|
Det er dejligt at ”høre”, det man bruger meget tid på ikke er forgæves…! og du giver også udtryk for du har fået noget ud af al dette.
Det sidste jeg vil skrive/sige er følgende, ja naturligvis er det endog særdeles vanskelig at transportere så store anlæg som bl.a. det jeg, flere gange har været inde på, men den bassist du linker til, har på sin måde (i øvrigt den type jazz musik jeg ofte høre inde på mine to hifi anlæg) også en hel del at slæbe rundt på, det ”kæmpe” anlæg jeg i mit forrige indlæg ”filosoferede over” kunne da også sagtens bruges som enlig PA set op, men det er en hel anden historie (!!)
I musikverden adskiller tingende så ”man” taler om sene anlæg altså noget som skal transporteres, og såkaldte installations anlæg, dem som spiller i orkester eller band ”nøjes f.eks. med den ene ”stak” af det jeg har, de virkelige store musiker kan dog stort set gøre som de vil, idet de har specielt mandskab til dette, og kan koncentrere sig om det, det hele handler om nemlig spillerriget…! I øvrigt er der en god grund til den store popularitet som systemer med 8x10” 1xdiskanthorn har fået. For det første kan de dægge et meget stort frekvens område, typisk fra 75Hz til 15Khz. For det andet kan de spille næsten uhyggelige højt, for det træde kan de trangsopteres (!!) men de dog alle et fælles og meget alvorlig problem, bunden (!!) den har mange særdeles vanskelig ved at akseoptere, for uanset mærke går de ikke længere ned end 75Hz. Det er der mange som ikke kan leve med…!
Derfor kommer et eller flere bund kabinetter ind i billedet, visse bassister foretrækker dog klassisk ”systemer” med 1x15” 2x10” 1xdiskanthorn for de kan en del af det samme som 8x10” 1xdiskanthorn, men går ofte lidt længer ned omkring 50Hz..
Nå og hvis, du måske får bygget din top (selv om jeg forsat mener der ikke hænger sammen) du skulle om ikke andet prøve det system fra Behringer jeg tidligere har om talt, model
”BA 810 Hard Attack” (som pt. bliver foræret væk) og ja jeg har forstået du allerede har købt div. Højttaler enheder, men hvis du viste hvor mange højttaler og enheder jeg den dag i dag har liggende, ja så ville du få et ” mindre slag tilfælde ” men til det siger jeg altid ”nå ja, og hvad så, hvor der spilles og navnlig rodes, ryger der en del af i svinget, det noget man må tage med, men det lære man også en masse ved
Mvh.
Lytteren.
|