Emne: TV2 ødelægger film ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
tobywan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
tobywan skrev:
Spencer skrev:
Boye skrev:
Spencer skrev:
Tjae, hvor længe siden er det egentlig at 16:9 tv'et blev introduceret ? Det skulle gøre det muligt at se film i 2,35:1 format, med kun et par smalle sorte striber, som kan fjernes, hvis tv'et har en zoom-funktion (det har min projektor).
|
|
|
Skal jeg forstå det sådan at du foretrækkker at forvrænge proportionerne for at fylde skærmen ud frem for at leve med et par sorte bjælker?
Noget andet er at det ikke nødvendigvis alene er TV2's skyld at vi får film med pan & scan. Jeg mener at de i sin tid proklamerede at de ville sende filmene i OAR i det omfang de fik dem sådan fra distributørerne.
I den modsatte ende af spektret bemærkede min ven med 14" tv'et at det var en lidt smal oplevelse at se dvd'en Once Upon A Time In The West i OAR... |
|
|
Den helt store gevinst, efter min mening, er når begge tekstlinier kan være nede i den sorte bjælke, under filmen, og ikke dækker billedet. Teksten skal helst være centreret også.
|
|
|
Tror aldrig jeg har kunne se begge undertekster i det sorte område ved 1:2.35 uden at de kommer til at dække noget af billedet. Så vil jeg i hvert fald have sorte rammer både i toppen, bunden og i begge sider, da der ikke kan zoomes helt ind. Er mine tekster større end dine?
|
|
|
Jeg har set i massevis af 2,35:1 film, hvor begge tekstlinier er helt udenfor billedet. Du tænker nok på 1,85:1 formatet, som også er meget brugt, og kun giver meget smalle sorte striber, når det vises på et 16:9 TV.
|
|
|
Nope, tænker ikke på 1:85. Er ret overbevist om at mine tekster ikke kan være under billedet når jeg zoomer på en 1:2.35 film(dem vist i tv vel at mærke, hvor der er behov for zoom,). Jeg skal gerne teste når jeg kommer hjem, men ser nu ikke ret mange film på mit tv mere - det ryger normalt på projektoren.  __________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
tobywan skrev:
Spencer skrev:
tobywan skrev:
Spencer skrev:
Boye skrev:
Spencer skrev:
Tjae, hvor længe siden er det egentlig at 16:9 tv'et blev introduceret ? Det skulle gøre det muligt at se film i 2,35:1 format, med kun et par smalle sorte striber, som kan fjernes, hvis tv'et har en zoom-funktion (det har min projektor).
|
|
|
Skal jeg forstå det sådan at du foretrækkker at forvrænge proportionerne for at fylde skærmen ud frem for at leve med et par sorte bjælker?
Noget andet er at det ikke nødvendigvis alene er TV2's skyld at vi får film med pan & scan. Jeg mener at de i sin tid proklamerede at de ville sende filmene i OAR i det omfang de fik dem sådan fra distributørerne.
I den modsatte ende af spektret bemærkede min ven med 14" tv'et at det var en lidt smal oplevelse at se dvd'en Once Upon A Time In The West i OAR... |
|
|
Den helt store gevinst, efter min mening, er når begge tekstlinier kan være nede i den sorte bjælke, under filmen, og ikke dækker billedet. Teksten skal helst være centreret også.
|
|
|
Tror aldrig jeg har kunne se begge undertekster i det sorte område ved 1:2.35 uden at de kommer til at dække noget af billedet. Så vil jeg i hvert fald have sorte rammer både i toppen, bunden og i begge sider, da der ikke kan zoomes helt ind. Er mine tekster større end dine?
|
|
|
Jeg har set i massevis af 2,35:1 film, hvor begge tekstlinier er helt udenfor billedet. Du tænker nok på 1,85:1 formatet, som også er meget brugt, og kun giver meget smalle sorte striber, når det vises på et 16:9 TV.
|
|
|
Nope, tænker ikke på 1:85. Er ret overbevist om at mine tekster ikke kan være under billedet når jeg zoomer på en 1:2.35 film(dem vist i tv vel at mærke, hvor der er behov for zoom,). Jeg skal gerne teste når jeg kommer hjem, men ser nu ikke ret mange film på mit tv mere - det ryger normalt på projektoren. 
|
|
|
Nej, du kan ikke læse nederste tekstlinie når du zoomer på et 16:9 TV, med mindre du har en funktion der kan skubbe billedet. Det kan man på min projektor, men det koster desværre lidt af den nederste tekstlinie. Dog er det bedre end at der er beskåret på selve billedet, som TV2 har valgt at gøre. Når en 2,35:1 film skæres ned til 16:9, så går der meget tabt. Jeg går ud fra at de viser midten af billedet, og ikke laver pan/scan, når de konverterer på den måde.
|
| Til top |
|
| |
tobywan Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
tobywan skrev:
Spencer skrev:
tobywan skrev:
Spencer skrev:
Boye skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nope, tænker ikke på 1:85. Er ret overbevist om at mine tekster ikke kan være under billedet når jeg zoomer på en 1:2.35 film(dem vist i tv vel at mærke, hvor der er behov for zoom,). Jeg skal gerne teste når jeg kommer hjem, men ser nu ikke ret mange film på mit tv mere - det ryger normalt på projektoren. 
|
|
|
Nej, du kan ikke læse nederste tekstlinie når du zoomer på et 16:9 TV, med mindre du har en funktion der kan skubbe billedet. Det kan man på min projektor, men det koster desværre lidt af den nederste tekstlinie. Dog er det bedre end at der er beskåret på selve billedet, som TV2 har valgt at gøre.
Når en 2,35:1 film skæres ned til 16:9, så går der meget tabt. Jeg går ud fra at de viser midten af billedet, og ikke laver pan/scan, når de konverterer på den måde.
|
|
|
Ah, så er vi enige.. jeg tror forøvrigt også mit nye tv har den funktion.. men hva, man vil jo helt se på projektoren alligevel. Jeps, der går rigtigt meget tabt fra 2.35 -> 16:9 :( Det er rigtigt skidt. __________________ Min Hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tobywan skrev:
Spencer skrev:
tobywan skrev:
Spencer skrev:
tobywan skrev:
Spencer skrev:
Boye skrev:
Spencer skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nej, du kan ikke læse nederste tekstlinie når du zoomer på et 16:9 TV, med mindre du har en funktion der kan skubbe billedet. Det kan man på min projektor, men det koster desværre lidt af den nederste tekstlinie. Dog er det bedre end at der er beskåret på selve billedet, som TV2 har valgt at gøre.
Når en 2,35:1 film skæres ned til 16:9, så går der meget tabt. Jeg går ud fra at de viser midten af billedet, og ikke laver pan/scan, når de konverterer på den måde.
|
|
|
Ah, så er vi enige.. jeg tror forøvrigt også mit nye tv har den funktion.. men hva, man vil jo helt se på projektoren alligevel.
Jeps, der går rigtigt meget tabt fra 2.35 -> 16:9 :( Det er rigtigt skidt.
|
|
|
Min 16:9 projektor (PT-AE100) var et behageligt fejlkøb, som jeg har haft meget glæde af, indtil det lykkedes mig at finde to CRT-projektorer langt billigere, der giver den eftertrykkeligt baghjul. Der hænger stadig en Vidikron CRT-projektor i loftet, som jeg bruger ved TV-film. Ikke super billede, men den slører at mit antennesignal ikke er tip top.  Den sidste CRT-projektor, er en Barco, som har blankingfunktion, og mange memorys. Så kan jeg lave flere beskæringer, af samme billede, og gemme i forskellige memorybanks. Skal jeg f.eks. selv beskære en Open Matte film, skal der fjernes en del mere i bunden af billedet, end i toppen. Jeg gider dog ikke rode med det, da TV-film er rangeret som 2. rangs her i hytten.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|