| Forfatter |
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal nok funge .
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 02:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har regnet på et par af de 12"
Umiddelbart virker det faktisk ikke engang til at du får dybere bas, selv med et større kabinet
Jeg formoder de enheder er beregnet til EQ ?
830845 med lidt højere Qt virker mere velegnet til BR uden EQ, men altså i minimum 150 liter
MEN den ser ud til at fungere fint i lukket kabinet på lidt mere end det halve, og måske endog knebent i dit 65 liter kabinet, hvis porten bliver lukket 
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 20:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg har regnet på et par af de 12"
Umiddelbart virker det faktisk ikke engang til at du får dybere bas, selv med et større kabinet
Jeg formoder de enheder er beregnet til EQ ?
830845 med lidt højere Qt virker mere velegnet til BR uden EQ, men altså i minimum 150 liter
MEN den ser ud til at fungere fint i lukket kabinet på lidt mere end det halve, og måske endog knebent i dit 65 liter kabinet, hvis porten bliver lukket 
|
|
|
I mit kabinet vil jeg så få et F3 på 30 hz og et F6 på 25 hz, og det synes jeg egnentligt er fint nok til mig, og da enheden har en følsomhed på 92 db, synes jeg det er ret godt  . Musicus skrev:De har samme effektivitet så du får næppe MERE bas
Men 12" har lavere egenresonans, så du har selvfølgelig mulighed for DYBERE bas
Men det vil jo så igen kræve mere af din forstærker, at kontrollere enheden
Q factorerne kan have lige så meget indflydelse på bassen, såvel mængde som kvalitet
Generelt vil jeg nok vælge lavere Qt ved større sub enheder, hvilket
så ofrer lidt af kvantiteten til fordel for kvaliteten = mere kontrol En 12" kan vel flytte noget mere lyft end en 10" eller er jeg helt galt på den? og hvad mener du egentligt med at de har samme effektivitet  . Mollecon skrev: Det skal nok funge 
Det håber jeg da også
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 03:00 | IP-adresse registreret
|
|
|

De to enheder, 10" med 91db og 12" med 92db giver nok nogenlunde samme resultat i ens kabinet
12"eren vil selvfølgelig kunne spille højere med mindre forvrængning, ved modereate niveauer er der næppe den store forskel
Så, jo det skal nok funke
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et 8 m2 rum er vel på den største led max 3 meter. En bølge med en bølgelængde på under 6 meter vil derfor ikke kunne eksisterere, men membranbevægelserne vil blot give en trykforskel. Derfor vil frekvenser under 365/6 = 60 Hz teoretisk set ikke kunne opstå. Selvfølgelig vil man kunne ane det, specielt med lidt ekstra niveau og måske med døren åben ind til det næste rum.
Men grundlæggende tror jeg at din basbegrænsning ikke skyldes hverken enhed eller forstærker, men dit lytterum. Desværre 
|
| Til top |
|
| |
ManicMiner Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3488
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
SÅ kan du ta den teorien og forsøge at forklare hvordan man kan høre både mellemtone og bas via et par hovedtelefoner 
Det med at du skal ha en vis rumstørrelse for at kunne høre den dybeste bassen er en gammel misforståelse der aldrig helt vil dø. Det er faktisk helt modsatt, jo mindre rummet er, jo stærkere vil den dybeste bassen blive. __________________ Min Heimekino
PB12 Plus brugeromtale
Inside The Whale
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Manic har ret! Trykladningen forårsager faktisk, at lydtrykket bliver betydeligt kraftigere, ikke svagere. Det skyldes primært den forbedrede akustiske kobling mellem enheden og rummet.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, Nrik - det er desværre en om'er. Vi er nogle stykker som har søgt at aflive den myte ved flere lejligheder.
Tag det ikke personligt. Som nævnt er det en meget udbredt misforståelse, som typisk er opstået fordi mange oplever, at bassen forsvinder på grund af destruktiv interferens midt i rummet i et toneområde i bassen, hvor rigtig meget musik har stort energiindhold. Men det er et stykke fra subbassen.
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay så går jeg efter den enhed
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
ManicMiner skrev:
Om du skal ha en 12" er det langt smartere at gå med det forslaget jeg gav dig. Den kan flytte ca dobbelt så meget luft som en XXLS, og for mindre penger |
|
|
Tak for tilbuddet men jeg vil helst ikke købe brugt.
|
| Til top |
|
| |
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
| Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen så må jeg jo æde det i mig igen 
...tsk tsk den teori altså.
|
| Til top |
|
| |
Thomasen Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er 12" XXLS'en og en ny basrefleks modtaget, og skal nu bare i gang med at skærer nogle huller  Den ser godt nok vild ud den enhed i fohold til min vifa PL26
|
| Til top |
|
| |