Emne: Bashøjtaler til El-bas ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at kigge på Monacor DN-2618 (vare#12.6460) og DN-2618P (vare#12.2260). De har en dele frekvens ved 3 kHz, 6dB/oct for bas/mellemtonen og 18dB/oct for diskanten. P versionen indeholder noget beskyttelse af diskanten, men jeg ved ikke hvor godt det fungerer i praksis. Prøv og om du ikke kan finde det på www.monacor.dk
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 20 September 2006 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kenneth Hansen skrev:
| Prøv at kigge på Monacor DN-2618 (vare#12.6460) og DN-2618P (vare#12.2260). De har en dele frekvens ved 3 kHz, 6dB/oct for bas/mellemtonen og 18dB/oct for diskanten. P versionen indeholder noget beskyttelse af diskanten, men jeg ved ikke hvor godt det fungerer i praksis. Prøv og om du ikke kan finde det på www.monacor.dk
|
|
|
Tak!
Jeg kigger på det..
Aner nu intet om delefiltre, det eneste jeg ligesom har hørt er at det er bedst, ved så høj belastning som PA er, at bruge aktivt delefilter.
Jeg grubler lidt over om det er muligt at droppe mellemtonen og lade bassen gå op til de 3 khz og så bare diskant derfra.
Kan det fungere?
-Hvis ikke er der så måske et slags diskant/mellemtonehorn der ville egne sig bedre end min diskant.. den står mig ikke så nært, det er egentlig mest basenheden der er et must at få med i kabinettet. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Kenneth Hansen Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 209
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes dit oprindelige oplæg til et hifi agtigt bass var interessant. Jeg synes ikke du lade dig skræmme af et dele-filter. Du har også allerede brugt penge på projektet. Jeg tror du kan få noget særdeles godt ud af det har.
Jeg vil summere op hvad jeg synes: Et 50 liter reflex kabinet pr. 12", ca.10 liter til din mellem tone og diskant. Aktivt 2 vejs med pasiv deling mellem mellemtone og diskant. Det tror jeg ikke det kan gå helt galt . Du skal måske overveje om du lave 1 kabinet eller 2 ens kabinetter. Du skal tænke på bygger du ens 3 vejs kabinetter, kan de også andvendes til andet end bas, og nemmerer slæbe rundt på.
Hvad har du overvejet med hensyn til stil, jeg tænkte 4 polede Speakon stik?
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Løsningen på delefilter problematikken kunne være et aktiv delefilter fra ”Rane” model AC 22B et meget seriøs filter, idet det kan konfigureres på flere forskellige måder f.eks. som 2 kanals altså stereo, eller som 3 vejs mono (!!) hvis jeg har forstået dine planer rigtig vil du ”kun” køre med et elbas system, og altså ikke en stereo opsætning, men uanset ville eller kunne AC 22B være løsningen. Se link til ”Operators Manual” http://www.engineerscatalog.com/showcatalogs.aspx?comp=Rane& amp;Company_name=15815 se også dette link. http://www.emnordic.dk/front.asp?lang=EN
Sagen bliver desværre meget mere kompleks hvis der skal indsættes et passivt delefilter i mellem basmellemtone og evt. diskant horn, før et sådan vil virke bare nogen lunde, skal det ”se” ind i en rimelig lineær impedans i modsat fald kan delefilteret få en meget mystisk delefrekvens som i værste fald kan ligge flere hundred Hz under det som enlig var meningen…!
Der skal nok ikke megen fantasi til at se hvor det kan føre hen, afbrændt diskant horn. (!!!!!!!!!!!) en mulig løsning kunne værre en ”færdig” konstruktion fra ”Klang und Ton, PA systemet eller bas-mellemtone/diskant højttaleren ”Trimon” med 2x12” 1xhorn.er præcis et af den type systemer som kræver hjælp fra et eller flere bund kabinetter se link. http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/trimon.h tm et andet system som også er brugbar til formålet her er dette, men igen kan det naturligvis ikke køre uden bund. se link. http://www.lautsprechershop.de/hifi/index.htm?/hifi/ct204.ht m
Mvh.
Lytteren.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for de 2 indlæg!
