenser dybere end det, hvilket jo ville være rart når en port som regel spiller en del dybere end det - men den generelle opfattelse som jeg kender det, er at et ventileret kabinet er at foretrække til bas.)
edit: (efter at have læst side 2 ) ... Jeg har lige købt en Rane MA 6S 6 kanals balanceret forstærker til 312 dollar, på ebay(nypris 1400$), og tidligere et JBL m553 filter, så det kan lade sig gøre at finde nogenlunde billigt, men det var ikke så let vil jeg godt medgive. En ny Yamaha 6 kanalsforstærker koster vist godt 1000 dollar. Det giver en god fleksibilitet, når man skal leje med selvbyg, hvis du kan være med i det prisleje.
en sidste kommentar: At lade en 15" spille op til 3KHz er efter min mening voldtægt, næsten selv for PA lyd... brug mellemtonen et sted ned til de 150-200Hz, ville være mit bud...
|
|
|
Tak for det lange indlæg! 
Jeg kunne godt overveje aktivt delefilter og en 6 kanalsforstærker. hvilke muligheder er der på forstærkerområdet?
har du nogle links?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 16 September 2006 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Så har jeg ændret lidt i planerne.. det sker jo med selvbyg..
Jeg har bestemt mig for at sætte alle enheder i et kabinet (self. med seperate kamre).
Dette gør jeg hovedsageligt af en grund.
-Jeg ville gerne have aktiv delefilter og dermed forstærkning af hvert enkel enhed seperat. Dette er jo en fed løsning, fordi man har muligheden forat tune delefiltret og fordi det skulle lyde bedre.
Det kunne man self. og sagtens i 2 kabinetter, som var den oprindelige løsning, men det vil være meget dyrt at skulle skaffe 2 gode forstærkere med 3 kanaler i hver.
Derfor er løsningen: et kabinet med en bund bestående af de 2 12"'ere og så en "topdel" bestående af de 2 mellemtoner og de 2 diskanter. Man ville måske tænke at en melem tone og en diskant ville gøre det. -men jeg har en smart plan i tankerne (snart fulgt af nogle skitser).
Jeg kan lige prøve at forklare planen.
Det går ud på at "topdelen" kommer til at være tilted lidt tilbage samtidig med at at siderne peger væk fra hinanden foran (ligesom 2 sider på en pyramide) de 2 søt enheder skal så sidde på hver sin side af "pyramiden" det er kun pyramideform på 2 af siderne!.
De vil så forhåbentlig gøre sådan, at når jeg øver eller spiller koncert, kan sprede retningbestemte frekvenser bedre, hvilket især gavner resten af bandet på scenen men også publikum.
Men altså, grunden til alt det her med 1 kabinet istedet for 2 var som sagt, hvis jeg ikke fik forklaret det godt nok, at 2 aktive delefiltre og 2 forstærkere simpelthen ville blive for dyrt.
Jeg har kigget på http://www.labgruppen.com/fP2400Q og så brokoble de 2 sidste kanaler til de 2 12"'ere.
og det her aktive delefilter: http://www.labgruppen.com/ACN3C som godt nok er 3 vejs STEREO. men så har jeg det jo his jeg skulle bygge en ekstra højtaler og have råd til en ekstra fp2400q .
Er der nogen af jer som har erfaringer med labgruppen?
Venlig hilsen
Adam
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9418
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas på med brokobling. De to 12" er 8 ohm. I parallel giver dette 4 ohm. En brokoblet forstærker ser kun den halve impedans og dermed 2 ohm. Det er bestemt ikke alle forstærkere den kan lide dette. Istedet kan du lade forstærkerens to kanaler drive hver sin enhed.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
| Pas på med brokobling. De to 12" er 8 ohm. I parallel giver dette 4 ohm. En brokoblet forstærker ser kun den halve impedans og dermed 2 ohm. Det er bestemt ikke alle forstærkere den kan lide dette. Istedet kan du lade forstærkerens to kanaler drive hver sin enhed. |
|
|
Ja, kom lige i tanke om det her til morgen.. tak!
Jeg har også et andet design i tankerne som ikke er lige så omfattende.. så det bliver nok en langsommelig afære at få lavet det endelige kabinetdesign! men sådan er det vel når man vil have et design man er tilfreds med!
god søndag!
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Jeg har et spørgsmål.
I mit kommende 3-vejs bashøjtalersystem, ville 2 basenheder med blødt ophæng klare sig bedre?
jeg tænker på nogle helt dyre scanspeak revelator 10"'ere eller sådan noget lign.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 September 2006 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu tror jeg der er stor forskel på effekten af en hifikilde, eller når du slår på elbassen
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 05:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej desværre kender jeg ikke de specielle slutforstærker du linker til, heller ikke det elektroniske delefilter , men det ser meget seriøs ud, hvad jeg derimod har hørt i forbindelse med en demo af Harkte og Behringer var forstærker fra Samson model SX1200 (2x450 watt 4 ohm) samt SX1800 (2x600 watt 4 ohm) der blev primært spillet på Behringer ”BB 810 Classic Tone” samt ”BA 810 Hard Attack” det lød overraskende godt…!
Begge slutforstærker kom ind i lydbilledet da der på et tidspunkt kom to ”bund” kabinetter fra Hartke (model 215BXL 2x15”) ind, disse skulle give ”rigtig” dyb bund, disse to ”bund kabinetter” sat under den ene og anden skiftevis satte så at sige lige prikken over i’et (!) faktisk var det ”uhyggelig ” hvad dette anlæg kunne.
