Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 10:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Jeg køber en pladespiller... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 September 2006 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Pladespilleren ligner en Tehcnics, men det kan det ikke være til den pris. Spørgsmålet er, om det er en kinesisk efterligning, der ikke kan holde til det, de lover.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46147923

kunne osse tjekkes

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 18 September 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Jan Graffo skrev:

Pladespilleren ligner en Tehcnics, men det kan det ikke være til den pris. Spørgsmålet er, om det er en kinesisk efterligning, der ikke kan holde til det, de lover.

Jeg tror ikke, den plov er på tale mere

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Hitmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 September 2006 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Så har jeg trykket afsend, på ordren til min nye pladespiller! Og valget blev *tadaa.wav* En Technics SL-1210 MKII. Det var noget mere end jeg regnede med at give, men kvalitet betaler sig (næsten) altid. Og nu når jeg kunne få denne klassiker billigt hos Thomann.de, så var der ingen tvivl!

Jeg glæder mig til at modtage den, pakke den ud og slutte den til
Til top Vis Hitmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hitmaster

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 20 September 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Tillykke med det.

Så håber jeg du bliver lige så glad for den som mirland blev.

Hvilken pick-up har du tænkt dig at bruge?

Hvordan ser resten af dit anlæg ud - hvilken RIAA/phono indgang bruger du f.eks.? (hvis du ikke har noget imod at nævne det).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Hitmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

Jeg har købt Thomann's sæt med en 1210'er, slipmat (som jeg ikke kommer til at bruge) og en Ortofon OMB 5S pickup. Merprisen for dette sæt var vist kun 140 kr., og den skal bare kunne spille den dag jeg modtager den. Så må vi se om jeg bliver så grebet af vinyl-dillen, at jeg skal ud og kigge på en anden pickup.

Jeg har System Audio højttalere og en Denon AVR-1802 receiver som har indbygget RIAA forstærker.

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 20 September 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Lækkert. Nok ikke det valg, jeg ville have gjort, men det er jo bestemt en god pladespiller! 
Du bliver med garanti fanget af vinylen, og du bliver med garanti også glad for pladehøvlen

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

OK, det lyder som en fornuftig måde at starte på.

Pick-up'en og RIAA'en kan helt sikkert godt tåle en opgradering men det kan/må jo så komme hen ad vejen.

Husk at have det i mente hvis lyden umiddelbart ikke blæser dig væk...

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Sendt: 20 September 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Sikkert ikke noget dårligt valg, Hitmaster! Hvad måtte du bløde?

Tar' også lige nogle timer inden pickuppen er tilspillet. Her i huset var det med stemte s'er de første timer .

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

Hitmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

3700 DKR med det hele, leveret hjemme hos mig. Men så skulle der også gerne være pladespiller til mange år 

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2006 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det lyder i grunden ikke så galt - smid en linie når du har lyttet lidt på den, og lad os høre hvad du synes  !

S.R

Hitmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Så har jeg pakket den op... Uha den er lækker, sådan en spritny 1210'er! Et spørgsmål: Der står at jeg skal bruge den medfølgende shell weight, hvis jeg bruger en "letvægts-pickup". Er den OMB 5 S der følger med, sådan en letvægts-pickup? Skruerne der følger med PU'en, har en længde der passer med en shell weight. Men skruerne der følger med denne her headshell, passer til at man ikke bruger denne ekstra lille vægtklods.

Sorry, kender kun de engelske udtryk, der står i brugsanvisningen. Dette er den første pladespiller jeg samler

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Tillykke - det bliver da spændende.

Den Ortofon OMB 5 har også et vægtlod øverst inde i huset der kan fjernes hvis man ønsker. Uden loddet vejer PU'en 2.5g. og med vejer den 5g.

Da SL armen er medium tung (12g. effektiv masse) og Ortofon PU'en er rimelig blød (20cu) burde det teoretisk set være bedst hvis der kommer så lidt ekstra vægt på som muligt. Dvs. uden PU-lod (så den vejer 2.5g.) og uden shell weight. Så kommer du så tæt på den optimale arm/PU resonans på 10Hz som muligt.

Arm/PU resonans "teori" kan du læse om her.

Udregninger foretages nemt her.

Men ét er teori og noget andet er praksis. Da Technics anbefaler den ekstra vægt bør du måske alligevel bevare det integrerede lod i Ortofon huset så den vejer 5g. Så er det vel heller ikke ligefrem en letvægter.

Jeg har lige kigget i manualen og kan se at Technics definerer en letvægts-PU som en der vejer mindre en 6g. Så ifølge dem burde du skulle bruge den ekstra shell weight. Hvis den f.eks. vejer 3g. og PU'en så vejer 5g. så får du en systemresonans på under 8Hz. 8-12Hz bør være acceptabelt.

Men det har vel også noget at gøre med at der skal være en vis mængde masse ude ved hovedet for at kontravægten kan komme langt nok tilbage (ved udbalancering) for derigennem igen at kunne justeres langt nok frem til PU'er der kræver et vist nåletryk? Giver det mening?