For lige at opsumere hvad problemerne/overvejelserne er:
1.Skal det være et samlet kabinet eller 2 identiske kabinetter?
-På den ene side er det praktisk at have et stort da det på den måde ville komme op i en højde hvor jeg ville kunne trække det afsted med 2 hjul på bagsiden.
-på den anden side er det praktisk at have 2 kabinetter både for stereofordelen og fordi jeg ville kunne bruge dem til fx. keys på det ene kabinet og bas på det andet hvis det en dag bliver aktuelt (self. i en situation uden for meget tryk på, noget elektrisk chiller jazz).
2. Hvordan skal enhederne deles?
Her det væssentligt for mig at se på hvad der er billigst men stadig bedst. Jeg har ikke råd til at købe forstærkere med 6 kanaler selvom det ville være dejligt.. Jeg savler ret meget over en labgruppen forstærker og der har jeg højest råd til en 2kanals.
Så muligheden for mig at se er vel at lave 1 kabinet med alle enheder i og så dele passivt mellem mellemtone og diskant og så dele aktivt mellem bas og mellemtone.
Eller, at lave 2 stereokabinetter med 3-vejs passivt delefilter i hver.
Lige nu hælder jeg mest til den sidste løsning. spørgsmålet er bare om man kan få højtalerne til at lyde godt med et 3vejs filter? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 04:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste først, du skal holde dig ”lys år” fra 3 vejs passivet delefilter, for det første er det uhyggelige kompileret overhovedet at lave et sådant delefilter, for det andet er det effektivitet ”man” er ude efter , og her nytter det altså ikke noget med et energi sludende pasivt delefilter…! Nej hver DB er vigtig her, det fås kun, hvis slutforstærkeren er tilsluttet direkte til bashøjttaleren , da et aktiv dele delefilter sættes ind før den enlige højttaler, (altså mellem forforstærker og slutforstærker) har man langt mere kontrol med systemet og langt flere muligheder…!
Hvis det ”kun” er et ”system” med f.eks. 2x12” basmellemtone og 1xhorn ja så skal der naturligvis kun bygges et enkelt kabinet, hvis det f.eks. er et væsentlig større system der spørger, vil to kabinetter være bedst, et klassisk system med 1x15” 2x10” 1xdiskanthorn som f.eks. Ashdown ABM-PB 1510 kan lige gå, eller et af de tilsvarende klassiske 8x10” 1xdiskanthorn går også an, men jeg har hørt musiker ”brumme” over kabinetter som f.eks. 2x15” 2x10” 1xhorn , for her begynder de store dimensioner, ganske vist bygges så ”store” systemer med store jul bag på, så den kan køres som en art sækkevogn, men trods dette etc.
Derfor vil mit råd være (hvis det er et stort system) byg to helt adskilte kabinetter, et til bunden og et andet til toppen, i øvrigt var der en som skriv noget om 4 polede Speakon stik, tænkes der her på stil forbindelse af de enkelte højttaler enheder lige som det ses på nogle hifi højttaler…?
Med hensyn til ”økonomi” i sagen, kunne du jo prøve at finde nogle brugte slutforstærker og måske også et brugt aktiv delefilter, en anden mulighed kunne være det aktive delefilter fra ”DOD” model SR835 koster kun 1.495,- se link. http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pdf/man/m_150123.pdf hvis dette også er for dyrt ja så kan citronen faktisk presset endnu mere, helt ned til 1.050,- kr. for et aktiv delefilter fra ”Rolls” model SX21 men så skal der også rodes med udvendig AC adapter. Se link. http://www.activemusician.com/images/store/support/RLL-SX21. pdf
Jeg overvejer faktisk selv dette filtre, fordi det i min gamle Roland SIP 301 ikke er specielt godt (dog ”100 gange” bedre end passiv) men også for afprøvningen skyld, længer ned i pris og navnlig kvalitet kommer man ikke, en ting som er meget interessant ved dette aktive delefilter er muligheden for lave delefrekvenser under 100Hz. Det åbner op for brug af 21” eller endog 24” subbas enheder, de findes men er selvfølgelige meget dyre, eller bund kabinetter med 2x18”
Den høje udgangs impedans på 1k ohm kunne dog give problemer ”så hvidt så godt” nu hvor skriften har været en tur omkring ”økonomi” ja så forstår jeg ikke det her,<der har aldrig været ”økonomi” i en ”high end” konstruktion (!!) og så er vi tilbage til udgangs punktet , køb et færdig bas ”system” og brug det som base for noget mere og måske støre på et sener tids punkt…!>
Mvh.
Lytteren.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså du kunne måske se stort på alt om passiv filterteori, tvivler på det betyder en disse i denne sammenhæng
En mindre spole på bassen til at tage det værste i toppen, luftspole med kraftig tråd
En mellemstor kondensator på mellemtone til at beskytte mod lave frekvenser, folie til høj spænding
Desuden en mindre spole til at fjerne det værste fnidder i toppen, kan måske undlades
En ganske lille kondensator på diskanten, som er lille nok til at den ikke står af
Så kan du få det til at virke, til du har råd til 3-vejs aktivt
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 05:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg se bestemt ikke bort fra ”alt om passiv filterteori” tværtimod jeg taler derimod ud fra mere end 25 års erfaring (!!!!!!!) jeg har selv prøvet at stå i musikforretning med afbrændte, diskanthorn, fordi man bare mente det måtte være nok med en kondensator her og en modstand der, samt en spole et andet sted…! Jeg kan love for det var særdeles ubehagelig, idet man den gang, ikke havde råd til den slags, men selv i dag vil jeg føle mig meget ”lille” hvis jeg skulle ind i en musikforretning med afbrændte enheder, fordi man mente, man bare kunne etc.
I dag har findes der heldigvis seriøse fagblade som kan vise eller om ikke andet komme med en mulig delefilter løsning til en given højttaler enhed en del af disse oplysninger findes på dette linkhttp://www.lautsprechershop.de/ som jeg har henvist til nogle gange se f.eks. dette ganske fine (i den her sammenhæng) diskanthorn fra Stage Line MHD 190.
Stage Line MHD-190 Sehr gutes Horn mit sehr gutem Preis-/Leistungsverhältnis, das durch die K+T-Beschaltung schön linear wird und noch 95 dB Wirkungsgrad aufweist. EUR 24,00 < size=2 value=1 name=typ76>idealer Einsatzbereich 2,5-20 kHz mit: C1 = 2,2 uF C2 = 3,3 uF L1 = 0,56 mH Cp =3,9 uF Lp = 3,3 mH Rp = 15 Ohm
Men ellers kunne der gøres det samme som mange gjorde tilbage i 1980’eren indsætte en kompetent stor fuldtone enhed, en som ville være fin til dette specielle formål her er ”Stage Line SP-30PATC” en klassisk 12” med en membran kegle i stedet for center kalot , den vil køre fint i et lukket kabinet på ca. 40 liter Klang und Ton har lavet et filter som fjerner en skrab resonans spids ved 7-8Khz. En såkaldt ”suge kræs” bestående af en modstand på 3,9 ohm. en kondensator på 82uF samt en lille spole på 0,13mH et ”Rc led lavede de naturligvis også, bestående af en modstand på 11 ohm og en kondensator på 12uF.
Det vil være op til en lytte test om denne ”suge kræs” er påkrævet eller ikke med ovennævnte enhed kan der laves et 2vejs system med en eller to 15” basenheder en stereo slutforstærker altså en 2 kanals samt et aktiv delefiltre…!
Mvh.
Lytteren.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du husker afbrændte diskanter, kunne det meget vel være at det er kondensatoren som var stået af - hvis kondensatoren er lille nok og ellers solid skal den nok beskytte diskanten
Sugekreds ved 7khz, til en basguitar ???
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo - men hvis kondensatoren er 'lille nok', lægger den jo simpelthen delefrekvensen højere... Naturligvis beskytter det i sig selv enheden, men hvad nytte gør den overhovedet, hvis den er delt meget højt? Så hellere et højere ordens filter, længere nede i frekvensområdet.
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sugekreds til en basguitar…??? Læs venligst hvad jeg ”sagde” <det er helt op til en lytte test om denne kreds skal bruges eller ikke> udgangs punktet for denne tråd var hifi lyd til elbas (!!!!) derfor tog jeg også denne side af spillerriget med.
Nej det var naturligvis ikke kondensatoren som den gang var ”stået af” men derimod nogle dyre Fane J104 diskanthorn, (kostet den gang omkring 500-,. Pr. styk [!!] det vil svare til ca. 2500,- i dag).
Jeg mener ganske vist, jeg har så at sige været hele vejen rundt, men en gang til, hvis og så fermt man søger for et RC led så det evt. delefilter (passive) har en rigelig lineær impedans, "at se ind i" ja så er det muligt med et eller andet ”universal delefilter” og selvfølgelige er et 2 vejs aktiv delefilter rigeligt til dette her, det er specielt bassen som har brug for direkte tilslutning til forstærkeren , hvordan virker alle andre færdige elbas systemer, ja naturligvis med et passivt 2 vejs delefilter i toppen typisk 18 til 24 db pr. oktav. , en af de få fabrikanter der har set ”lyset” er tyske Viaston en af deres high end diskanter (ganske vist til hifi) har simpelthen indbygget et delefilter (!!) som ”passer” til denne diskantenhed , de i mødegård herved de mange som ikke forstår det med delefilter…!
Mvh.
Lytteren.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 23 September 2006 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke helt, 'Lytteren'. For der findes jo en enhed der skal mødes med diskanten ved delefrekvensen - og det kan det indbyggede filter i diskanten jo ikke tage højde for. Men du har ret mht. beskyttelse af diskanten i sig selv.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 02:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu går den valgte mellemtone ret fint op til 10khz og ruller nydeligt af selv
Ved 10khz skulle det være en snild sag med et 12db filter på diskanten, og ville vist beskytte diskanten mere end rigeligt
Måske man også lige skulle tænke på frekvensresponse off axis, og afstanden fra højtaler til lyttere
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 25 September 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle tak for jeres seneste inputs! 
Jeg har sat det lidt på pause med det rent byggemæssige, men jeg grubler stadig over det på papiret.
Kom til at tænke på at de der ICEpower forstærkere måske kunne bruges 1 til hver basenhed og 1 til mellemtone og diskant? så vidt jeg kan se bliver prisen næsten den samme som en stor labgruppen forstærker..
Hvad siger i til det? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 04:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lille historie som måske kan sætte det hele lidt i perspektiv…! En elbas lære jeg gik til en gang sagde noget som jeg ofte tænker over når der bl.a. ”køres” disse tråde som denne her, ved en af timerne under en pause hvor vi talte om ”løst og fast” kom en af eleverne ind på hvad mon for et bas anlæg en og anden skulle købe hvis det ”skulle være rigtig godt”…???
Hum der kom en relativ lang pause, hvor der var meget stille, for nu skulle vi jo høre ”oraklet” tale, (og den bas lære, en fra Argentina kunne virkelig spille og lære fra sig) han tog en tår kaffe og så kom følgende, ”ved i hvad, faktisk er det total ligegyldigt hvad for et bas anlæg i har, det er langt mere vigtig i finder en, eller for den sags skyld, flere elbasser som i finder jer tilrette med, samt bruger tiden på det, det handler om nemlig spillerriget …! Så kan alt det andet komme sener (!!!!!!!!)”
Når jeg sener hænd har tænkt over dette står det mere og mere klart hvor rigtig dette var,da jeg oven i købet selv har stået på den anden side af ”disken” i af Danmarks absolut størst musikforretninger en gang, har jeg oplevet hvad alt for mange bruger deres tid på, præcis det samme opleves tit på hifi, jeg husker en episode som på sin måde var lige så tankevækkende , en aften var jeg ude ved en god vend, nu skulle jeg lige høre en rigtig god CD jeg satte mig i "trekanten," <”niksen biksen blev der sagt, vi skal bare høre lidt god musik og ikke nogen lyden mig her og der, for det er musikken det handler om, ikke andet”> ja selvfølgelige var det musikken det handlede om og ikke alt muligt andet...!
Skal ovennævnte så opfattes som om jeg ikke forstår hvor du vil hænd, nej bestemt ikke, har selv været med til bygning af meget fine og store højttaler systemer til musiker, men det er uhyggelig vanskelig, specielt i dag hvor der kan købes fremragende bas anlæg for mindre end 10,000-, komplet med forstærker top osv.…! så hvorfor ikke bruge tiden på det, det hele hanler om etc.men hvis.
En mulig slutforstærker løsning kunne være disse Engelske moduler fra BK. Til bas mellemtonen (eller bedre en 12” fuldtone”) model MF-300 se link http://www.bkelec.com/Modules/mf300.htm og til bassen den væsentlige større MF-450. se link. http://www.bkelec.com/Modules/mf450.htm ”fordelen" ved disse, er at hele strømforsyningen er med og installeret, og prisen er lav (!!) i øvrigt, er det en særdeles interessant web side, her findes bl.a. de mest ekstremme subbas enheder som pt. bliver lavet PD 2150 fra Precision Devices en 21”med 152mm svingspole (!!!!!!!!) samt sidst men ikke mindst PD 2450 24”
Men som sagt, der bliver ikke ”økonomi” i dette her, du skal også havde selve kabinetterne med, træ, håndtag, jul, front gitter stikdåse, div. Kabler, og hvad med ”nappa” eller filt (gulvtæppe) etc.
Mvh.
Lyttreren.
|
| Til top |
|
| |
lyngermann Forum Bruger

Bruger siden: 22 August 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 06:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
__________________ lyngermann
|
| Til top |
|
| |
lyngermann Forum Bruger

|
| Sendt: 26 September 2006 kl. 06:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bassist. Jeg vil anbefale at du bruger en kvalitets enhed på 18" en god mellentone på 15" eller flere mindre 10 eller 12" istedet samt et godt diskanthorn du kan køre med elektronisk delefilter det kræver nogle amps men det giver dig god mulighed for at lege lidt med knækfrekvenserne. Jeg kører selv med 3 vejs top på mit stereoanlæg og selvom den er med en 15" bas så er der en verden til forskel når jeg kobler min e 18" bunde til når jeg vil MÆRKE og ikke alene vil høre musikken. Jeg kan måske ikke høre bundene men mærkes kan de. Jeg har haft en del højtalere men ingen hifi højtalere har slået mine endnu . HUSK papir er taknemligt. Du er velkommen til at komme til Møn for at prøve din bas på mine højt, samt høre/mærke forskellen.Du skal lige huske at et PA anlæg i store forums som ikke har en ordenlig bund lyder forfærdeligt. det samme gælder også basanlæg. Nye basanlæg er bestykket med mange mindre enheder samt diskant men decideret en bund som mærkes/føles den er væk på bekostning af at bare kunne spille højt.En rigtig sammensætning vil give dig både højt niveau samt mærkbar bas. Men nok så vigtigt er jo også hvilken type musik du spiller. En god og saftig blues er himmelsk .Jeg har flere ideer så du er velkommen Venlig hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
Lytteren Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læs lige en gang til hvad ”Lyngermann” skriver, det er præcis det jeg i flere af mine indlæg har sagt…! og stort set er det bas anlæg jeg har i dag, netop opbygget på den måde, altså 2 styk Hartke Pro 1800 18” bund system, disse er lagt ned, oven på 2 styk (som sagt tidligere) Ashdown ABM-BP 1510. disse består af 1x15” 2x10” 1xhorn. dette anlæg er opstillet i en højre venstre opstilling, som et stereo højttaler system.
Der skal ikke herske nogen tvivl om kvaliteten af de højttaler enheder du allerede har købt, men du vil ikke kunne nøjes med et system med en så lille basenhed som en 12” den går ganske enkelt ikke, helt galt går det når du som jeg også spille på elbasser med den dybe B streng…! Nej uanset hvordan det end vendes og drejes, kommer du ikke uden om køb af et godt ”bund” kabinet med minimum en 18” eller 2x15” hos Musikuset Aage Jensen, kan Hartke Pro 1800 købes for en ”grotesk” lav pris, kun 4,595,- Hartke 215XL koster det samme (!!!!!!!!!!) hvordan Aage Jensen bære sig ad med disse fantastiske lave priser må stå i stjernerne for der tale om high end kvalitet.
Ellers vil jeg henvise til de enheder jeg har nævnt i et tidligere indlæg, prøv om du kunne får ”Frekvens” til at hjælpe dig med delefiltret til top systemet, skulle de sige ”hus forbi” så prøv med DLT se link http://www.dltaps.dk/ de har længe ”rodet” med den type højttaler som tråden her drejer sig om, ellers kunne ”Dansk Audio Teknik” måske hjælpe, de har før forhandlet Goodmanns højttaler se link. http://www.danskaudioteknik.dk/ så er der naturligvis også ”Frekvens” (som sagt) som på et tids punkt havde et lille program af PA højttaler enheder se link. http://www.frequence.dk/ til sidst ”højttalerbutikken” se link. http://www.hoejttalerbutikken.dk/
Lidt filosofi, stod jeg i dag i en linnede situation som dig, og ville absolut bygge et high end system som ville/kunne måle sig med alt som findes, eller gerne overgå dette, ville jeg gribe det and på følgende måde.
Punkt 1. To styk ”subbas bund” kabinetter med en 21” Beyma 21L50. med elektronisk regulering som kendes fra hifi subwoofer og naturligvis med aktiv delefiltre.
Punkt 2. to styk top systemer med to styk IMG Stage Line SP-38/300PA. en 15” for neden og en 15” øverst, selvfølgelig i hver sit kammer, aktiv delefiltre naturligvis.
Punkt 3. som ”mellemtone” 2 styk IMG Stage Line SP-25A/250PAM.eller SP-25A/250PA. i mellem de to 15”.disse to kunne køre i fælles kabinet med diskanthornet måske passivt delefilter mellem disse og de to 15” ”øver bas enheder.”
Punkt 4. som diskanthorn IMG Stage Line. MHD-152. i mellem de to 10”. Passiv delefilter mellem ”mellemtone” og diskanthorn.
Punkt 5. samtlige kabinetter skal havde en grundig afstivning minimum som Hartke, eller linende.
Denne opsætning af div. højttaler enheder hvor diskanthornet er centrum bliver af fagfolk benævnt som såkaldt ”Line Source” (Søjleformet højttaler system som afgiver ”kontrolleret” lyd i hele sin højde) er et system som er ekstrem vanskelig at få op og køre, særdeles kompliceret delefiltre og dennes karatstatik , men den type højttaler systemer kan give et fantastisk lydbillede…!
Punkt. 6. Slutforstærker til de to ”subbas” kabinetter ville nok blive Dynacord. L2400 2x750W i 8 ohm.
Punkt 7. Slutforstærker til de to ”Line Source” top systemer Samson SX2400. 2x550W i 8 ohm.
Her til sidst, til alle dem som forsat mener en elbas kun er et eller andet ”brumme brat” og som ikke forstår hvorfor der tænkes på fuldtone systemer, vil jeg henvist til denne web side www.conklinguitars.com som virkelig sætter tingende på plads…!
Mvh.
Lytteren.
|
| Til top |
|
| |
lyngermann Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 11:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Eller du kan købe mine 2 bunde og 2 toppe ( som er i perfekt stand og ALDRIG overbelastet ) de bruges som stuehøjtalere så kan du experimentere til en billig pris ( 4500 kr ) og det er for alle 4 kabinetter ?!!!! Venligst Torben 25814520
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! jeg er meget taknemmelig for jeres deltagelse i debatten..
Den nødvendige størrelse højtaler har meget at gøre med hvilken type musik man spiller.
Mit helt store idol, Gary Willis, spiller på 2 til 3 "små" 12" kabinetter og får altså en nice lyd ud af det.
Se linket: http://www.youtube.com/watch?v=d8FLpoBcEuE
Virker også underligt hvis der skulle være så mange bashøjtalerproducenter der lavede kabinetter som reelt ikke kunne bruges..
Men ingen tvivl om at det som der bliver omtalt i de tidligere indlæg lyder mere optimalt lydmæssigt, bare ikke mht. transport.
Men, ja jeg har lidt travlt nu, med musikken, så jeg må nok sætte projektet på pause.  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|