I øvrigt bliver et af disse store 8x10+1xhorn foræret væk, pt. kan model BA 810 ”hard Attack” købes for 2500,- (!!!) hvad historien præcis er ved jeg ikke, men hos den lokale musik forretning siger de noget om for mange på lager, men uanset er det et super tilbud, det sætter jo også mit tidligere indlæg i relief altså det mere eller mindre håbløse i et eller andet byg selv projekt, det skal naturligvis ikke på nogen måde misforstået, for der findes mange fine højttaler enheder til selv byg, men slut resultatet bliver yderst sjælen bedre end det som allerede findes , og hifi enheder, ja de dur overhovedet ikke til elbas, har selv i fortidens forvildelse prøvet dette, og stod efter kort tid med total ødelagte basenheder , nej brug hifi højttaler til det de er lavet til og ikke alt muligt andet.
Mit forslag til dig vil set på baggrund mine indlæg her være følgende . køb et eller 2 Behringer ”BA 810 Hard Attack” se link http://www.aage.dk/default.asp?page=/Shoppingsystem/vare.asp ?varenr=16999
Hvis du forsat vil bygge noget så ”nøjes” med en eller to ”bund kabinetter” basenheden kunne f.eks. IMG StageLine SP-46A/500BS. Se link. http://www.monacor.de/de/produktseite_monacor.php?artid=3634 &spr=DE&typ=u
Eller et med 2 IMG StageLine SP-15A/402PA se link. http://www.monacor.de/de/produktseite_monacor.php?artid=6071 &spr=DE&typ=u
Hvorfor har jeg så ikke selv købt et eller to BA 810 Hard Attack kabinetter fra Behringer, ja ganske enkelt fordi jeg ikke var opmærksom på dette mærke også naturligvis fordi jeg ikke havde hørt det før.
Mvh.
Lytteren
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Tak for svar!
Så hifihøjtalere er udelukket.. hehe.. skulle bare lige høre..
Jeg har tænkt mig at købe træ ind imorgen. Jeg tror jeg vælger en ret kontroversiel løsning mht. tykkelsen af disse birkefinersplader..
Men det må i se når jeg får posted nogle billeder!
Jeg prøver at føre det ud i livet uden alt for meget ydeligere overvejelse, fokus skulle jo gerne være musikken og ikke teknikken.. -i hvertfald for mit vedkommende! 
Endnu engang tak for interessen!
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 18 September 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forresten tror ejg måske jeg dropper aktivt delefilter og multikanalsforstærker.. det blier lidt for dyrt lige pt.
Jeg tænkte på om nogen af jer kendte noget til delefiltre og hvad for nogle der lyder godt og kan klare en høj belastning osv.?
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet at nøjes ned et 2 vejs elektronisk delefilter, således at mellemtone og diskant deler passivt? Med den løsning kan stabig bruge en L-pad til dæmpe diskanten. Og husk der findes mange bastoppe som er i har en bi-amp/stereo løsning indbygget med elektronisk. Jeg kan nævne Hartke, SWR og Eden og der må være mange flere.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Hansen skrev:
|
Har du overvejet at nøjes ned et 2 vejs elektronisk delefilter, således at mellemtone og diskant deler passivt? Med den løsning kan stabig bruge en L-pad til dæmpe diskanten. Og husk der findes mange bastoppe som er i har en bi-amp/stereo løsning indbygget med elektronisk. Jeg kan nævne Hartke, SWR og Eden og der må være mange flere.
|
|
|
God morgen!
nårh ja.. det skulle jeg måske overveje!
Af en eller anden grund stoler jeg ikke så meget på basforstærker producenter, jeg tror jeg vil prøve at finde en PA forstærker.
Så indkøbslisten ville blive:
1 stk. 2-vejs aktivt delefilter
1 stk. 2-vejs passivt delefilter
1 stk. Stereoforstærker.
Hmm det må jeg se hvor billigt jeg kan gøre.
indtil videre har jeg en gamel trace elliot stereo amp som jeg vil bruge.
Men hvad med det passive delefilter, havde du nogle foreslag? 
Tak!
|
| Til top |
|
| |
Kasper Moth Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 11
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
undskyld, ikke for at virke som en gnaven gammel mand, men hvad blev der er af emnet:
Billeder af mit DIY projekt
så vidt jeg husker kan man søge råd til sit DIY projekt, i en anden del af dette forum
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kasper Moth skrev:
|
undskyld, ikke for at virke som en gnaven gammel mand, men hvad blev der er af emnet:
Billeder af mit DIY projekt
så vidt jeg husker kan man søge råd til sit DIY projekt, i en anden del af dette forum
|
|
|
Jeg er forholdsvis ny og er ikke klar over hvordan man rykker tråden..
øv er helt skuffet nu.. havde lige troet der var en ny person med i debatten her..
I stedet var det bare en gnaven gammel mand, der ville brokke sig lidt.. intet nyt her.. 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan jo prøve at nøjes med en lille kondensator i serie med diskanten, burde være nok da du har droppet ideen om hifi - har ikke regnet på det men måske en 2-3uf
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har skrevet til Frequence for at høre om de kunne konstruere mig et delefilter.
Har ikke styr på det selv, jeg er jo bare en musiker der godt kan lide god lyd !
|
| Til top |
|
| |