Du kan også prøve dig frem med og uden ekstra masse (hvis praktisk muligt) og lytte efter om der er forskel/om der er noget der lyder bedst. Hvordan lyder bassen f.eks.?

Men som sagt: Hvis du ikke bruger den shell weight er det ikke sikkert du kan komme op på det anbefalede nåletryk på 1.75g. (1.5g.-2.0g.). Det er måske nok også en ide at køre med 2g. nåletryk lige i starten (de første 10-20 timer) indtil gummi-ophænget inde i PU'en er blevet masseret/tilspillet.

Var det mere forvirrende end forklarende?

(mirland! hjælp! jeg drukner! ).

Hitmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Det lyder interessant, tak for forklaringen krenzler! Men jeg kan altså ikke se, at denne Ortofon skulle have et integreret lod?

Jeg sætter shell weight'en imellem Ortofon'en og Technics headshell, mon ikke det er fint. Jeg kunne selvfølgelig også have sagt whatever, men vil da gerne samle det rigtigt første gang.

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Kan den del der er indrammet af rødt ikke tages op? Det skulle den da kunne på OM modellerne. Ellers har jeg da misforstået noget.

Først og fremmest skal du selvfølgelig kunne køre med højt nok nåletryk. Det er som sagt ikke sikkert du kan det med lav vægt ude ved hovedet. Det må du efterprøve.

Hvis du kan bruge mere eller mindre ballast og stadig i begge tilfælde opnå 1.75-2.0g. VTF så prøv dig frem.

I teorien skulle lav vægt (i dit tilfælde) være "bedst" men det kan lige så godt være at det lyder bedre med noget mere vægt ude ved hovedet. Måske bedre bas? Eller....?

Nå men nu gentager jeg vist også mig selv.

Spørg væk hvis der er mere jeg (eller andre) kan/skal vrøvle om. Men den er jo ret taknemmelig at sætte op sådan en SL'er.

Hitmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Arh, nu har jeg monteret hele svineriet, jeg troede bare ikke den havde et internt lod. Men selv med det interne lod, ville Technics vel stadig betragte den som en letvægts PU, så jeg tror måske jeg har gjort det rigtige.

Justeringen af armens højde er jeg dog i tvivl om! Jeg skal vide hvad højden af PU'en er (?? "Height of cartridge"), for at bruge tabellen i brugsanvisningen. Jeg har kigget på Ortofons hjemmeside, men kan ikke finde det. Nogle tips? Har dog sat den på det jeg tror er det generelle, nemlig 3.

Signal-kablet måtte godt være lidt længere, jeg er nemlig nødt til at bruge en phono-forlænger. Men skidt pyt.

Indtil videre står den på et midlertidig bord. Men jeg har en glas-hylde fra HIFI-klubben, som bliver skruet fast på væggen til min 1210.

Og så til den første lytteroplevelse, selvom jeg har ikke lyttet så lang tid endnu. Jeg startede med Paul McCartney - Flowers in the dirt. Her blev jeg faktisk urolig, for lyden var meget tynd. Skyndte mig videre til Billy Ocean - Suddenly. Her er det straks bedre! Når Loverboy sammenlignes med min remastered CD-udgave, kan jeg bedre lide LP-versionen. BO's vokal træder klarere frem. Det er lige før man syntes, at nogle har trykket på en Dolby B-knap på CD versionen (overdrevet) På Carribian Queen syntes jeg dog at CD og LP lyder lige godt. Jeg ved godt det ikke er klassisk musik jeg hører, men glæder mig bare til at finde en masse 80'er perler frem på vinyl.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Tillykke - det bliver da spændende.

Arm/PU resonans "teori" kan du læse om her.

Udregninger foretages nemt her.

Som altid ryster du gode links ud af ærmet - tillægsspørgsmål må jeg dog komme med - jeg har en thorens 160 super med en sme 3009 series III og en Ortofon MC 10 super MK II.

Jeg har funde frem til at armen har en lav effektiv masse på blot 5 gram og at MCen erret stiv low compliant - det vil sige at de ikke er et ideelt match - jeg kan ikke lige finde vægten på MC en ? - jeg mener også at forstå at jeg hvis jeg skal få noget ud af denne sammenhæng skal placere en evt vægt forøgelse lige over nålen - er det et lod eller lginende ? iigesom det skjulte i 40 pickuppen ? - Kender du en MC step up ting som kan bruges til MC 10 super mk II ?? eller vil den højkompliante OM30 super jeg har i virkeligheden passe bedre - det vil sige upåagtet at den måske på papiret ikke er så god som MC 10eren så lyde bedre på grund af den bedre matchning ??

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 03:51 | IP-adresse registreret  

Hitmaster:

Idéen med justeringen af armhøjden (VTA) er at armrøret skal være parallel med pladetallerkenen/vinylen set fra siden. Dette burde være ret nemt at vurdere ved øjemål. Parallelt med er det der regnes som korrekt.

Når det er sagt er der ikke noget forbudt i at lege lidt med VTA så armrøret enten hælder lidt op eller ned mod hovedet. Det kan have en lille indflydelse på lyden. Med nogle pick-up'er betydeligt mere end andre (det kommer an på nåleslibningen). Nåletryk (VTF) har også en indflydelse på VTA. Nålefanens vinkel i forhold til vinylen ændres jo lidt afhængigt af trykket pga. eftergiveligheden (kompliancen) af ophænget inde i PU'en.

Nu er det jo også ret nemt at stille på VTA på den Technics arm hvilket langt fra altid er en selvfølge. Men gå efter parallel. Det skulle da også være nogenlunde nemt at måle højden på den Ortofon PU hvis det endelig skal være?

Angående lyden så er der som tidligere nævnt meget ubrugt potentiale at hente endnu. OMB 5 E er vel ret tæt på at være den billigste PU der findes på markedet (no offense) og vil selvfølgelig ret ubesværet kunne overgås betydeligt af noget der er lidt dyrere. En DL-110 eller en DL-160 lader til at være et godt match. Til en noget højere pris vil en Dynavector 10x5 sikkert gøre det rigtigt godt (mon ikke den stadig kan fås hos Vassago for omkring 2000,-?). Du kan selvfølgelig også udskifte selve OM nåleforparten til en af de bedre i serien som f.eks. OM20 eller OM30.

Er der ikke mulighed for at du kan komme rundt om at skulle bruge det phono forlænger-kabel? Evt. når den kommer op på væggen? Det er nok ikke optimalt med (især) de ekstra stik i signalvejen.

Hvis du bliver bidt af vinylbillen bør du (som tidligere nævnt) overveje en god ekstern RIAA. Det er nok ikke det område der er blevet prioriteret aller højest i din Denon receiver (igen: no offence ). Creek f.eks. har et par udmærkede ikke alt for dyre bud. Men der er selvfølgelig også mange andre gode bud...

Så er der også lige det med vinyl at kvaliteten af trykket/presningen kan variere en hel del og hvis man køber meget brugt vinyl har tidligere ejeres behandling af denne en del at sige. Man kan ikke nødvendigvis se med det blotte øje om en plade er blevet "mishandlet" med forkert nåletryk eller af en PU der er sat op ukorrekt.

Lidt generel info om pladespillere (på dansk).

r-l-b:

På papiret er den Ortofon MC 10 Super Mk II faktisk et ret godt match til din SME III. Den middelhøje kompliance på 15cu "modvirkes" af denne PU's ret høje egenvægt på 10g. Der bør ikke være behov for mere vægt. Egenvægten fandt jeg hos Cartridge Database (nøjes med at søge på "Manufacturer" og "Cartridge Type"). Du kan jo selv prøve at plotte tallene ind på deres tool side. Regn med 0.5-1.0g. til skruerne (fasteners) afhængig af længde og materiale.

Ingen tvivl om at den MC10SuperMkII er OM30 overlegen men derfor skader det da ikke at prøve sidstnævnte? Det er svært at forudsige da der er så mange faktorer der spiller ind. Måske kan din SME III bedre "tumle" en MM'er frem for den mere krævende MC type? Da din SME er så dejlig taknemmelig og fleksibel at arbejde med er forsøget da rimeligt nemt at overskue. Men MC10'eren "bør" da sejre hvis der er nogen fornuft til stede. Eller...?

Nysgerrighed: Har din SME 1 eller 2 huller i hovedet i mellem de 2 skruehuller til PU'en? (hul i hovedet...).

VdH phono FAQ Appendix 2.

Husk så lige at det kun er teori og at virkelighedens verden meget vel kan/vil vise noget andet end hvad der står på papiret. Brug det som en vejledning men afprøv selv mulighederne.

Husk igen at visse producenter (som f.eks. Denon og Audio Technica) måler den dynamiske kompliance ved 100Hz og ikke de (for os) brugbare 10Hz. En kompliance på 5cu ved 100Hz svarer ca. til 9cu ved 10Hz. 14cu ved 100Hz = ca. 26cu ved 10Hz og så fremdeles...

Edit: Hitmaster: Husk lige at PU'en skal spille et vist antal timer før end den lyder helt som den skal.

Der er åbenbart meget der lige skal huskes!

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 04:50 | IP-adresse registreret  

Jeg vidste at jeg glemte noget...

r-l-b:

Jeg vil ikke kaste mig ud i at anbefale en step-up da det er et område jeg ikke har super meget styr på. Prøv at kigge på denne artikel og se om du kan tygge den igennem (3 sider) uden at få alt for ondt i hovedet. Jeg fik selv en lettere hovedpine.

Der er lige nogle ting at tage højde for men det er måske i virkeligheden ikke så kompliceret? Her må nogle andre træde til...

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 05:47 | IP-adresse registreret  

Helt enig med rlb, det er nogle fede links du smider der, Krenzler! Ikke at jeg fatter rigtig meget af det, men så ved man da hvor man skal gå hen for at blive klogere...

Hitmaster: Kan anbefale dig Dire Straits, Den første skive (hedder bare Dire Straits) , ikke alene er det en rigtig fed skive, men lyden er suveræn! Rigtig god at teste med synes jeg, og den er at finde rundt omkring på loppemarkeder. Jeg fik min for en femmer, og leder efter et eksemplar mere, til når den engang er slidt op

S.R

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum