Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 11:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Anti-Cable (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Hvornår stiger det? Og hvordan ved du det?

Annoncen for nogen tid siden fortalte jo om et introduktionstilbud, altså en lavere pris end normalt. Læg dertil at jeg i e-mails fra den danske forhandler har fået indikeret selvsamme, så kunne det tyde på at prisen stiger. Det kan dog også være at den forbliver den samme, det ved man jo aldrig.

Hvad den "nye" pris skulle være aner jeg ikke.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Og er Anti kabel et varmt kabel? For mit VDH Clearwater lyder lige kold eller klinisk nok mht til stemmer...

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Og er Anti kabel et varmt kabel? For mit VDH Clearwater lyder lige kold eller klinisk nok mht til stemmer...

Det kommer an på hvor du har det fra!

Jeg skal snart teste deres signalkabel.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:

Umiddelbart synes jeg mit Black Magic er lidt varmere, men jeg vil nu ikke kalde Anti-Cable hverken koldt eller klinisk.

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juni 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Hej Hans.

Hvordan er det nu med rørforstærkere, de "ser" gerne en højere kapacitans?

Mvh.

Det er lidt svært at svare entydigt på. Jeg ville sige, at da rørforstærkere normalt har en lavere dæmpningsfaktor, er højttalerkablerne mindre kritiske. En rørudgang, der jo normalt er transformerkoblet, vil have tendens til at være induktiv og kan derfor bedre kompensere for et kapacitivt kabel, men om den ligefrem "gerne ser" det er nok tvivlsomt.

Men lad os lige regne lidt på de konkrete "antikabler":

Ifølge firmaets opgivelser har de følgende data (regnet om til meter):

Ohmsk modstand: 0,0095 Ohm/m

Kapacitans: 0,14 nF/m

Induktans: 2,5uH/m (Ikke snoet. Dette er iøvrigt hvad enhver ledning vil have).

Så kan vi regne om til reaktanser, her er et nemt værktøj: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/XLC.htm

Vi skal bruge en frekvens, og da både induktans og kapacitans har størst indflydelse ved høje frekvenser, kan vi passende vælge 25kHz, så har vi taget højde for hele det hørbare område (vi har taget worst-case).

Så bliver den induktive reaktans 0,39 Ohm/m, som skal ses i serie med den ohmske modstand.

Den kapacitive reaktans er 45.473 Ohm/m, som skal lægges i parallel, dvs, den optræder som en (uønsket) belastning.

Hvis vi i steder finder knækfrekevensen, altså den frekvens, hvor reaktanserne bliver lig med den ohmske modstand får vi for induktionen: 605Hz (her har induktansen ligeså stor indflydelse som kobbermodstanden)

Og for kapacitansen (jeg antager her højttalerimpedans = 8 ohm): 142.102.748Hz eller næsten 150MHz! (Her belaster kapacitansen ligeså meget som højttaleren)

Heraf kan vi se, at kapacitansen er uden praktisk betydning, hvorimod induktansen har kritisk indflydelse i det meste af audio-området. Ethvert tiltag, der mindsker induktansen på bekostning af kapacitansen er altså fordelagtigt. Lederne i et højttalerkabel bør ligge så tæt som muligt, hvorfor tynd isolation og snoning er en god idé.

MEN, inden man går helt i "orbit" skulle vi måske lige beregne knækfrekvensen i forhold til højttalerimpedansen, den er: 509.296Hz

Altså, i det meste af audiospektret er det kablets induktans der bestemmer dets impedans, men vi skal helt op på 500kHz før kabelimpedansen svarer til højttalerimpedansen.

Alt ovenstående er beregnet for 1m kabel.

Mvh Hans

Til top Vis MRC_Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MRC_Hans

Medlem
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Hej.........

Jeg har netop haft testet deres signalkabel, med et lidt kedeligt resultat. Det er selvfølgelig ikke helt sikkert at andre vil opleve det samme i deres anlæg.

Nedenstående er hvad jeg skrev til forhandleren.

:-) hilsen

Medlem

Hej XXXXXXX

Vedr.: Anti-Cable, signalkabel, 1 m, XLR term.

Så blev jeg færdig med at teste signalkablet. Det er sendt retur, da jeg desværre ikke synes at det er ret godt.
Deres højttalerkabel er rigtig rigtig godt, og slår kabler til mange gange prisen. Man får noget af en overraskelse når det kommer på, men det gjorde jeg på ingen måde med signalkablet. De kabler jeg har testet det op imod er:

Bertram TX, sølv, 1 m, XLR term.
Bertram TX, kobber, 1 m, XLR term.
Black Magic Revelation, 1 m, XLR term.
VDH The Orchid, 1 m, XLR term.

Godt nok kabler til DKK 2000-2500, men VDH The Orchid er også langt langt bedre.
Hvis jeg skulle rangere dem ville det se således ud:
1) VDH The Orchid
2) Black Magic Revelation
3) Bertram TX, sølv og Bertram TX, kobber (der er ingen forskel på disse to!)
4) Anti-Cable

Anti-Cable er en del mindre opløst, hvilket igen måske er årsagen til at rumfornemmelsen også er del dårligere.
Vokaler og instrumenter som er ”korrekt” punktformige, blev med Anti-Cable lidt for store. Som om at det hele flød lidt sammen og blev rodet. Det virkede også som om at der blev sat et filter/prop i.

Ja, det lyder ikke så godt. Men det var en lidt kedelig oplevelse efter at have hørt deres højttalerkabler, forventningen var jo skruet en del op :-)

Men man kan jo sige, at fordi de laver et godt højttalerkabel, er det ikke sikkert at de lige laver et godt signalkabel - blot ved at bruge samme materialer etc.

Kablerne er kun testet på mit anlæg, om andre vil opleve samme resultat i andre anlæg er selvfølgelig ikke sikkert.

Testudstyr - anlæg:
Audio Aero Capitole Reference CD (med indbygget forforstærker).
E.A.R. Yoshino 861 stereoeffektforstærker (rørforstærker).
ProAc D38 højttalere (stor dynamisk 2-vejs).
Højttalerkabel Anti-Cable 2 x 3 m singlewire.
Netkabel Supra ReLoad.
+
En masse musik.

Med venlig hilsen

XXXXX

Til top Vis Medlem's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Medlem

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Jeg har fuldogsåstændigt opgivet de dersens Anti-cables, og hvorfor så lige det?!

Først og fremmest fordi jeg savner "lyden" af mine Nordost entry-level, men også fordi Anti-cable, efter min mening, er for tilbagelænet og bassen synes ikke værende kropslig nok, især i det område hvor "den engelske lyd" har en svag hævning (mellembassen).

Musikken virker livløs, når det skal være med "drive", jazz og sårn lyder sådan set OK, men det gør bigband, populær pop og rock ikke.

Jeg får ikke lyst til at sætte endnu en CD-plade på, og så virker kablet ikke efter hensigten, underordnet at det rent "audiophilt" burde være mere rigtigt. Sårn er det bare ikke i mit set-up bestående af en ældre CD-spille, nyere rør-ib med NOS-rør og et ældre sæt 2 vejs gulvhøjttalere.

Anti-cable er i mine øjne uden sjæl, og det går altså slet ikke hjemme hos mig. Men et må man give dem (Anti-cables); der er SQ hul igennem, det kan man ikke tage fra dem!

Et fejl-køb, men sårn er det jo ind imellem (nu rolig, ingen hammerhævn). Næh; jeg tror bare at de bliver klippet over et par strategiske steder, og så vupti; ud med dem igen!

Nederen er det kun, at jeg brugte så mange timer på at bukke dem i form. Nå, men så står man jo ikke og hænger på et gadehjørne så længe!

Allersidst: Hr MRC_Hans; jeg tror nu ikke at det er almindelig kobbertråd, eller værre endnu almindelig hegnstråd, efter deres hjemmeside skulle det være Long grain OCC eller noget i den stil, så prisen er sådan set helt OK, men lyden?  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Ja, det er da godt nok stort set den præcis modsatte melding af hvad du skrev i går, men kender godt det der med den umiddelbare begejstring som bliver dæmpet når man lytter lidt nærmere efter.

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Måske skal man prøve at have dem på i lidt længere tid, en uge måske, og så skifte tilbage, og se om man begejstres eller skuffes?

/Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2006 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ja, hr Jesper Juul; stort set af den modsatte mening efter bare et døgn yderligere.

En forklaring, æd den eller ej; grundet den sene opsætning af anlægget mandag aften, hørte jeg kun "rolig musik" og ved moderat lydtryk. Johhny Cash, Sanne Salomonsen og en enkelt med Alberte blev det til. Men ved tirsdagens lydsession blev det hammerhurtigt klart, at kablet altså ikke er det helt rigtige for mig, og jeg vist er afhængig af "Nordost-lyden" med dens pace og drive.

Det kan sagtens ske at andre synes kablet er helt OK, også i mit set-up, men jeg skal leve med det, og det kan jeg altså ikke!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Allersidst: Hr MRC_Hans; jeg tror nu ikke at det er almindelig kobbertråd, eller værre endnu almindelig hegnstråd, efter deres hjemmeside skulle det være Long grain OCC eller noget i den stil, så prisen er sådan set helt OK, men lyden?  

Ja, nu tror jeg så heller ikke på, at det har nogen betydning, bare kobberet er almindeligt rent, men det er en anden diskussion. Men mine beregninger går på deres egen data, så uanset kobber....

MvhHans 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Nå-ja; så skal det da også lige med, at de dersens Anti-cables ikke blev snoet, men "spaced" med ca 4 tommers mellemrum (nej, ikke ved terminalerne).

Der kunne de lige ligge i rillerne mellem de brædder, som danner bagside på mit stereo-skuffedarium, SQ!

Jeg prøvede forsigtigt at sno dem, bare en sårn cirka 5 omgange, men kablerne er meget stive og det knagede og bragede så meget, at jeg blev bange for at kablerne, eller måske isoleringen, kunne tage skade.

Kablerne er meget stive; det er intet problem at balancere med 1,5 meter kabel stående lodret, intet problem.

Held og lykke til den nye ejer af kablet!

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Men ved tirsdagens lydsession blev det hammerhurtigt klart, at kablet altså ikke er det helt rigtige for mig, og jeg vist er afhængig af "Nordost-lyden" med dens pace og drive.

Det skal der jo også være plads til. For mig drejer det sig heller ikke om highest fidelity i x-te potens, men om nydelsen af musik, og hvis det er med noget som nogen mener ikke er helt "korrekt", so be it.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hørt hr Kim Petersen; music first!

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Oktober 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

Raskolnikov skrev:

Umiddelbart synes jeg mit Black Magic er lidt varmere, men jeg vil nu ikke kalde Anti-Cable hverken koldt eller klinisk.

Ok, for jeg savner lidt varme især ved stemmer.
Måske Chord Odessey er bedre?

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Fandt lige Nordost´s Flatline Gold MKII data (hvis man da kan bruge det til noget?):

Kapacitans: 8,6 picoFarad/foot

Induktans: 0,13 mikroHenry/foot

MRC_Hans
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2006 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Fandt lige Nordost´s Flatline Gold MKII data (hvis man da kan bruge det til noget?):

Kapacitans: 8,6 picoFarad/foot

Induktans: 0,13 mikroHenry/foot

Det er ret forbavsende data. Induktansen kan opnås med passende kobling mellem lederne, men det er imponerende, hvis de virkelig samtidig kan holde kapacitansen så lav (ikke at det har den store betydning, menalligevel).

Mvh Hans 

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Data´erne er fundet på Nordost´s hjemmeside; jeg går da ud fra at de holder vand!?

http://www.nordost.com/Cables/speaker-flatline.htm (entry-level)

http://www.nordost.com/Cables/speaker-reference-valhalla.htm (state of the art)

Der er (rent elektrisk og kun rent elektrisk) ikke så stor forskel, trods en ikke ubetydelig prisforskel!

Nå; det gælder Sq også bare lyden, op i lommen med de elektriske parametre, næsten!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 5
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes