Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 03:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: thorens-SME nu uden antiskating problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 September 2006 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

USianerne vil jo ikke kunne bruge dem så længe der sidder en EU kapstanaksel på motoren. Det lader heller ikke til at de er så varme efter at skulle importere over det store vand (endnu ihvertfald). Men ellers er det da en fin ide. Lenco motoren er faktisk ret genial i al sin enkelthed. Hvis den er i god stand og velsmurt og veljusteret er den så godt som lydløs. Dér hjælper en supertung og død plint også til.

Her er et par eksempler på hvor stilfuldt og gennemført det kan gøres:

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 September 2006 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

godt nok flot den øverste hvor man knapt kan ane der har været e lenco !
Mit ene QUAD anlæg kører på 110 volt og der bruger jeg en "step down" transformater jeg købte fra Brink - Jeg er ved at sende mit andet sæt QUAD ned til belgium - der er en fyr der skifter alt hvad skiftes kan uden at ændre lyden som jeg jo got kan lide - hvis det går godt for han også mit 110 volts setup og så skal der bare flyttes et par ledninger så kan det køre på 220 volt - nå ja det blev lidt langt - men kort sagt kan vore allierede i usa ikke bare få en lille step up ting og så brge Lencoen som den er ?

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

På alle pladespillere med vekselstrømsmotorer (AC) skal drivakselen også skiftes når der skiftes fra 50Hz til 60Hz eller omvendt. Ellers vil pladespilleren enten køre for langsomt eller for hurtigt.

Nu er Lenco'en jo så smart at den har trinløs hastighedsjustering fra 30 RPM til 86 RPM. Den kan også køre 16 RPM men 16-30 RPM er ikke trinløs.

EU kapstanakselen er tykkere end US ditto. Så hvis de ikke skifter den ud vil den dreje for hurtigt (pga. de 60Hz fra strømnettet). Og da den trinløse justering kun går ned til 30 RPM vil de få problemer med at afspille almindelige 33 1/3 skiver.

Pladespillere med Jævnstrømsmotor (DC) bliver ikke påvirket af om det hedder 50 eller 60Hz.

L 75 manual.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

så blev jeg klogere en lørdag !  Er det også derfor at det tit ser mærkeligt ud når tv udsendelser fra uSA skal vises her (jeg ved godt der ikke er en kapstanmotor i et tv)

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

USA's tv-standard hedder NTSC (Never Twice the Same Color!) og er noget ringere (lavere opløsning) end det PAL system vi har som standard her i europa. Farverne har det også med at være noget ustabile (deraf øgenavnet) - jeg ved dog ikke hvorfor. Det kan man observere hvis man f.eks. ser golf fra den amerikanske PGA tour på Viasat sport.

Nu er amerikanerne så efterhånden pænt langt fremme i skoene med HDTV (high definition) og så er det ikke længere et problem for dem. NTSC's ringere standard har vel også givet HDTV en tidlig berettigelse over there.

Excalibur
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Hej i tråden.

Ja det er godt nok længe siden der sidst har været skrevet noget i denne tråd, men jeg står med det problem at skulle have skiftet pick-up på min plov som netop er en Thorens TD 160 super, med en SME serie III arm.

Jeg kører nu med en gammel Ortofon MC 20 Mk1 og den er færdig så derfor søger jeg efter et godt råd til om det skal være samme opsætning eller der er et lyst hoved der ved netop hvad der er godt i denne sammenhæng. Jeg syntes det er svært at vælge, så "please" er der hjælp at hente, eller bare gode råd.

Tak

mvh excalibur 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Ja i og med armen er så let er der ikke så meget MC at vælge i mellem - Der er en 30 MC supreme til salg brugt men ny til halv pris på køb og slag men jeg ved ikke om den er højkompliant som den skal være - du må se at få vækket "hulk" han ved nok hvad der passer vægt og resonans mæssigt til SME III - undertegnet har ikke helt fattet det ednu 

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ja hvor er de superhelte, når vi skal bruge dem
Men umiddelbart er de 10.7g som ortofonen vejer, nok desværre alt for tung til III armen.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

SOm sagt så ved jeg kun at den lyder godt sammen med en ortofon MC 10 super mk II - men hvad den vejer aner jeg ikke

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Hej Excalibur (fedt moniker).

Nu har du jo ikke skrevet noget om prisleje?

Hvis du har alle "balance weights" til SME III huset kan du godt udbalancere den Ortofon 30 Supreme. SME III skulle gerne kunne udbalancere op til 13g. (husk at skruer vejer ca. 1g.). Hvis man benytter CA-1 armrøret kan armen "kun" udbalancere HELE 0.1g. mindre. SME Series IIIs armen kan maks. balancere 0.5g. mindre (12.5g).

Og kompliance-mæssigt fungerer 30 Supreme også fint i en III arm. Systemresonans = ca. 9.8Hz.

MC 30 Supreme kostede vist oprindeligt 5000,-kr. Så hvis den virkelig er ubrugt er det en fin pris. Nu ved jeg dog ikke hvor gammelt det aktuelle eksemplar er. Hvis det har ligget i en skuffe i mange mange år (10+ f.eks.) kan gummiophænget godt være blevet mørnet eller hårdt. Men det er slet ikke sikkert. Du må høre sælgeren. Langtidsholdbarheden svinger vist også lidt fra fabrikant til fabrikant og hvordan den har været opbevaret har også noget at sige (temperatur, fugtighed).

Men det er jo slet ikke sikkert at den er så gammel igen.

Har du eller de 2 shell-weights (til at placere mellem pick-up & hovede) der gør at man kan øge den effektive masse på armen fra henholdsvis de oprindelige 5g. -> 7.2g. eller -> 9.4g.? Placerer man disse skiver ved hovedet fratrækkes denne øgede vægt naturligvis fra hvor tung en pick-up der kan udbalanceres. Men ellers kan man f.eks. bruge noget blu-tac eller lignende hvis man føler behov for at øge massen.

Har du silikonedæmpekar til armen (FD 200)?

Hvis det skal være billigere er der også en påstået ubrugt MC 10 Supreme til salg hos dba. Nypris: 3350,-kr. Data (vægt & kompliance) er så godt som ens så den skulle også fungere fint. Den primære forskel på de 2 modeller er nok nåleslibningen (nøgen Fritz Gyger 80 (MC30S) vs. nøgen elliptisk (MC10S)). Begge modeller har pænt højt output for en LO-MC nemlig 0.5mV.

Jeg fandt lige manualen til din NAD 116 forforstærker (pdf). Kunne du virkelig trække den gamle MC20 (output: 0.07mV!) med den? Men så får du ihvertfald ikke noget problem med de andre. Lyden bliver bare noget højere.

SME III manual (pdf).

Hvis du ikke er interesseret i nogle af de 2 modeller eller brugt i det hele taget skal jeg da gerne komme med nogle flere forslag (prisleje?).

Van den Hul.

The Analog Dept.

Cartridge Database.

Cartridge Database - Tools.

Tonearm Database - SME.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Go Hulk, Go - yeahaa -  

Excalibur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Halløj halløj, man har kun lige været et smut i byen og så ligger der allerede en stak svar! og tak for det.

krenzler skrev:
Hej Excalibur (fedt moniker).

Har du eller de 2 shell-weights (til at placere mellem pick-up & hovede) "Desværre nej"
Har du silikonedæmpekar til armen (FD 200)? Ja.

Jeg fandt lige manualen til din NAD 116 forforstærker (pdf). Kunne du virkelig trække den gamle MC20 (output: 0.07mV!) med den? Men så får du ihvertfald ikke noget problem med de andre. Lyden bliver bare noget højere.

"Nej se det var et problem da jeg har kørt med en Ortofon MC10 step-up enhed, og her var lydstyrken væsentligt under hvad min CD spiller leverede, men jeg var ikke klar over hvad der var skyld i dette, så tak for den oplysning

Jeg takker meget for indput og kan så spørge om en Shure V15IV ville være et passende valg, har hørt de skulle spille godt sammen med SME armen.

På forhånd tak

mvh Paul

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Sendt: 02 Februar 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Excalibur skrev:
Jeg takker meget for indput og kan så spørge om en Shure V15IV ville være et passende valg, har hørt de skulle spille godt sammen med SME armen.

På forhånd tak

mvh Paul

Hej Excalibur.

Jeg behøver jo ikke at fortælle dig om mit setup (se min underskrift... D'oh!). Jeg startede selv med en Shure V15 III PU og bestilte en VN35HE SAS nål fra JICO. Det var en halvpepret pris for den combo, men lyder til gengæld rigtigt godt, hvis man kan lide shure's lidt tilbagelænede lyd?

Efter noget tid ville jeg godt prøve en PU der havde noget mere drive (MC)! Efter lidt søgen frem og tilbage, faldt jeg over en AT-OC7 PU som kun havde været brugt nogle få timer, til en virkelig god pris på eBay. Den er i mine ører en rigtigt god match til en SME III(s) arm, og har en mere in-yer-face lyd, og der er ingen problemer med udbalancering af armen eller forkert resonans, og jeg bruger ikke engang mit dæmpekar. Når den engang er slidt ned, skal jeg have fat på en AT-OC9ML/II. En kort anmeldelse her.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Det er ellers noget af en transistorradio du har fået dig der seansmiller  og sikken en god pladespiller og tonearm

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2007 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Ja seansmiller's "plov" (undskyld til dem der ikke kan lide udtrykket) har vi jo allerede set. Lækker, lækker:

Excalibur: Spørger du om den Shure V15 IV fordi du allerede har en liggende? I så fald bliver det jo ikke rasende dyrt. Men at skulle finde sådan en V15 III eller V15 IV på eBay er en smule bekosteligt (relativt set). De er jo ret eftertragtede.

Hvis du har den & overvejer en nål skal det helt specifikt være denne model. Mange mener at JICO's S.A.S. nåle er bedre end de originale fra Shure. Og så får man jo en ny nål hvor man kan være sikker på at gummiophænget er friskt.

Det kunne være rart at vide hvor meget du har i sinde at spendere?

OK, så du har brugt en Ortofon T-10 (er det Mk1 - ikke Mk2?) step-up sammen med din NAD 116's MM indgang? Det giver en reel belastningsimpedans på lige omkring de 30 ohm. Fint til Ortofon & også et godt match til en AT-OC9MkII.

Artikel om step-ups (3 sider).

Excalibur
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

seansmiller:

Ja jeg kan godt se du har samme setup som jeg hvad angår plov, så det tyder jo på at min gamle plov ikke er gået helt af mode endnu, rart at vide. Du skriver det var en halvpebret pris, hvor er vi så henne i prislejet

krenzler:

Jeg har ikke noget liggende så det skal købes fra nyt/brugt og det med prisen har jeg faktisk ikke rigtig taget stilling til, men MC 20 kostede ca 2500 da jeg købte den og jeg er villig til at betale op til det dobbelte hvis jeg kan finde et godt match.

Det er en T-10 mk1 jeg kører med for nuværende, men da planen, den store forkromede du ved, er en ny og bedre forforstærker så ved jeg ikke om det bliver den der kommer til at spille med den "nye" plov.

Jeg er rimelig på bar bund da jeg nok kan lide god musik men ikke har så stor teknisk snilde at jeg selv tør binde an med de store eksperimenter, eller for den sags skyld er ret god til alle de tekniske udtryk, men så er det jo rart at der er hjælp at hente ud i denne junglekrig.

mvh Paul

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 03:01 | IP-adresse registreret  

Excalibur: Den samlede pris for min Shure V15 III PU (eBay køb uden nål) og SAS nålen fra JICO endte på ca. 1070,- kr. Jeg ved ikke hvad prisen for en Shure V15 type III eller IV ligger på nu, men kender jeg prisudviklingen på ePray ret, så falder priserne ikke ligefrem med tiden. Hvis man kan lide Shure's lyd, så synes jeg ikke at JICO's SAS nål er urimelig dyr. Den har en meget klar og neutral lyd, og så sporer den som en blodhund. Der er selvfølgelig en del andre alternativer end Shure i den prisklasse.

r-l-b: Ja, min "lille" Sansui transistorradio har nu tjent mig i over 20 år. Size does matter!  Jeg synes jo også at du selv har en god smag i pladespiller/tonearm r-l-b  Hvordan går det ellers med din Lenco?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

seansmiller skrev:

r-l-b: Ja, min "lille" Sansui transistorradio har nu tjent mig i over 20 år. Size does matter!  Jeg synes jo også at du selv har en god smag i pladespiller/tonearm r-l-b  Hvordan går det ellers med din Lenco?

vedr. Lenco - så er jegigang med tegninger af hver af de enkelt x-finer/mdf plader der skal bruges så Guldberg i CNC- tråden på DIY forum kan fræse pladerne  - så slipper jeg får at slås med den del - og så skal jeg have fjeren malingen på RB 300 armen - men jeg ved ikke om jeg kan lide den måde de har gjort det på inde på hifi og musik - med smergellærred - det er lidt brutalt - gunne godt tænke mig at ætse det af ?? nu må vi se.

Jeg skal i øvrigt også have lavet en tungere bunde til min Thorens nu jeg er i gang - hvem har lavet kabinettet til din ??

seansmiller
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
vedr. Lenco - så er jegigang med tegninger af hver af de enkelt x-finer/mdf plader der skal bruges så Guldberg i CNC- tråden på DIY forum kan fræse pladerne  - så slipper jeg får at slås med den del - og så skal jeg have fjeren malingen på RB 300 armen - men jeg ved ikke om jeg kan lide den måde de har gjort det på inde på hifi og musik - med smergellærred - det er lidt brutalt - gunne godt tænke mig at ætse det af ?? nu må vi se.

Jeg skal i øvrigt også have lavet en tungere bunde til min Thorens nu jeg er i gang - hvem har lavet kabinettet til din ??

Det lyder sq spændende med dit Lenco projekt . Mon ikke krenzler f.eks har nogle tips ang. hvordan man kan fjerne den sorte maling fra en Rega arm?  Jeg tror nu ellers at det godt kan blive rigtigt flot hvis man bruger fint smergellærred, vådslibningspapir i forskellig finhed, og til sidst slutter af med at polere den med en Dremel maskine? Sådan en lille polerskive med 35.000 omdrejninger kan gøre underværker på metal.

Jeg ved desværre ikke hvem der har lavet trærammen på min Thorens. Jeg købte ploven af en hollænder som selv havde købt den med den ramme. Jeg har dog lavet en gennemgribende refinish på den, bl.a Tung Oil behandling af rammen + mange opgraderinger.

Ang. bundpladen, så lavede jeg som sagt min ud af 21mm. tyk birketræsfinér. Jeg er dog ikke så sikker på at en så tyk bundplade til en Thorens nødvendigvis giver det bedste lydresultat. Jeg har fra en tidligere Linn ejer hørt at en for massiv bundplade godt kan påvirke lyden på en forkert måde. Om det så også gør sig gældende på en Thorens skal jeg ikke kunne sige?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Tja - jeg havde i hvertfald regnet med at lidt mere end den 3 mm papmasonitplade der sidder der nu vil være bedre!

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes